[BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Moderators: Shanna, Dani, EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:29

Ninx schreef:
Veulen84 schreef:
Binnen de beboude kom ruim ik het wel op, ga er dan met de auto voor terug. Buiten de beboude kom parkeer ik mijn paard meestal naast de weg in de berm of bossage.

Xyzutu: Ik stap buiten niet af. Lichamelijk gezien kom ik er zonder krukje niet meer op. Mensen zoals jij maken me dan ook een beetje boos. Perslot heb ik toch ook gewoon recht om buiten te rijden. Wees eerlijk en veroordeel mensen niet meteen op zo'n manier.

Kun je dat verduidelijken?

Niet iedereen heeft een gezond lichaam!!
Ikzelf heb ook klachten, kan prima paardrijden maar vanaf de grond kom ik echt het paard niet op.
Puur omdat mijn lijf dat niet toelaat.
Ik mag toch wel hopen dat je zoiets kunt snappen en er begrip voor kunt hebben...

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:47

Veulen84 schreef:
Binnen de beboude kom ruim ik het wel op, ga er dan met de auto voor terug. Buiten de beboude kom parkeer ik mijn paard meestal naast de weg in de berm of bossage.

Xyzutu: Ik stap buiten niet af. Lichamelijk gezien kom ik er zonder krukje niet meer op. Mensen zoals jij maken me dan ook een beetje boos. Perslot heb ik toch ook gewoon recht om buiten te rijden. Wees eerlijk en veroordeel mensen niet meteen op zo'n manier.

Als ik binnen de bebouwde kom rij fietst mijn man mee met een blik (van stoffer en blik) en schept de poep van de weg.
Als ik niet af kan stappen rij ik (als ik alleen ben) niet door de bebouwing.
En ja dan moet ik best wat omrijden.

Er zijn al meerdere dorpen waar je een boete kan krijgen als je de mest niet direct opruimt (zoals Epe).
Dus mag je niet doorrijden na het mesten (om later terug te komen om het op te ruimen).

Je hebt tegenwoordig ook poepvangers voor onder het zadel.

Sometimes a majority only means that all the fools are on the same side. ;)

StillAngel

Re: [BLOG] Waarom doen we wat we doen: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:58

Ik schop het altijd opzij en stap dus af. Ik ben echt boze mensen tegengekomen, maar die reacties krijg ik ook als ik gewoon rustig voorbij stap ("rot op met die stinkbeesten" bv toen ik met een vriendin reed laatst, of: "arm paard , die hoort in de wei"? ) Terwijl we heus niet midden op de weg rijden.. Sommige mensen hebben echt een hekel aan paarden en laten dat maar al te graag weten. Mensen die zeuren over paardenpoep zijn vaak oudere vrouwen met honden naar mijn gevoel, komt bizar vaak voor.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 21:40

Ik heb het eens getest: ook met linke regen blijft mest op straat gewoon 2 weken liggen. Snap ergenis van mensen dus wel.
Buiten de bebouwde kom/ in het bos zet ik paard in de berm wanneer hij wilt mesten. Maar het dorp loop ik op de terugweg er standaard naast. Paard een goede cooling down, en ik kan ondertussen de mest van de heenweg het riool in schoppen. Heb meer complimenten voor deze werkwijze gekregen, dan klachten.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 23:44

Gypsy schreef:
wauw moeten mensen zich daar nu al voor verdedigen?

Je moet eens weten hoe graag mensen daar een oordeel over hebben.

Ninx schreef:
Kun je dat verduidelijken?

Ik stap buiten niet af omdat ik niet meer op kan stappen. Simpel omdat de schade in mijn linkerbeen en gewricht te groot zijn. Ik heb de kracht niet, mijn gewricht kan niet zo ver meer buigen en verkeerd landen of afzetten doet ook pijn.
Ik laat in mijn leven veel dingen tegenwoordig omdat ik het niet kan. Zo heb ik ook 2,5 jaar niet buitengereden "omdat..." "wat als...". Maar de praktijk is simpel: Paardrijden is vrijheid. Dat ervaart elke ruiter. Paardrijden is een voorrecht, tuurlijk. Maar wel één die ik voor mezelf opeis. Egoistisch? Misschien, maar niet een gigantisch probleem. In het dagelijks leven heeft niemand er last van dat ik er niet af ga. De keren dat ik in de afgelopen jaren er af zou hebben gemoeten zijn op één hand te tellen. Mensen hier op bokt, maar ook soms in the real world vergeten we dat communiceren en beleefd zijn de weg er uit zijn. In al die gevallen kan ik het ook altijd uitleggen en nooit heeft het een probleem opgeleverd. Blijkbaar snappen niet-ruiters beter dan wel ruiters dat afstappen soms lastig is, of misschien luisteren ze beter. In iedergeval probeer eens niet je mede-ruiters in een hoek van de bak achter de geraniums te dumpen....

Wat mij verder stoort is de reacties van andere ruiters in dit soort discussies. Opruimen is namelijk niet de oplossing, ons gedrag buiten is de oplossing. Een paard hoort niet op de stoep, een paard kan alleen op het fietspad als er geen andere oplossing is. Een paard hoort wel rechts op de weg of in de berm. Waar storen mensen zich aan paardenmest? Op stoepen, in parken op wandelpaden enz. Je hoort de gekste dingen.
En dat maakt het een probleem. 400.000 ruiters die buitenrijden en een deel kan zich blijkbaar niet vinden in verkeersregels of fatsoensnormen. Dat deel verpest het voor de rest... Kijk en daar zouden we eens iets aan moeten doen. Want die mest op verkeerde plekken is alleen maar een symptoom, de ziekte zit ergens anders!

Adventkalenders, snoepgoed en andere leuke cadeau's

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 23:48

Hoezo zou mest op een fietspad geen of minder een probleem zijn?
Juist ook fietsers ergeren zich dood aan een gladde plak mest op de weg. Om over wielrenners die gewoon over de straat fietsen niet eens te spreken, die breken hun nek als ze over een door auto's platgereden mestplaat glijden.
Dat je niet op de stoep rijdt is natuurlijk super, maar mest op de stoep is niet het probleem, en mest laten liggen op het asfalt en het fietspad is al helemaal niet de oplossing...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 00:02

Paarden mogen niet op het fietspad :)* We kunnen natuurlijk alles doen onder de mom van veiligheid, maar een paard kan en hoort alleen op het fietspad als de weg en berm geen veilige optie is. (En in zo'n geval hoor je daar officieel de wegbeheerder van op de hoogte te brengen, deze behoort dan te zorgen voor een veilige indeling en kan dan er voor kiezen om uitzonderingen te maken).

Adventkalenders, snoepgoed en andere leuke cadeau's

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 01:01

Ik weet dat paarden volgens de wet niet op het fietspad mogen. :j
Ik reageerde alleen op jouw berichtje waarin je schrijft dat paarden alleen als het echt niet anders kan op het fietspad kunnen - maar vervolgens schrijf je dat de plekken waar mensen er last van hebben stoepen en wandelpaden zijn.
Dat klopt dus niet. Mensen hebben zoals ik al schreef net zo goed last van mest op plekken waar paarden wél mogen komen, dus ook op jouw fietspad en weg. :)*

Ik ken een wielrenner die in een groepje reed en in een bocht vol onderuit ging door een hoop paardenstront op de weg. Hijzelf brak gelukkig alleen een schouder en was allang blij dat hij het kon navertellen. Persoonlijk vind ik het door dit soort dingen bizar dat ruiters hun stront zelfs 24 uur mogen laten liggen voor ze het opruimen, plus dan nog eens de pest dat als je paard poept op straat voor een huis dat die mensen dan 24 uur kunnen wachten om te kijken of de ruiter niet vergeet terug te komen.
Natuurlijk snap ik het wel van de ruiterkant, het is je hobby en hobbies moeten wel leuk blijven, afstappen is niet wat je onder en buitenrit verstaat en opstappen misschien dan niet meer mogelijk of het nou door mens is of paard, maar dat valt voor mij gewoon onder shit happens. Vrij letterlijk dus in dit geval. ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 01:25

Ik vind mest of hondenpoep laten liggen echt asociaal. En zeker hier in de routes naar het strand of park ligt het vol. Merk als ik terugkom om eea op te ruimen mensen die aanwonend zijn dat zó enorm waarderen. Waarom moet een ander last hebben van mijn dieren?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 05:56

xyzutu2 schreef:
Ik weet dat paarden volgens de wet niet op het fietspad mogen. :j
Ik reageerde alleen op jouw berichtje waarin je schrijft dat paarden alleen als het echt niet anders kan op het fietspad kunnen - maar vervolgens schrijf je dat de plekken waar mensen er last van hebben stoepen en wandelpaden zijn.
Dat klopt dus niet. Mensen hebben zoals ik al schreef net zo goed last van mest op plekken waar paarden wél mogen komen, dus ook op jouw fietspad en weg. :)*

)

Ze schrijft er toch "enz." Achter lijkt me toch wel duidelijk dat ze dan ook fietspaden bedoeld.

Daarnaast mogen paarden dus níet op het fietspad. Dus ik snap je punt niet

[LZP] Getrouwd dankzij bokt
''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak
[BB-HK] [VOLG] konijnenparadijs in de maak!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 07:49

Ik ben blij dat de manege waar ik jarenlang gereden heb aan de ingang van het bos/heidegebied lag, waardoor dit soort problemen nooit speelden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:09

2 keer zoveel plezier van je buitenrit. Eerst te paard en dan met je krui _O-

Death is just another path, one that we all must take ~G~

NelvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:21

:) Gewoon even opruimen, iedereen blij :)

Tussen ons huis en stal is een fietstunnel, daar ga ik vaak met de paarden doorheen en op de fiets.
Mest van andere paarden ruim ik daar ook op, want ze kijken mij erop aan, al hebben die van mij het niet gedaan. Maar daar heb ik geen probleem mee, want het is ook goor, net als alle andere ongewenste poep :D

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:50

Blij dat mijn paard onderweg nooit mest.
Maar ook hier ligt regelmatig mest van anderen op de weg. Wij wonen in een soort dorp, dus fietspaden zijn er niet en de mest ligt of op de weg, of in de berm.
Hondenstront daarintegen ligt wel overal op de stoep. En daar erger ik me veel meer aan.

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:06

Veulen84 schreef:
Wat mij verder stoort is de reacties van andere ruiters in dit soort discussies. Opruimen is namelijk niet de oplossing, ons gedrag buiten is de oplossing. Een paard hoort niet op de stoep, een paard kan alleen op het fietspad als er geen andere oplossing is. Een paard hoort wel rechts op de weg of in de berm. Waar storen mensen zich aan paardenmest? Op stoepen, in parken op wandelpaden enz. Je hoort de gekste dingen.

Dat de titel van dit topic 'Poep op de stoep' is, betekend niet dat al onze paarden ook echt op de stoep lopen he ;) :')
Die van mij loopt toch echt op straat, in de berm, of als verkeersveiligheid het niet anders toelaat op fietspad. De klachten komen bij mij vanwege mest op straat in het dorp ;)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:34

Ik vind hondenpoep ook echt viezer dan paardenpoep. Maar als ik lees wat ts schrijft, is het in mijn ogen best stom :') Want ik snap ook wel dat niet paardenmensen die grote drollen niet graag zien liggen. Maar ja, een hondendrol is makkelijker op te ruimen dan een paardendrol. Ik heb wel geluk dat die van mij niet mest met rijden. Op de manege hebben we het wel eens gehad op buitenrit. Daar liepen de ruiterpaden en wandelpaden vlak bij elkaar en gebeurde het regelmatig dat er wandelaars op de ruiterpaden liepen. En die vonden dan dat we de mest in de bosjes moesten schoppen.. >;) :+ En een keer gehad dat ik ging wandelen met een pony, die poept netjes in de berm, dus ik heb dat laten liggen :o Komt er een man, dat ik een schep moet meenemen om dat op te ruimen. Ik ga toch niet 45 min wandelen met een schep in mijn hand :') Zoals ik al zei, ik snap de ergenis van andere mensen, maar soms denken ze er iets te makkelijk over in mijn ogen

16-03-2015 Eros
10-06-2017 Hayley (drachtig van In Style :D ➡️) [KS] [Volg] Spannend, de eerste keer..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:38

Veulen84 schreef:
Ik stap buiten niet af omdat ik niet meer op kan stappen. Simpel omdat de schade in mijn linkerbeen en gewricht te groot zijn. Ik heb de kracht niet, mijn gewricht kan niet zo ver meer buigen en verkeerd landen of afzetten doet ook pijn.

Ik vraag het omdat iedereen in principe in ieder geval af zou moeten kunnen stijgen wanneer dat nodig is.... , en omdat het makkelijker meedenken is wanneer iemand aangeeft wat het probleem is.
Is op en af stijgen vanaf de andere kant ook geen optie?

Vanwege de rug van mijn paard gebruik ik ook wel liever een opstap hoor. En ik moet zeggen dat dat ook vrijwel altijd lukt.
Zo'n paddestoel, of een boomstronk, een buitenbankje, en bij ruiterpaden natuurlijk altijd speciale opstapjes.
Soms moet je dan even een stuk lopen, maar dat doe ik dan maar.
Ik wil namelijk niet dat we op een gegeven moment niet meer buiten kunnen rijden omdat mensen de mest niet opruimen.

Je kunt ook na je rit terug rijden met de fiets op auto om het alsnog op te ruimen natuurlijk.

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:44

Ik heb nog nooit iemand horen roepen:'getver, ik heb paardenpoep aan mn schoen!' Om het vervolgens af te smeren aan de rand van de stoeprand en de rest daarna al kokhalzend met een stokje tussen de ribbels uit te peuteren. :+

Als ik binnen de bebouwde kom zou rijden, zou ik het opruimen door even terug te rijden later. Maar ik rij daar nooit gelukkig, dus dat bespaart me veel gedoe.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:46

Ik neem ook altijd het blik van een stoffer en blik mee en gooi de mest in de bosjes.

Hier geen ruiterpaden maar drukke wegen dus we rijden wel eens op een fietspad. De berm is vaak te zacht.

*Listos Little Lena *

*Dolly*

~Turbohoof Solutions ~

QuintaenJojo
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 18:18

Onali schreef:
2 keer zoveel plezier van je buitenrit. Eerst te paard en dan met je krui _O-

_O- _O-

Luister naar de ogen van je paard

QuintaenJojo
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 18:31

En ben toch verbaasd/verrast dat de meeste hun mest opruimen, positief.

Heb wat reacties gezien alsof mensen zich moeten verantwoorden voor wat ze wel of niet kunnen of doen, dit moet niemand willen, aannames zijn vaak fout en je kan mensen kwetsen. Da's niet nodig. Vind ik erger dan poep op de stoep.

Zag wel een goede tip, er schijnen ook al poepzakken te bestaan voor onder t zadel.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:44

Citaat:
er schijnen ook al poepzakken te bestaan voor onder t zadel.

sorry, ik zag dit gelijk letterlijk voor me, zit wel lekker zacht en warm :Y)

Ik denk dat het is zoals met alles, de goeden lijden onder de kwaden. Ik werd er de laatste keer ook heel onvriendelijk op aangesproken dat ik de mest op moest ruimen.
Mevrouw had duidelijk geen idee van de anatomie van het paard, aangezien de mest vóór mij lag en niet achter mij.
Als ze aardig was geweest had ik zelfs de mest wel even op willen ruimen, want inderdaad, als je er door moet fietsen is niet fijn. Maar door de manier waarop het ging was ik er eigenlijk wel klaar mee. Heb vriendelijk geantwoord dat de mest niet van ons was en mijn schepje laten zien.

*Listos Little Lena *

*Dolly*

~Turbohoof Solutions ~

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:50

safina schreef:
Ik heb nog nooit iemand horen roepen:'getver, ik heb paardenpoep aan mn schoen!' Om het vervolgens af te smeren aan de rand van de stoeprand en de rest daarna al kokhalzend met een stokje tussen de ribbels uit te peuteren. :+

Als ik binnen de bebouwde kom zou rijden, zou ik het opruimen door even terug te rijden later. Maar ik rij daar nooit gelukkig, dus dat bespaart me veel gedoe.

Ik wel hoor! Wij woonden vroeger in een straat waar veel ruiters voorbij kwamen. Lag ook altijd vol met paardenstront en ook de bijbehorende strontvliegen in de buurt. Ook niet heel smakelijk. Zelf ben ik een keer keihard onderuitgeschoven op de fiets door een hoop paardenstront. Heb er nu ruim 10 jaar later nogsteeds wel eens last van.

Toen ik nog regelmatig op buitenrit ging met mijn toenmalige verzorgpaard, schopte ik het op niet-ruiterpaden altijd even aan de kant. Ik kan (door die val met de fiets destijds) ook niet zonder opstapje opstappen. Ik liep er dan gewoon naast totdat ik een hekje, paaltje, bankje, of iets anders tegenkwam. Heb ook wel eens voetjes van voorbijgangers gekregen omdat ze vroegen waarom ik er ineens naast bleef lopen :+

Beat drums, not people!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:04

Liever paardenpoep in mn hand dan hondenstront onder mn shoen!

QuintaenJojo
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 19:32

ClauH schreef:
Citaat:
er schijnen ook al poepzakken te bestaan voor onder t zadel.

sorry, ik zag dit gelijk letterlijk voor me, zit wel lekker zacht en warm :Y)

_O- _O-