Maatregelen voor wedstrijdorganisaties tijdens hittegolf

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Maatregelen voor wedstrijdorganisaties tijdens hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 12:22 Tip de Nieuwsredactie

knhs
Dressuur, Springen

Zoals de weersvoorspelling het nu laat zien, wordt het komende week behoorlijk warm, met lokale temperaturen boven de 30 graden. De KNHS vraagt wedstrijdorganisaties maatregelen te nemen om het voor mens en dier zo aangenaam mogelijk te maken.

Welke maatregelen getroffen worden, hangt mede af van de actuele en lokale weersituatie. Bekijk de omstandigheden ter plaatse bij de beslissing om een evenement wel of niet door te laten gaan. Vanwege deze extreme weersomstandigheden zal de KNHS geen wedstrijdafdracht in rekening brengen voor wedstrijden die van maandag 24 juni tot en met donderdag 27 juni 2019, zouden plaatsvinden en worden afgelast. Dit geeft wedstrijdorganisaties de ruimte om weloverwogen beslissingen te nemen over annuleringen van deelnemers en teruggave van inschrijfgelden.

De KNHS adviseert de volgende maatregelen voor wedstrijdorganisaties:
•Probeer het wedstrijdprogramma in te korten, vroeger te starten of het parcours of route minder zwaar te maken.
•Hanteer een tropenrooster en vervroeg of verlaat de starttijden om de warmste uren te vermijden.
•Houd bij de programmering ook rekening met de tijden van het paardentransport, en vermijd de warmste uren.
•Laat prijsuitreikingen versneld of zonder paard uitvoeren.
•Laat de organisatie, officials of de dierenarts erop toezien dat paarden niet – of zo kort mogelijk – in warme trailers in de zon staan.
•Zorg voor de beschikbaarheid van voldoende (het liefst stromend) schoon water om paarden te laten drinken en om te kunnen koelen.
•Creëer schaduwplekken waar paarden kunnen afkoelen.
•Vind zo nodig de moed om het evenement (al dan niet ingegeven door bevindingen van officials) tussentijds af te gelasten of voortijdig te beëindigen.
•Vraag begrip bij deelnemers en toeschouwers, waarbij je erop wijst dat de beslissing wordt genomen in het belang van de gezondheid van paard en ruiter.

Om een handvat te geven hoe om te gaan met extreme weersomstandigheden heeft de Sectorraad Paarden, met de dragende organisaties, een ‘Protocol extreme weersomstandigheden voor paarden’ opgesteld: bekijk het protocol.

Voor wedstrijdorganisaties adviseert de KNHS gedurende de tropische temperaturen het welzijn van paarden en ruiters voorop te stellen bij de besluitvorming over het laten doorgaan van wedstrijden en dus coulant om te gaan met inschrijfgelden van deelnemers die zich afmelden. Samen willen we onnodige risico’s voorkomen en welzijn voorop stellen.

Nicje87

Re: Maatregelen voor wedstrijdorganisaties tijdens hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:32

Ik begrijp niet dat de knhs geen geld afdracht vraagt van ma tm do. Zondag wordt het ook warm.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:52

Zondag blijft het nog net onder de 30 graden. Dat is voor mij persoonlijk de grens tussen wel/niet rijden, blijkbaar is dat voor de knhs ook een grens.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:23

Nicje87 schreef:
Ik begrijp niet dat de knhs geen geld afdracht vraagt van ma tm do. Zondag wordt het ook warm.

Beetje voorbarig commentaar naar mijn idee, stel dat het volgende week blijkt dat ook die dagen warm worden, dan zal die regel wel doorgetrokken worden.

Hier geeft de voorspelling nog steeds aan dat het die zondag rond de 23 graden wordt. Vroegah mocht je dan nog niet eens in zomertenue :)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:54

Janine1990 schreef:
Nicje87 schreef:

Beetje voorbarig commentaar naar mijn idee, stel dat het volgende week blijkt dat ook die dagen warm worden, dan zal die regel wel doorgetrokken worden.

Hier geeft de voorspelling nog steeds aan dat het die zondag rond de 23 graden wordt. Vroegah mocht je dan nog niet eens in zomertenue :)

Denk dat het om aanstaande zondag (morgen dus) ging

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 15:05

Oooh ja helder van me... Sorry!!

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:27

Wanneer ik nu naar de voorspellingen, vooral in het oosten kijk dan zijn komende vrijdag en zaterdag dagen met gemiddeld 38 graden dus knhs doet er goed aan de versoepelde regels tot en met zaterdag uit te breiden .

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:45

Euh gemiddeld 38 graden, dat lijkt me niet.
Volgens het knmi worden dinsdag en woensdag de warmste dagen met maxima van boven de 35 graden (en dan kan het in het zuidoosten hier en daar idd richting de 38 gaan), daarna kan het in het zuidoosten tot na het weekeinde tropisch warm blijven, rond of (net) boven de 30 graden.

Ik zou zelf bij 30 graden of meer niet meer starten. Heb morgen wedstrijd en hoop dat het meevalt, gelukkig start ik eind vd ochtend.

Stal Skýjafar, Tölt in Balans Tölt- en Centered Riding lessen op goed getrainde IJslandse paarden
Meer weten over mijn visie op rijden en trainen? Bezoek mijn vernieuwde site http://www.stalskyjafar.nl
Always learning

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 23:25

Voor eind van de volgende week gaan de voorspellingen van 37 naar 17 graden. Daar is dus geen peil op te trekken, voor ons niet, de knhs niet en de weer mensen niet. Dat zal vast halverwege de week duidelikr worden. En dan zal de knhs zich daarop aan passen. Of doortrekken of in trekken

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 00:05

Ik bedoel inderdaad morgen (vandaag)

Afbeelding

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie