[VIDEO]Onenigheid tussen gemeente en De Paardenkamp in Soest

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

[VIDEO]Onenigheid tussen gemeente en De Paardenkamp in Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-19 17:33 Tip de Nieuwsredactie

rtv utrecht
Overige

Bertus, Fortuin, Jasmine en zo'n 117 andere bejaarde paarden vieren al jaren een fijne oude dag op De Paardenkamp in Soest. Maar da's niet goedkoop. Om extra geld op te halen, heeft het rusthuis daarom een stal die te huur is en worden er paardenspullen verkocht. Maar dat mag niet meer van de gemeente. Nu staat een briesend bestuur tegenover een steigerende gemeente. En ging RTV Utrecht maar eens op bezoek met een zak suikerklontjes.

Dat de Paardekamp in Soest veel los maakt, blijkt wel uit het feit dat een petitie van het paardenrusthuis om de horeca- en verkoop-activiteiten te behouden meer dan 6300 keer werd ondertekend. En ook buiten Soest is De Paardenkamp bekend. Eind 2017 kwamen koning Willem-Alexander en koningin Máxima zelfs op bezoek.

De Paardenkamp heeft over de jaren heen steeds meer extra activiteiten ontplooid om geld binnen te halen. Zo wordt er een opgeknapte stal verhuurd voor feesten en partijen, is er een theetuin waar mensen een drankje kunnen drinken en worden er tweedehands paardenspullen verkocht die mensen hebben achterlaten toen ze hun paard kwamen brengen.

Volgens Gerco van Bokhorst, de voorzitter van De Paardenkamp, zijn de inkomsten uit de zaalverhuur en de verkoop van paardenspullen erg belangrijk. "Het restaureren van de boerderij kost een boel geld en het bouwen van deze potstal ook. En de helft van de potstal is voor de paarden en de andere voor de verzorging van mensen zodat je toch op een andere manier geld genereert om dit in stand te houden."

Maar de vergunningen voor al deze extra activiteiten waren niet goed geregeld. Ondernemers in Soest klaagden dat zij ook wel horeca in het buitengebied wilden organiseren maar dit niet rondkregen, terwijl het bij De Paardenkamp werd gedoogd. De gemeente besloot daarop te handhaven. En dat betekent dat de activiteiten in de theetuin en de verkoop van de paardenspullen, helemaal stilligt.

Van Bokhorst erkent dat De Paardenkamp ook wel een beetje fout zat: "Het bestuur is in ons enthousiasme doorgedraafd. Zo van: het is geweldig en het levert geld op. Maar je moet je spulletjes wel voor elkaar hebben en dat hebben we niet."

Wethouder gelooft in oplossing
Wethouder Harrie Dijkhuizen gelooft in een goede uitkomst. "Als gemeente Soest zijn wij heel erg trots op wat er hier gebeurt. Dit is echt een parel in de gemeente en misschien wel in het hele land. Maar je moet wel alles legaal in een bestemmingsplan verwerkt hebben. Daar zijn we met elkaar goed mee bezig, en dat gaat goed komen."

En ook Van Bokhorst heeft er vertrouwen in: "Ik ben er 100 procent van overtuigd dat we met z'n tweeën alle ellende van vroeger laten liggen. Hier gaan we uitkomen."

Onenigheid over verkoop
Wel is er nog één punt van onenigheid: de verkoop van tweedehands paardenspullen. Bokhorst: "Dat laatste stukje, daar zijn we nog niet over uit. Daar zijn heel veel mensen bij betrokken. En da's mooi. Maar je moet het wel goed voor elkaar krijgen. En daar zijn we nu mee bezig."

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:13

Tja... die stal voor feesten en partijen zorgt ook wel voor een enorme teringherrie daar in het buitengebied. Ik snap dat de gemeente aan andere ondernemers geen vergunning heeft afgegeven. Maar de Paardenramp is nou eenmaal heilig. Weinig gemeentes in Nederland zijn zo paardonvriendelijk als Soest. Behalve als het over de Paardenramp gaat.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:28

Koper schreef:
Tja... die stal voor feesten en partijen zorgt ook wel voor een enorme teringherrie daar in het buitengebied. Ik snap dat de gemeente aan andere ondernemers geen vergunning heeft afgegeven. Maar de Paardenramp is nou eenmaal heilig. Weinig gemeentes in Nederland zijn zo paardonvriendelijk als Soest. Behalve als het over de Paardenramp gaat.

Ben je er ooit geweest?

Warning: High level of sarcasm.

Amalarab

Re: [VIDEO]Onenigheid tussen gemeente en De Paardenkamp in Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:32

Ben nog niet in de nieuwe winkel + theetuin geweest! Heel erg benieuwd, hopelijk gaat het gauw weer open allemaal.

Anderhalve pony in bezit

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:34

_Reneee schreef:
Koper schreef:
Tja... die stal voor feesten en partijen zorgt ook wel voor een enorme paasei daar in het buitengebied. Ik snap dat de gemeente aan andere ondernemers geen vergunning heeft afgegeven. Maar de Paardenramp is nou eenmaal heilig. Weinig gemeentes in Nederland zijn zo paardonvriendelijk als Soest. Behalve als het over de Paardenramp gaat.

Ben je er ooit geweest?

Of wonend in de nabije omgeving?
Lijkt me wel raar dat het erg veel herrie geeft. Paarden zijn daar immers ook en die zijn wel oud maar echt niet allemaal doof.

Paarden scheerservice door heel Nederland.
http://www.paardenscheerservice.nl

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:46

_Reneee schreef:
Koper schreef:

Ben je er ooit geweest?

Ik heb er met m'n paarden dicht in de buurt gestaan en ja, dan kun je heel goed mee"genieten" van de feestjes.

Ik vond 't ook al raar dat 't zo'n herrie moest zijn op een erf bij paarden. Zal wel een kwestie van prioriteiten zijn?

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 06:04

Ik verbaas me er elke keer over dat het daar op zo'n drukke plek nog zit. De uitbreiding van het (overigens prachtige) paddock paradise vond ik ook al apart. Lijkt me beter in samenwerking met de gemeente de boel te verhuizen naar bijvoorbeeld Gelderland waar er nog voldoende plek is zonder dat het midden in een woonwijk ligt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:57

Heb ik ook eens voorgesteld, bijv Friesland/Groningen.
Maar ze zitten nu mooi centraal in Nederland, hebben toch wel genoeg grond en hier zitten ook de rijke paardenmensen die doneren/erfenissen nalaten. Mooi laten zitten!
De theetuin en winkel zouden mss eerst wel weer terug kunnen naar de Birkhoeve(?)

Anderhalve pony in bezit

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:06

Koper schreef:

Die stal is helemaal niet in het buitengebied. Ze zitten op de rand van Soest tegen een woonwijk aan.

Ben er recent geweest en het materieel wat ze daar hebben is moderner en nieuwer dan van alle andere stallen waar ik geweest ben dus er zit wel een handig bestuur.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:08

Ik vind het een fascinerende ontwikkeling, maar naar mijn mening is er wel terecht geklaagd over het vergunningsloos uitbaten van de nieuwe theetuin. Andere bedrijven moeten hier ook aan voldoen, en uiteraard heeft de Paardenkamp een grote gunfactor, maar hebben ze daarmee de regels wel iets te ver opgerekt. Berichten van beide kanten zijn heel realistisch gelukkig, wat fijn zou zijn want dan kunnen we weer Boerenijs halen straks :P

"Een draver, is gaver" :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:07

De schrijver van dit stuk verdient wel een award voor die eerste alinea zeg :')

met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is overrated

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:44

denisesilver schreef:
De schrijver van dit stuk verdient wel een award voor die eerste alinea zeg :')

Haha nou idd!
Normaal worden dat van die flauwe grapjes, maar deze is echt leuk. :D

Ik hoop ook dat ze eruit komen!
Blijft een prachtig initiatief. :)

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:15

Koper schreef:
Tja... die stal voor feesten en partijen zorgt ook wel voor een enorme paasei daar in het buitengebied.

Huh? Ik woon op kruipafstand van de paardenkamp en ik wist niet eens dat ze een stal hadden voor feesten en partijen :'). De herrie valt echt wel mee hoor. Ik ken ook geen enkele buur die ik daar weleens over heb horen klagen.
UK_eef schreef:
Ik verbaas me er elke keer over dat het daar op zo'n drukke plek nog zit. De uitbreiding van het (overigens prachtige) paddock paradise vond ik ook al apart. Lijkt me beter in samenwerking met de gemeente de boel te verhuizen naar bijvoorbeeld Gelderland waar er nog voldoende plek is zonder dat het midden in een woonwijk ligt.

Ook dit herken ik niet. Ik zie vooral veel weiland rondom de paardenkamp (ok, een iniemienie woonboulevardje). Wij als buren vinden het juist fijn dat de paardenkamp er zit, want dan wordt het ook niet volgebouwd met een echte woonwijk.

Wie lief heeft, begrijpt. Wie begrijpt, heeft lief. Iemand die zich begrepen voelt, voelt zich geliefd en iemand die zich geliefd voelt, voelt zich begrepen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie