Werth: "Ik krijg bijna de indruk dat dit virus een teken is"

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:33

ApoCowlypsee schreef:
Heeft heel veel met balans te maken. Zie het als een kolonie muizen in een ecosysteem. Dat worden er steeds meer wanneer ze fokken = uit balans, aangezien ze wellicht te weinig voedsel voor een andere consument overlaten. Maar omdat het er zoveel zijn komt daar ook een oplossing voor; er worden uilen aangetrokken die de muizen opvreten, en er breekt ziekte (héé) uit omdat ze dicht op elkaar zitten. De kolonie wordt uitgedund en de balans hersteld zich.

Ik zou 't nog zo uit m'n biologieboek van m'n eindexamenjaar kunnen fotograferen als ik het nog had. Daar stond 't precies zo uitgelegd, zelfs met een parabolenschema met een "knikker" erin die de balans moest voorstellen. Is inderdaad gewoon een natuurlijk fenomeen.

Ik zie de link tussen dat balletje en de uil, en dit virus eerlijk gezegd niet. Een virus is geen uil. En een populatie mensen is geen populatie muizen. En virulentie is ook niet echt een balletje in een parabolenschema. Dan moet je wel heel metaforisch gaan denken

Het ontstaan van dit virus heeft dan meer te maken met mogelijke 'overpopulatie' van vleermuizen, want dáár heeft een al bestaand virus de kans gekregen om zich te verspreiden en te repliceren, tot het een virus is geworden wat op mensen kan overgaan. Veel ecologische balans van de mens komt hier niet aan te pas. Wellicht een beetje van de vleermuizen.
De reden dat dit virus zo snel verspreid en gevaarlijk is (want een influenza/griep virus lijkt nu minder besmettelijk te zijn, bij hetzelfde aantal mensen) heeft ook niet perse een ecologische basis. De grootste reden: Wij zijn simpelweg nog niet immuun, dus dat virus krijgt alle kans om snel te repliceren en te verspreiden ipv dat ons lichaam het meteen de kiem in smoort.

Daar ligt ook de reden waarom om de zoveel tijd een pandemie voorkomt. Het is simpele kansberekening en immunologisch, wellicht ietsjes genetisch, maar de ecologie lijkt mij maar een zeer kleine factor te zijn. Er is een kans dat een random virus in een vleermuis of vogel of varken een aantal mutaties krijgt waardoor het een humaan virus wordt. En die kans zorgt ervoor dat dit om het zoveel jaar ook werkelijk gebeurd. En omdat mensen weinig tot geen immuniteit hebben, verspreid dat virus heel snel. Dat is hoe een pandemie ontstaat.
Dat mensen zodanig dicht op elkaar leven zou een factor kúnnen zijn, maar als je kijkt in de lijst met bekende pandemieën, dan zie je dat ook in tijden dat er geen 500 mensen per vierkante km waren.

Er zit natuurlijk wel iets van ecologie bij, dat kan ik niet ontkennen, want een dichtere populatie geeft wel grotere kans op doorgeven van dit virus, maar het is niet de reden dat pandemieën ontstaan en al helemaal niet de reden waarom pandemieën om de zoveel tijd voorkomen.
Ik weet dus niet of je dit 'simpele ecologie' kunt noemen en al helemaal niet of je het aan een ecosysteem uit balans kunt koppelen. Ik denk dat als er een belangrijke balans is, deze geldt voor het virus. (virus is niet zo dodelijk dat het meteen al zn gastheren vermoord binnen één dag, dus hij kan mensen blijven besmetten. Maar is wel zodanig virulent dat het zich goed kan verspreiden) En eerlijk, dan doet dat virus het helaas erg goed.

Maar dat deze pandemieën om de zoveel tijd voorkomen door een te groot aantal mensen op één hoop, heb ik echt mijn twijfels over. Ik denk eerder dat de gevolgen hiervan in ziektes liggen die weinig met virussen te maken hebben. (Denk bv aan longproblemen door smog)

Eens maar vergeet niet dat iemand die vleermuis opgegeten heeft en het dus niet zomaar overdraagbaar was ....

koend

Re: Werth: "Ik krijg bijna de indruk dat dit virus een teken is"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:12

Of het virus zo een zegen wordt voor de natuur, valt ook nog af te wachten.
Mensen begannen nu net tegen het wegwerp in te gaan. Herbruikbare rietjes kwamen net in de mode ...

En nu? Wegwerpen die zakdoekjes, mondmaskers, handschoenen ...
Ik verwacht dat dit virus (en mutaties) nog lang blijft en een duidelijk lange termijn impact zal hebben op onze manier van samenleven: meer afstandelijkheid, meer smetvrees, meer wegwerp.

Groepsknuffels, welkomstzoenen voor het hele gezelschap, een beetje in het rond daten, temptation iland, massabijeenkomsten, internationaal toerisme... het zal allemaal een heel ander perspectief krijgen.

De tijd zal het precieze impact uitwijzen. Maar dat er een tijdperk voor en een tijdperk na corona komt, is zeker.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:36

Dank zij Corona kunnen we achter komen dat we prima met 50% arbeid kunnen en dat geen masala consumeren nodig hebben om Gellukig te zijn.
De enige die beter worden van al dat gewerk zijn de rijkere mensen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:42

Resistance schreef:
Heeft heel veel met balans te maken. Zie het als een kolonie muizen in een ecosysteem. Dat worden er steeds meer wanneer ze fokken = uit balans, aangezien ze wellicht te weinig voedsel voor een andere consument overlaten. Maar omdat het er zoveel zijn komt daar ook een oplossing voor; er worden uilen aangetrokken die de muizen opvreten, en er breekt ziekte (héé) uit omdat ze dicht op elkaar zitten. De kolonie wordt uitgedund en de balans hersteld zich.

Ik zou 't nog zo uit m'n biologieboek van m'n eindexamenjaar kunnen fotograferen als ik het nog had. Daar stond 't precies zo uitgelegd, zelfs met een parabolenschema met een "knikker" erin die de balans moest voorstellen. Is inderdaad gewoon een natuurlijk fenomeen.

Ik ben helemaal met je eens. Btw niet zit te wachten op een overbevolkt wereld wat echt asso is naar andere mensen.

Ik grote voorstander van geboorte beperkingen en dat men zich eerst moet laten testen op erfelijke ziektes voordat een nieuwe mens op de wereld wordt gezet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:46

'Vind ik leuk' :D

Mensen die de wereld overvliegen met paarden en in hun gevolg hele hordes fans van de paardensport, die laten we zeggen in ieder geval absoluut niet bijgedragen hebben ofwel bijdragen aan het minderen, gaan
praten over een stapje terug doen om de wereld te redden.

Ik vind het hypocriet.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:08

Misschien spreken ze voor zichzelf.

Die 50 % arbeid is ook dubieus. Momenteel werkt de ene zich de pleuris terwijl de ander technisch werkloos is. De gelukkigen hebben iets ertussenin.
Momenteel verdient de ene geld zonder werken terwijl anderen hun job verliezen of failliet gaan, hoewel ze vroeger een gezond bedrijf hadden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:26

Sunnda schreef:

Mensen die de wereld overvliegen met paarden en in hun gevolg hele hordes fans van de paardensport, die laten we zeggen in ieder geval absoluut niet bijgedragen hebben ofwel bijdragen aan het minderen, gaan

Ik vind het hypocriet.

Tja dat was eerlijk gezegd ook mijn gedachte...

<3 Wiebe & Sneakers <3

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:36

Mwuah, in de tweede alinea heeft ze het over "ons" en "we".
En zelfs over "ons allemaal".

Dus ze betrekt het ook op zichzelf.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:39

Attitude schreef:
ApoCowlypsee schreef:

Ik zie de link tussen dat balletje en de uil, en dit virus eerlijk gezegd niet. Een virus is geen uil. En een populatie mensen is geen populatie muizen. En virulentie is ook niet echt een balletje in een parabolenschema. Dan moet je wel heel metaforisch gaan denken

Het ontstaan van dit virus heeft dan meer te maken met mogelijke 'overpopulatie' van vleermuizen, want dáár heeft een al bestaand virus de kans gekregen om zich te verspreiden en te repliceren, tot het een virus is geworden wat op mensen kan overgaan. Veel ecologische balans van de mens komt hier niet aan te pas. Wellicht een beetje van de vleermuizen.
De reden dat dit virus zo snel verspreid en gevaarlijk is (want een influenza/griep virus lijkt nu minder besmettelijk te zijn, bij hetzelfde aantal mensen) heeft ook niet perse een ecologische basis. De grootste reden: Wij zijn simpelweg nog niet immuun, dus dat virus krijgt alle kans om snel te repliceren en te verspreiden ipv dat ons lichaam het meteen de kiem in smoort.

Daar ligt ook de reden waarom om de zoveel tijd een pandemie voorkomt. Het is simpele kansberekening en immunologisch, wellicht ietsjes genetisch, maar de ecologie lijkt mij maar een zeer kleine factor te zijn. Er is een kans dat een random virus in een vleermuis of vogel of varken een aantal mutaties krijgt waardoor het een humaan virus wordt. En die kans zorgt ervoor dat dit om het zoveel jaar ook werkelijk gebeurd. En omdat mensen weinig tot geen immuniteit hebben, verspreid dat virus heel snel. Dat is hoe een pandemie ontstaat.
Dat mensen zodanig dicht op elkaar leven zou een factor kúnnen zijn, maar als je kijkt in de lijst met bekende pandemieën, dan zie je dat ook in tijden dat er geen 500 mensen per vierkante km waren.

Er zit natuurlijk wel iets van ecologie bij, dat kan ik niet ontkennen, want een dichtere populatie geeft wel grotere kans op doorgeven van dit virus, maar het is niet de reden dat pandemieën ontstaan en al helemaal niet de reden waarom pandemieën om de zoveel tijd voorkomen.
Ik weet dus niet of je dit 'simpele ecologie' kunt noemen en al helemaal niet of je het aan een ecosysteem uit balans kunt koppelen. Ik denk dat als er een belangrijke balans is, deze geldt voor het virus. (virus is niet zo dodelijk dat het meteen al zn gastheren vermoord binnen één dag, dus hij kan mensen blijven besmetten. Maar is wel zodanig virulent dat het zich goed kan verspreiden) En eerlijk, dan doet dat virus het helaas erg goed.

Maar dat deze pandemieën om de zoveel tijd voorkomen door een te groot aantal mensen op één hoop, heb ik echt mijn twijfels over. Ik denk eerder dat de gevolgen hiervan in ziektes liggen die weinig met virussen te maken hebben. (Denk bv aan longproblemen door smog)

Eens maar vergeet niet dat iemand die vleermuis opgegeten heeft en het dus niet zomaar overdraagbaar was ....

Verdiep je eens in SARS en MERS. Daarbij waren de civetkat en dromedaris de reservoirs. Dus overdraagbaar met een tussengast.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:49

koend schreef:
Of het virus zo een zegen wordt voor de natuur, valt ook nog af te wachten.
Mensen begannen nu net tegen het wegwerp in te gaan. Herbruikbare rietjes kwamen net in de mode ...

En nu? Wegwerpen die zakdoekjes, mondmaskers, handschoenen ...
Ik verwacht dat dit virus (en mutaties) nog lang blijft en een duidelijk lange termijn impact zal hebben op onze manier van samenleven: meer afstandelijkheid, meer smetvrees, meer wegwerp.

Groepsknuffels, welkomstzoenen voor het hele gezelschap, een beetje in het rond daten, temptation iland, massabijeenkomsten, internationaal toerisme... het zal allemaal een heel ander perspectief krijgen.

De tijd zal het precieze impact uitwijzen. Maar dat er een tijdperk voor en een tijdperk na corona komt, is zeker.

Ik ben daar nog niet zo van overtuigd; de mens vergeet snel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:56

Sunnda schreef:

Ik vind het hypocriet.

Misschien goed om het hele artikel te lezen; het is een interview en Werth drukt zich - zoals meestal - voorzichtig en genuanceerd uit.
http://www.dressursport-deutschland.de/ ... ut-den-hut

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:02

Verder eens met Nikass, ik vraag het me ook af. Als ik naar mezelf kijk en bedenk wat ik over bv. 2 of 3 jaar anders zou doen dan nu, is dat verschil niet zo heel erg groot, en zijn de veranderingen waarschijnlijk meer ingegeven door andere factoren dan door Corona.
Ik ben wel benieuwd wat er bv. met de marktwerking in de zorg gaat gebeuren, of er politiek draagvlak ontstaat (de aanzet was er trouwens al voor Corona) om daar wat zaken te veranderen.
Er is een enquête geweest onder een groot aantal bedrijven - en de meeste lijken toch vooral als doel een terugkeer naar / voortzetting van de situatie voor Corona te hebben.
We gaan t zien dus :-)...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:03

Misschien eens stoppen met de paarden over de wereld te laten vliegen om een dressuurproefje te rijden...

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita (V. Bachelor) 1996, met pensioen! Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan...je werd slechts 7 jaar. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:08

manubres schreef:
Misschien eens stoppen met de paarden over de wereld te laten vliegen om een dressuurproefje te rijden...

Mag ik zeggen dat ik dat een grote vooruitgang zou vinden? Ja, dat mag ik :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:16

Boras schreef:
manubres schreef:

Mag ik zeggen dat ik dat een grote vooruitgang zou vinden? Ja, dat mag ik :)

Tuurlijk.. Ik ben 't helemaal met je eens.. :j

<3 Wiebe & Sneakers <3

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:23

Overal willen wij een mening over geven, wij weten het zo goed en de echte waarheid licht in het midden.
We zijn gewoon met veel te veel mensen op deze aardbol.
Moeder natuur grijpt zelf wel een keer in en de sterkste overleven dit.
Moet je ook zien hoe wij met ze alle deze wereld vernietigen.

Geniet van elke dag

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:24

Citaat:
Niet echt, dit is gewoon een fenomeen dat altijd al in de natuur voorkwam.
Heeft niets met uit balans zijn te maken.
(voor alle duidelijkheid, ik ben het wel met je eens dat die disbalans er is en dat die aan de mens te wijten is).

Alsof 'de natuur' niet altijd een kwestie is van 'eb en vloed', beweging en wat al niet.

En als een bepaalde tendens 'niet past', komt er een tegenbeweging - noem het balans of hoe je het noemen wil.

En het zou een zegen zijn, als minder vliegen, meer thuiswerken, betere luchtkwaliteit etc de norm werd.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:28

Er zijn een hele hoop meningen over het hoe en waarom. De mensheid probeert alles te duiden en iedereen doet dat op een andere manier. Met wetenschap, geloof, conspiracy, van alles om de gekke onzekere wereld betekenis te geven.

Feit blijft dat we al best een behoorlijke tijd de aarde aan het verkl*ten zijn, en we hopelijk op deze manier iets beter gaan nadenken over hoe fragiel we zijn. En ik ben van mening dat deze pandemie niet te vergelijken is met een griep of met een pandemie zoals die eeuwen geleden over de wereld raasde. De tijden zijn zo verandert dat dat echt te kort door de bocht is. En Corona kan wat mij betreft ook niet door gaan voor een "simpele" griep, ondanks het feit dat we daar al dan niet immuun voor zijn (want het ene griepvirus is tenslotte het andere niet, iedere verkoudheid die je oploopt is een ander virus).

We moeten daarom kijken naar wat ons verbindt en van daaruit verder gaan. Want waarschijnlijk gaan we toch nooit achter het grote hoe en waarom komen, omdat dat toch ook de grote "vragen des levens" zijn.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:39

Sunnda schreef:

Ik vind het hypocriet.

Misschien zijn de ruiters en de fans nu ook aan het nadenken en beseffen wat ze altijd deden nu anders kan?
En zelf nu ook beseffen dat het minder kan?

Misschien word de wedstrijdsport wel meer via video.
Landen die tegen elkaar willen rijden zetten een zelfde parcours neer en filmen dat.
Dressuur kan ook best via video. Dan kan het nog wel samen op 1 terrein zijn, maar niet meer de hele wereld over.

[CV] Het geef elkaar een knuffel topic <3
*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:46

In elk geval binnen de continenten blijven zou al een heel stuk schelen, paar vaste locaties waar ook andere wedstrijden gereden worden. Paarden die gewend zijn aan de locatie en klimaat.
Er is zat mogelijk met videoverbindingen nu, gebruik die dus.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:01

_Penotti schreef:
Sunnda schreef:

Ik vind het hypocriet.

Misschien zijn de ruiters en de fans nu ook aan het nadenken en beseffen wat ze altijd deden nu anders kan?
En zelf nu ook beseffen dat het minder kan?

Misschien word de wedstrijdsport wel meer via video.
Landen die tegen elkaar willen rijden zetten een zelfde parcours neer en filmen dat.
Dressuur kan ook best via video. Dan kan het nog wel samen op 1 terrein zijn, maar niet meer de hele wereld over.

Geciteerd met grote instemming.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:18

Lios schreef:
Ja hoor, iemand heeft bewust Corona gecreëerd en de wereld in geholpen... Wat een prachtige samenzweringstheorie. Jammer dat mensen met een voorbeeld functie dit soort onzin de wereld in durven te helpen :(

ooit van the Simpsons gehoord?
https://www.hln.be/showbizz/tv/-the-sim ... ~aae27d38/
vrijwel alles word al voorspelt daar.
plus het kan best dat het 'expres' gedaan is want alleen de sterkste blijven over en de rest heeft geen toegevoegde waarde voor de economie.