Pieter Devos stapt in innovatief fokkerijproject

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Pieter Devos stapt in innovatief fokkerijproject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-20 20:47 Tip de Nieuwsredactie

*Equnews
Fokkerij
Afbeelding
Pieter Devos met Candy. Foto: Wikimedia Commons.

Pieter Devos, vierde op de wereldranglijst, ondernemer in hart en nieren én bezeten door de fokkerij, lanceert vandaag met zijn partners een ongezien project waarin de Belg al zijn passies combineert; de sport, innovatief ondernemen en de fokkerij van springpaarden. Alles komt samen in Mares of Macha.

Het idee achter Mares of Macha is 'access proven breeding': diepgevroren embryo's van 5* sportmerries en de allerbeste springpaardenfamilies online aanbieden aan elke fokker op een eenvoudige en transparante manier.

In het overzicht van de merries staan namen als Contara (moeder van Chacco-Blue), de Olympische Sancha LS, VDL Groep Eureka, Werly Chin en Whoopie C (moeder van Tobago Z).

Klaas De Coster richtte het project zo'n drie jaar geleden op samen met een goede vriend van hem. Sinds vorig jaar is familie Devos ook in het project gestapt. "Onze ervaring als fokkers leert ons dat goede springpaarden van goede families afstammen, dus ik ben ervan overtuigd dat fokkers hier hun voordeel kunnen uithalen. De lat ligt bijzonder hoog. De merries in dit project zijn stuk voor stuk merries die ik in onze eigen fokkerij zou willen inzetten. Ze zijn geselecteerd op hun eigen prestaties, de prestaties van hun nakomelingen en hun moederlijn", zegt Devos. "Sommige merries zijn echte iconen, merries die ik zelf op het hoogste niveau tegenkwam. En nu kunnen we hun genen met de fokkers delen. In een ideale wereld bellen de eerste fokkers mij binnen enkele jaren op, zodat hun fokproducten bij mij in de stal komen staan en niet bij mijn concurrenten", lacht de springruiter.

De Coster werkt vanuit een eigen locatie in Italië. "Net als bij Pieter's sportpaarden primeert voor ons het welzijn van de paarden", zegt De Coster hierover. "Grote paddocks en groen grasland zijn hun nieuwe thuis na een succesvolle sportcarrière. Naast het welzijn van de merries is transparantie is voor ons erg belangrijk." Mares of Macha is een online omgeving waar fokkers embryo's kunnen aankopen op een eenvoudige en betrouwbare manier. De merries zijn verdeeld in 3 categorieën, gebaseerd op prijs. Op dit moment zijn er via de website van 7 van de 14 merries embryo's te koop. "Zodra embryo's van andere merries beschikbaar zijn komen deze online, elk embryo wordt aangeboden. De embryo's zijn gegarandeerd (met certificaat), niet gesekst en we hebben zelfs een ‘geen dracht, geen betaling’-formule om het leven eenvoudig te maken voor de fokker die in zijn project wil geholpen worden", aldus De Coster.

Klaas De Coster is vooral gekend met zijn onderneming Max Equestrian Productions, die licht- en geluidoplossingen biedt voor hippische evenementen. Hij neemt de dagelijkse leiding van Mares of Macha op zich.

Ailill

Re: Pieter Devos stapt in innovatief fokkerijproject

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:50

Hoe zeer ik het idee, vanuit zakelijk perspectief, best wel kan waarderen, krijg ik hier toch een minder fijn gevoel bij.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:55

Deed mij denken aan een artikel van een hele tijd terug waarin een fokker zijn topmerries waarvan de eitjes werden genomen mentaal minder zag worden door dit soort praktijken.

Instagram: mooslaika

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:59

Dit is geen fokken maar productie. Verder gaat het de verwantschap en eenteelt sterk vergroten

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:21

belle_boef schreef:
Deed mij denken aan een artikel van een hele tijd terug waarin een fokker zijn topmerries waarvan de eitjes werden genomen mentaal minder zag worden door dit soort praktijken.

Dit artikel? Daar moest ik ook aan denken. Iets kunnen doen betekent niet dat je het ook maar moet gaan doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:26

Gaby schreef:
belle_boef schreef:

Dit artikel? Daar moest ik ook aan denken. Iets kunnen doen betekent niet dat je het ook maar moet gaan doen.

Die inderdaad

Instagram: mooslaika

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:59

Voor een sterk verhoogde inteelt ben ik niet bang. Zelfs met dit soort praktijken houdt het met een 100 nakomelingen voor een merrie waarschijnlijk helemaaal op. Vergelijk dat met de invloed van een geliefde hengst en dan gaat het om een schijntje.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie