Bereden Politie somt richtlijnen op voor buitenritten

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

Nieuwsredactie

Bereden Politie somt richtlijnen op voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-20 19:22 Tip de Nieuwsredactie

Facebookpagina Bereden Politie Nederland
Recreatief
Ingezonden door aniek1985

De Bereden Politie geeft op hun Facebookpagina aan veel vragen te hebben gekregen over het maken van buitenritten te paard tijdens de paasdagen. "Omdat in elke gemeente andere regels gelden, is het voor ons moeilijk om één universeel antwoord te geven op de vraag of u buiten mag rijden met uw paard", schrijft de Bereden Politie.

Daarom heeft de Bereden Politie de onderstaande richtlijnen opgesomd:

1. Ga zoveel mogelijk alléén op pad en als het echt nodig is. Als het echt niet anders kan, dan met maximaal 2 personen. Groepen met meer dan 2 personen zijn al ruim een week niet toegestaan, en hier zal tegen worden opgetreden. Dit geldt niet voor personen uit hetzelfde huishouden.

2. Houd 1,5 meter afstand van elkaar. Dit kan bijvoorbeeld door een stuk uit elkaar te rijden, of door achter elkaar te rijden.

3. Raadpleeg uw gemeente, en bekijk of het op dit moment wel toegestaan is om een buitenrit te paard te maken. Buiten de coronamaatregelen die vastgelegd zijn in de noodverordening van de Veiligheidsregio, geldt op dit moment ook de reguliere Algemene Plaatselijke Verordening van uw gemeente. Voorbeeld: Hierin kan staan dat ruiters met hun paard niet welkom zijn op het strand, tussen 1 april en 1 oktober. Als u zich dan netjes aan de coronamaatregelen houdt, maar u wel op het strand rijdt, bent u alsnog in overtreding van de Algemene Plaatselijke Verordening. Vaak staan de specifieke regels aangegeven op borden bij strandafgangen en ingangen van parken en natuurgebieden. Ook kunt u de Algemene Plaatselijke Verordening van uw gemeente via internet raadplegen.

"Tijdens de paasdagen surveilleren wij uiteraard in verschillende natuurgebieden, parken, op de stranden, en ook in de steden om de wetten die daar gelden te handhaven. Indien nodig treden wij op", laat de Bereden Politie verder weten. "Wij hopen dat deze richtlijnen u helpen om een weloverwogen keuze te maken. En dat u, met inachtneming van de coronamaatregelen, toch fijne paasdagen heeft."

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 06:45

Zie punt 1, dus echt je paard op de trailer laden en elders afspreken met 1 vriendin mag ook niet? en tja is een buitenrit echt nodig als je zelf een rijbak hebt?

Zoals ik het nu lees, willen ze het buitenrijden echt ontmoedigen ( wat ik best begrijp hoor) maar een ritje in mijn uppie vanaf het erf bij ons achter het bos in mag dan ook niet meer?

Marie_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:55

Hubbels schreef:
Zie punt 1, dus echt je paard op de trailer laden en elders afspreken met 1 vriendin mag ook niet? en tja is een buitenrit echt nodig als je zelf een rijbak hebt?

Zoals ik het nu lees, willen ze het buitenrijden echt ontmoedigen ( wat ik best begrijp hoor) maar een ritje in mijn uppie vanaf het erf bij ons achter het bos in mag dan ook niet meer?

Dat laatste kan wel, zou ik denken.
Als het rustig is in dat bos, en jij je paard kent en het veilig acht, is dat geen probleem toch. Dan zie ik weinig verschil met een wandelingetje of stukje fietsen om die frisse neus te halen.

Edit: als je een paard heb wat regelmatig wegschiet of als je er af en toe naast ligt, dan zou ik het nu even niet doen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:09

Marie_Anne schreef:
Hubbels schreef:

Dat laatste kan wel, zou ik denken.
Als het rustig is in dat bos, en jij je paard kent en het veilig acht, is dat geen probleem toch. Dan zie ik weinig verschil met een wandelingetje of stukje fietsen om die frisse neus te halen.

Nee vertrouwen doe ik het wel en rustig is het ook, maar er staat toch :als het echt nodig is.

Het zou makkelijker en duidelijker zijn als er zou staan, buitenritten zijn niet toegestaan, wat ik overigens ook niet leuk zou vinden hoor, maar iedereen geeft er nu zijn eigen interpretatie aan.

Ik denk toch dat ik maar de brave hendrik ga uit hangen O:) en niet buiten ga rijden.
Mijn werk als medisch pedicure ligt nu voor 90% stil, mag alleen behandelen bij noodzaak en als er met mijn behandeling erger wordt voorkomen. En ik wil na 28 april eigenlijk wel mijn werk weer oppakken, zover kan.

Marie_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:19

Dat is de intelligente lockdown hè :D . Maar ik ben het met je eens dat het soms lastig is.

Het zou echt als frisse neus zijn wat mij betreft. Dat mag gewoon nl en dat is ook heel gezond denk ik. Als het bos direct achter het erf ligt en je paard braaf is, zie ik er niet veel kwaad in. Maar er zijn ook genoeg mensen die het daar helemaal niet mee eens zullen zijn :).

Als jij je er niet goed bij voelt gewoon niet doen inderdaad.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:19

Hubbels schreef:

Dat laatste lees is dus niet.
Ik neem beiden nog mee naar buiten voor een ritje. Maar daarbij vermijd ik smalle paden waar fietsers mij kunnen voorbij komen.

Trialer bod kan ook in je up. Ik zelf zou het echter niet doen met Pasen omdat veel parkeerplaatsen zijn gesloten. En ik zoek de drukte liever ook niet op.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:40

Ik wil iedereen aanraden om op de website te kijken van rijksoverheid voor de juiste informatie.

Citaat:
Tegen groepen van meer dan 2 personen die niet ten minste 1,5 meter afstand tot elkaar houden, kan worden opgetreden.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

BTW bereden politie zijn richt lijnen. (Advies) Dat is wat anders dat daadwerkelijk geldende regels.

Marie_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:54

Blussem schreef:
Ik wil iedereen aanraden om op de website te kijken van rijksoverheid voor de juiste informatie.

Citaat:
Tegen groepen van meer dan 2 personen die niet ten minste 1,5 meter afstand tot elkaar houden, kan worden opgetreden.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

BTW bereden politie zijn richt lijnen. (Advies) Dat is wat anders dat daadwerkelijk geldende regels.

Dit is toch helemaal niet in tegenspraak met wat de bereden politie nu zegt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:09

Jawel, de bereden politie zegt dat groepen van meer dan twee personen al een week niet zijn toegestaan. Maar dat klopt niet. De officiële regels zeggen dat er opgetreden kan worden tegen groepen van meer dan twee personen als ze geen 1,5 meter afstand houden.

Marie_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:22

Ah ja, zo. Zo zie je maar dat het zelfs bij de politie niet helemaal duidelijk is. Maar dat de richtlijnen van de politie strenger zijn dan de regels vind ik niet zo'n probleem, andersom zou erger zijn.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:25

Erger, dan zou het helemaal niet kloppen :=

Alleen enige waar nu wel mee mis wilt gaan is dat men de richtlijnen verward als regels.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:31

Blussem schreef:
Erger, dan zou het helemaal niet kloppen :=

Alleen enige waar nu wel mee mis wilt gaan is dat men de richtlijnen verward als regels.

Eens. Dat levert alleen maar frustratie en boosheid op.
Vind het sowieso erg jammer dat er op deze manier verschillende 'regels'/richtlijnen worden gecommuniceerd, die niet overeenkomen met elkaar. Dat maakt veel dingen nog ongewikkelder.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

ampi

Re: Bereden Politie stelt richtlijnen op voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:07

vanmorgen met mn vaste buitenrij maatje rondje buitengereden. We kwamen politie tegen die de duim naar ons opstak
Nu wonen we gelukkig landelijk en landweggetjes genoeg dus dat afstand houden lukt prima op zondagmorgen vroeg
Gezond verstand gebruiken , niet in een groepje en gewoon die anderhalve meter aanhouden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:18

Wij zijn ook buitenuit rondje geweest. 1.5 meter is prima te doen, 3.5 meter ook.

En dan zie je 3 wielrenners het viaduct op racen en bovenaan staan ze gezellig met zijn 3e op 15 cm afstand van elkaar uit te rusten en naar de auto's te kijken.

Dat is dus wat ik niet snap. Zo hersenloos.

Kom je langs zeggen ze ruilen jij de fiets ik het paard.
Nee dank je, wij kunnen 1.5 meter van elkaar rijden.
Dan zie je het kwartje vallen, elkaar aankijken en uit elkaar gaan.

Ik zou niet met de trailer op pad gaan.

Never live faster than your Guardian Angel can fly.....!!
Mando woont langs de A7 bij HMpaaltje 187,6.;-)

Ballard_L

Re: Bereden Politie stelt richtlijnen op voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:54

Tja ik ga ook nog gewoon in mn eentje op buitenrit, wat ik eigenlijk elke week doe. Zo lang het niet verboden is, blijf ik dat ook zeker doen. Ik kom weinig mensen tegen, nooit ruiters en de mensen die ik tegen kom (voornamelijk voertuigen) passeer ik met 1,5 meter afstand. Wielrenners daarentegen...die racen snel langs je heen...

www.goingthisway.nl - heel 2019 met Heinz, de oude brandweerauto, op reis

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:01

Vandaag een rondje gemaakt met een stalgenootje. Allebei op afstand en oplettend samen. Maar dan toch weer mensen tegen gekomen in groepen van 4 en 5 en ook zeker niet op anderhalve meter afstand van elkaar..
Vind dat dan zo jammer weer.. |o

- *pum* -

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:31

LoveBodin schreef:
Eens. Dat levert alleen maar frustratie en boosheid op.
Vind het sowieso erg jammer dat er op deze manier verschillende 'regels'/richtlijnen worden gecommuniceerd, die niet overeenkomen met elkaar. Dat maakt veel dingen nog ongewikkelder.

Richtlijn = advies. Niet meer niet minder.

De regels zijn de dingen waaraan je geacht wordt om aan te houden. Richtlijnen dus niet.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:56

Canon schreef:
Vandaag een rondje gemaakt met een stalgenootje. Allebei op afstand en oplettend samen. Maar dan toch weer mensen tegen gekomen in groepen van 4 en 5 en ook zeker niet op anderhalve meter afstand van elkaar..
Vind dat dan zo jammer weer.. |o

Als ze uit een huishouden komen mag dat toch ook gewoon?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:56

Ik was vandaag wandelen met een stalgenootje en onze ponies. Komen we in het bos een familie tegen die gewoon zonder te vragen in mijn personal space komt staan en mijn pony aait. Ik dacht whut??? -O- sommige mensen snappen het nooit.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Siersma

Re: Bereden Politie somt richtlijnen op voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:21

Ik ben altijd alleen op pad met mn pony, dus geen probleem die 1.5m. Kom ik vanmorgen 3 dames van middelbare leeftijd tegen te paard. Ze reden achter elkaar, twijfel dan over de afstand. Maar ik snap dat dan niet, je bent toch oud en wijs genoeg om te snappen dat je niet met zn 3en mag?!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:22

Dat mag dus wel. Zie hierboven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:50

Ik lees 2 personen.
Of lees ik er overheen dan.

Citaat:
1. Ga zoveel mogelijk alléén op pad en als het echt nodig is. Als het echt niet anders kan, dan met maximaal 2 personen. Groepen met meer dan 2 personen zijn al ruim een week niet toegestaan, en hier zal tegen worden opgetreden. Dit geldt niet voor personen uit hetzelfde huishouden

Never live faster than your Guardian Angel can fly.....!!
Mando woont langs de A7 bij HMpaaltje 187,6.;-)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:03

Mando schreef:
Ik lees 2 personen.
Of lees ik er overheen dan.

Citaat:
1. Ga zoveel mogelijk alléén op pad en als het echt nodig is. Als het echt niet anders kan, dan met maximaal 2 personen. Groepen met meer dan 2 personen zijn al ruim een week niet toegestaan, en hier zal tegen worden opgetreden. Dit geldt niet voor personen uit hetzelfde huishouden

Dat is dus een richtlijn, in de officiële regels van de overheid staat dit en dat is geldig:

De officiële regels zeggen dat er opgetreden kan worden tegen groepen van meer dan twee personen als ze geen 1,5 meter afstand houden.
Dus dat wil zeggen dat je op zich wel met groepen van meer dan twee personen mag zijn. Als je die afstand maar houdt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:12

Blussem schreef:
Richtlijn = advies. Niet meer niet minder.
De regels zijn de dingen waaraan je geacht wordt om aan te houden. Richtlijnen dus niet.

Dat klopt niet; richtlijnen kunnen zeker dwingend zijn.
Citaat:
richtlijn|en (meerv.) aanwijzing voor hoe iets moet en voor wat niet mag

Citaat:
Een richtlijn in juridische zin duidt meestal op een wetgevend instrument van de Europese Unie (EU). Het is een voorschrift dat de lidstaten bindt om een bepaald wetgevend resultaat te bereiken: een bindend advies.

Citaat:
Voorschrift hoe de officieren van justitie met bepaalde zaken moeten omgaan. Zo zijn er richtlijnen voor de strafeis bij rijden onder invloed en voor het sluiten van deals met criminelen

Citaat:
Een richtlijn is een bindend regelgevend instrument van de EU.

Citaat:
Richtlijnen/protocollen zijn bindende voorschriften.

Sometimes a majority only means that all the fools are on the same side. ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:21

Het gaat er om dat het in de officiele regels van de overheid anders staat. En die gelden hiervoor.