Bokkers vertellen: GaelleS

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hannepan
Correspondent

Bokkers vertellen: GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-20 10:56 Tip de Nieuwsredactie

Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding

Voor de bokkers die je nog niet kennen, stel jezelf even voor.
Hallo, ik ben Gaëlle, 28 jaar en woon in België. Ik deed onder andere de opleiding tot hoefsmid en meer, en studeer hopelijk binnenkort af als dierenarts. Dat wordt nu ook eventjes bizar met lockdown en corona :P

Je beleerde je paard Balerion volledig met positive reinforcement. Kun je uitleggen wat dat precies is?
Om eerlijk te zijn is hij nog niet helemaal beleerd in de zin van rijden, dit omdat ik nogal weinig tijd heb vanwege mijn studies. Maar zo goed als alles wat hij al geleerd heeft was met positive reinforcement. Om het kort uit te leggen, positive reinforcement (R+) is het versterken van uitgevoerd gedrag door er iets leuk aan toe te voegen. Heel vaak is dat voer, maar dat kunnen zeker ook kriebels zijn. Veulentjes zijn nog heel vatbaar voor kriebels, zo kan je hen makkelijk leren volgen. Honden zijn soms heel erg blij met touwtje trek of een tennisbal gooien als beloning. R+ is eigenlijk meer een leerproces dan een 'methode'. Clickertraining is dan meer een methode die gebruik maakt van R+, waar de clicker gebruikt wordt om het juiste gedrag aan te duiden waarna een beloning volgt. Ik gebruik geen clicker meer, ik zeg gewoon 'Goedzoo!'. In principe is het beter als je een korter woord gebruikt alleen voor dit doel, maar ik vind dat zelf lastig en minder spontaan en het gaat ook prima zo! Ze zijn slim genoeg om dat te begrijpen.

Hoe en waarom ben jij begonnen met positive reinforcement?
Mijn eerste paard, Yin, was ook een groen paard en met haar kreeg ik les. Dit neigde richting parelli (maar ook niet helemaal goed uitgevoerd). Ze reageerde echt heel slecht op druk. Constant kwaad zijn, weglopen van mij in de wei. Ze ging er echt tegenin en het was echt niet leuk voor haar, en op den duur ook niet meer voor mij. Het was geen goede lesgever, maar hij is ook wel degene die mij op het idee bracht om te gaan clickertrainen, en haar eerste 'kunstje' was de jambette. Ik heb toen ook ontdekt dat dit niet het beste kunstje was om haar als eerste aan te leren, want haar voorbeen vloog nogal in het rond op elk ander moment. Je kan ze ook leren stilstaan, met het hoofd naar voren gericht of neutraal te staan. Dat is een heel veilig go-to oefening als ze even niet weten wat er van hun verwacht wordt en ze nog niet veel geduld hebben. Er geraakt niemand gewond als je paard stilstaat in de hoop voertjes te kunnen scoren.

Afbeelding

Afbeelding
Gaëlles paard Yin

Welke stappen en methodes gebruik jij tijdens het beleerproces, die verschillen van de "tradionele" methode?
Hm dat vind ik moeilijk te beantwoorden. Ik probeerde bij het zadelmak maken vooral angst en onbegrip te vermijden. Ik wilde niet het zadel opleggen en hem maar laten uitbokken tot hij er aan gewend was (waarmee ik niet bedoel dat dat de traditionele manier is :P ). Het zadel op zijn rug moet leuk zijn. Daar ben ik al redelijk vroeg mee begonnen. Handdoek, barebackpad, gewoon dekje, vanalles op zijn rug gezwierd en daarvoor beloond. Dan een keer de singel dicht. Dan een keer op zijn rug gaan zitten en goed krabben in zijn nek. Dat vond hij allemaal prima. In dat opzicht lijkt het wel op rustig gewennen door telkens een stapje verder te gaan. Balerion is van zichzelf redelijk relax aangelegd. Moest hij angstiger zijn dan had ik hem bijvoorbeeld zelf het zadel laten aanraken en begonnen met het zadel tegen zijn schouder te leggen ofzo. Wat hij wel eng vond waren teugels over zijn hoofd. Om dat op te lossen heb ik hem zelf geleerd om zijn hoofd (deels) door een neckring te steken en daarvoor beloond, tot hij ver genoeg was en ik hem zelf verder over zijn nek kon hangen.
Ik gebruikte ook een target op een lange stok (euhm een kruiwagenhandvat op een oude longeerzweep, heel low budget hahahaha) om hem links/rechts/vooruit te doen gaan. Dit kan je nadien omzetten naar een ander commando. Op stem, benen, of teugels in de hals. Door bv. eerst je benen aan te leggen en dan de stick voor hem uit te steken. Op den duur gaat hij leren dat als hij mijn benen voelt, de stick voor zijn neus gaat komen en hij dan vooruit moet gaan. Als hij dat begrijpt kan je op termijn die stick weglaten.

Wat vind je het leukst aan deze manier van werken?
Dat de paarden het leuk vinden! Ze staan echt altijd klaar om iets met je te gaan doen. Vooral Yin is echt ongelooflijk slim en is snel weg met nieuwe oefeningen. Balerion is echt anders. Trager van begrip. Hij lijkt soms een kleuter met ADHD en hij is zo onschuldig grappig. Ze proberen ook zelf wat dingen uit. Als er iets nieuws in de piste is probeert Yin bijvoorbeeld altijd of het de bedoeling is om er haar voeten op te zetten. Nee? Ok. Dan probeert ze wat anders. Je ziet die tandwieltjes echt draaien in hun hoofd.

Zijn er bepaalde moeilijkheden waar je tegenaan loopt bij het werken met positieve bekrachtiging?
Wat ik zelf het moeilijkste vind is continuïteit krijgen in de oefeningen, zeker bij rijden is dat van belang. Maar daarvoor neem ik ook les van Janneke. Er zijn nog niet veel mensen die hun paard echt helemaal ingereden hebben met R+ , dus het is een beetje een zoektocht en je moet creatief zijn. Zo krijg ik hem in beweging door een stukje af te bakenen in de piste, en hij blijft aan de buitenkant daarvan. Hij vind het sowieso lollig om door het padje te scheuren in galop. Dit heet 'around the roundpen'. Hij vindt het zadel in galop nog wat raar op zijn rug, en dat vind ik ook moeilijk. Want ik probeer te belonen voor korte stukjes die goed gaan, maar hij had wel ineens een 'ow fuck' momentje en vertrok dan al bokkend. Hij reageert wel goed op 'hooo' dus hij stond ook weer snel stil alsof er niets aan de hand was :P

Kom je soms mensen tegen met een andere visie die vooroordelen etc. hebben over jouw werkwijze? Hoe ga je daar mee om?
Vast wel, maar ik krijg er ook geen negatieve commentaar op en ik trek het mij ook helemaal niet aan. Er is een facebook groepje voor mensen die hier meer over willen leren, hun progress willen delen of gewoon over R+ willen babbelen. Daar kan ik ook altijd terecht.

Kan volgens jou ieder paard getraind worden met positive reinforcement?
Ja, dat vind ik wel. Als je een giraf zijn voetjes kan leren geven met R+ kan dit ook voor jouw paard. Er zijn soms moeilijkheden hoor. Sommige paarden zijn snel gefrustreerd wanneer het op voer aankomt, en dan geven mensen het wel eens op omdat het zelfs gevaarlijk kan worden als je paard dan begint te bijten of over je heen wilt lopen. Het is dan ook niet leuk meer voor beide partijen en dat begrijp ik wel. Maar ook daar kan je voor trainen. Ik raad dan wel aan om les te volgen bij iemand met ervaring hiermee. Het basisprincipe voor R+ is eigenlijk poepsimpel, maar wil je het eeecchhtt goed goed doen dan kan het wel eens moeilijk zijn! Voor paarden die gevoelig zijn aan laminitis en overgewicht is het soms ook even zoeken wat een goede beloning is en hoeveel je mag geven, maar ondertussen is er ook wel een lijstje met brokjes en beloningen arm aan suiker (stukjes wortel bv. vallen eigenlijk heel goed mee).

Wat zijn jouw doelen nog met je paard, wat wil je nog graag bereiken?
Ik zou heel graag boogschieten te paard met Balerion. Hij is wel al gewend aan mijn boog en het schieten in stap. Zo cool is hij wel B-)

Afbeelding

Heb je tips voor ruiters die zelf ook willen beginnen met positive reinforcement met hun paard?
Les is misschien niet altijd noodzakelijk, maar zeker in het begin heel nuttig. Zeker bij een boos of gefrustreerd paard. Je kan ook altijd van achter een draadje beginnen zodat paard jou niet kan lastig vallen en iedereen veilig is.
Begin ook met veilige oefeningen (niet zoals ik met jambette, dat kan nog wel is onhandig zijn). Bv. een target aanraken.
Momenteel gebruik ik Pavo liga of condition als voerbeloning. Ik vind het een handige grootte en niet kruimelig, plus ze zijn relatief laag in suiker/zetmeel. Je kan ze er dus wat meer van geven dan van gewone paardensnoepjes die per 20 in een doosje zitten. De prijs valt dan ook goed mee. Pavo fibrenugget is een andere optie, maar niet voor schrokkers. Daar moeten ze goed op kauwen. Ik heb helaas geen aandelen bij Pavo :') .

Wil je verder nog iets kwijt?
R+ vind ik altijd een leuke toevoeging, zelfs al is het niet de bedoeling om heel jouw paard zo te trainen. Ter afwisseling, om je paard in zijn hoofd bezig te houden, om je paard beter te leren kennen, om angsten van je paard te overwinnen... Of om voetjes te leren geven voor de hoefsmid >:)

Afbeelding

De vermelde facebookgroep:
https://www.facebook.com/groups/1273755235968759/

Website van Gaëlles lesgeefster:
https://jannekekoekhoven.nl/

balance
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:54

Leuk en informatief stukje is dit. Soms schiet jouw topic me te binnen en lees ik het weer even bij. Heerlijk paard is Balerion, lekker koel in zijn hoofd. Boogschieten lijkt me inderdaad een leuke bezigheid.

“You are my sunshine, my only sunshine” juli 2017.
Niet hopen maar doen

Kinke

Re: Bokkers vertellen: GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:22

Leuk en interessant. Zit me af te vragen waarom ik eigenlijk dacht dat je veel ouder bent :)

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:59

Wat een leuk stuk! Dit inspireert me wel om ook weer wat meer op deze manier met mijn pony te werken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 06:15

Jammer dat het vrijwel alleen over die positieve reinforcement gaat, ik denk dat gaella meer/ook andere interessante dingen te vertellen heeft.

[LZP] Getrouwd dankzij bokt
''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak
[BB-HK] [VOLG] konijnenparadijs in de maak!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:30

Maartje1990 schreef:
Jammer dat het vrijwel alleen over die positieve reinforcement gaat, ik denk dat gaella meer/ook andere interessante dingen te vertellen heeft.

Waar het hart van vol is, loopt het paard mee. :') _/-\o_

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:11

Kinke misschien ben ik gewoon wijs? :Y) Volgens mij ben je de eerste die dat zegt, meestal is het omgekeerd...

Maartje er zijn zoveel mensen die zoveel interessants te vertellen hebben, de vragen waren naar aanleiding van het topic met Balerion vandaar :D

Ik heb binnenkort ook weer even wat meer tijd dus hoop er met Ballie weer in te vliegen!

En thanks iedereen :o

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie