Onderzoek wijst uit: silicium stimuleert aanmaak glucosamine

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Onderzoek wijst uit: silicium stimuleert aanmaak glucosamine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-20 10:02 Tip de Nieuwsredactie

Horses.nl
Medisch

Afbeelding
Foto: Marjo

Veel paardeneigenaren geven glucosamine als supplement bij gewrichtsklachten of om hun paard wat soepeler te maken en sneller ‘op gang’ te helpen. Onderzoek toont echter aan dat glucosamine maar weinig effect heeft. Silicium is een veel effectiever supplement. Silicium stimuleert namelijk de lichaamseigen productie van glucosamine en zorgt voor de aanmaak van onder meer collageen en gewrichtsvloeistof.

Lees het hele artikel op Horses.nl

MarjanB

Re: Onderzoek wijst uit: silicium stimuleert aanmaak glucosamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:33

Dit is een gesponsord artikel door helthyhorse. Wat op zich niet erg is, maar ik geloof er niet in dat silicium alleen in vloeibare vorm werkt. Iets met wij van wc eend..

Geef zelf diatomeeënaarde en dat is veel voordeliger in aanschaf en bestaat uit silicium.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:12

Dit is al wel langer bekend toch? Ik wist het in ieder geval al.

MarjanB schreef:
Geef zelf diatomeeënaarde en dat is veel voordeliger in aanschaf en bestaat uit silicium.

Dit wist ik dan weer niet. Ik heb wel diatomeeënaarde staan voor andere doelen. Hoeveel geef je hiervan?

Kom niet in m'n aura b*tch! ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:39

LindyH schreef:
Dit is al wel langer bekend toch? Ik wist het in ieder geval al.

MarjanB schreef:

Dit wist ik dan weer niet. Ik heb wel diatomeeënaarde staan voor andere doelen. Hoeveel geef je hiervan?

Eetlepel maar kan tot 3 per dag. Was ook benieuwd naar wat dat gehydrominyseerde (of zoiets) was en dat is letterlijk in water opgelost. Dus als je het in slobber doet is het al goed opneembaar

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:46

ik kreeg ook een sterk WC-eend gevoel :+ mede doordat het het meest voorkomende element op aarde is, en gras ook al aardig wat silicium bevat (http://www.eurolab.nl/text-silicium-g.htm). Zolang mijn paard op de wei gaat kan ik me slecht voorstellen dat ze een tekort aan silicium zou hebben

Time flies like an arrow, but fruit flies like banana

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:59

Ik heb laatst hierover zitten zoeken, maar kan nergens vinden wat er met een eventueel overschot aan silicium gebeurd? Bijvoorbeeld vitamine E plassen ze uit, maar selenium is giftig, net als ijzer. Hoe zit dat met dit mineraal? Voordat iedereen klakkeloos zijn paard gaat vergiftigen :o

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:42

Ja ik was ook super benieuwd naar de onderbouwing. Die van mij krijgt nu al jaren standaard Cortaflex Superfenn maar dat is duurder dan goud, dus als silicium veel meer effect heeft zou ik dat liever geven, naast dat het ook nog eens veel voordeliger is. Maar aangezien het inderdaad gesponsord is, vroeg ik me af hoe groot het waarheidsgehalte is. En of de vaak genoemde diatomeeën aarde nou ook echt effect heeft en of dat onderbouwd onderzocht is. Ik laat me graag bijpraten door Bokt mineralen/vita- pro's.

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:52

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Frouke91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:58

Oeh, ik volg ook even, en ga me verdiepen in Silicium.
Heb een oudere IJslander met Cushing en een forse bevangenheid in het verleden, en artrose. Krijgt dus geen Glucosamine ivm gevaar op stapelen van suikers.
Krijgt weinig gras ivm risico op hoefbevangenheid en staat op goede kwaliteit hooi.
Hij krijgt nu Gelatinaat, maar merk nog niet veel verschil..

Swertingur fra Solskini en Haukur fra Skjalaritara
Your love is like a soldier, loyal till you die<3

Always in our heart, Jitze

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:59

Ik vind het vooral erg bijzonder dat healthy horse de enige is dit dit beweerd. Ze verwijzen naar onderzoeken die al flink verouderd zijn. Als silicium echt zo'n succes zou zijn, waarom is dit dan niet opgepakt door andere merken en is er geen recent onderzoek te vinden?

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport!
Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen

Verna S. L2+4

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:11

Klinkt als... wij van wc eend adviseren WC eend.

Het meest bijzondere na dit verhaal vind ik nog de naam van het product “Hoef & Vacht”

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:28

ik heb even verder gezocht. kwam deze link tegen die wat meer uitlegt. misschien heeft iemand er iets aan. Het kopje opneembaarheid vond ik vooral interessant.
https://www.sohf.nl/nutrient/silicium

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:50

Daarbij staat er in de OP dat uit onderzoek blijkt dat glucosamine maar weinig effect heeft.
:?
Ik denk dat Helty horse er veel :$ voor heeft neergelegd.

Women are angels. And when someone breaks our wings, we simply continue to fly... On a broomstick. We're flexible like that. <<)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie