Tuigpaardfokkerij twee hengsten rijker

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Tuigpaardfokkerij twee hengsten rijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-20 21:39 Tip de Nieuwsredactie

KWPN
KWPN

Afbeelding
Foto: Marjo

Zojuist vond het eindexamen van de twee tuigpaardhengsten in Ermelo plaats en zowel Lexington als Leffe Blond werden met mooie cijfers ingeschreven. Een goed einde van een verrichtingsonderzoek onder bijzondere omstandigheden.

Door de coronacrisis kon gedurende het gehele onderzoek geen publiek worden toegelaten tijdens de beoordelingen. Het vergde van zowel de hengstenkeuringscommissie, de trainingsleider en de verzorgers veel inzet en aanpassingsvermogen om het onderzoek tot een goed einde te brengen en ook voor de eigenaren van de hengsten waren dit uitzonderlijke omstandigheden. Dit alles heeft gelukkig geresulteerd in de inschrijving van twee nieuwe KWPN-tuigpaardhengsten, die beide wisten te overtuigen met hun kwaliteit en met prachtige cijfers zijn ingeschreven.

Leffe Blond is de eerste zoon van Dylano die wordt goedgekeurd en met name zijn voorbeengebruik, waar hij een 9,5 voor kreeg, viel enorm op. Het achterbeengebruik leverde een 8 op, de overige onderdelen een 8,5. Namens de hengstenkeuringscommissie, bestaande uit Henk Lassche, Johan Holties en bijgestaan door inspecteur Viggon van Beest lichtte de voorzitter Henk Rootveld toe: “Leffe Blond is een hengst die gedurende het gehele onderzoek steeds heeft gedaan wat je van hem vroeg. Hij presenteert zich aangespannen met grote passen steeds valt zijn enorm royale voorbeengebruik op.” De door Marcel Ritsma uit Wijnjewoude gefokte Leffe Blond is als veulen geveild tijdens de Nationale Tuigpaardveulenveiling, waar hij in handen kwam van Jan Vink/Stoeterij Black Horses.

Ook Lexington is de eerste zoon van zijn vader die wordt goedgekeurd, in dit geval is dat Fantijn. De door Tom Mekelenkamp uit Pannerden gefokte hengst kreeg een 9 voor zijn front, en 8,5-en voor zijn actie van het voorbeen en looplust. Henk Rootveld vertelt over de hengst van de familie Pos uit Ankeveen: “Lexington is een chique hengst, die gedurende het onderzoek rustiger is geworden en altijd veel inzet heeft getoond. Die inzet is hij ten goede gaan gebruiken naarmate het einde van het onderzoek naderde. Hij heeft veel progressie gemaakt tijdens het onderzoek.”

Vanwege de maatregelen van het RIVM konden de fokkers en eigenaren niet worden gehuldigd, uiteraard wordt dat op een later moment op een passende wijze ingehaald. Daarom worden de beelden van de gehele eindpresentatie op KWPN.TV geplaatst. Later vindt u op KWPN.tv en in de hengstendatabase de video's per hengst inlcusief de cijfers en een korte toelichting.

Kijk hier voor een filmpje.

Serenity350

Re: Tuigpaardfokkerij twee hengsten rijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 01:00

Leuk filmpje..

Heb het wel even erg met de jongen te doen die vanaf 8:30 in beeld komt met Lexington.

Spreker: "Lexington is een sjieke hengst die gedurende het onderzoek wat rustiger is geworden"
Lexington: "IK ZIE EEN MERRIE LOPEN!!!!!!!!"

_O-

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 01:19

Serenity350 schreef:
Heb het wel even erg met de jongen te doen die vanaf 8:30 in beeld komt met Lexington.

Spreker: "Lexington is een sjieke hengst die gedurende het onderzoek wat rustiger is geworden"

_O-

Nou idd ja!

Ik denk dan wat een onopgevoed beest, komt constant in de persoonlijke ruimte van de begeleider (grondwerk!), maar dan toont het lekker pittig dus dat trainen ze er niet uit gok ik :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 01:26

troi schreef:
Serenity350 schreef:

_O-

Nou idd ja!

Ik denk dan wat een onopgevoed beest, komt constant in de persoonlijke ruimte van de begeleider (grondwerk!), maar dan toont het lekker pittig dus dat trainen ze er niet uit gok ik :)

Gok dat het ook wel bovenop het pittig karakter een opeenstapeling is van factoren die op het filmpje niet altijd te zien zijn (omgevingsinvloeden en dergelijken) en dat het toch ook nog een jong paard is. Daarnaast staan/lopen ze ook dicht op de paarden, dus afstand houden en persoonlijke ruimte is voor zowel paard als begeleider eigenlijk wel moeilijk neer te zetten.

Tijdens het ererondje kreeg de arme jongen een paar keer echt een soort van vliegles, je ziet hem met beide benen een paar keer volledig van de grond komen terwijl ze de baan door gaan. Dan heb ik wel eens de neiging om het beeld stop te zetten, terug te spoelen, om nog is goed te kijken wat er nu eigenlijk gebeurd.

Persoonlijk oogt het me voor het paard allemaal ook enorm onrustig en er moeten behoorlijke krachten op de leidsels komen zo nu en dan. Maar een filmpje is ook maar 1 perspectief dus kan erg vertekenen. Vind het wel een aansprekend paard op een bepaalde manier, terwijl het ras (type) ansich absoluut niet in mijn voorkeursrijtje ligt.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 07:45

Allebei prachtige aansprekende hengsten, beeldschoon. Maar voor de bloedspreiding totaal geen toegevoegde waarde. :')

Horonae• Z1
Volg Horonae op instagram, klik hier!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:58

Die Leffe Blond is wel een hele gave zeg.

Lexington is ook erg mooi. Maar wel erg afgeleid steeds. Ook voor de wagen zag je dat terug. Nu was hij alleen in de baan. Maar wat op een druk concoursterrein?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....
Te koop mijn mooie Wow zadel https://www.marktplaats.nl/plaats/m1557 ... SyiSuccess

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:00

DreamGuide schreef:
Allebei prachtige aansprekende hengsten, beeldschoon. Maar voor de bloedspreiding totaal geen toegevoegde waarde. :')

Dat is de moeilijkheid bij de Tuigpaarden. Je wil bloedspreiding maar waar wil je het vandaan halen?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....
Te koop mijn mooie Wow zadel https://www.marktplaats.nl/plaats/m1557 ... SyiSuccess

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:02

NatasjavE schreef:
DreamGuide schreef:

Dat is de moeilijkheid bij de Tuigpaarden. Je wil bloedspreiding maar waar wil je het vandaan halen?

Geloof dat ik daar net op de nieuwspagina een berichtje over langs had zien komen, dat daar aan gewerkt wordt. +:)+

Edit: deze bedoelde ik [VN] Experimenten tuigpaardkruisingen registreren

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:06

Serenity350 schreef:
Geloof dat ik daar net op de nieuwspagina een berichtje over langs had zien komen, dat daar aan gewerkt wordt. +:)+

Daar werken ze al 50 jaar met als resultaat dat ze zich steeds vaster fokken.

Ik zag laatst een artikel uit de IdS van 40 jaar terug dat de basis toch wel erg smal is met Cambridge Cole en Oregon als basis waar vrijwel alles vanaf stamt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:08

Ah ja...dat is inderdaad een waardevolle toevoeging.

Beter dan steeds maar een Hackney erbij.

Als daar hengsten uit voort komen voor de dekdienst kunnen die ook mooi een bijdrage aan de Gelderse fokkerij leveren.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-04-20 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:12

NatasjavE schreef:
Ah ja...dat is inderdaad een waardevolle toevoeging.

Beter dan steeds maar een Hackney erbij.

Dat was mijn indruk inderdaad ook. :j Hoewel de uitwerking zich natuurlijk nog dient te bewijzen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:17

NatasjavE schreef:
DreamGuide schreef:

Ik had de aangeboden jonge hengsten eens bekeken, en daar zaten een hoop tussen die toch een stuk 'vrijer' bloed hadden dan deze twee. Ik had begrepen dat de missie van de hengstenkeuring dit jaar vooral was om voor bloedspreiding te zorgen, en deze twee hengsten zou je niet eens met elkaar kunnen kruisen, bij wijze van spreken.

Hopen dat het nieuwe experiment hier verbetering in gaat brengen. :)

Horonae• Z1
Volg Horonae op instagram, klik hier!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:44

Tja afgelopen hengstenkeuringsseizoen was er een met bijzondere wendingen... :')

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie