FEI overweegt ingrijpende wijziging in dopingreglement

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

FEI overweegt ingrijpende wijziging in dopingreglement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-20 09:18 Tip de Nieuwsredactie

horses.nl
Sport

Afbeelding
Foto: Amanda

Als één combinatie uit een landenteam op Olympische- of Paralympische Spelen of Wereldruiterspelen positief wordt getest op doping, moet het hele team daarvoor boeten met diskwalificatie. Dat is één van de voorstellen die is gedaan op de (online) vergadering van het FEI Sports Forum. Het voorstel kan leiden tot ingrijpende wijzigingen in het dopingreglement.
Daarnaast kan de diskwalificatie van de desbetreffende combinatie ook nog gevolgen hebben voor andere evenementen, zoals bijvoorbeeld de Nations Cup. De resultaten van de combinatie worden dan geschrapt en vervangen door die van een teamgenoot.

Lees het volledige artikel op horses.nl

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:25

Dat lijkt me heel zuur... als je 4 jaar lang geïnvesteerd hebt in de olympische spelen en door een overtreding van een ander gaat jouw olympische droom in rook op.

Marije_1997

Re: FEI overweegt ingrijpende wijziging in dopingreglement

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:30

Dat is idd heel zuur, omdat je ook niet echt een teamsport doet. Je doet alleen mee samen met landgenoten.

Corazon ❤️ 6 y/o

Instagram
MHU Fotografie

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:34

Eens met bovenstaande reactie's, het lijkt me echt onwijs zuur om op zo'n wijze te moeten verliezen. Aan de andere kant: Enorm triest dat het überhaupt zo ver moet komen.

Hoe doen ze dit bijv. bij hardlopers/wielrenners?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:19

Dat klassikaal straffen geen nut heeft is al jaren bekend.
Snap niet waarom dit dan toch overwogen wordt.
Volgens mij zijn er prima andere maatregelen te bedenken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:50

Een ander straffen vind ik niet terecht.
Omdat mijn buurman te hard rijd door onze straat krijg ik ook een bekeuring?
Want ik rij hier ook?

Pak gewoon die ruiter aan.
schors die voor 4 jaar.

[CV] Het geef elkaar een knuffel topic <3
*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:00

Dat moeten ze niet doen, er is ookal regelmatig gebleken dat er niet doelbewust
doping is gebruikt en dat het ergens anders in zat!
Lijkt mij zuur dat een heel team daarvoor gestraft wordt en later blijkt dat diegene onschuldig was!

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:37

Wow, dat gaat echt veel te ver.
Alsof de andere leden van het team ook invloed erop hebben of iemand nu wel of geen doping gebruikt heeft of daar sowieso ten alle tijden weet van hebben. En dat is dan nog in het geval van bewuste doping.
Die combinaties zitten veelal op hun eigen stallen, dus wat er tijdens trainingen gebeurt bij je teammaat dat weet je al niet.
Dit is gewoon anderen mee straffen terwijl die wel volgens de regels het spelletje spelen. Wat iemand al zegt; als mijn buurman een bekeuring krijgt, krijgt de rest van de straat die toch ook niet?

Zal je maar gebeuren; jarenlang getrained en dan wordt je gestraft omdat bv een teamlid positief test bij een dopingtest.

Wat ik mij nog wel zou kunnen voorstellen, zeker met een team dat wel veel samen traint, is dat je vervolgens ook de teamleden test op doping en aan de hand van die uitslag bepaalt of er meerdere in het team gestraft moeten worden......maar zo blind; o jij hebt doping aan je paard gegeven, dan de rest ook een dq.....nee, dat gaat gewoonweg te ver en heel zuur voor diegenen die wel oke waren

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:27

Ik vind het niet te ver gaan mits er zeer goed onderzocht word of er opzet in het spel is of niet. Wanneer bij een ruiter of paard ongeoorloofde middelen worden gevonden en het is bewust gedaan dan word er gestraft en terecht. Wanneer van een atletiekploeg op de estafette iemand vals speelt word ook het team de medaille onthouden of afgepakt. Sport moet schoon zijn , op welk gebied dan ook.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:03

bigone schreef:
Ik vind het niet te ver gaan mits er zeer goed onderzocht word of er opzet in het spel is of niet. Wanneer bij een ruiter of paard ongeoorloofde middelen worden gevonden en het is bewust gedaan dan word er gestraft en terecht. Wanneer van een atletiekploeg op de estafette iemand vals speelt word ook het team de medaille onthouden of afgepakt. Sport moet schoon zijn , op welk gebied dan ook.

Je spreekt precies uit wat ik denk! Alleen heb ik het artikeltje op horses.nl nog even gelezen en daarin staat dat de teamgenoten dan ook niet meer mee kunnen doen aan de andere onderdelen.
Om terug te gaan naar je atletiekploeg krijg je dus dit: 4 sporters in de estafetteploeg, 1 sporter gebruikt doping. In het geval dat de fei nu voorstelt, wordt het team gediskwalificeerd (naar mijn idee terecht), maar mogen de 3 schone teamgenoten ook niet meer deelnemen aan de 200m hardlopen. Dat laatste vind ik dan wel weer onterecht.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:46

mirriezz schreef:
bigone schreef:

Je spreekt precies uit wat ik denk! Alleen heb ik het artikeltje op horses.nl nog even gelezen en daarin staat dat de teamgenoten dan ook niet meer mee kunnen doen aan de andere onderdelen.
Om terug te gaan naar je atletiekploeg krijg je dus dit: 4 sporters in de estafetteploeg, 1 sporter gebruikt doping. In het geval dat de fei nu voorstelt, wordt het team gediskwalificeerd (naar mijn idee terecht), maar mogen de 3 schone teamgenoten ook niet meer deelnemen aan de 200m hardlopen. Dat laatste vind ik dan wel weer onterecht.

Dopingzondaar straf , schone teamleden gewoon meedoen. Maar die controles zijn toch niet meteen bekend qua uitslag, hoor je altijd achteraf. Dus kunnen ze vaak het hele toernooi gewoon meedoen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:02

Idioot. Dan zou ik als ruiter echt een andere ambitie gaan zoeken en de paarden als hobby houden. Beetje dag in dag uit trainen, keihard werken, al je centjes en tijd gaan naar je hobby, maar je loopt het risico weggestuurd te worden als je teamgenoot wat verkeerd doet. Ik zou het wel weten! :evaw:

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie