Twaalf Lipizzaners voor de kar bij IJsbrand Chardon

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:58

't lijkt mij rete gaaf om hier foto's van te maken <3 <3

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:05

nou hier mag hij voorbij komen hoor ik ga er rustig voorzitten incl camera en chips!

fantastisch! :9

Hoeveel meter teugels heeft die man te besturen met zijn handen..., en hoeveel vertraging zou er op zitten van sturen tot reactie van het paard?.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:10

Dat heeft hij zo te zien ook eerst even moeten uitvinden thuis in de bak. En dat vind ik dan weer sterk aan deze video. Dat ze laten zien dat er wel voorbereiding aan zit voor je zoiets in je hoofd haalt.

trots op Owen DrZ2+1; SprB+1, SGWL+5

Niwla

Re: Twaalf Lipizzaners voor de kar bij IJsbrand Chardon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:11

Zo knap! Die oortjes van de paarden ook als ze het terrein af gaan. <3 Ik vind het ergens wel jammer dat ze er muziek onder hebben geplakt, ik had het geluid van al die hoeven wel willen horen.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:13

Chardon is een echte meester en de paarden luisteren super. Ooit tijdens een show wilden zijn paarden zich niet laten laden door hun grooms. Chardon en ik stonden er naar te kijken, waarop ik een grapje maakte "dat zelfs de grote der groten moeilijk konden doen met laden".
Waarop hij zei: "o dacht je dat?" := en een klein fluitje van de meester maakte gelijk een einde aan het spektakel en gedoe met dat laden, want de paarden vlogen de vrachtwagen op, wachtten op elkaar en vlogen ieder hun eigen hok in. _O- Dat had nog geen paar seconden geduurd. Ik heb zo vreselijk gelachen toen, geweldig. En omdat ik de slappe lach had, kregen de beteuterde grooms en hij die ook _O-
Dit is echt al heel lang geleden.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:24

Ik vond het muziekje wel leuk passen: " iedereen gaat voor ons aan de kant" :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:26

pien_2010 schreef:
Chardon is een echte meester en de paarden luisteren super. Ooit tijdens een show wilden zijn paarden zich niet laten laden door hun grooms. Chardon en ik stonden er naar te kijken, waarop ik een grapje maakte "dat zelfs de grote der groten moeilijk konden doen met laden".
Waarop hij zei: "o dacht je dat?" := en een klein fluitje van de meester maakte gelijk een einde aan het spektakel en gedoe met dat laden, want de paarden vlogen de vrachtwagen op, wachtten op elkaar en vlogen ieder hun eigen hok in. _O- Dat had nog geen paar seconden geduurd. Ik heb zo vreselijk gelachen toen, geweldig. En omdat ik de slappe lach had, kregen de beteuterde grooms en hij die ook _O-
Dit is echt al heel lang geleden.

_/-\o_ :') Wat een heerlijke anekdote...

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:28

Niwla schreef:
Zo knap! Die oortjes van de paarden ook als ze het terrein af gaan. <3 Ik vind het ergens wel jammer dat ze er muziek onder hebben geplakt, ik had het geluid van al die hoeven wel willen horen.

Ik had ook graag het geluid van de paarden zelf gehoord, dat vind ik echt heel gaaf om te horen, maakt het compleet.

Het fjordenpaarden stamboek heeft er ook een keer heel veel voor de kar gehad, ik geloof dat het er toen 30 waren.
Was ook heel mooi om te zien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:35

Het verhaal van Pien doet me denken aan Velstra vanaf de bok "Mambo!! Doorrrrrrrr" En Mambo nam het hele vierspan op topsnelheid de hindernis door.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:19

Ik ben ooit eens door een bokker uitgenodigd om met een twee span shetlanders door een marathon parcours wat in het bos gemaakt was te crossen. Was super gaaf om achter op te zitten. Die shetlanders gingen echt hard.

Ik zou het echt leuk vinden om nog eens een keer achterop te mogen :D

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:26

rien10 schreef:
Het verhaal van Pien doet me denken aan Velstra vanaf de bok "Mambo!! Doorrrrrrrr" En Mambo nam het hele vierspan op topsnelheid de hindernis door.

Nou ja, ze doen ook niet voor elkaar onder in dat opzicht. Veldstra is (was??) net zo'n vakman maar zocht naar mijn idee wat minder de publiciteit.

Bij stal heeft een poosje iemand gestaan die op hetzelfde niveau als Chardon en Veldstra enkelspan reed.
Als die man alleen al het terrein op kwam, stond dat paard in de startblokken en ik heb meerdermalen zien gebeuren dat hij bijna als een vlaggetje achter z'n paard hing bij het laden, zo fanatiek was dat paard. Hij moest echt op een holletje naar boven om samen aan te komen.
Dat paard was ook altijd wat onrustig; zo van: schiet nou eens op, we gaan! Toe nou, ga nou zitten, dan zijn we er weg van!
Als het aan dat paard lag, vertrok ze in volle galop van het terrein.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:28

Die publiciteit was er toen ook niet denk ik, geen social media.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:37

Die publiciteit is nu natuurlijk ook gewoon nodig ivm de sponsoren. Maar uiteindelijk zijn het allemaal mensen met hun goede en slechte kanten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:41

Ik vind het in ieder geval machtig om te zien!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:45

ikke schreef:
rien10 schreef:

Nou ja, ze doen ook niet voor elkaar onder in dat opzicht. Veldstra is (was??) net zo'n vakman maar zocht naar mijn idee wat minder de publiciteit.

Bij stal heeft een poosje iemand gestaan die op hetzelfde niveau als Chardon en Veldstra enkelspan reed.
Als die man alleen al het terrein op kwam, stond dat paard in de startblokken en ik heb meerdermalen zien gebeuren dat hij bijna als een vlaggetje achter z'n paard hing bij het laden, zo fanatiek was dat paard. Hij moest echt op een holletje naar boven om samen aan te komen.
Dat paard was ook altijd wat onrustig; zo van: schiet nou eens op, we gaan! Toe nou, ga nou zitten, dan zijn we er weg van!

Misschien is het ook te lang geleden. Was veldstra niet de koetsier die met vierspan shetlanders op het hoogste niveau presteerde? Zo ja, en dat denk ik dat hij dat deed op het einde, of ik ben met iemand anders in de war, dan noemden wij die paardjes altijd de wc borsteltjes→ die waren echt zo vreselijk snel en mooi en wat kon die man goed mennen. Ik heb hem heel vaak gezien en wij waren absoluut fan van die menner.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:00

Tjeerd Velstra was in zijn eerste carrière springruiter, daarna vierspan menner met KWPN-ers en Friezen en bondscoach mensport. Bovendien was hij directeur van "Deurne" het opleidingsinstituut voor instructeurs en hippische bedrijfsleiders.

https://www.deurnewiki.nl/wiki/index.ph ... rd_Velstra

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:04

Wie was dan die menner met die shetlanders, dat was zo gaaf....?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:05

Nu ben ik eigenlijk wel heel nieuwsgierig of iemand weet hoe die menner met zn vierspan Shetlanders uit het verhaal van Pien heet.. :))

EDIT: Wat Pien zegt dus.. :')

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:17

Frank Bos is het ook niet, die ment met Haflingers. Bram Chardon ook niet, die mende met welshes in zijn pony tijd.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:31

Als dressuurfan, kan ik enorm genieten om de prijsuitreiking van de vierspanners te zien in Aken. Beste plaats, staande aan de bareel bij de Mercedes Benz tribune. Daar komen ze allemaal in een laatste rechte lijn voorbij, rechtstaand op de bok, leidsels los en gaan met die banaan :wow:
Dan voel je de grond daveren door heel je lichaam!!

Insta : @nm_dressagerider
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:38

pien_2010 schreef:

Aart van de Kamp jr of sr?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:45

fransje23 schreef:
pien_2010 schreef:

Aart van de Kamp jr of sr?

Dank je wel fransje. Aart vd Kamp senior

https://images.app.goo.gl/mMjVSs44UwPn7rWs9
Was absoluut de favoriet van de kinderen en mij. Zo gaaf wat hij allemaal deed met die wc borsteltjes (bijnaam die de kinderen de ponies gaven). Die paardjes waren prachtig en echte helden en ze reden op het hoogste nivo, zo knap....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:52

Ik klink je link open Pien, oef, meteen een ongeluk "te pakken". Leuk span. Naar ongeluk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:53

Denk idd dat er een grote kans is dat het vd kamp was.

Ik heb op Deurne ook nog een paar keer menles gehad van veldstra.

En de paarden reageren idd heel erg op de stem. Soms een voordeel en soms een nadeel :+

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:56

pien_2010 schreef:
ikke schreef:

Misschien is het ook te lang geleden. Was veldstra niet de koetsier die met vierspan shetlanders op het hoogste niveau presteerde? Zo ja, en dat denk ik dat hij dat deed op het einde, of ik ben met iemand anders in de war, dan noemden wij die paardjes altijd de wc borsteltjes→ die waren echt zo vreselijk snel en mooi en wat kon die man goed mennen. Ik heb hem heel vaak gezien en wij waren absoluut fan van die menner.[/quote]

Ik ben nu wel heel erg benieuwd wie dat vierspan Shetlanders had?! Iemand die het weet?

Aah had de nieuwe reacties nog niet gezien

~Eddy~
L+21 Dressuur
L+7 Vaardigheid