Paardenbazen willen manege aansprakelijk stellen na brand

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

Lau07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:35

elnienjo schreef:
Ik vind het vrij nalatig als mensen een bezit van 4000-10000 euro niet verzekeren.
Je auto verzeker je toch ook? Waarom je paard dan niet?

Blijft verder natuurlijk een enorm verdrietige kwestie voor iedereen die een paard verloren heeft.

Dat hangt heel erg af van de verzekeringswaarde van het dier. Op een bepaalde leeftijd zijn paarden verzekeringstechnisch niets meer waard. Datzelfde kan gelden voor paarden met ernstige bemerkingen.
Dat jij een paard voor €4000 koopt, betekent niet dat het dier perse voor dit bedrag verzekerd kan worden.

'Reite dein Pferd vorwarts und richte es gerade'

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:42

Ik denk eigenlijk niet dat de eigenaren dit voor het geld doen, voor dat beetje geld ga je niet al die moeite doen toch? Er zaten ook paarden tussen die op papier heel wat minder waard waren dan die 4000 euro. Ik denk echt dat ze vooral het gevoel hebben verkeerd behandeld te zijn, zoals ook in de tekst staat. Het verhaal in de OP is vast niet het hele verhaal, ik denk dat er meer gaande was.

Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip  

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:43

Lau07 schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind het vrij nalatig als mensen een bezit van 4000-10000 euro niet verzekeren.

Blijft verder natuurlijk een enorm verdrietige kwestie voor iedereen die een paard verloren heeft.

Dat hangt heel erg af van de verzekeringswaarde van het dier. Op een bepaalde leeftijd zijn paarden verzekeringstechnisch niets meer waard. Datzelfde kan gelden voor paarden met ernstige bemerkingen.
Dat jij een paard voor €4000 koopt, betekent niet dat het dier perse voor dit bedrag verzekerd kan worden.

Je hebt gelijk, de waarde in euro's loopt op 'n gegeven moment terug terwijl de waarde als maatje juist stijgt.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:43

Het geld was ook bedoeld voor de mensen van de paarden die omgekomen zijn en dan snap ik ook best dat ze iets willen horen erover als hij het geld niet deelt. Daarbij krijg ik ook het idee dat ze zich niet gehoord voelen en zo van zich laten horen wat ik begrijp.

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:58

elnienjo schreef:

Wat heeft dat nu weer met nalatigheid te maken?
Het is je eigen paard, je eigen bezit, je eigen geld.
Dan kun je er een risicio calculatie op los laten.
Naar aanleiding daarvan en kosten baten berekening, beslis je wel of niet te verzekeren.

Of met andere woorden : je accepteert bij niet verzekeren het verlies. En gek genoeg kan dat voordeliger uitpakken dan wél verzekeren ( afhankelijk van hoelang je al premie hebt betaald ).

Emotionele waarde valt niet te verzekeren.
Is er schuld door andere aan te wijzen mag je dáár je schade claimen.

Mindim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:18

Ik krijg het gevoel dat het gewoon weer eens om de centen draait. Want met een extra centje kun je makkelijker een nieuw paard kopen immers, ook al zegt men dat het daar niet alleen om draait, maar stiekem denk ik toch wel dat dat de hoofdzaak is.
Zo'n manegeeigenaar heeft waarschijnlijk nu wel iets anders aan zijn hoofd ook. Paarden kwijt, halve bedrijf in vlammen op en dan krijg je nu ook nog dit....

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:34

Kijk, het is gewoon verschrikkelijk wat daar gebeurt is, heel tragisch voor iedereen.

Je zult maar voor de stallen staan en de paarden levend zien verbranden, krijg je nooit meer van je netvlies af. Nalatig of niet...waarbij dat eerder echt niet het geval is.
Ik weet hoe daar alles gerenoveerd en opgebouwd was, hoe pietluttig de eigenaar daarin was en ik denk nog steeds is.

Ik ken de eigenaar van de manege persoonlijk, nog van heel lang geleden, heel lang voordat het manege was, heb daar jaren lang met iemand samen de paarden gehad staan, en er bewust voor gekozen zelf niet te doneren.

Ik vermoed eens dat aan elk verhaal twee kanten zitten...iemand die de betrokkenen niet kent kan daar moeilijk over oordelen.

Afgaande op mijn eigen ervaringen met hem, denk ik ook in de richting wat Annemiek schrijft.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:19

nine1987 schreef:
Ik begrijp dat de mensen de eigenaar aansprakelijk willen stellen, maar bij mij persoonlijk zou dit nooit on mijn hoofd op komen..

Ik kies er immers zelf voor om op X stal te staan.. Dan weet ik ook de risico's.. En als een ander de risico's te groot vindt, dan lijkt het mij logisch dat deze persoon dan een andere stal zoekt..

Je kiest er ook voor om zelf de weg op te gaan. Daarvan weet je ook wat de risico's zijn. Als je dan aangereden wordt, stel je de aanrijder dan ook niet aansprakelijk?

Moreel schuldig en aansprakelijkheid staan los van elkaar. Het gaat erom of je een onrechtmatige daad hebt gepleegd. Daar zijn voorwaarden voor. Zie wetboek.
Dat de man zelf ook paarden is verloren staat hier helemaal los van. Of ie aardig is of niet, telt ook niet. De meesten mensen zijn er voor verzekerd. Lijkt mij toch fijn om geld te krijgen voor een nieuw paard.

Bij brand is het wel vaak lastig om iemand aansprakelijk te stellen. Meestal is het bewijs verbrand.
Bij aangetoonde opzet kan het. Misschien ook bij achterstallig onderhoud, maar dat weet ik niet zeker.

Ik las nog dat iemand het nalatig vindt om je paard niet te verzekeren. Je auto verzeker je toch ook.
Ja een auto moet je WA verzekeren. Dat is voor schade DOOR je auto. Lang niet iedereen verzekert zijn auto casco.
Ik heb mijn paard niet verzekerd. Ik vind de premie tov wat er vergoed wordt niet in verhouding staan. Maar dat ik mijn paard niet verzeker, wil niet zeggen dat ik daarom een schade niet mag verhalen. Overigens zal de verzekeringsmaatschappij de schade ook verhalen als dat mogelijk is.

Macaron B+6
Vingino M1+8

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:39

Bah, zulke klanten!

Was een eigen keuze om hun paarden niet te verzekeren. Lekker makkelijk hoor om het dan de eigenaar van de manege te gaan verwijten!

De eigenaar is zelf ook 4 paarden kwijtgeraakt.

Er zijn 2 kanten van het verhaal.
Eerst die ook maar eens weten voordat er allerlei rare dingen geroepen wordt en of ergens van beschuldigen.

Amber_anne

Re: Paardenbazen willen manege aansprakelijk stellen na brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:05

Het minste wat de pensionhouder had kunnen doen is iedereen goed op de hoogte houden. Ja ik was ook boos geweest als mijn paard overlijdt in het beheer van iemand anders en ik dan niet op de hoogte word gehouden van de gang van zaken.

Waarom hadden de paarden eigenaren moeten verzekeren en niet de stap eigenaar? Je betaalt toch ook stalgeld. Toen de deken loods affikte was iedereen heel boos toen ze geen geld terug kregen daar hadden ze zich maar tegen moeten verzekeren. Een paard is technisch gezien niet anders dan een deken, emotioneel natuurlijk wel

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:39

Amber_anne schreef:
Waarom hadden de paarden eigenaren moeten verzekeren en niet de stal eigenaar? Je betaalt toch ook stalgeld.

Je kunt niet als staleigenaar paarden van klanten verzekeren.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:41

Flower033 schreef:
Ik heb mijn paard niet verzekerd. Ik vind de premie tov wat er vergoed wordt niet in verhouding staan. Maar dat ik mijn paard niet verzeker, wil niet zeggen dat ik daarom een schade niet mag verhalen. Overigens zal de verzekeringsmaatschappij de schade ook verhalen als dat mogelijk is.

Vlak voor ik mijn eigen paard kreeg brandde 'mijn' manege af en zijn er ook een aantal paarden overleden of hadden zware brandwonden. Toen ik mijn paard van mijn stageadres naar de nieuw opgebouwde manege mee naar huis nam was ze dus naast WA ook verzekerd voor brand en diefstal. Als het met jouw manege en de jouw gekende paarden is gebeurd dan ben je wel voorzichtiger in elk geval.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:30

Tja, je kunt altijd proberen de schade ergens op te verhalen. Ik snap dat wel, maar vind dat er soms te weinig oog is voor de schaduwkanten van deze gejuriseerde samenleving, deze claimcultuur.
Wij hebben een 'hobbyboerderij' en dat is verzekeringstechnisch altijd lastig. Maar iedere keer als de verzekeringsman komt, kan ik de volgende nacht bijna niet slapen. Want hij komt altijd aan met voorbeelden van wat er allemaal mis kan gaan en waarvoor ik aansprakelijk kan worden gesteld.
En nee, dit is geen rare verzekering - we hebben kortgeleden alles nog een keer door laten rekenen door een onafhankelijk bureau en deze maatschappij kwam voor ons (weer) als beste uit de bus.

Over de eigenaren in de openingspost: wat ik vooral bijzonder vind, is dat ze de pers zoeken. Dat zegt voor mij heel veel. Jammer.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:53

Wauw wat vind ik dit erg om te lezen!

Ik weet zeker dat de eigenaar hier zelf doodziek van is. Ik ken deze man als een man met hart voor zijn dieren en pensionklanten! .. Het lijkt me sterk dat de vaste bende van vroeger hier in mee gaan.. Triest dit! Hij heeft dit echt niet extra gedaan en dat het nu een geldkwestie wordt zegt i.m.o. genoeg over de eigenaren. Mij zou het een worst wezen of ik geld kreeg. Ik hou van mijn paard en zou het heel erg vinden en het zou niet in mij op komen om voor geld te gaan vragen. Ongelukken gebeuren!!

Edit; de vaste pensionklanten die er al jaren staan steunen de eigenaar gelukkig! Dit verdient deze man niet!

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:06

Mijn dieren zitten in dezelfde brandverzekering als mijn inboedel. Staat een aanvulling in de polis, dieren tot waarde € ....... Hier valt ook blikseminslag in het weiland onder bijvoorbeeld. En ik neem aan ook brand in de stal van iemand anders. Een gewone paardenverzekering voor letsel en ziekte dekt geen brand of bliksem.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:23

Als het goed is heeft de stal eigenaar een aansprakelijkheids verzekering (heel verstandig, mocht keer ongeluk gebeuren op stal, enz).

Wanneer eigenaar dan aansprakelijk wordt gesteld dan zal die verzekering uitkeren.

Voor rest moet ik zeggen dat ik zelf 99% van paarden stallen/ maneges niet brandveilig vindt.

Oude houtje touwtje elektra, veel stof, geen brand detectie, geen brand deuren, enz

Voor mij is dat echt de reden waarom ik mijn paarden veel liever altijd buiten heb waarbij ze zelf weg kunnen lopen van het gevaar.

Gelukkig kan dit ook.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:27

elnienjo schreef:

Geloof me, die verzekering zal in dit geval alsnog de manege eigenaar aansprakelijk stellen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:37

In mijn beleving valt brand nooit onder een WA verzekering. Daarvoor is dus de brandverzekering. Als ons huis nu afbrand doordat iemand een kaarsje laat branden is dat dus voor de brandverzekering, niet wie of wat daar aansprakelijk voor is. Ik denk dat je als pensionhouder wel een brandverzekering kunt afsluiten waar ook de pensionpaarden onder vallen, maar dat weet ik niet. Zoals ik zij de eigenaar kan het paard zelf in de brandverzekering doen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Mindim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:43

pillow schreef:
In mijn beleving valt brand nooit onder een WA verzekering. Daarvoor is dus de brandverzekering. Als ons huis nu afbrand doordat iemand een kaarsje laat branden is dat dus voor de brandverzekering, niet wie of wat daar aansprakelijk voor is. Ik denk dat je als pensionhouder wel een brandverzekering kunt afsluiten waar ook de pensionpaarden onder vallen, maar dat weet ik niet. Zoals ik zij de eigenaar kan het paard zelf in de brandverzekering doen.

Brand valt onder je opstalverzekering, geloof ik. Volgens mij is er geen aparte brandverzekering, het valt onder inboedel of opstal, dacht ik.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 00:08

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 05:20

pillow schreef:

Alleen gedoe met je auto valt onder je WA verzekering. Verder helemaal niks.

Je bedoelt een AVB, wettelijke aansprakelijkheidsverzekering bedrijven/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Of in het geval van particilieren, AVP. Aansprakelijkheidsverzekering particulier.

Groot verschil tussen de drie verzekeringen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 07:19

Blussem schreef:
Als het goed is heeft de stal eigenaar een aansprakelijkheids verzekering (heel verstandig, mocht keer ongeluk gebeuren op stal, enz).

Wanneer eigenaar dan aansprakelijk wordt gesteld dan zal die verzekering uitkeren.

Voor rest moet ik zeggen dat ik zelf 99% van paarden stallen/ maneges niet brandveilig vindt.

Oude houtje touwtje elektra, veel stof, geen brand detectie, geen brand deuren, enz

Voor mij is dat echt de reden waarom ik mijn paarden veel liever altijd buiten heb waarbij ze zelf weg kunnen lopen van het gevaar.

Gelukkig kan dit ook.

Als je je bedrijf wil verzekeren moet je hele bedrijf gekeurd worden. Electra, maar zelfs spinnenwebben krijg je opmerkingen over. Dat moet je dan verbeteren. En dat elk jaar....

Kost ons heel veel geld om überhaupt je bedrijf te kunnen verzekeren :) .

Laten we ook wel even eerlijk zijn: een heel groot deel van de paardeneigenaren let hier niet op. Die zegt: een officiële stal is zo duur, ik sta liever bij de boer om de hoek.

En als die niet verzekerd is kan hij een veel lagere stallingsprijs vragen.

En dat vind men enorm belangrijk, totdat er zoiets als dit aan de hand is :o

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 07:46

Zijn bij jullie in dit geval de paarden verzekerd Ruitje? Wij kwamen niet verder dan de schade die ze veroorzaken door nalatigheid van ons.Nu hebben wij een 24/7 buiten stalling, dus dat er 1 in een brand overlijd is zo goed als onbestaande, of het zou een bosbrand moeten zijn vanuit het naast gelegen bos of zo.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:20

elnienjo schreef:

Nee hoor, ik heb mijn auto ook niet verzekerd, enkel WA. Naast dat het verplicht is, heb ik ook geen 3 ton ergens liggen voor als ik per ongeluk een Rolls Royce Total löss rijdt. Dat is gewoon een risicoanalyse die ieder voor zich moet afwegen. Verzekeren is gemiddeld altijd duurder.

Ik krijg ook de indruk dat men zich vooral in de steek gelaten voelt. Aansprakelijk stellen is ook weer wat anders dan iemand schuldig willen bevinden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:26

Inderdaad Ruitje, die stalling is blijkbaar volgens de eigenaren veilig, tot er iets aan de hand is. Hypocriet is dat.