Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

juval

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:50

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: www.findfarm.nl !

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:52

ja, ik meende ook dat hij dat in een vorig artikel ook zei. Niet dus.

[CV] Het geef elkaar een knuffel topic <3
*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:59

Zoolgangster schreef:
Popstra schreef:

Lurcher is Engels voor stropershond, is een 'gebruikskruising' met vaak Greyhound. Ben in Nederland wel eens eigenaren van zulke honden tegengekomen die boos waren omdat de jachtopziener vond dat hun hond niet los mocht op de heide (Waar heel toevallig net een reekalf doodgebeten was door zo'n hond...)

dat is op zich wel raar want windhonden jagen op zicht en niet op geur, nog sterker een windhond leren op geur te jagen is niet makkelijk, instinctief zullen ze dat ook niet doen, ze moeten het te vangen object zien rennen, ree kalfjes liggen verscholen en bewegen totaal niet, dan zouden ze er ook niet achteraan gaan.

wij hebben met geven van speurcursussen ook wel gehad, mensen met windhonden die mee wilde doen, daar moesten we altijd van te voren voor waarschuwen dat het niet vaak gebeurt dat een windhond dat oppakt. Heel soms door kunst en vliegwerk van ons instructeurs kregen we een windhond zover dat ie iets wilde apporteren (bijna een vaste vereiste wil je op korte termijn zoek dingetjes kunnen uitwerken tijdens zo'n middagje cursus)

http://www.carolsshop.nl voor epoxy en meer

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:38

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:39

Jeetje, dat is wel heel dichtbij :( . Gelukkig bij ons geen veulens dit jaar.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:14

Inmiddels ook in de Biesbosch vele lammeren/schapen dood gebeten, dus grote kans dat er daar nu ook een wolf zit of die uit Hedikhuizen is verder getrokken..

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming ook bling bling, Wollen Deken, Bandages, Poetskoffer met inhoud, Hooizak

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:09

Wel jammer dat je hier niets meer over hoort of het daadwerkelijk de wolf geweest is. De resultaten van het DNA-onderzoek zouden nu toch al bekend moeten zijn?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:06

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:54

Ow, dat topic heb ik nochtans ook al gespot, maar wordt daar iets gezegd over dit veulen? Zo ja, zou je me even kunnen leiden naar het bericht, want 28 pagina's is veel en de zoekfilter 'Hasselt' levert niets op. :o

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:54

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: www.findfarm.nl !

Hemellichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:32

Uit het DNA-onderzoek zijn geen sporen van een wolf teruggevonden.
Het veulen zou doodgeboren zijn en nadien aangevreten door een vos en vogels.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:55

@speurneus, daarom zijn het kruisingen, het gaat om de combinatie van snelheid (Greyhound) en neusgebruik van een ander type hond.
Overigens worden deze honden niet om te apporteren gehouden, maar als huishond en voor rennen.

If life gives you melons you might be dyslectic.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:35

Dat leek me ook echt al heel sterk. Zo dichtbevolkt en stedelijk gebied zo ver zuidelijk en dan niemand die de wolf ziet of ook slachtoffers onder zijn dieren heeft, behalve dan één veulen. Ik heb vanaf het begin mijn twijfels gehad.
Dat is nu een beetje het nadeel van deze periode: ieder ietwat gruwelijker overlijden zal nu toegewezen worden aan de wolf.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:08

Hemellichaam schreef:
Uit het DNA-onderzoek zijn geen sporen van een wolf teruggevonden.
Het veulen zou doodgeboren zijn en nadien aangevreten door een vos en vogels.

Wolf en Paard schreef:
De constatering -dat het veulen waarschijnlijk(!!) al dood was komt van onderzoeker *Joachim Mergeay* van het INBO (een bekend wolvenliefhebber en geen paardenman. Die stelde: (citaat) "Wat we wel hebben gezien is dat de vacht van het veulen niet was schoongelikt. En dat is typisch voor een veulen dat dood geboren is.">> einde citaat

Dit is een ronduit belachelijke verklaring. Immers, als de wolf kort na de geboorte is opgedoken en zich tegoed heeft gedaan aan het liggende veulen, dan gaat een merrie het veulen echt niet alsnog staan schoonlikken. Verder is het raar dat die Joachim het dan niet over de hoeven van dat doodgeboren veulen heeft en tot slot is het sowieso een vreemd verhaal, dat een hoogdrachtige merrie blijkbaar één tot drie dagen lang niet bezocht zou zijn door de eigenaar.

Dat <*wolven niet aangetoond worden met DNA-onderzoek*> is verder iets anders, dan dat er ook werkelijk geen wolven waren! Alleen als het monster nog voldoende genetisch materiaal heeft, kan de veroorzaker van de beten met zekerheid worden vastgesteld.

Voor de afname van het DNA, moet je bij de monstername wel toevallig het speeksel/DNA weten te verzamelen in je monster. Dat is niet simpel. En als dat mislukt, kan er evengoed "geen wolf" uitkomen. Zeker bij een karkas zonder vel dat druipt van bloed en vocht, is het verzamelen van DNA lastig. Onderaan deze pagina ( -> https://www.nowolvesbenelux.nl/advies-bij-schade-dieren/ ) staat uitgelegd, hoe DNA verzameld wordt.

Een ander probleem met DNA afname is dat "contaminatie" plaatsvindt door andere kleinere eters (zoals vossen) die zich NA de wolf aan de prooi tegoed doen. Het DNA van die vossen overheerst dan en de wolf wordt dan (onterecht) vrijgesproken. DNA-analyse is dus zeker niet "heilig" te verklaren. Zeker gezien de mogelijke risico's c.q. foutmarge bij monstername.

Zie/klik-> Wolf en Paard

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:32

Niets is ooit 100% zeker.
Maar in dit geval is er geen DNA van een wolf gevonden.
Het was in een verstedelijkt gebied waar geen meldingen geweest zijn dat er een wolf gezien is.
Er zijn wel uitwerpselen van een vos in de weide gevonden en sporen dat kraaien aan het veulen gepikt hebben.
De vacht van het veulen was niet schoongelikt, wat wijst op een dood geboren veulen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/10 ... door-wolf/
Dus het is een logische conclusie dat het veulen dood geboren is en vervolgens door aaseters opgegeten.

Knert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:28

Mazida schreef:
Wolven hebben hier ook al 3 Hooglanders doodgebeten, in deze omgeving loopt mijn paard 24 uur per dag in de wei, ik maak me toch wel zorgen. Zou het vreselijk vinden als hij levend wordt verscheurd, maar geen mogelijkheden om op te hokken of een heel groot hekwerk neer te zetten. En moeten we dat willen?

En wolven vallen ook echt wel mensen aan, hoe denk je anders dat sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes zijn ontstaan?

Nu ga ik ook heel anders naar Assepoester en de 7 dwergen kijken.. En de gelaarsde kat.. :7

Nee zonder gein, neem aan dat het laatste argument niet serieus was? Kinderverhalen zitten vaak vol onjuistheden, vermaak en fantasie. Een sprookje dus.

Nu zegt dat niet iets over dat ik de wolf onderschat

Fjord

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:09

Knert schreef:
Mazida schreef:
En wolven vallen ook echt wel mensen aan, hoe denk je anders dat sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes zijn ontstaan?

Nu ga ik ook heel anders naar Assepoester en de 7 dwergen kijken.. En de gelaarsde kat.. :7

Nee zonder gein, neem aan dat het laatste argument niet serieus was? Kinderverhalen zitten vaak vol onjuistheden, vermaak en fantasie. Een sprookje dus.

Zie deel 2 in deze wetenschappelijke studie => De Geschiedenis van de wolvenjacht in de Zuidelijke Nederlanden (16e-18e eeuw)

Inhoudsopgaaf:
Deel II:
De rollen omgekeerd: wolvenaanvallen op de mens..............................p.102II.O.
Inleiding: De wolf verleckert op ’t menschenvlees?..................................................p.102A.
Des ‘loups anthropophages’..............................................................................p.104A.1.
De grote bozen wolf: meer dan alleen een sprookje...................................................p.104
En meer...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:59

Knert schreef:
Mazida schreef:
Wolven hebben hier ook al 3 Hooglanders doodgebeten, in deze omgeving loopt mijn paard 24 uur per dag in de wei, ik maak me toch wel zorgen. Zou het vreselijk vinden als hij levend wordt verscheurd, maar geen mogelijkheden om op te hokken of een heel groot hekwerk neer te zetten. En moeten we dat willen?

De oude versies van de gebroeders Grimm en Andersen sprookjes zijn flink stuk bloederiger dan de bekende Disneyvarianten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –