[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Dyonne, Amaryllis, Apple, Coby, petraaken, C_arola

Tancreda4

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:51

Het is wel goed te weten en te onthouden. Ik zal van de week de da even bellen. Mijn shetje is redelijk koliek gevoelig. Altijd kleinere buikpijnen geweest maar wel al vaker en ik zoek het liever niet op.

Ze is het echt zat op de postzegel nu al.... Nog iig 1 week pony!

[o] Wietje-pietje-poepsienees! [o]

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:15

Laat ajb. niemand zich schuldig voelen over wat wel of juist niet gedaan is ..
Alles en iedereen rondom hoefbevangenheid ~ zowel het ontstaan, gevolgen, (be)handelingen, prognose's en noem maar op ~ loopt tamelijk uiteen en tegenstrijdigheden zijn meer regel dan uitzondering!

Ikzelf ben van het kastje naar de muur gestuurd met 'zoethoudertjes' of vraag om hulp werd domweg geweigerd/genegeerd en minstens zo erg: ik heb ( naar wat later bleek ..) juist ook foute adviezen gekregen (uiteraard is het mijn eigen verantwoording geweest wat ik wel of niet heb opgevolgd!) en, in mijn geval bijna fatale, 'hulp' van zogenaamde deskundigen .. zaken die Noah júist op de rand van de dood hebben gebracht.
Gelukkig heb ik nét op tijd wel de voor ons juiste hulp gevonden en gekregen, vooral ook te danken aan het blijven zoeken naar ervaringen van de mensen die mij voorgegaan zijn in deze strijd!

Ik heb absoluut, in al mijn onwetendheid, fouten gemaakt .. ik hoop nu met mijn eigen ervaringen anderen igg. te kunnen helpen om op tijd buiten de, in het algemeen geldende kaders, te kunnen denken en handelen.

@Tancreda : pas op voor te snel te veel willen, voor te snel te veel verbetering willen zien cq. te willen verwachten.
Je doet het goed met je 'postzegeltje' in zicht en met contact met de anderen zonder opgejaagd te kunnen worden (net als ook Angs bijvoorbeeld)
Anders , ter afwisseling, misschien een stukje verplaatsen?
Noah vond aandacht in de vorm van extra borstelbeurt ook een prettige afleiding en zoals ik al eerder gezegd heb: indien mogelijk en toelaatbaar even 'wandelen' (groot woord voor een paar stapjes .. maar toch :o ) op veerkrachtige maar stabiele bodem ( Noah liep het beste op gras)
Maar pas op : vooral geen kleine wendingen willen/laten maken.

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona*

Y;(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:56

Kijk vooral goed naar je paard of pony en doe niet iets wat tegen je gevoel in gaat.
Vaak weet je het zelf wel.
Ik heb hier 2 shetjes, beide cushing, beide gevoelig voor bevangenheid, maar ze reageren wel beiden heel anders op pijnstillers. De ene kan langdurig op een dosering buut zonder ook maar 1 bijwerking, heeft ook nog eens een hele tablet prascend, maar ook daarvan geen enkele bijwerking.
Terwijl de andere bij minimaal buut al begint te piepen dat zijn maag zeer doet en met kwart tablet prascend meer, wordt hij erg down.
Ik moet bij de ene dus absoluut niet doen, wat bij de andere zonder problemen kan, terwijl hetzelfde aan medicatie wordt voorgeschreven door dierenarts zeg maar.
En juist die pony die goed tegen buut en prascend kan, gaat van iedere wormkuur, hoe mild ook, met koliek onderuit, terwijl de andere die dus niet tegen medicatie lijkt te kunnen, met het strafste middel nog wat overdoseerd kan worden tegen wormen zonder dat hij daar last van heeft.
Het blijft altijd voelen en vooral kijken naar je paardje waar ze wel of niet goed op reageren.
Dat maakt het soms ook lastig om hier een goed advies te geven, want wat bij mij hielp, kan bij een ander juist averechts uitpakken.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:30

Maar dat merk je ook wel bij de dierenartsen, ik was vorige week (nou ja nu nog) best in paniek. Bleek dat ik er 2 hb heb staan en ik weet echt niet hoe het kan. Het advies, ga maar graszaadhooi voeren.

SuperDet nu Z + 9 vaardigheid M + 9!! SMW klasse M + (17) 0
Joze B + 4 en veel plezier
Verder ook trotse eigenaar van Banjer

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:26

Het blijft gewoon heel lastig.
Ik heb pony's die een week uit het land gehaald werden en daarna er met een korf weer in gegooid werden op zien knappen.
En ik heb pony's gezien die alle zorg kregen doe je kan bedenken en er niet boven op kwamen.
En alles wat daar tussen zit.

Vandaag kreeg ik een FB herinnering dat ik met Roos op de kliniek stond. In paniek heen en met goede hoop naar huis gestuurd, het outdoor seizoen zou ze weer voor de wagen staan werd mij verzekerd. Kon niet anders volgens de arts, wat ik wel niet voor haar over had en waar ik wel niet allemaal aan dacht om haar te ondersteunen.

Deedee: dressuur Z+7, vaardigheid M+5 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:28

Knuff.

Toen ik de foto's van pony zag en mijn angst werd bevestigd zakte de grond onder mijn voeten weg en dacht het is klaar. Terwijl de da eigenlijk ook nog positief was. Mede om Hoe pony er daar op de kliniek bij liep. Als een wilde hengst zonder onregelmatigheid, zelfs amper met kortere bochten. Het is dat ik vooral speciaal voor foto's kwam anders hadden ze dat misschien niet eens gedaan. Ze gaf aan dat pony's die echt pijn hebben er ook met adrenaline zo bij lopen. Daar hou ik mij wel aan vast en aan de verbetering die ze laat zien. End van de week even een stukje lopen, kijken hoe dat eruit ziet en voelt. Dan raken de pijnstillers ook langzaam op dus kan ik daarna gelijk overleggen.

Juist het onberekenbare van HB en al die verschillende verhalen en kanten die het op kan gaan maakt het eng.

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:21

onze shet gaat iets beter nog niet om van de daken te schreeuwen maar iets beter hij begint uit zichzelf nu rond te lopen in de rijbak dat deed hij eerst niet hij is gelukkig ook een stuk minder benauwd.
Ik loop er over te denken om 24 per dag buiten te zetten in de rijbak samen met mijn haflinger zodat hij niet alleen staat en gaat roepen naar de andere.
de haflinger is de enige die net geschoren is dus vandaar dat de keus op hem is gevallen.
Maar is het verstandig vanwege het weer?
Ze hebben wel een deken om maar de shet is geschoren drie maanden geleden.
Vandaar dus mijn grote twijfel

''Als je ooit vervelende mensen tegenkomt in je leven, bedenk dan dat ze schuurpapier zijn. Ze schuren je en schaven je. Maar uiteindelijk ben jij degene die er mooi en glad van wordt, en zijn zij het die versleten en lelijk achterblijven''

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 05:46

Graag jullie advies (dierenarts is er erg onduidelijk over). Een hoefbevangengevoelige pony op voordroog (bijna onbeperkt in netten) kan dat of niet?
Zelf heb ik altijd het idee hooi namelijk, maar de dierenarts meldt dat er in voordroog ook minder suiker kan zitten, echter kan ik dit niet bij elke baal testen natuurlijk.
Dus wat zouden jullie doen als je de keuze hebt: voordroog van stal of zelf hooi regelen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 06:33

Ik heb een jaar voordroog van eigen land gehad en dat heb ik laten testen. Daar zat weinig in. Bijvoorbeeld 28 gram suiker per kilo droge stof. Daar deden ze het goed op. Maar als je niet kunt testen dan zou ik overwegen eigen hooi te kopen. Dan kun je op zoek naar een goed alternatief. Zelf voer ik al een jaar of 8 graszaadhooi gemengd met weidehooi. Die van mij doen het er super op al kun je op bokt ook voorbeelden vinden van paarden die het niet eten of ervan aan de dunne gaan.

Bij graszaadhooi moet je goed kijken waar je het haalt. Het hooi is een restproduct en in sommige gevallen kan het bepaalde middelen bevatten zodat de zaden sterker worden. Dat is slecht voor paarden. Maar als je het bij een goed aangeschreven fouragehandel haalt moet je goed zitten. Die kopen alleen gecertificeerd hooi

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 08:47

Ik durf voordroog slecht aan met mijn shet. Ik krijg 400 kg balen geleverd maar die verschillen soms nog al. Heb wel nog 8 ronde verpakte hooi/voordroog liggen daar heb ik een analyse voor aangevraagd. Ben benieuwd. MaarZe staat nu op graszaad onbeperkt en plak weide hooi.

Mijn grote mag geen hooi. Ik hoop dat de analyse positief is voor pony zodat ze uiteindelijk wel weer samen kunnen staan....

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:58

Wat is er zo anders dan graszaadhooi en weidehooi?

Neig zelf ook naar zelf regelen van hooi. Het kuil kan natuurlijk per baal ook weer anders zijn. Vind het maar lastig allemaal -O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:04

Graaszaad, of gedorsen hooi zit een stuk minder in dan weidehooi.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:43

Lang niet geweest maar kom me weer even melden met een update, aangezien we met Raya nu exact 1 jaar verder zijn. Voor degenen die haar verhaal (vorige topic) niet mee gekregen hebben een hart onder de riem... Ik heb 2 keer op het punt gestaan haar in te laten slapen, de tweede keer was de rendac al gebeld... En hoewel ik haar niet eindeloos wilde laten lijden, kwam er de tweede keer weer zo'n vooruitgang binnen 1 weekend, dat ik toch de handdoek weer opgepakt heb en door ben gegaan.
En we zijn er nog steeds niet! Nog steeds vraag ik me af en toe af of ik er goed aan gedaan heb, maar ik had het vooruitzicht van een verhuizing, weg van de plek die zo slecht bleek voor haar, en dat geeft hoop.
Niet onterecht ook. Want hoewel we er nog niet zijn, lijkt het er dus inderdaad op dat ze hier vlotter opknappen, béide pony's. Kort voor de verhuizing is er kennelijk weer iets gevoerd, heeft men het over mijn 'buffer' weten te gooien want Pippa kreeg een enorme dip en was slechter dan ooit, dierenarts er bij gehad omdat ik twijfelde aan het beeld. Ze had heel veel slapte in d'r achterhand en viel bijna om toen ze bij de waterbak weg draaide... achteraf gezien heeft ze dus zonder in die specifieke hoefbevangen stand te gaan staan toch al haar gewicht op de achterhand gezet. Ik was echt bang dat ze tijdens het transport om zou gaan... En hoewel haar voeten natuurlijk nog een paar keer bekapt moeten worden voordat we er echt 'van af' zijn, Pippa loopt inmiddels al weer normaal en heeft alweer een paar keer gekke spettermomentjes laten zien (ze zijn 18 november verhuisd).
Ook Raya is aan het opknappen. Het enige nadeel wat we hier hebben is dat bij frezen van de paddock bleek dat er enorm veel puin in de grond zit. Een derde van de paddock heeft zelfs een dikke laag aangetrild puin (was niet zichbaar omdat er weer gras overheen gegroeid was maar bleek bij frezen). Dat deel hebben we dus niet kunnen frezen. Maar daar waar dat wel gebeurd is, ligt nu dus overal puin in de paddock en dat komt Raya steeds weer tegen op het moment dat ze lekker begint te lopen. Juist als ze minder gevoelig loopt zet ze haar voeten lekker weg en als je dan met je volle gewicht op een stuk steen landt... OUCH.
Haar gevoeligheid nu is dus meer te wijten aan gevoelige zolen dan aan HB.
Wel is duidelijk dat die laatste terugval (toen ik haar in zou laten slapen) meer schade heeft veroorzaakt want waar ze de eerste keer nog geen verbreedde witte lijn had, heeft ze dan nu duidelijk wel. Dat bevestigt dus ook wel mijn gevoel dat de kanteling van de tweede keer is - door schade op schade - en dat dat de eerste keer nog niet aan de orde was. Maar gelukkig is die verbreding nu met 2 bekappingen (en vrijdag komt de bekapper weer) al de helft minder.
Op dit moment staat Raya dus weer even op schoenen op de paddock en wij moeten vlot bedenken hoe we het puin-probleem gaan oplossen. Het is een tijdelijke woning dus afgraven en zand er in (wat ik natuurlijk het liefst zou doen) is een te dure optie... zand er over kan bij het gefreesde deel maar volgens de grondwerken draineert het aangetrilde puin niet dus daar zou ik drek krijgen... Ik ga nu dus kijken of alleen dat deel afgraven, alles egaliseren en dan een laag er over wel te doen is.

Maar goed... al met al zijn we dus al een jaar bezig, nog steeds geen 'rad' paard en nog steeds geen zicht op hoe lang het nog gaat duren. Maar van 'gevoer' zijn we af en wat ook wel heel duidelijk is geworden is dat continue stress bij Raya zéker een factor is geweest. Dat verklaard ook waarom ze pas op de plek in het dorp zo gevoelig werd terwijl ze daar voor nog dagelijks een half uur op het gras kon. Dat is dus iets waar mensen met een echt IR paard nog eens naar kunnen kijken.
In het dorp was continu geluid (het kwam kort voor de verhuizing ook echt heel erg bij mij binnen ineens waardoor ik me realiseerde dat dit een factor was die ik onderschat had) en doordat ze bij het station stonden was er continu licht. Nooit donker, nooit rust en stilte... Daar wordt je als mens ook gek van. En stress verhoogt het cortisolgehalte. Dat maakt een paard op zichzelf al ontstekingsgevoeliger maar het beïnvloed de IR/EMS ook negatief. Dubbel negatief effect dus.
Hier in Uddel heeft Raya ook echt moeten 'landen', tot nu toe was ze na verhuizingen vrij vlot op haar plek, hier heeft ze echt moeten 'ontstressen'. Ze was heel sensibel de eerste week, heel erg alert op haar omgeving (ze kan nu veel verder weg kijken en 's nachts is het écht donker hier en elk geluidje valt op door de stilte). Helaas kwam Oud en Nieuw er tussendoor, met een vreugdevuur op 50 meter van de paddock, maar ze zijn wel echt tot rust aan't komen nu. En we kunnen wandelen. Op de straat loopt ze ondanks zere zolen echt wel goed. Bochtjes gaan nog minder maar rechtuit gaat goed, zolang er geen grotere steentjes liggen.
Al met al denk ik dus dat we hier wel degelijk vlot naar herstel kunnen gaan, mits we het puin kunnen oplossen en Raya's gevoelige zolen kunnen herstellen.
Beide meiden krijgen momenteel een combinatie van Schüsslerzouten om de hoeven sneller te laten groeien (wat zichtbaar werkt, de bekapper schrok de laatste keer van hoe lang Pippa's hoeven waren (6 weken tussen trimbeurt met nog een licht vijltje tussendoor van mij) en Raya paste gisteren eigenlijk niet meer goed in haar schoenen, 4 weken na de laatste trimbeurt en nog een licht vijltje van mij tussendoor. Voor de zekerheid heb ik ze sinds gisteren ook op extra biotine.

Natural forces within us are the true healers of disease. ~ Hippocrates

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:17

Wat een verhaal zeg en wat een lange weg hebben jullie al afgelegd... Echt een ziekte met een lange adem... Wel fijn dat de verhuizing in meerdere opzichten zo'n goede verandering heeft gegeven! Op de bodem na dan... Dat is wel lastig zeg! Een deel betegelen of met rubberen matten afleggen? Zou dat nog wat zijn? Of schoentjes for the time being?

Ik wilde vandaag even een filmpje maken ter vergelijk. Nog steeds 1x daags metacam. Pony was iig blij hihi!

Ben benieuwd wat de DA maandag zegt..Dan hebben we telefonisch contact. Als het zo goed gaat zegt ze mogelijk dat pijnstillers kunnen worden afgebouwd maar het is natuurlijk ook een ontstekingsremming en dat is misschien beter om langer te geven? Zou ik iig voor mijn gevoel een fijner idee vinden... Ben benieuwd.

Betreft verbrede witte lijn en kanteling. Bij mijn pony zijn beide hoefbeentjes gekanteld maar is er (nog?) niets te zien aan de hoeven en witte lijn.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:36

Geen idee hoe lang het duurt voor een witte lijn zichtbaar is?

Doen jullie het ruwvoer testen en zo ja hoe? Ik kan niet meer dan 10 kleine baaltjes op slaan en als je elke keer moet testen wordt het ook een dure grap. Dus ik vroeg mij af hoe jullie dit aanpakken?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:56

Ik heb nog ongeveer 100 balen liggen. Heb de pavo quickscan gedaan. Maar nu ik er 2 van de 3 hb heb staan heb ik de test aangevraagd bij eurofins voor een uitgebreide Check.

SuperDet nu Z + 9 vaardigheid M + 9!! SMW klasse M + (17) 0
Joze B + 4 en veel plezier
Verder ook trotse eigenaar van Banjer

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:48

Ik heb zelf nog 8 rondjes staan maar kon eventueel nog 10 extra overnemen. Dat vond ik wel redelijk om te testen, dus dat vorige week gedaan. Helaas niet geschikt voor pony. Het graszaadhooi dat ik nu heb besteld geloof ik wel. Dat is eigenlijkalleen buikvulling wat ik begrijp.

Haal je steeds bij dezelfde hooi boer? Kun je niet een vaste partij van een bepaald stuk reserveren dat je in qualiteit redelijk stabiel zit?

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 07:26

Tancreda4 schreef:
Ik heb zelf nog 8 rondjes staan maar kon eventueel nog 10 extra overnemen. Dat vond ik wel redelijk om te testen, dus dat vorige week gedaan. Helaas niet geschikt voor pony. Het graszaadhooi dat ik nu heb besteld geloof ik wel. Dat is eigenlijkalleen buikvulling wat ik begrijp.

Haal je steeds bij dezelfde hooi boer? Kun je niet een vaste partij van een bepaald stuk reserveren dat je in qualiteit redelijk stabiel zit?

Ik heb tot nu toe bij dezelfde gezeten, maar kan nu ergens anders hooi goedkoper krijgen en dat scheelt wat wat. Zeker nu ze helemaal over moet op hooi. Waarschijnlijk ook IR. Graszaadhooi is dus altijd geschrikt eigenlijk als ik het zo lees? Ook voor ‘normale’ paarden of zit er dan weer te weinig in?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 07:31

Graszaadhooi moet je zien als buikvulling. Ideaal om ze de hele dag te laten eten zonder dik te worden. Er zit heel weinig in vandaar dat ik het meng met gewoon hooi. Ze worden anders te dun. Ik heb mijn shet 50 kg laten afvallen door over te stappen van onbeperkt weidehooi naar onbeperkt graszaadhooi. Dus ik zou er zeker wel wat naast voeren

En daarnaast krijgen ze hier ook nog brok bij om wel aan de voedingstoffen te komen.

Houd er wel rekening mee dat ze eraan moeten wennen. Gzh is grofstengelig en prikt meer dan voordroog of weidehooi. En omdat het minder bevat is het ook minder lekker. Dus zeker in het begin mengen en gzh rustig opbouwen. Het voordeel is wel dat ze enkel eten als ze honger hebben. Van mijn weidehooi bleven ze langer eten omdat het zo lekker is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:08

Capopjekop welk soort graszaadhooi voer jij?

Mijn plan idd onbeperkt graszaadhooi dat ze wat hebben maar wel weide hooi erbij waar wel iets in zit maar dan zeer beperkt. En vitamine mineralen brok of iets er naast.

Mijn grote merrie is ook erg vet (vetter dan mijn pony), maar eigenlijk moet die op voordroog ivm haar luchtwegen. Ga wel denk proberen of ze toch ook gaat gedijen op een gedeelte graszaad.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:17

Volgens mij gewoon Engels raai maar dat durf ik niet 100 proces zeker te zeggen. Mijn pa regelt dat eens per jaar

Is weken/stomen anders geen optie voor je?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:33

Tancreda, bij lichte bevangenheid kan 1 week ontstekingremmer voldoende zijn maar blijf goed de hoeven controleren op warmte en nog beter de ader net achterop de kogel zodra je daar pulsatie waarneemt zou ik liever iets langer, desnoods op 2x daags kleinere hoeveelheid doorgaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:05

Bedankt! Dr hoefjes zijn idd nog warm... Dus wil ook niet te snel weer vanaf. Ze is vandaag ook even mee naar voren geweest omdat mijn grote anders niet rustig was bij de osteo. Is best een eind lopen (paar 100 meter) en dat ging in haar oude vertrouwde drafje en heel veel blije briesjes.

Hooi stomen ga ik mij nu idd wat meer in verdiepen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 21:36

Sinds een week staat er bij mij aan huis een 30 jarige Shetlander merrie gestald waar de eigenaar door omstandigheden niet meer voor kon zorgen. Hij is nog wel financieel verantwoordelijk voor haar, maar alle zorg ligt bij ons.
Ze is in het verleden hoefbevangen geweest en mag dus niet de wei op. Gelukkig hebben we een grote paddock en een dikke shet die flink wat mag afvallen en haar in de zomer gezelschap houd als de rest de wei op gaat.
Nou gaat mijn kennis over hoefbevangen niet veel verder dan dat ze niet op gras mag, dus vandaar dat ik graag wat info van jullie krijg.
Ze is mager en heeft weinig bespiering, hoefjes zijn afgelopen donderdag gedaan, die waren erg lang. Ze krijgt nu in de ochtend slobber (zak nog van haar eigenaar) en gaat daarna over op de coolmix van Havens (dat voer ik mijn koudbloeden) en voor de rest hooi.
Mijn 3 jarige dochter voert graag snoepjes en appels, kan dit gewoon in kleine hoeveelheden?
En is er iets wat ik kan doen om haar wat dikker te krijgen zonder dat ze bevangen raakt?
Beweging krijgt ze nu door de rest van de pony's al een stuk meer en ze heeft ook veel afleiding door hoe onze paddock is ingedeeld, dus hopelijk krijgt ze ook wat meer bespiering, of is dat op haar leeftijd een verloren zaak?

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 21:41

Voordat je voer uitzoekt zou ik eerst nagaan hoeveel suiker en zetmeel het bevat. Het beste kun je dit onder de 10 procent hebben samen. Hoe minder hoe beter.

Is het gebit al eens gecheckt? Je zou senioren priores kunnen gaan voeren. Wel lang genoeg laten weken.

Een keer een stukje appel kan geen kwaad. Ik zou liever wat wortel oid geven dan koekjes en zoals alles met mate.