Vitamine E tekort

Moderators: Amaryllis, C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:46

Bij mijn paard viel het mee. Ik ben meteen na het inspuiten met Hirodoid zalf beginnen smeren op de plaats van inspuiten. (Zalf tegen aderontstekingen)
Maar je kan ook pech hebben en met een chronische ontsteking of littekenweefsel blijven zitten. T'is een beetje een gok die je neemt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:50

Nog een kleine aanvulling over de opname van synthetisch of natuurlijke vit-E.
Het mag ook niet in gebonden vorm zijn. (Acetaat) Die wordt ook slechter opgenomen.
Ik heb ernstig twijfels als ik prijzen zie van sommige producten die hier vermeld worden. Voor die prijzen kan het bijna niet anders dan een acetaat zijn.
Natuurlijk, ongebonden RRR alpha tocoferol is duur.

No_No

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:52

Ik zou dan toch eerst een hoog gedoseerde natuurlijke vitamine e geven en (nog) niet inspuiten om te bekijken doe dat opgenomen wordt.

Fleur ❤️

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:30

Heb je niet een beetje tunnelvisie op het vitamine E tekort?
Wat IS de oorzaak van het tekort? Maar je staat onder begeleiding van 2 artsen toch? Wat zeggen die over de symptomen die je beschrijft:
Hoesten, last van de knie, vluchtgedrag waarbij je voor je paard moet springen en gerust moet stellen.

Wardas L2+3

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-19 05:18

Annemieke: Als 2 Artsen zeggen dat dit vit E tekort omhoog moet geloof ik hun hierin
Over het hoesten:
Dit komt door de vit E tekort
Over zijn knie:
Dit dacht ik dat er los van stond, echter hangt dit er mee samen. Zijn spieren moeten juist getraind worden, echter breekt hij ze af ipv ze op te bouwen. Waardoor deze zijn knie minder kunnen ondersteunen.
Zijn knie komt door die E niet goed, alleen kunnen de spieren hem dan meer ondersteunen, wat het voor hem draagbaarder maakt.
Het vlucht/rillerig gedrag:
Iedereen in mijn buurt incl de eerste arts zeggen dat dit er los van staat. Echter zegt de arts uit de kliniek dat hij gevallen kent waarbij dit ook gebeurde. Dus dat is echter afwachten, en hopen op.

Een paard wat na 4,5maand overdosering maar 18 eenheden gestegen is, nog (veel) te laag is en hierboven op ook nog eens spieren begint af te breken ipv op te bouwen, kan nooit goed zijn. Ongeacht of de rest van de symptomen hieraan vast hangen.

Oorzaak van het te kort, maar dit blijft gokken zolang hij bij ons niet terug op peil is geweest:
Hij stond nog geen 3dagen bij ons toen ik de 1ste maal bloed heb laten trekken. Hij is dus gekomen met dit te kort...
-in hooi zit niet voldoende vit E, een paard kan deze zelf niet aanmaken. Dus moet deze stockeren.
-Echter met deze zomer stond het gras bij de vorige eigenaren zo slecht dat het zand was. Eveneens kwam hij daar maar 2-4h per dag buiten, de rest stond hij in de stal.
-Paarden die voldoende in het gras staan, komen vaak ik de winterperiode pas in een te kort als het gras echt op is. Echter heeft hij dus bijna een jaar vooral hooi gehad. Ik heb hem dan ook nog eens pas in Oktober gekocht.

Luckystore, globalmedics is gemaakt in samenwerking met een van de meest gerenommeerde paardenartsen hier in Belgie. Dat dit product in orde is vertrouw ik dan wel op.
Wat pharmahorse aangaat: achteraf gezien idd wrsch door de lage prijs niet de ideale keuze geweest. Maar in samenspraak met de eerste arts hiernaar overgegaan voor de msm die er bij inzat.

No_No
In 1ste instantie zou ik jou ook volledig gelijk geven. En ik sta er nog niet achter.
Maar het zijn 2 artsen die dit zeggen.
Dus wij (partner, ouders (die de verzorging doen als ik niet thuis ben) en eerste arts, en ik dus) zijn nu dus ook aan overleggen en discusieren over dit punt.

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:52

Lastig zeg. Hoe is de verdere conditie van je paard? Is hij ook mager of lukt het gewoon niet om goed spieren op te bouwen ivm vit. E te kort?
Je zou dan bijv. de onderhoudsbrok helemaal weg kunnen laten en dan iets van bietenpulp, Seniores Priores bij kunnen voeren met een goed vit. Supplement van Equilin de Balancer bijv.
Equilin stimuleert ook beter de opname uit voeding en een gezonde darmflora.
Soms reageren paarden ook niet goed op een combinatie van hooi en voordroog.
En ik heb sommige paarden heel rillerig zien worden van wortels die na het weglaten van de wortels wel echt rustiger werden.

Wardas L2+3

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-19 13:37

AnnemiekeJL schreef:
Lastig zeg. Hoe is de verdere conditie van je paard? Is hij ook mager of lukt het gewoon niet om goed spieren op te bouwen ivm vit. E te kort?
Je zou dan bijv. de onderhoudsbrok helemaal weg kunnen laten en dan iets van bietenpulp, Seniores Priores bij kunnen voeren met een goed vit. Supplement van Equilin de Balancer bijv.
Equilin stimuleert ook beter de opname uit voeding en een gezonde darmflora.
Soms reageren paarden ook niet goed op een combinatie van hooi en voordroog.
En ik heb sommige paarden heel rillerig zien worden van wortels die na het weglaten van de wortels wel echt rustiger werden.

Verdere conditie: heb hem 3 weken terug voor het eerste nat gezien. Dit na een kwartier in volle galop te sjeezen. 5min later was hij kurkdroog. Sindsdien zweet hij wel in de les, maar na een rustig handgalopje is hij weer droog. Dus dit is verder goed

Spieren opbouwen: hoe meer we proberen op te bouwen hoe meer hij afbreekt, vooral aan de kant van zijn knie is dit ook in nek, kont en borst te zien. (Links Arabieren nek, rechts een stoere volle, correct gespierde nek, kont is scheef, en borst lichtjes ingevallen links). Osteopaat komt langs zodra hij terug in belgie is. Dit is een 2 weken goed gegaan toen er water in de longeerpiste lag. Hiermee is hij terug rechter geworden. Echter zie ik het nu weer scheef trekken.
Spier afbraak is ook vooral van de laatste 2-3 weken. Hiervoor geen opbouw, maar ook geen afbraak.

Gewicht: de eerste maand enorm afgevallen. Liet zijn eten ook staan. Tandarts geweest: nog niks. Dus terug gezet op het eten wat hij kende en wel at.
Maar nog steeds traag en met lange tanden. Vermoeden van maagzweer, dus zelf extra hooi gaan geven. Kwam terug bij, minder chagrijnig, en eet nu goed. Zolang we niks nieuws proberen.
Echter sinds 2 weken terug aan het afvallen. Eigenlijk sinds de week dat de ruiter echt met hem intensief aan het werk kon.
Ben nu dus grasbrokje per grasbrokje proberen zijn slobber te verreiken. Maar dit is echt brok per brok extra. Ooit de fout gemaakt een handje er bij in te doen en hij liet het liggen.
Bietenpulp hebben we ook gebprobeert, maar hier kijkt hij nog niet eens naar om (zelfs niet met honing en wortelen).
Zijn nu sinds oktober aan het sukkelen met eten. En hebben met het opgegeven schema in begin post hem eindelijk aan het eten.

Hooi en voordroog:
Dit ligt niet in onze handen. Staleigenaar zegt dat het rijker hooi is, ik zeg dat het voordroog is (wat vochtig, ingewikkeld en zoet). Dus volgens hem zit er kwa vertering geen verschil in. Paard laat dat dus ook geregeld liggen. Vandaar zelf hooi gaan geven.

Wortelen: hier had ik nog niet aan gedacht. Dit krijgt hij idd ‘s ochtends bij zijn fiberforce. Die krijgt hij voorlopig dus ook niet meer

Equilin: nooit van gehoord. Maar wel overwegen waard. Momenteel krijgen ze beide de vloeibare vitamine van globalmedics. Die krijgen ze standaard 1x in de 2-3maanden. Vooral mijn andere heeft hier nood aan. Dan heb ik weer een heel ander paard. Ook hij kwam met (andere) te korten, en is ook van rillerig/gevaarlijk naar een ontspannen doetje gegaan. Maar dit ga ik dus wel even opzoeken. Dank je wel voor de tip

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:47

Is je paard al op pssm onderzocht?

Ik kan de samenstelling van je vitamine E niet vinden. Volgens mij is dat nogal geheim of zo :o
Hoeveel vitamine e bevat het per gram en hoeveel geef je?
Kan je ook zien welke vorm vitamine e er in zit?

Fleur ❤️

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 10:55

Pharma horse bevat per kg 254g maar is niet natuurlijk.
Kreeg dus 6,096gr vitamine E binnen ongeveer aangezien hij 24gr kreeg op het einde

Van global medics is 5000ie (en volgens mij ook niet natuurlijk, moet ik even nakijken als ik terug een pot heb). Wat de exacte hoeveelheid is wat hij dus binnen krijgt weet ik niet zolang ik de pot niet heb (weet de aanbevolen hoeveelheid niet meer van buiten)

Wat is pssm?
Mischien een stomme vraag, maar heb nog nooit paarden gehad die ook maar iets mankeerde op dit soort gebied.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:18

Hier gaan ook alle pssm-bellen rinkelen.

Topic met een behoorlijk overzicht: [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken
Facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/1597354963853784/

En voordat sommige personen er weer op springen: de pssm2-test is nog niet gevalideerd, maar tot nu toe blijken de uitkomsten vrijwel altijd te passen bij de symptomen (of gaat het nog om een zeer jong dier, die zijn vaker nog niet symptomatisch). Ook een biopt geeft geen zekerheid qua uitsluiting, er kan daarmee alleen bewezen worden dat hij het heeft, niet dat hij het niet heeft.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 11:32

Ik heb al even wat opgezocht
Maar enige wat ik terug vind wat bij hem zou kunnen passen is:
Rillerigheid
Spierafbraak (maar niet van die gaten als op de foto, eerder gewoon spiervermindering over het volledige lichaam, vooral aan 1 kant)
Geen controle over eigen lichaam (als hij zo vertrekt).
En loopt beter als hij dagelijks loopt.

Echter kan hij perfect verzamelen, treed mooi onder, fijne stelling/buiging, anders kon hij (denk ik) in belgie geen succesvol nivo 3 behalen en onder instructeur en mij een mooie, correcte, stabiele piaffe laten zien?
Enige waar hij soms moeite mee heeft (in het lagere werk, zodra hij opgenomen word en wat meer moet gaan zitten en zich moet concentreren niet meer) is volledig recht lopen. Maar ook hier doet hij dit wel zolang de ruiter het paard tussen de benen laat lopen.

Het is natuurlijk wel het overwegen waard. Een DNA test is zo gedaan. En kan natuurlijk wel wat uitsluiten.
Ik ga me dus verder inlezen hierover en vermoedelijk/waarschijnlijk een test laten doen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:37

Waarom combineer je vitamine E met lijnzaadolie?
Ik heb altijd geleerd dat de behoefte aan vit E verhoogd wordt naarmate je meer olie voert,
of terwijl als je olie voert er meer vit E bijgevoerd moet worden....

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 11:42

Omdat vit E olie nodig heeft voor een goede opname
Vit E breekt vetten en olie af.
Daarom dat bij mensen capsules er vaak gelatine of iets bij in zit

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:23

Een paard met pssm hoeft natuurlijk niet alle symptomen te laten zien.

Als de vitamine e zo laag bljjft in het bloed, mag je dan niet (tijdelijk) verhogen naar 8000 ie? Volgens mij mogen ze zelfs tot 10000 ie maar dat weet ik niet zeker.

Ik geef deze. Ze krijgt als ze goed is en niet zwaar getraind heeft 2000 ie. Bij klachten of zware training krijgt ze 5000.

https://www.google.com/search?q=equimin ... x4naqnjuIM

Fleur ❤️

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 01:05

Hoe is de rest van de bloeduitslag? Mijn paard zijn leverwaarden waren toen ook verhoogd en uiteindelijk heb ik daar ook nog een uitleg voor gevonden. Moet even denken hoe dat ook al weer was... Ten eerste is mijn paard behandeld voor leverbot en zijn leverwaarden door de dierenarts. En uiteindelijk ook geprobeerd of het herstellen van een lekkende darm zou werken met de groene os. Doordat de darm teveel "stoffen" door laat moet de lever harder gaan werken en maakt te weinig glutathion aan en glutathion recycled vitamine e als ik het goed heb....is al weer even geleden...Mijn paard heb ik glutamine bij gegeven Bij mijn paard heb ik dit vooral geprobeerd om te kijken of het iets deed voor zijn alopecia areata maar het vitamine e tekort kwam ook in dit verhaal voor vandaar dat ik het meld. Ik heb de groene os toen gewoon gemaild met het hele verhaal en zij hebben via de mail echt goed met me mee gedacht. Misschien even googlen voor wat uitleg over glutathion, glutamine, vitamine e en spierafbraak, staat wel allemaal met elkaar in verband. Op de website van gold medics staat ook een heel stuk geschreven over natuurlijke vitamine e.
Laatst bijgewerkt door Mariljo op 16-03-19 01:40, in het totaal 2 keer bewerkt

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 01:35

Is het een optie om te stoppen met de fenegriek en daar bv sputolysin poeder voor te geven. Fenegriek is niet voor iedereen geschikt. En een spieropbouwende ondersteuning is dat ter sprake gekomen?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 06:28

Ik weet dat ik een tijdje niet gereageerd heb.
Maar er kwam heel veel op me af kwa adviezen en bijhorende veranderingen. En dit moest even bezinken en verwerkt worden.

Met een paar kleine veranderingen en het behandelplan van de artsen te volgen (behalve de spuiten) zit zijn waarde nu op 380. Dit mag nog hoger, maar zit nu boven het minimum.
Rest van zijn bloedwaarde inclusief selenium waren goed.
Voorlopig gaan we dus ook gewoon zo verder :j

Wat hij momenteel krijgt:
Foeneknof (minimum dosering)
Vitamine E van globalmedics (dubbele dosering)
Minimum 8h buiten op gras met 2 royale porties hooi bovenop het gras (dit ipv het voordroog en hooi wat ‘s ochtends en ‘s avonds in stal gegeven werd.)
- ‘S ochtends rond 6h:
1 schep fiberforce
2vitamine koeken
1-2 wortelen
Hooi heeft hij nog van wat hij ‘s avonds van ons heeft gekregen.
-vlak voor hij de wei opgaat (uur of 8-9):
1 schep onderhoudsbrok
Gebeurt dat dit er nog inligt als we ‘s middags komen. Dan gaat dit gewoon opzij voor de avondronde
- ‘s middag na het rijden (woe, za-zo)
1-1,5 geweekte grasbrok
1 slobber
Zijn poeders
120ml lijnzaadolie
Lepel honing
-‘s avonds rond 6
Word hooi gegeven wat wij voorzien.
Meestal komen ze dan naar binnen (of er is gereden geweest. Dan staan ze om 4 binnen)
- ‘s avonds rond uur of 8
1x Onderhoudsbrok

Andere testen hebben we (nog) niet gedaan. We wouden eerst de vit E op pijl hebben voor we andere pistes aansneden.
Spierbevorderende producten brachten niks op. Dus zijn we mee gestopt.

Veranderingen die we bij hem gezien hebben:
- hij is veel rustiger, het rillerige en ploffen is weg
- hij krijgt praatjes tijdens het rijden, maar ook in de omgang (op een positieve manier)
- hij is bijgekomen, niet alleen in vet, maar ook in spieren.
- hij werkt zijn eigen niet meer droog.
- hoest niet meer

We zijn er nog lang niet. Maar het verschil is er (zeker voor vreemde die hem niet vaak zien merkbaar).

Fenegriek en nu foeneknof is op aanraden van de arts. Ga dit niet zomaar wisselen.
Wat hooi aangaat met onze leverancier over gehad.
Wij krijgen voortaan van zijn eigen weides.
En deze liggen niet in de buurt van (oude) (ijzer)fabrieken.
Zijn selenium is nu ook terug beetje gezakt. Dus dit kon dan idd aan het hooi liggen. Bedankt voor die tip