Voerprobleem Engels volbloed

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:35

Zo heel veel voer heeft hij blijkbaar niet nodig als hij het hier goed op doet.
Volbloeden in koers krijgen nog wel wat meer te verorberen.

Hier ook een volbloed die in het begin in no time een skelet was (hoezo gras en een handje korrel volstond niet) omdat de overgang tussen koerstrainingsdieet en recreatiedieet te groot was.
Probleem met volbloeden is dat ze op een week compleet invallen en je dan vervolgens 6 maanden nodig hebt om dat er weer aan te zetten dus ik begrijp je ongerustheid over voerveranderingen.
Toendertijd hebben we haar weer goed gekregen met onbeperkt hooi (Mijn merrie verorberd met het grootste gemak 15kg hooi per dag) 4l muesli en 2l geplette gerst per dag, schepje olie erbij. (Is hier de gewoonte om in liter/maatschep te rekenen, naargelang het voer is een liter ongeveer gelijk aan een kg, muesli is lichter).

Eenmaal gewend aan onbeperkt hooi en gras kon ik haar in de zomer volledig van het voer halen en werd ze moddervet van gras alleen.
Heb haar nu 5 jaar en al 5 jaar heeft ze in de zomer geen extra voer nodig.

Afgelopen jaar meerdere keren moeten verhuizen en dat heeft er ingehakt.
Nu staat ze op een draverstal. Staleigenaar is gewend om voor koersen te voeren dus vond dat ik veel te weinig voerde dus hop daar gingen 6l merriebrok per dag er in :+ .
Ik hield m'n hart vast voor maagzweren en een onhandelbare merrie maar dat viel uiteindelijk mee en ze is er wel prachtig mee bijgekomen (tikkie vet nu)
We zijn nu aan het afbouwen en gaan kijken of ze ook hier (andere regio) op enkel gras kan in de zomer.

Indien niet dan zal ze op een kleine onderhoudsdosis blijven staan.

Ook hier onbeperkt hooi en gras.

Als hij nu onbeperkt op gras staat en in goede conditie is kan je proberen af te bouwen. Gewoon er bovenop zitten en direct weer opbouwen als hij begint in te vallen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie