Help wat is dit onder zijn hoef?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

HorseTimeXL

Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 19:33

Hallo,

Vanavond was ik bij mijn paardje en het ging eindelijk een beetje goed tot ik dit tegen kwam met uitkrabben. Ik kon zo de bovenkant leek het eraf halen. Ben echt een beetje ongerust. Ik ben niet verder gegaan want wist niet of dat daardoor alleen maar erger werd maar weten jullie wat het is of wat ik moet doen. Ik kan sowieso woensdag bij de hoefsmid te recht en anders moet ik kijken naar een andere hoefmid of die eerder kan..

Ik hoor graag van jullie. Ben erg ongerust. Ik trof het bij beide achterhoeven aan. Hij liep gewoon normaal..

Afbeelding

Echt heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,
Willemijn van Dijk

HorseTimeXL

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 19:41

O gelukkig ik schrok me kapot.. ja ik heb ook een beetje mijn bedenkingen. Ik heb mijn paard nu 6 weken (is mijn eerste) en wilde de vaste smid van stal proberen. Ik dacht kan altijd een kans wagen.. en mijn paard was 8 weken ervoor geweest. Wat mij opviel was dat hij wel heel erg snel klaar was. Ik dacht naja oke omdat ik het spannend genoeg vond. Dan ga ik volgende week de hoefsmid van de paardenkliniek Emmeloord er bij halen denk ik..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 20:11

Oke bedankt.. iks schrok me kapot. Iemand die ik kende zei direct hoefzweer en ik schrok daar enorm van want hij had het op zijn andere hoef ook precies zo dus dacht o help heeft die op beide hoeven een hoefzweer zitten? Ga ik van het weekend even opzoek naar een goede smid voor volgende week. Het is nu 5 weken geleden dat de smid is geweest..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 20:21

O pff gelukkig. Dat is gewoon te behelpen. Heel erg bedankt mensen :D. Moet ik in de tussen tijd nog wat doen voor die dubbele zool of is dat geen probleem? Gewoon wachten tot de smid volgende week?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 20:28

Oke goed om te weten. Echt heel erg bedankt iedereen! En het is verder niet ontstekingsgevoelig?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 21:02

Ja ik kon het echt met mijn vinger er zelfs afhalen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 22:03

Nee hij heet geen Henk :). Ik wil liever niet openbaar zijn naam noemen, omdat ik het echt een prettig persoon vind. Dus vind het een beetje lastig. Kan natuurlijk ook gewoon 1 x kijken. Hij heeft mijn paard ook nog maar 1 x gezien natuurlijk. Ik durf ook niet te zeggen of toen die dubbele zool er al opzat.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 22:46

Ja ik weet dat hij enkel (tevens de hoef op de foto) had gezegd dat het daar wat gevoeliger was en mogelijk klein beetje rotstraat wat hij had uitgesneden. Verder vond hij dat mijn paard goede hoeven had.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 07:57

Dan laat ik denk ik toch nog even de hoefsmid komen die ik eerst had. Ik had toen ook elders een andere hoefsmid gevraagd en had niet de naam van mijn hoefsmid gezegd maar die raadde de naam zelf al en zei dat hij hartstikke kundig was.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 07:59

Is er toevallig een supplement oid of iets anders wat ik ter ondersteuning zou kunnen geven? Of een spray oid.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 09:54

Oke dat is goed om te weten. Ja bij nader inzien begon het donderdag misschien. Toen vond ik een apart stukje op de vloer. Ik dacht o jee. Dus als je het los haalt gaat het niet ontsteken oid?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 10:03

Oké gelukkig. Nee dat doet hij alles behalve. Gister was die als een malle door de paddock aan het sjezen en bokken etc :') en ook op het harde liep hij prima en zag in de paddock ook niks vreemds.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 10:26

Wat is flare als ik vragen mag?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 10:40

Top dan ga ik me daar meer in verdiepen van het weekend. Bedankt

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 14:42

Sizzle schreef:
Deze periode van het jaar gaat het sowieso erg snel met hoeven hoor.
Ik heb me vorige week op mijn hoofd gekrapt over hoe de voeten van mijn 3 jarige ineens zo geexplodeerd kwamen.

Ja precies dat had ik vandaag. Na mijn paniek en rustig gekeken te hebben zag het er vandaag iets minder dramatisch uit dan in mijn hoofd zat. Maar dacht wel even van zo die hoeven mogen echt wel weer terwijl dat begin van de week nog niet eens was opgevallen. Hij liep wederom gewoon goed vandaag.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 21:41

Vandaag is mijn paard weer bij de hoefsmid geweest. Links achter en rechts voor had hij wat rotstraal. Hij heeft dat verwijderd en nu is het droog. Heb voor de zekerheid dry feet van cavalor besteld. Kan hij daardoor wat gevoeliger op zn benen staan dat jullie weten? Mijn stalgenoot buurvrouw die had een andere hoefsmid en haar onderbouwing waardoor zij voor die ging vond ik wel aanspreken dus overweeg om met hem af te spreken de volgende keer want merk toch zeker als er veel paarden op de lijst staan voor behappen dat het allemaal vlot moet en dat snap ik natuurlijk maar vind dat spannend. Zijn hoeven zien er goed uit dat wel.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 22:08

Oké klinkt logisch ja. Merk vooral links achter. Als ik die uitkrab wat die niet echt prettig vind en ik die neerzet dan blijft die in zo rust positie staan alsof dat toch de tikkeltje gevoelig is. Maar verder met longeren etc en op het harde lopen merk ik niks.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-19 20:27

Ik merk dat mijn paard best gevoelig is achter. Waar zou dat door komen. Het is namelijk zo als ik zijn hoeven uitkrap dan zet die zn hoef niet direct neer maar in ruststand.. alsof het gevoelig is. Hij is behandeld voor rotstraal daar.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-19 20:46

Oké.. naja ik heb het idee dat hij links om korter loopt met longeren maar verder rechts om prima. Ook als ik hem mee neem naar buiten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 10:10

Gypsy schreef:
Dat klinkt meer als een belastingskreupelheid. Gevoelig lopen zie je goed door op het verschil tussen het lopen op harde en zachte ondergrond te letten.
Voor wat jij beschrijft zou ik als het na een paar dagen rust niet beterd mijn da bellen.

Oke dus dan kan ik hem beter niet meer jongeren maar eerst een week op rust zetten?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 10:52

Gypsy schreef:
Zonder het zelf gezien te hebben moeilijk te zeggen, maar als hij echt onregelmatig is inderdaad sowieso niet meer longeren.

Ik zou het zelf tot maandag oid aankijken en dan een afspraak maken.

Staat hij al op het gras?

Ja sinds 4 weken al. Van 8 tot 14 uur. Heb een klein vermoeden dat dat het misschien ook kan zijn. Het gekke is dat die niet onregelmatig loopt. Wel links wat korter dan rechts. Heb vandaag Glucobalance besteld wie weet dat dat wat gaat helpen en ben gestopt met alle extra's te voeren.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 11:04

Denk dat ik inderdaad vandaag even ga overleggen met de dierenarts en de staleigenaar ja.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 12:04

Ja idd. Want zoals gisteren logeren ging heel goed. Zeker rechts om. Het kan ook mogelijk zijn dat z'n voor hoeven toch gevoelig aan het worden zijn.. Ik heb hem 8 weken terug in wolvega helemaal röntgen laten keuren en dat was goed. Alleen daar raadde de dierenarts toch aan om voor op ijzers te zetten ivm met dunne zool en een hoornzuiltje. Ik heb dit nog niet gedaan omdat ik het eerst wilde aanzien.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie