Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

piendumaitre

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:53

Spannend Shanna, maar ze lijkt aardig goed te zijn. Dus ik geef je groot gelijk. Succes en hopelijk verder geen problemen meer.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:05

Citaat:
Als je eenmalig een paar uur autorijden niet over hebt voor je paard, maak dan de keuze en laat haar inslapen,

Dit soort posts zijn precies de reden dat ik nooit een topic zal openen op Bokt als ik echte problemen heb met mijn paard. Want ipv één probleem krijg ik er gratis één bij, van welwillende bokkers die van achter hun toetsen bord even glas harde veroordelingen opschrijven over mijn handel en wandel.

Nogmaals sterkte TS, ik vind het heel rot voor je!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:53

rien10 schreef:
Tessebes schreef:
Er gaat bij jouw paard meer mis dan alleen de lengte van de teen. De hele hoefgroei ziet er slecht uit en als daar niks aan te doen is, dan wordt/is het een moeilijk verhaal.

Precies. Heb je een onderhoudsplan voor de hoeven? Hoe ziet de dagelijkse hoef verzorging er uit? Of doe je er, behalve smid beurten, niets aan?

Puur uit interesse en om te leren, wat zou je volgens jullie zelf kunnen doen behalve hoeven schoon houden en zn raspen?
Hoe zou zo'n onderhoudsplan eruit kunnen zien?

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:59

Ook ik vind het een hele rare hoef zoals dat eruit ziet. Dat lijkt me niet iets van één dag.

piendumaitre

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 17:21

Shanna, dat begreep ik ook niet dat je niet gewacht hebt. Komt wat klungelig over eerlijk gezegd, terwijl je het zo goed wil doen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:22

Shanna, wat fijn. Wat ontzettend goed nieuws en wat vind ik dit fijn voor je! Dank je wel voor het plaatsen van dit fijne bericht.

Maartje, wat een onzin. Mijn Hercule is 24 jaar en loopt al 21 jaar op ijzers. Zonder is echt een no go. Hij loopt als een zonnetje en dat al 21 jaar. Dus zonder beslag goed lopen is echt geen criteria.
Ondanks mijn smeken om de ijzers niet van mijn paard af te halen, is dit ooit gebeurd door een smid die voor blote voeten was. Dat heeft hij geweten en met zeer veel excuus heeft hij paardje één jaar lang gratis opgevolgd en dus gelijk op ijzers weer gezet. Toen was het al snel weer toppie joppie. Niet alle paarden kunnen goed en vlot lopen op blote voeten.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:31

Shanna schreef:
Ik zal vandaag even een nieuw filmpje maken, opzich ben ik niet ontevreden!

Ik moet wel zeggen dat ik het wel verdomd moeilijk vind om dit paard af te laten vallen, want meer beweging geven/ actiever aan het werk zetten voelt nog niet goed.. Ik weet ook heel erg goed dat ze met minstens 100 kilo er af hoogstwaarschijnlijk ook aanzienlijk beter zal lopen en sneller zal genezen, maar het is wel echt heel moeilijk om een paard af te laten vallen als je qua beweging geven beperkt bent..
Nu moet ik toegeven dat iedereen om mij heen zegt dat ik mezelf vooral beperk daarmee, ze kan er best doorheen lopen want zo slecht loopt ze nou ook weer niet, maar toch voelt het voor mij niet goed om dat te doen.. -O-

Maar al met al is ze toch al wel wat afgevallen (dr kont is minder hart-vormig aan het worden) en doet ze het eigenlijk best goed!

Heel herkenbaar Shanna. Probeer op te letten en het een beetje los te laten. Anders word je er alleen nog verdrietiger van. Het is eventjes niet anders.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:20

Zorgen maak ik me over die ringen op de hoef die bij mij de vraag oproepen:"hoefbevangenheid? " . Over de foto's kan ik niets zinnigs zeggen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:00

Shanna, met verdriet schrijf ik deze post. Maar ik heb besloten het toch te doen. Al vanaf gisteren denk ik er over na.

Ik vind het zo verdrietig omdat wij zelf onlangs besloten hebben niet meer op onze merrie te gaan rijden en weet dus hoe dit hele traject, van hoop en verwachtingen, en zo stinkend je best doet voelt. Dus ook voor jou :(:)

MAAR, hier komt hij dus..... :(:) :(:)

Ik denk niet dat je ooit nog kunt rijden op dit paard. Ik geloof daar helemaal niet meer in, en het spijt me zo voor je om dit op te schrijven.
Wel zoals wij af en toe buiten, als we aan de hand wandelen, nog eens korte stukjes in draf of stap erop rijden. Dan praten we over 500 meter - 1km en dan weer eraf. Ze geniet daar zo van als ze met haar kudde, ook weer eens een stukje lekker mag draven en dan is ze volkomen recht en dat blijft ze ook de dagen er na. Maar dat doen we 1x in de 2 weken er op kruipen soms.

Maar niet wat ik allemaal lees bij je, zie ik je nog doen met Bijke.

Wat ik niet had verwacht is na de enorme huilbui toen eindelijk uitgesproken was dat onze Polie geen echt rijpaardje meer zou zijn, de opluchting kwam.

We doen nog steeds alles voor haar en ze is helemaal niet verkeerd nu. Ze rent in de wei, ze galoppeert, ze is een gelukkig prinses die geniet van haar man Hercule en van ons.
Ik wandel nu met haar of rijdend op hercule met haar aan de hand, en het is goed zo. De hoop, de verwachtingen zijn weg. Dat voel ik in mijn hele lijf dat dit zo is, en dat geeft rust. Als ze nu weer eens een dag heeft dat ze niet helemaal zuiver loopt, dan is het OK, want die artrose zit er immers rechts achter, die schouderblessure rechtsvoor en die oude pees blessure links achter :j

Omdat wij iets meer geld hebben kunnen wij wel naar een nieuw rijpaardje uitkijken voor mij. Daar zijn we ook mee bezig en dat wordt weer een merens. Misschien dat je een paard kunt bijrijden (hier onmogelijk in Nl waarschijnlijk wel mogelijk) en gewoon gaan genieten van Bijke en leuke dingen met haar doen. En krijgt ze weer pijn, of een ontschoening , dan is het wellicht beter als je haar los laat naar de groene eeuwige weides. Zo willen wij het in ieder geval doen met Polie.

Zolang zij hier blijft zoals nu, krijgt ze alle zorg en liefde en genieten we van haar en natuurlijk mag ze geld kosten, niets wordt haar onthouden. Als ze weer zo slecht wordt, dan mag ze gaan, hoe erg ik dat ook zal vinden. Maar liefde is ook loslaten en ik weet nu dat na weken janken er echt wel ooit een moment zal komen dat ik weer kan lachen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:33

Wij hebben hier een prachtige dame staan en ook nog eens super lief. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om met haar te gaan fokken. Ze heeft namelijk altijd wat en ik moet er niet aan denken dat ze dit doorgeeft aan haar veulens. Zal vast niet erfelijk zijn, maar ik ga het risico niet nemen.
Ik ben grote voorstander om aan natuurlijke selectie te doen en alleen te fokken met de allersterkste, beste gebouwde, gezondste en braafste paarden die geen ziektes, gebreken etc in zich hebben.
Voor mij valt Bijke daar totaal niet onder ook al houd je het veulen zelf. Er is al genoeg lieve troep op de markt en daar wordt ons paarden bestand alleen maar slechter van.