Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dennis

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:00

Niet als aanval bedoeld, maar waarom niet eerder beter laten bekappen? Alle foto's die ik tegen gekomen ben in dit topic staan hele hoge hielen op. Een gezonde voet begint bij een goede stand.

Het stadium van iedere week een beetje ben je nu voorbij. Door de problemen die er nu zitten is een ijzertje even een noodzakelijk kwaad helaas. Eerst maar weer gaan groeien, regelmatig opnieuw beslaan, afhankelijk van het herstel volgende keer weer open teen, zooltje en kit, daarna tijdje gewoon beslag tot de voet weer heel is en dan weer op blote voeten verder.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:16

Klopt zeker. Maar iedere week de ijzers er onder vandaan en er terug onder om de boel te ondersteunen/ontzien is ook niet echt een optie.

Ijzer is nu voor de stand (en regelmatige correctie) niet ideaal. Maar een voet met zulke gaten heeft gewoon bescherming nodig.

Dik been vind ik ook niet raar na zo'n extreme correctie. Je moet het in mijn ogen voor zijn dat zulke correcties nodig zijn.
Voorzichtig zijn is goed, maar de voet is alleen maar stijler geworden. Dat lijkt mij iets anders dan voorzichtig.

Als dit ijzer er goed passend onder gelegd is word hij er niet zomaar zo lelijk afgetrapt zoals het ijzer in het begin van het topic. Dat ijzer was niet in de witte lijn genageld, maar in de wand. En als ze hem er dan af trappen trappen ze de halve wand mee.

*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:32

Als een smid vandaag besteld heeft hij het morgen in huis. Speciale ijzers kunnen zelfs per los setje besteld worden, en hoeven niet per doos zoals met gangbaar beslag. Als een smid het niet bij de fabrikant wil/kan bestellen kan dit ook via een kliniek of depot van de fabrikant geregeld worden.
Als ik nu wat speciaals nodig heb kan ik in de auto stappen en het binnen een half uur hebben zelfs (bij een depot of bij de dichtstbijzijnde kliniek).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:42

Ja, er zijn verschillende leveranciers (de 3 grootste ter wereld zitten er zelfs 2 in NL en 1 in BE). Daarbij hebben depots of klinieken nog wel wat op voorraad liggen, dus met even rondbellen kan je eigenlijk alles wel krijgen.
En mocht dat niet lukken zou hij het zelf moeten kunnen maken. Is even werk, dat begrijp ik ook. Maar als iets nodig is ga je gewoon zelf aan het knutselen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:29

mirgino heeft het prachtig mooi getekend. Dat wat die voet laat zien is ook zeker niet goed. Maar die lijkt al beter uit te groeien. De wand hoort gewoon recht te zijn, dit word door de sokken zo vertekend dat het irl toch mooi recht is.

Het slechte voetje zou ik zeker nog wel wat hiel en steunsel af, mijn handen gaan er wat van jeuken O:) .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:38

Niet alles er af natuurlijk. Maar net wat korter dan dit, op zool nivo, zodat er minder druk op de teen komt en de stand beter word. Hoe stijler ene voetje, hoe meer druk op de teen, en laat die teen nu zo beschadigd zijn waardoor je daar juist zo min mogelijk druk wil hebben.
Een wand hoort niet (veel) uit te steken, en zeker een voet zonder wand aan de teen zou ik de hiel extra goed bij willen houden om de meest optimale stand te krijgen (want helemaal zoals je het zou willen is hierbij erg lastig).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:30

Mijn handen jeuken als ik deze foto's zie.
Het is jammer dat ik niet in de buurt woon, anders had ik wel willen proberen te helpen (maar met zo'n lange geschiedenis zou ik zeker geen garanties durven geven).

Dit had de smid kunnen zien. Misschien niet alles, maar wel dat het niet gaat zoals zou moeten. Maar dat kom ik wel vaker tegen (heb laatst een cm bij een shet er af gehaald die 3 dagen er voor bekapt was door een collega, pony was erg slecht, ik heb aangedrongen op foto's, na die foto's is er een week later weer een eind af gegaan, pony is weer goed!).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:50

Voor mij is het 1,5 uur en 150 km, te ver weg om regelmatig langs de komen.
Laurierzalf op de kroonrand is wel een optie, ik denk dat groene leem meer uitdroogt.

Ik zou een voet als deze zo vaak mogelijk bekappen, niet om in 1x veel te doen, maar juist om iedere keer een beetje te kunnen doen en hopen dat de boel dan weer goed gaat groeien. In het begin om de week, en de eigenaar ook leren om de hielen wekelijks te veilen. En vanuit daar verder plannen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:21

Ja hij groeit als een stijl voetje. Maar als ze te stijl worden krijg je te veel druk in de teen en dan gaat de wand zo wijken als op de röntgenfoto als je niet oplet.

Dus die hiel moet lager, anders jou je het probleem in stand.
Dat wil niet zeggen dat je van dit voetje een hele platte voet moet maken, dat is onmogelijk en zal ze het niet goed op gaan doen omdat dat haar natuurlijke stand niet is.
Maar je wil wel dat die voet meer op haar goede voet gaat lijken (ivm gelijke belasting in de rest van het lijf) en dus platter zodat de wand netjes aan blijft sluiten. Daarbij moet het hoefbeen meer parallel aan de grond komen omdat het hoefbeen zo in de zool prikt en dat zal kneuzingen en ongemak geven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:47

Zoals de rode lijntjes ga je het natuurlijk niet zomaar krijgen, je wil natuurlijk wel naar zo'n soort voet toe.
Daarom zou ik naar de groene lijntjes toe werken. Teen is loos en geeft alleen maar onnodige druk, dus kan echt een heel eind af. Hoefbeen mag veel meer parallel aan de zool komen zodat de druk in de teen nog minder word, dat doe je niet door de teen lang te laten, maar de hiel lager te zetten.
Hiel zou ik ivm pezen niet in 1x laag zetten, maar teen kan zeker wel in 1x extreem ingekort worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:17

Shanna schreef:
Ik denk dat als je die teen in 1 keer weghaalt je in het leven komt wat ook niet de bedoeling is

Er kan zo minimaal 2 cm vanaf van de voorkant zonder dat je problemen krijg of het leven tegen kom.

Hiel kan uit eindelijk ook zeker ongeveer zo veel af, maar ivm pezen zou ik dat niet in 1x doen.

Dat plaatje met de groene lijntjes moet je echt naar toe willen werken. Dat is niet zomaar gedaan natuurlijk, maar zie de voet nu helemaal die kant niet op gaan (en vind het goede voetje ook niet zo goed).

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie