Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:49

Het lijkt er wel op alsof de smid de teen lang wilde houden zodat ze platter zou komen te staan. Maar de teen moet altijd bekapt worden naar de stijlheid van de hoef! Ookal is die heel stijl. Anders gaat de hoefwand van de hoef af staan en dat is pijnlijk.

Het is dus niet de hiel maar de teen die nu aandacht nodig heeft. Of de hiel ook nog te lang is, kunnen wij zo niet zien.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 23-05-19 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:03

Heel jammer van de smid.. Kan heel goed zijn dat de teen dus gewoon te lang is gelaten (naar voren, naar beneden kan hij gewoon goed kort zijn). Hierdoor kan de hoefwand dus loslaten wat al pijnlijk is, maar daardoor kan ook het hoefbeen kantelen.

Zo stijl als dat de eerste centimeter is onder kroonrand, zo stijl moet de hele hoef zijn. Hoe meer het hoefbeen kantelt, hoe stijler de hoef.

Was die bovenkant van haar hoef al zo stijl? Zo niet, kan het ook zijn dat haar hoefbeen van zichzelf nog wat meer is gekantelt. Waar nog niet naar is bekapt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:45

Tja ik ben heel benieuwd of dit goed gaat komen. De kunde lijkt er weer niet te zijn. Arm paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:27

THANK GOD, eindelijk die teen er een stuk af. Sjongejonge.
En door dat ijzer kan ie de teen verder terug brengen dan zonder ijzer en het ijzer brengt de break over nog een stukje terug dus dat ijzer is niet gek nu.

Dat de hoef bij de kroonrand juist goed is had ik je al gezegd. En dat is altijd zo hoor. De hoef probeert altijd het hoefbeen te volgen, ook als ie meer kantelt, dan gaat de hoef stijler groeien. Alleen bekappen velen zo dat de hoef het niet lukt dus dan is enkel de eerste centimeter de juiste hoek. Zoals in jouw geval.

Dit is in principe gewoon een hoefbeenkanteling hoor. Alleen heeft zij dat al heel lang. En is ze bekapt alsof ze die niet heeft. Dan krijg je dit typische beeld waarbij de wand niet netjes strak tegen het hoefbeen aan zit. En dat is pijnlijk. Zeker als er door de ruimte schimmel in komt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:59

Shanna schreef:
Vannacht spookte iets door mn hoofd waar ik toch even over wilde sparren..

Haar hoef gaat nu vanaf de kroonrand weer enorm stijl omlaag. Haar kroonrand volgt de lijn vaan haar hoefbeen, die ook weer in lijn met de rest van haar gewrichten staat, haar hoefwand steekt af. Alles wat we bereikt hadden door haar stand te veranderen/ te laten zakken is allemaal voor niets geweest, want dat staat allemaal van haar hoefbeen af. Het zorgt dus zelfs voor problemen.. Ze is ook geboren met die stijle hoef, en heeft het daar tot ze c.a. 7/ 8 was prima op gedaan (als in ik kon er alles mee, nooit wat aan de hand). Is het dan wel eerlijk/ mogelijk om die hoef te laten zakken en daarmee dus in een voor haar verkeerde stand te dwingen? De hoefwand is wel aangepast, het hoefbeen echter niet.. :=

Je begint het te snappen! De teen mag inderdaad niet platter/langer want dan gaat ie van het hoefbeen af. Die moet nu eenmaal stijl. Maar in de hielen zou ze eventueel wel kunnen zakken als die teen maar kort wordt gehouden.
Of ze in de hielen moet zakken zullen de meningen over verdeeld zijn.

Geryon

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:34

Wat jammer! Goed dat je weer foto's laat maken. Volgens mij zie ik op het filmpje een vrij lange teen alsnog?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:08

Shanna schreef:
Ik neig inderdaad nu naar een andere weg inslaan, namelijk het zonder ijzers/ anatomische bekappen..
Ijzers ben ik al jaren mee bezig, en als ik kijk hoe slecht Bijke werkelijk loopt dan valt dat reuze mee. Ze doet alles nog, glimt als een spiegel, rent sprintjes en zet de ruinen op hun plek. Ze wordt niet belemmerd door haar hoef. Op het harde loopt ze slecht, op het zachte doet ze alles nog. Ik vind haar wat dat betreft te goed om nu al te laten gaan, ik heb 5 verschillende smeden met ieders hun eigen beslag geprobeerd, en dat gaat met ups en downs. Ik kan alleen niet optijd ingrijpen/ de hoef bijwerken omdat er beslag onder zit. Het goed schoonhouden van de WLD is ook lastig, omdat er beslag onder zit. Bijke laat het bekappen prima toe, totdat er beslag onder komt.

Misschien toch als laatste strohalm dan maar zonder beslag proberen, dan kan ik echt zeggen dat ik er ALLES aan heb gedaan? Inslapen kan maar 1 keer..

Ik denk dat je hier goed aan doet. Ik heb het al eerder gezegd, ze wordt al jaren niet goed bekapt en zo te zien nog steeds niet.. :( hoe kan een smid nou bekappen aan de hand van rontgenfoto's en nog die teen er niet af halen??

Vind een bekapper die die teen eraf haalt en kort houdt. Dit voetje MOET stijl worden want dat is het hoefbeen ook geworden. Ik gok dat een anatomische hoefsmid dit zal doen. Maar informeer van te voren!

Dat zou ik nog proberen. Als dat niet lukt dan inslapen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:45

Femke_Tweety schreef:
Aan de voorkant (toon) lijkt alles al te zijn weggehaald tot de witte lijn?

Dus wand helemaal weg?

Dan kán er aan de voorkant niet echt heel veel meer vanaf.

Ik ken een bizar goede smid, werkt bij het SMDC Heesch.
Mocht je nog een poging willen wagen bij een zeer goed opgeleide smid met heel veel ervaring met probleemhoeven.
( C Alblas )

Maar ik vraag me echt af of je dat nog moet willen.
Áls je ervoor gaat, houd dan echt een behandelwijze met plan aan, langere tijd en heel consequent.

Maar als ik de foto's van de voet zie, zijkant, onderkant, röntgen en het verloop de afgelopen jaren, dan vraag ik me echt af wanneer het zodanig fout gaat dat ze letterlijk op 3 benen staat.
Ik hoop dat ik het fout zie, en dat dat nooit gebeurt.

Dat je gek op haar bent is 100% duidelijk.

Het lijkt zo. En dat zal het probleem zijn van de smeden die deze hoef bekapt hebben. Verkeerd lezen. Deze hoefcapsule is 'oud'. Hetgeen wat je ziet is niet presentatief voor wat erin zit. De witte lijn die je lijkt te zien is niet de hele witte lijn. De witte lijn van deze hoef is heel breed namelijk, maar de zool ligt eroverheen. De straal ligt ook over de zool heen. Dus lijkt het alsof er al weinig teen is. Haal je de oude straalpunt weg dan zul je al beter zien dat er nog teveel teen is.

Ik vraag me alleen af of ze zonder beslag comfortabel genoeg is als je haar goed gaat bekappen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:46

different1 schreef:
Veel mensen zie ik advies geven over hoe de hoef zou moeten enz, maar kijken blijkbaar niet verder: pezen, banden, spieren.
Dit hoefbeen kantelt, en niet (alleen) omdat de voet zo'n rare teen heeft...

Nogmaals de vraag, waarom is dit paard nu weer op blote voeten gezet??

Nee de teen wordt juist raar doordat het hoefbeen kantelt. Er zal juist een teveel aan druk af komen als je die teen kort houdt doordat de voet beter kan afwikkelen. Alleen als je de hiel meteen helemaal laag zet zal de druk op pezen etc. veranderen maar ik denk dat de hielen zelf niet eens zo heel hoog zijn. Dat kan ook zo lijken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:49

imaudy schreef:
Heb je wel goed begrepen wat Nassau wil doen? Er staat iets over een knolhoef op hun site De voorkant van de hoef flink inkorten en dan een ijzer waarbij er geen druk op de voorkant komt. Het lijkt mij dat de hoef niet nog slechter mag worden om dit te kunnen doen.

Dat is juist wat er moet gebeuren! Zoals bij nassau al staat, als er maar een beetje van de teen wordt afgehaald zat het probleem blijven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 01:18

Klopt, moet er ook af. En goed kort houden die punt! Echt elke week even de vijl er langs. En als je toch zelf bezig gaat, zou ik me lekker in gaan lezen en die andere voorvoet ook gaan doen, want die lijkt me ook gek. Zo puntig naar voren. Ik kan niet de hele hoef zien, maar ik vind het zo lijken alsof die hele hoef enkel naar voren is gegroeid ipv naar voor en naar beneden. En kan best dat die teen ook wat te lang is.

Ik kan je thehappyhoof heel erg aanraden. Ze meet wel héél veel vind ik, maar zij heeft zeer veel kennis van hoe de hoef eruit hoort te zien en hoe je die weer goed krijgt. Heel veel leerfilmpjes!

En ik vind het knap dat je zelf aan de slag gaat. Je moet wat, en als je haar bescherming kan geven en niet teveel eraf haalt dan zou het zonder ijzer kunnen.

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten