Hoe krijgt mijn pony zijn bespiering terug?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:30

Ik denk inderdaad ook dat er meer aan de hand is. En een oud paard, zeker een dat ziek is geweest, krijg je nooit meer mooi echt vol qua bespiering (uitzonderingen daar gelaten, maar ga er maar niet van uit). Dat hij niet wilt draven aan de longe doet mij ook vermoeden dat hij ergens pijn heeft. Ik bedoel, een mep van een zweep prefereren boven een stukje draven doet bij mij wel de alarmbellen rinkelen.

Kijk ook even goed naar het voer, zorg dat er sowieso voedingsstoffen in zitten die spiergroei ondersteunen zonder dat hij er dik van wordt. Er zitten hier genoeg experts die je denk ik wel verder kunnen helpen mbt wat je nodig zal hebben.

Maar nogmaals, vraag je af of hij geen pijn heeft, en verwacht geen wonderen.

Xyris

Re: Hoe krijgt mijn pony zijn bespiering terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 00:07

In dat geval denk ik dat je te lief voor hem bent, geef met je lichaamstaal aan dat je hem niet bij je wilt hebben, jaag hem weer op de cirkel en word iets handiger met de zweep. Dan bedoel ik niet er op los meppen, maar ter ondersteuning mag hij het best een keertje voelen. Maar zoek het wel eerst bij jezelf, zorg dat je je altijd enigzins achter je pony bevindt zodat je drijvend bent. Sta dus niet op het midden om je eigen as te draaien, loop in rondjes schuin achter hem aan en loop actief door. Komt hij jouw kant op, ga zijn kant op, desnoods met een zwaai met je armen, word actiever op zo'n moment en trek je niet terug om de lijn strak te houden. Hup erop af en doorgaan, zoals een kuddeleider zou doen met een paard die zich brutaal gedraagt. Gewoon streng zijn, ik denk namelijk dat hij het dondersgoed snapt, en dat hij ook heel goed snapt dat jij je in laat pakken door hem. Dus, schouders erop, kin omhoog, en achter die pony aan lopen, zweep als hulpmiddel en een tikje erbij als het nodig is. Desnoods draai je een tijd om hem heen als het je echt niet lukt totdat hij je aanmoedigingen helemaal zat wordt en juist bij je weg wilt. En vraag eventueel hulp, vraag iemand je te observeren, jouw lichaamstaal, je timing (!) of laat iemand anders het een keertje voordoen.

Ik wil er wel nog een keer bij zeggen dat het wel een oudje is, weet dus waar zijn grenzen liggen. Als hij niet veel conditie heeft ga je de eerste paar keren door totdat hij 1 rondje heeft gelopen, je beloont hem dan met rust, daarna 2 rondjes, daarna een keer een drafje of gallopje erbij en weer belonen met rust.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie