Hoe krijgt mijn pony zijn bespiering terug?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 00:22

Je zou longeerles kunnen nemen :j Of advies vragen aan een stalgenoot/kennis die hier kundig in is (en dus niet iemand die denkt dat longeren enkel inhoudt dat je je paard gewoon rondjes om je heen laat lopen).
Als ik je berichten zo lees krijg ik de indruk dat je zelf eigenlijk ook niet precies weet hoe je goed moet longeren (je noemt jezelf 'klungelig', je laat de pony bij jou in het midden komen staan teuten etc). In combinatie met een pony die het longeren nooit echt heeft aangeleerd heb je een hoop miscommunicatie binnen de longeercirkel. Lichaamstaal is veel belangrijker dan ontzag voor de zweep (dat laatste heeft mijn IJslander ook absoluut niet, maar hij kan wel hard werken tijdens het longeren, geen zweep bij nodig O:))

Daarnaast zou ik wel eerst verder onderzoeken of hij echt nergens pijn heeft. Misschien kan een ostheopaat je helpen?

En verwacht geen wonderen. Een paard dat lang ziek is geweest wordt niet van de één op de andere dag de oude, vaak worden ze dat helemaal niet meer.
Het kan lang duren voor de bespiering terug komt.

Succes!! +:)+

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 00:45

Nixiepixie schreef:
Wat betreft longeren en dat moeten leren is niet perse nodig. Ik weet wat het is, de hulpen etc. Bij mijn andere 2 paarden gaat dit ook gewoon soepel zoals het hoort, alleen bij Henkie krijg ik het dus echt niet voor elkaar. Ik moet gewoon strenger zijn, maar heb gewoon echt een zwak voor Henkie wegens zijn verleden. En dat moet ik niet doen, maar ben gewoon een softy

Ach, je bent nooit uitgeleerd, denk ik dan :)
Je kan bijna altijd wel iets opsteken van iemand die vanaf de zijlijn meekijkt. Natuurlijk denk jij dat je het goed doet, en je bedoelt het ook goed, daar twijfelt hier (denk ik) niemand aan. Probleem is dat je van jezelf niet weet wat je onbewust niet goed doet ;)
Zelfs de beste, meest ervaren paardenmensen volgen meestal nog les, daar is niks mis mee :Y) Longeren is namelijk meer dan de hulpen weten en je zweep wel of niet gebruiken, het gaat om je hele lichaamshouding en juist van je eigen houding ben je jezelf vaak niet goed bewust. En misschien is Henkie daar gevoeliger voor dan je andere twee paarden? Of waren die 'beter afgericht /opgeleid' zodat ze het sneller begrepen :') je zou ook een keer jezelf en Henkie kunnen (laten) filmen tijdens het longeren en dan kritisch kunnen terugkijken. Misschien leer je dan dingen over Henkie of jezelf waar je op het moment geen tijd voor had om bij stil te staan.
In elk geval kan iemand die er vanaf de zijlijn naar kijkt meer over je pony en zijn bespiering zeggen dan wij op Bokt, zonder de pony noch jou ooit gezien te hebben :+

Heuveltjes en balkjes etc kunnen zeker helpen voor bespiering maar voor die heuvels in natuurgebied moet je wel in het goede deel van Nederland wonen, hier kom ik niet veel hoger dan verkeersdrempels :Y)

Focus je ook niet té veel op die bespiering als hij toch niet hard hoeft te werken. Dat hij weer gezond is en jullie lol kunnen hebben samen is ook belangrijk ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie