paard op blote voeten

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:35

AlineC schreef:
dingogirl schreef:
waarom geen hoefschoenen? er is zoveel keuze dat er zeker iets bij is wat voor je paard past.
hebben we al jaren en dat bevalt prima. wel moet je dan iedere paar weken de hoeven zelf bijvijlen.

Onze hoefsmid zegt dat hoefschoenen erg duur in aanschaf is wil je goede hebben en dat ze minder lang meegaan als ijzers.... wat is jullie ervaring daar mee?

Ook zou ik graag willen weten of mijn paard niet uitglijd op het gras met hoefschoenen?

Wij van WC eend adviseren WC eend... Tuurlijk heeft je hoefsmid liever dat er ijzers onder gaan. En nee, hij heeft ongelijk; schoenen gaan echt langer mee dan een stel ijzers. Je doet ze nl aan als je gaat buitenrijden, en na thuiskomst weer uit. Op gras is het niet nodig. Ga je buitenrijden dan kun je over het algemeen met schoenen ook op gras. Nat gras is altijd wat slippery, dus dan zou ik geen stevig galopje inzetten, want zowel met als zonder schoenen, of ijzers is dat een tikje link. Met het eerste paar scootboots heb ik bijna 2 jaar gedaan, waarvan toen grotendeels over verharding. Renegades zijn ook erg duurzaam, en er zijn wel meer merken die makkelijk een tot 2 jaar meegaan.
De hoeven hebben tijd nodig zich aan te passen en met ijzers krijgen ze geen kans. Zodra die weg zijn is de zool net zo, of nog gevoeliger. Beter nu even doorbijten met schoenen, en regelmatig zelf bijvijlen. Elke 6 weken laten bekappen. Blijft je paard gevoelig dan ook voeding onder de loep nemen. Voordroog kan nl. gevoeligheid geven.

Over de IJssel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie