Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:25

Dat ze kiest voor de natte zachte ondergrond kan ook wezen omdat het voor haar comfortabeler voelt, maar wilt niet zeggen dat het voor haar hoef beter is.
Maar een droog stuk met zand is ook op kleigrond te realiseren. Ja is niet goedkoop, maar echt wel haalbaar.

Verder ga ik toch een beetje met de andere mee, het duurt wel erg lang. Het is misschien wel een tijdje goed gegaan maar het probleem lijkt wel steeds iedere keer terug te komen.
En dat is het cirkeltje wat ze bedoelen. Ze kraken echt de smid niet af in mijn ogen. Maar soms kan een blik van andere geleerde erin net even een andere blik op de zaak werpen.

Misschien een klein stom voorbeeld.
Mijn merrie had met enige regelmaat water bij de mest (altijd vanaf eind oktober) wat dan in dec/jan omsloeg naar een verstoppingskoliek. En daarbij leek ze ook altijd haarpijn te hebben, borstelen was echt een straf (totdat ze in de rui kwam, dan was het over)
De paarden kliniek hier zat met hun handen in het haar. Je wilt niet weten wat ze hebben onderzocht en behandeld. Maar het probleem bleef.
In gesprek gekomen met iemand die er voor een andere manier voor geleerd had. Geen zweef gedoe of zo.
Maar die heeft voor haar een supplement samengesteld, en geloof me sindsdien gaat het 1000 keer beter met haar.
Een hele enkele keer een natte wind, maar geen verstoppingskolieken meer. En voor die natte wind, geef ik haar supplement weer even en is het weer over. En geen haarpijn meer gehad.
En ja dit is ook een goed aangeschreven kliniek waar ze uit grote delen van NL naar toe komen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:05

Ts ik snap dat het moeilijk is. Maar je eerste bericht hierover is van 11-02-15, en daarin schreef je "dit is al sinds afgelopen zomer".
Nu heeft ze ook wel even beter gelopen, maar uiteindelijk loopt ze iedere keer weer stok kreupel.

Ik ben niet iemand die snel bij de kliniek staat. Maar in dit geval was ze er al heel lang geleden geweest.
Want door zo lang kreupel te lopen belast ze een groot deel van haar lichaam verkeerd met weer andere problemen tot gevolg

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:30

Shanna schreef:
De smid is vandaag geweest, hij wilt haar eerst op de foto hebben voor hij met de hoef bezig gaat, maar omdat ze vandaag alweer zoveel beter loopt dan gisteren (ondanks dat ze enkel gister 1 zakje buut heeft gehad, die vandaag alweer uitgewerkt zou moeten zijn) lijkt het toch echt dat ze dr hoef stoot/ kneust waardoor ze zo onwijs veel pijn krijgt steeds. De spoed is er dus wel af, al is het nog steeds een dringende zaak.

We wilden eigenlijk dus morgen al op de kliniek de foto maken, maar dan kon de kliniek helaas niet, dus wordt het maandag. Als er op de foto’s niks schrikbarends te zien is krijgt ze dan ook een plakijzer om de hoef wat meer te beschermen. Dat plakijzer moet droog blijven, dus ‘s nachts en met regen/ nattigheid zal ze op stal moeten. Ik ga dus weer een loopstal gereedmaken zodat ze met regen niet opgesloten is dan maar nog wel (droog) kan rondscharrelen.

De verwachting is dat dit gat met 1,5 a 2 maand is uitgegroeid, en dat we dan dus ook met de revalidatie kunnen beginnen omdat ze dan dus gewoon weer een volledige hoefwand heeft.
De smid verwacht op de foto ook niks te kunnen zien omdat haar hoef niet warm is of pulseert, maar je weet maar nooit. Dan weten we wel waarmee we aan het dealen zijn en wat de stand van zaken nu is.

Zo liep ze vandaag, na de smid;
[ Video ]

Werkt wel iets langer door. En kan natuurlijk ook zo zijn dat er wel iets van een ontsteking zit en er goed op reageert en iets vermindert is erdoor. En hierdoor lijkt dat het alweer wat beter gaat

kiki1976

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:16

Ik snap je punt betreft bute en dat ze te ver gaat. Maar doelde eerder op het stukje dat je ervan uitging dat het al uitgewerkt was ;-)

Heel eerlijk ik zou eerst de foto's etc van de da afwachten en er dan pas wat onder laten zetten als plakbeslag etc. Die 2 dagen maken nu ook niet heel veel meer uit. Maar afgaande op de foto's kunnen ze je wellicht een beter advies geven.

Plakbeslag en wld is geen goede combi overigens

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:14

En hoe is het vandaag gegaan in de kliniek?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:07

Heel eerlijk, persoonlijk was ik zelf wel gewoon naar de afspraak met de kliniek gegaan. Maar meer omdat ik zelf zou willen weten wat er loos is in de hoef. Want wie zegt mij dat daarna het nog wel zo goed is dat er een ijzer onder kan?
En anders maar 2x op en neer als het wel moet. Maar er zijn ook producten te koop die als sedatie kunnen werken en daar hoeft ze dus echt niet speciaal voor naar de kliniek (al zijn deze tegenwoordig wel op recept verkrijgbaar).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:28

Dennis schreef:
Als een smid vandaag besteld heeft hij het morgen in huis. Speciale ijzers kunnen zelfs per los setje besteld worden, en hoeven niet per doos zoals met gangbaar beslag. Als een smid het niet bij de fabrikant wil/kan bestellen kan dit ook via een kliniek of depot van de fabrikant geregeld worden.
Als ik nu wat speciaals nodig heb kan ik in de auto stappen en het binnen een half uur hebben zelfs (bij een depot of bij de dichtstbijzijnde kliniek).

Kijk en dit zegt een hoefsmid, die weet wel hoe het werkt qua bestellen en leveringen.
Krijg ook sterk het gevoel alsof het als smoes gebruikt word.....

Cowgirl schreef:
Paard is nog steeds kreupel(kreupel=pijn) en dat komt echt niet door dat gat wat er nog zit.

Symbeami schreef:
Het feit dat een hoefschoen geen verbetering geeft, geeft toch wel aan dat het waarschijnlijk niet aan de zool ligt. Ik zou als ik jou was toch echt wel zeker willen weten wat er van binnen gaande is. Daarvoor zou ik niet op een smid wachten voor foto's....

Ze loopt wel echt stukken beter, maar goed is het nog steeds niet.

Gypsy schreef:
Ik zou me ook meer zorgen maken ipv minder als die hoefschoen niet helpt. Een paard met een gevoelige zool zou direct beter moeten lopen. Dit doet mij alweer vrezen dat de pijn mischien wel hoger zit, en dat de slechte stand het kreupel lopen veroorzaakt. Maar daar kom je alleen op de kliniek achter.

Hier kan ik het alleen maar mee eens wezen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:42

Shanna schreef:
Ik ben van mening dat een paard per dag leeft, niet in het verleden en niet in de toekomst. Dus dat zij al zoveel jaar op en af gaat met haar hoef dat beseft zij volgens mij niet. Ik kijk dan ook heel goed naar haar algemene voorkomen, en niet alleen naar haar hoef. Zodra ze met opgetrokken buik staat of haar temperatuur anders wordt of ze een ander signaal afgeeft dat ze zich niet lekker voelt dan trek ik uiteraard ook aan de bel. Loopt ze enkel slecht (waar ze een verdomd goede reden voor heeft en wat ook te verwachten was) maar is het acceptabel/ naar verwachting dan laat ik het.

Ook ben ik van mening dat leven niet lijden moet worden, maar ik wil haar ook niet over haar grenzen heen laten gaan wat ze met pijnstillers wel doet. Als ik dat kan beperken/ in de hand kan houden door haar wel 24/7 buiten in de groep te zetten maar zonder pijnstillers dan doe ik dat. Dat is mijn keuze waar ik mij het beste bij voel. Nu is Bijke sowieso geen gek paard die bokkend en crossend door de wei gaat, maar als de jongste dat wel doet houdt ze zich nu in plaats van uit dr dak te gaan.

Ik heb inderdaad geen geldboompje in de tuin, uiteraard wel een potje achter de hand voor de kliniek. Ik zie er nu echter geen meerwaarde/ noodzaak meer in om nu per direct een foto te laten maken. Dat doe ik liever als de hoef is aangegroeid.

Ik begrijp dat de meeste mensen niet deze ervaringen delen met een hoefzweer, voorheen dacht ik ook altijd ''hoefsmid erbij en binnen een week zijn ze weer goed!''. Helaas (of juist gelukkig?) is Bijke uitzondering op de regel, en duurt het bij haar dus c.a. een jaar voor we weer aan revalidatie kunnen denken. In september is de hoef vanaf de kroonrand uitgesneden, dus dat hij nu al zo ver is aangegroeid is zelfs boven verwachting, en daar ben ik dan ook best blij mee! En ja, ik ben ook erg blij met dat ze steeds meer verbetering laat zien in haar lopen. Volgens de verwachting zou ze dus in september weer goed genoeg moeten zijn om haar weer op te pakken, dus dan hebben we nog ruim 2/ 3 maand te gaan voordat we weer aan revalidatie zouden kunnen beginnen te denken.

Uiteraard is iedereen van harte welkom om Bijke eens in het echt te bekijken en mee te sparren over de hoef, maar ik heb geen geldboompje in de tuin staan waarmee ik 100 smeden kan uitnodigen voor hun mening (want ja, ook dat is niet gratis). Dus voor ik nieuwe dingen ga proberen wil ik eerst alles helemaal uitgezocht hebben. En omdat deze smid er nog niet naast heeft gezeten met zijn bevindingen/ diagnoses/ prognoses heb ik ook nog steeds vertrouwen in deze smid. Het enige jammere vind ik wel dat hij niet open staat voor hoefschoenen, en me daarin dus niet kan of wil adviseren. En nu dus de levertijd van het plakbeslag waar toch wel spoed bij zat.

De hoefschoen die ik geprobeerd heb was een standaard hoefschoen van Cavallo en die zat haar voor geen meter. Ik denk dan ook dat de vorm van haar hoef daar enorm grote rol in speelt waardoor ik heel erg heen-en-weer twijfel over plakbeslag/ hoefschoenen/ zo laten.

Ik ben ook niet gelijk van naar een da rennen, in tegendeel. Maar in dit geval was die van mij allang op de foto geweest.
Ja een paard leeft in het heden, ben ik met je eens. Maar vergeet niet dat een paard nooit pijn vergeet. Plus het is een vluchtdier, meester in het verbergen van pijn.
Dat je geen mega pot achter de hand hebt is niet erg, maar een dier bepaalde goede zorg onthouden vind ik persoonlijk niet kunnen. En er is niemand die zegt dat je alles maar moet aflopen, maar een foto is in dit geval wel belangrijk. Want niemand heeft röntgen ogen, ook jouw smid niet. Want geheid dat er elders dingen mis zijn door overcompenseren.
Kijk heel eerlijk, een dier dat kreupel loopt heeft pijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:09

Op 14-6 geeft je aan de dag erna naar de kliniek te willen.
Uiteindelijk zou dit 22-6 gebeuren maar ze is niet geweest.
Ondertussen zitten we op 09-07 en nu wil je het nog 3 weken afwachten?
-O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:50

Shanna schreef:
Volgens verwachting zou ze pas eind september weer een hele hoef moeten hebben, en zouden we dan dus pas aan revalideren kunnen gaan denken. Dat wil dus niet zeggen dat ze dan weer 100% moet zijn (dat is tenslotte onmogelijk na zo'n lange tijd het lichaam verkeerd gebruikt te hebben), maar dan is het tijd voor de volgende stap.

De volgende stap, als de hoef dus helemaal is aangegroeid, is herstel. Dat gaan we doen door eerst naar de kliniek te gaan voor foto's .

Ik kan echt met de beste wil van de wereld niet begrijpen dat je niet eerder naar de kliniek gaat voor foto's.

@ Fabster, weet je hoeveel mensen er zijn met chronisch pijn die niets liever zouden willen, dat spuitje. Maar gewoon weg niet krijgen. Behoorlijk kortzichtige opmerking, bah

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:58

Hoef krijgt idd wel weer wat lengte, maar zie ook dat de scheur in het midden weer gaat wijken.
Maar schrik eigenlijk wel dat de andere hoef ook steeds slechter word in vergelijking met eerdere foto's

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:22

Cowgirl schreef:
kiki1976 schreef:
Hoef krijgt idd wel weer wat lengte, maar zie ook dat de scheur in het midden weer gaat wijken.
Maar schrik eigenlijk wel dat de andere hoef ook steeds slechter word in vergelijking met eerdere foto's

Dat is ook wel enig zins te verklaren. Het been word natuurlijk meer belast, dus meer gewicht op de voeten. Daarnaast is het de laatste weken extreem droog weer wat ook niet mee werkt aan een soepele hoef. Bij mijn eigen paard vlogen de stukken er ook ineens af en ook nog eens aan alle 4 de voeten. En de smid was net 2 weken daarvoor geweest. ( ze zien er nu weer netjes uit omdat ik het strikt bij houd.)

Betreft het wijken van de scheurtjes ben ik het met je eens, het is droog en de ondergrond hard. Maar er moet wel voor gewaakt worden dat deze straks niet weer verder gaat wijken/omhoog scheuren.
Maar als je goed gaat kijken hoe die andere hoef verandert (misvormd) heeft naar mijn mening niets met de droogte te maken.

piendumaitre, idd een modderpoel voor de waterbak maken, deden wij ook altijd. Werkte super

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:17

Cowgirl schreef:
el enig zins te verklaren. Het been word natuurlijk meer belast, dus meer gewicht op de voeten. Daarnaast is het de laatste weken extreem droog weer wat ook niet mee werkt aan een soepele hoef. Bij mijn eigen paard vlogen de stukken er ook ineens af en ook nog eens aan alle 4 de voeten. En de smid was net 2 weken daarvoor geweest. ( ze zien er nu weer netjes uit omdat ik het strikt bij houd.)

Betreft het wijken van de scheurtjes ben ik het met je eens, het is droog en de ondergrond hard. Maar er moet wel voor gewaakt worden dat deze straks niet weer verder gaat wijken/omhoog scheuren.
Maar als je goed gaat kijken hoe die andere hoef verandert (misvormd) heeft naar mijn mening niets met de droogte te maken.

piendumaitre, idd een modderpoel voor de waterbak maken, deden wij ook altijd. Werkte super[/quote]

Ik bedoelde dat het goede been meer belast word en daarom minder word.

Ik ben benieuwd hoe het er over een week of 4 uitziet.[/quote]
Oh oke dan begreep ik je verkeerd, dacht dat je het bedoelde dat het door de droogte kwam. Maar ben het met je eens dat deze zwaarder word belast door het ontzien van het andere been.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:49

Heel veel succes morgen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:41

Kijk dat is super nieuws!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:09

Wauw wat fijn dat ze weer zo loopt en hopen dar de zweren nu weg blijven.
Heel eerlijk, ik had er een hard hoofd in dat het goed ging komen.
Keep up the good work +:)+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:50

Fijn dat ze nu al wat aan het afvallen is. Wat doe je naast rustig bewegen nog meer? Wandelen is ook goed hoor!
Ze staat overdag toch de hele dag op de weide toch? Optie tot miss een halve dag en de andere helft op zand met armer hooi?

Hoe gaan haar hoeven nu?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:31

Gras kan wel, lang uitgebloeid gras.... kijk is het een schraal land of bemest land?
Zijn dingen die meespelen.
Maar ik ga met je mee met het schrokken ervan.
Soms is dan een graaskorf een oplossing

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie