Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Runa

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:53

Ik vind dat toch wel een beetje spannend klinken moet ik zeggen. Ook van uitgebloeid gras kunnen ze best aanzetten (zoals ik nu zelf ook ondervind...) en juist als je paardje overdag amper te eten krijgt, zal het 's nachts op het gras schrokken worden. En juist van lang gras kunnen ze makkelijk meer eten.

Ook is gras vaak juist slecht voor de hoeven omdat er meer suikers inzitten dan in hooi. Heb je geen optie om haar 24/7 in een paddock met schraal hooi te zetten? Liefst natuurlijk een paddock waarin ze veel gemotiveerd wordt om te lopen.

Runa

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:34

Die bekapping vind ik dan wel weer heel ver gaan, LinSa, het lijkt of de hele bovenste laag van de hoef is weggevijld?

Ik ben het er wel mee eens dat om het hoefbeen in een betere positie te krijgen, de hielen lager zullen moeten en de druk van de toon af moet zijn. Dit laatste lijkt enigszins te gebeuren met de nieuwe ijzers zodat bij het lopen de hoefwand tenminste niet meer omhoog wordt geduwd, maar om te voorkomen dat de teen over het ijzer groeit en dan alsnog van het hoefbeen af wordt geduwd, zal je paard wel regelmatig een bezoekje van de hoefsmid kunnen gebruiken, ts.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie