Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Babootje

Re: Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:45

Welke wervels c of T? C is hals, T is rug. Ik ga even uit van rug. Atrofie op de schoft en rug?
Dan kan je zadel voor probemen zorgen. Eerst zorgen dat de onsteking weg gaat natuurlijk. Dus rust, onttekingsremmer inspuiten, longeren. Dan kijken of een ander zadel beter gaat.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:52

Change3x schreef:
Zover ik weet is PROK alleen de benen en dus niet de hals en rug. Wie weet heeft TS haar paard het altijd al gehad, dat is iets waarover wij niet zouden mogen oordelen.

PROK is geen sportkeuring. Het is een keuring voor de fokkerij. Zo kan een paard vol met ocd zitten (omdat dat niet aantoonbaar erfelijk is) en toch goedgekeurd zijn.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:53

Babootje schreef:
Change3x schreef:
Zover ik weet is PROK alleen de benen en dus niet de hals en rug. Wie weet heeft TS haar paard het altijd al gehad, dat is iets waarover wij niet zouden mogen oordelen.

PROK is geen sportkeuring. Het is een keuring voor de fokkerij. Zo kan een paard vol met oc(d) zitten (omdat dat niet aantoonbaar erfelijk is) en toch goedgekeurd zijn.

knorrieporie schreef:
PROK D-OC sportpredicaat heeft ze behaald en waarom moeten we meteen gelijk zo oordelen(¿)

Sorry voor jouw lange tenen :+ Dit is toch gewoon informatie, geen oordeel hoor.

Het PROK-certificaat wordt verleend aan merries die (rontgenologisch) voldoen aan de eisen voor het stamboek
Het D-OC predicaat zegt alleen iets over de erfelijkheid voor OC o.b.v. een DNA-analyse
Het sportpredicaat krijgt je merrie als ze met succes in de sport is uitgebracht.

Al die certificaten zeggen dus helemaal niets over gebreken die jouw merrie zou kunnen hebben (waarvan erfelijkheid niet is aangetoond). Heel veel OC-tjes komen gewoon door trauma. Een merrie kan dus in feite een OC klasse E hebben (dus flink veel OC-tjes) maar toch een PROK certificaat krijgen als erfelijkheid niet is aangetoond. Een merrie mag dus een klasse 3. hebben voor kogelartrose en een 4 op sesambeenderen en een PROK krijgen, terwijl je met een sportkeuring dan een negatief aankoopadvies krijgt.

De eisen voor een PROK zijn de volgende.
Er worden röntgenfoto’s gemaakt van de gewrichten van de merrie, die uitsluitend gericht zijn op de röntgenologische afwijkingen, waarvan bekend is dat ze erfelijk zijn, te weten: hoefkatrolontsteking, spat, osteochondrose (OC) en osteochondrosis dissecans (OCD) en in mindere mate kogelartrose. De set van 22 röntgenopnamen worden door ons uitgeprint en opgestuurd naar de PROK-commissie. Daar vindt de officiële beoordeling plaats door drie onafhankelijke dierenartsen.

Het paard heeft voldaan aan de norm voor röntgenologisch onderzoek indien voor elk van de kenmerken wordt voldaan aan onderstaande klasse-indeling:
– Kogelarthrose klasse 0-1-2-3
– Spat klasse 0-1-2
– Straalbeen klasse 0-1-2
– Sesambeentjes klasse 0-1-2-3-4

Een paard heeft voldaan aan de norm voor röntgenologisch onderzoek in het kader van osteochondrose indien voor elk van de kenmerken wordt voldaan aan onderstaande klasse-indeling:
– Spronggewricht klasse A of klasse B
– Kniegewricht klasse A of klasse B
– Kogels vóór klasse A t/m E
– Kogels achter klasse A t/m E

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:24

knorrieporie schreef:
Ik rijdt officieel ZZ-Zwaar met dit paard. Heel zelden zit er iemand anders op mijn paard maar dat komt meer omdat ze met rijden niet zo heel erg makkelijk is!

Ik vind het heel knap dat je ZZ zwaar rijdt maar in de winter niet kunt trainen zodanig dat de spieren eraf gaan. Vraag me dan echt af hoe je dat op dat niveau voor elkaar krijgt met een paard dat ook nog eens KS blijkt te hebben.

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten