Septische artritis met operatie (verslag met foto's)

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Tieneke

Re: Septische artritis met operatie (verslag met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-20 13:59

Mijn vingers kriebelen ook wel hoor, maar ik bezorgd hem daar nu alleen maar stress en gedoe mee. En als hij schrikt of zo en hij springt opzij...ja dat mag nu gewoon echt niet, de wonde moet nog altijd herstellen en er zit zo al genoeg frictie op.
Ik ben blij dat hij het door het verleden wel al kent om op stal te staan, bij mijn vorig paard zou dit nog veel lastiger geweest zijn.
Als hij hier thuis komt, heeft hij wel geen andere paarden in de buurt, minder gedoe rond hem, dus dan hoop ik dat hij ook kalmer zal zijn. Ik steek hem dan sowieso vol hooi :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-20 21:27

Hilary :+

Ik laat het gewoon zo hoor voorlopig, de prioriteiten liggen daar niet. En ik denk niet dat hij er last van heeft.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-20 20:41

Maandag 17/2
*\o/* *\o/* *\o/*
Adje mag woensdag of donderdag naar huis *\%/*
Er is geen punctie gedaan, omdat hij klinisch goed toonde en een punctie altijd weer risico geeft. Wel nieuw verband natuurlijk weer. Maar temperatuur weer prima, steunt er heel normaal op, alleen door zenuwachtigheid wat afgevallen, maar niet dramatisch.

Ik was van plan om hem bij mij thuis te zetten en de arts vindt dat een goed idee. "Hij gaat brokken maken" volgens haar als hij aan de wei in zijn box gaat zitten en de andere dieren op de wei ziet. Hij is nu ook gefrustreerd als de andere paarden in beweging komen, naar buiten mogen etc. Dus woensdagmiddag ga ik de buitenstal hier voorbereiden :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-20 21:22

beatje schreef:
Wat fijn. En wat een geluk dat je zo'n mooi stalletje aan huis hebt.Ik denk dat alleen staan idd minder stress geeft, dan andere paarden naar buiten zien gaan en zo. Kan je hem ook alle tijden verzorgen.

Precies, ik wil hem goed opvolgen en dat is gewoon handiger zo dan een paar keer per dag op en af rijden. Hij zal het sociaal contact wel even missen, maar als alles goed gaat, staat zijn broer over een tijdje naast hem en kunnen ze weer samen de wei op. Ik weet nog niet hoe lang, maar nu zal hij sowieso nog een tijd absolute boxrust moeten krijgen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-20 22:23

Ja wauw, het zijn echt spannende dagen geweest. Heb intussen netelroos, gisteren en vanmorgen migraine gehad en een puist op mijn kin terwijl ik in heel mijn leven misschien vijf puisten heb gehad, en die waren er pakweg 15 jaar geleden :') Mentaal ben ik ook nog wel moe, het is zo'n rollercoaster geweest en soms komt er nog een traan, gewoon van opluchting en als uiting van stress denk ik, ben er een beetje gevoelig aan en Adje is echt mijn kind...
Het kaarsje brandt wel nog steeds, de chirurg heeft gezegd om dat toch nog maar te doen (ze heeft echt al veel zien misgaan op het laatste moment), dus mijn bijna opgebruikte geurkaars moet het nog even uithouden :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-20 23:18

Iedereen bedankt, voor het meeduimen en meevieren :D
Ja, ook al valt de afstand wel mee, je bent er continu mee bezig en de rest van je leven staat toch wel on hold. Ik was zo gefocust op mijn telefoon en durfde ook niks buitenshuis te doen verder, uit schrik om een telefoontje te missen en ook omdat ik er geen zin in had. Nu kan ik weer wat opgelucht ademhalen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-20 01:00

Dinsdag 18/2
Alles prima, Adje komt donderdagavond naar huis. Hij was stiknerveus weer vandaag, maar ook boos, hij had meer wortels verwacht :') Hij zal nog een tijdje ook verband moeten dragen, maar ik vermoed dat ik morgen alle uitleg van de naverzorging ga krijgen. Tenminste, als de arts tijd heeft. Vandaag toen ik er was had ze weer twee operaties direct na elkaar. Enorm hoeveel paarden er zo binnenkomen, geopereerd worden etc.

Kaitlyn, wauw, wat een toestanden. Ik kan me jouw gevoel perfect voorstellen. Ik duim alleszins mee dat jouw paard verder blijft herstellen zoals het moet en dat je het nooit meer moet meemaken.

Vanavond heb ik echt een dreun gekregen, mentaal dan. Ik ging naar een boekvoorstelling en kon de drukte en het in de rij staan erg moeilijk verdragen. Ik voel nu hoe 'op' ik eigenlijk ben en in wat voor bubbel ik zat en nu nog een beetje zit. Ik voel me verdrietig en kan niet uitleggen waarom. Ik ben tegelijk ook heel erg blij dat hij thuis gaat komen. Het is echt lastig uit te leggen hoe en wat, ik hoop maar dat het voorbij gaat als hij thuis is. Daar geloof ik ook wel in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-20 19:39

Mieke_Cunna schreef:
Heftig, dat zo'n klein banketstaaf wondje zulke grote gevolgen kan hebben. Als het goed is dus vanavond weer thuis. Gefeliciteerd! En nu op naar herstel.

Nog één nachtje slapen, morgenavond is het zo ver :-)

Bedankt allemaal. Vandaag ging het weer iets beter, fijne werkdag ook gehad, maar het zal nog wel wat tijd vragen.

Woensdag 19/2
Vanmorgen plots de kliniek aan de lijn, mijn hart ging even tekeer, maar het was gewoon om even het verdere verloop te bespreken. Even later mijn dierenarts ook aan de lijn gehad, ze gaat zelf een paar dagen op vakantie, maar zal vrijdag een collega sturen want vrijdag is er hier alweer een check en nieuw verband nodig.

Hij moet nog tien dagen in het verband staan, met een wissel om de drie dagen ongeveer. De wonde is droog, draadjes mogen uit over een week. Hij moet nog, maar ik weet het niet meer 100% uit mijn hoofd, een tweetal weken volledig op boxrust. Dan een tijdje beginnen stappen, per vijf minuutjes opbouwen. Dacht ook twee of drie weken. Dan een paar weken rechte lijnen stappen en draven en als dat allemaal goed gaat, mag hij weer op de wei. Ik weet het niet meer helemaal zeker, dus pin me er niet op vast, maar ik krijg het nog door op papier of mail.
Qua medicatie ook nog een tijdje antibiotica en een paar dagen ontstekingsremmer. Ik krijg een makkelijke spuit om het in zijn mond te doen.
Factuurtje ook meegekregen, is helemaal wat ze op voorhand gezegd hebben, dus geen verrassingen. Dat is ook wel zo fijn.

Morgen stalletje klaarmaken, werk maar een halve dag dus heb alle tijd. Zal het wel fijn vinden, paardje bij mij in de buurt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-20 10:49

Witmans <3

We hebben het huis drie jaar geleden gekocht, precies daar omdat we zo de mogelijkheid hebben. Nadeel in deze overbruggingsperiode is alleen dat mijn ander paard dus nog op een andere locatie staat, dus praktisch een beetje dubbel gedoe, maar dat neem ik er bij. Mijn ventje komt terug en da's het beste nieuws van de laatste weken :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-20 17:25

Beide wel, ik hoop maar dat hij rust kan vinden. Alles is alleszins klaar. Ook het naambordje :D

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-20 01:07

Fotootjes zullen deze keer even moeten wachten, het is iets te donker :+

Maar hij is dus thuis. Ben net nog even gaan kijken en het meeste hooi was alweer op :+ hij stond er relatief kalm bij. Paar wortels en nu hopen op een goeie nachtrust voor meneer. Morgen, maandag en dinsdag werk ik maar een halve dag, dus met het weekend erbij kan ik hem toch een tijdje goed in de gaten houden.

Plan van aanpak heb ik nu ook bij me: 2 weken box, 3 weken opbouwend wat stappen, 3 weken rechte lijnen stap en draf, daarna terug back to normal.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-20 08:02

Ik heb de nacht doorgebracht op de bank, zodat ik kon horen al er iets was. Maar ik denk dat meneer prima geslapen heeft :+

Hij is heel rustig ook en heeft al veel hooi op, dus op het eerste zicht was het een goed plan om hem naar hier te halen.

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-20 10:59

Pferdelove, wat een verhaal ook! Dit is wel de plek waar het dus veel vaker voorkomt, aan de kogel.
Gisteren op de kliniek zei de assistente ook weer dat het echt een mirakel is dat hij er met één spoeling doorgekomen is, dat hij zo goed herstelt.
Bij Adje verwacht ik wel wat meer "activiteit" :+ Eventueel is sedatie aan te raden, om te voorkomen dat hij idioot gaat doen.

Hannanas: heeeeeeuuuuul veeeeuuuul hooi idd :D Ik ga hem glucosamine met MSM geven, moet ik wel nog eventjes bestellen. Moest niet, maar was sowieso geen verkeerd idee. Maar er is geen schade op lange termijn (wonder boven wonder), dus dat gewricht zou wel helemaal weer goed moeten worden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-20 12:22

Absoluut, Sinnej, de kliniek is echt top. En als ik ooit nog eens beroep moet doen op een kliniek, weet ik waar ik moet zijn. Betrokkenheid en communicatie is top, en qua prijs zijn ze ook dik ok.

Ben echt blij dat ik voor Peer heb gekozen!!

En jij ook heel erg bedankt, vond het ook idd fijn dat we 'samen uit, samen thuis' hebben gedaan :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-20 19:59

Vrijdag 21/2

Vanmiddag is de dierenarts geweest. Verband moest vervangen worden, meer niet. De medicatie geef ik zelf nu met een katheterspuit, zo handig :')

Het been zag er super uit. Natuurlijk is het net een kippenpootje, zo kaal en dunnetjes. Maar de wonde is droog, draadjes zitten prima, de huid is flink aan het vervellen. Dierenarts was heel tevreden. Ze heeft niet het hele been ontsmet, wel compressen met isobetadine gelegd op de draadjes. Dan volledig ingepakt. Maandag opnieuw. Anderhalve week lag stond hij in het rood, nu gaan we voor blauw :+

Ze had een halfuur met mijn vaste DA aan de lijn gehangen over hem. Ze hebben zich zitten afvragen wat ze gemist hadden waardoor het zo ver is kunnen komen en ze waren het er over eens dat hij supertaai is en zijn pijn niet snel heeft getoond.

Vandaag en morgen krijgt hij nog 2 zakjes Danilon Equidos (vandaag natuurlijk al één gehad) en dan 8 dagen nog 1 zakje. En dan ook nog twee keer per dag 14 dagen lang 1.5 soeplepel emdotrim.

Het plan van hem hier te brengen en rustig te houden zo lijkt enigszins tot nu toe te werken. Als ik hem even uit de stal haal (uitmesten etc.) is hij wel een bommetje, maar het is ook nog allemaal nieuw en hij valt nog te controleren.
Hij is door de stress enorm afgevallen, heb dit vandaag pas voor het eerst gezien maar ze hadden me er wel voor gewaarschuwd in de kliniek. Mogelijk haar ik een zak slobber (Equifyt) om daaraan te werken. In de kliniek kreeg hij wat krachtvoer, maar dat ga ik met zijn energiepeil echt niet geven.

Plots viel zijn oog op de shetlanders een beetje verder :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-20 21:44

Ja hij doet het goed hier. En gelukkig hebben we een buitenstal, zodat hij buiten genoeg te zien heeft, veel afleiding.
Heb voorlopig luzernepellets gehaald. Wou eigenlijk slobber halen, maar door tijdsgebrek niet in de specifieke winkel geraakt waar ze die van Equifyt hebben. Dus dat is voor volgende week.

Verder niet veel nieuws in dit stadium. Hij eet en drinkt goed, ik probeer twee keer per dag uit te mesten, want dat gaat natuurlijk "hard" met 24u/24 op stal. Hij is doorgaans ook relatief rustig, veel rustiger dan op de kliniek. Verband blijft ook weer goed zitten, dat is maandag weer aan de beurt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-20 19:27

Ondanks het gure weer is hij echt heerlijk rustig <3
Morgen weer een verbandwissel op het programma.

Afbeelding

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-20 20:57

Idd, het moet maar even en feit dat hij buiten van alles kan zien, geeft ook wel veel afleiding. Het verband moet ook echt nog goed blijven zitten, dus hij moet echt effe doorbijten.

Heb me wel wat verkeken op de appelmoes om de antibiotica mee te mengen. Ik ga maar wat invriezen :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-20 21:00

Maar ik heb echt de grootste pot die er was gekocht en gebruik nu één koffielepeltje per keer, dus ik vrees dat er toch groene haren op gaan komen aan dit tempo :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-20 21:07

irisskib schreef:
Sorry had mijn vraag verwijderd vond dat ik het neerzette ineens z’n domme vraag %)

Maakt niet uit joh :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-20 10:30

Kaitlyn schreef:
Ik koop altijd (niet zo milieuvriendelijk) die kuipjes bij de Albert Heijn. Is wel meer dan zo’n koffielepeltje, maar paarden vinden het echt heerlijk! :')

Haha goeie tip, hoop het nooit meer nodig te hebben natuurlijk, maar ik ga het onthouden :-)

Vanmorgen had hij duidelijk weer heerlijk geslapen. Spuit met medicatie ging er makkelijk in, om de één of andere reden is dat 's morgens altijd makkelijker? Vol hooinetje opgehangen en naar mijn werk vertrokken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-20 21:12

Maandag 24/2

Verband is weer vervangen, alles ziet er nog steeds prima uit. Donderdag draadjes eruit en het laatste verband, dat mag er dan na drie dagen definitief af.
Dan is het nog een week antibiotica en vanaf dan kunnen we beginnen stappen.

Voordat de dierenarts kwam, had ik hem weer even uit de stal gehaald om uit te mesten. Deze keer was hij echt su-per-kalm. Alsof hij al jaren op deze plek staat, ondanks het slecht weer <3

Hier toont hij natuurlijk extra zielig, maar zijn ogen waren door het flitsen toe :+

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-20 01:03

Wij hebben een perceel, een mooie rechthoek, van 16 are (of was het 14, nou ja, zoiets :+ ). De bedoeling is om de paarden een paar maanden bij mij te zetten en dan ze weer bij mijn moeder op de wei te laten. Bij mij kunnen ze niet 24/7 buiten, dus ik zou ze van hoogzomer tot nieuwjaar pakweg hier willen ivm zomereczeem van de andere. En dan weer naar mijn moeder op de grote wei.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-20 23:01

Donderdag 27/2
De draadjes van de gaatjes die ze bij de operatie hebben moeten maken, zijn er allemaal netjes uit. Die van de wonde zelf hebben we laten zitten, zaten vast in de korstjes en na contact met de kliniek weten we dat ze uiteindelijk zullen oplossen. Over een paar weken zullen die zelf wel loskomen.
Adje is weer KO door de verdoving. Over een klein uurtje is dat weer uitgewerkt en krijgt hij weer een lading voer.
Dit was normaal gezien (en hopelijk) de laatste dierenartstussenkomst! Nu nog een volle week op stal, dat gaat gelukkig supergoed nu, hij is heel rustig. Dan mogen we beginnen stappen en nog wat later mag hij draven. Week 1 van de 8 zit er nu op!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-20 23:12

We doen alles voor dit ventje he :-)
Met mij gaat het beter, voel me wel wat slap (denk gewoon beetje ziekjes of zo, de griep gaat nog rond op mijn werk), maar in m'n hoofd al een stuk beter. Ik geniet er de laatste paar dagen ook echt van, van hem thuis te hebben. Dat hij zelf heel kalm geworden is en goed eet, heeft ook wel wat van mijn onrust weggenomen. Lief dat je het vraagt :-)

Edit: vind het wel nog spannend voor als het verband eraf gaat. Zondag mag ik dat zelf afdoen. Hoop maar dat er dan niks meer aan komt.