ervaringen en tips hoefschoenen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

mariellekyra

ervaringen en tips hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-12 08:52

Het onderwerp zegt het al een beetje maar wat zijn jullie ervaringen met hoefschoenen?
Wil graag zowel positieve als negatieve reacties weten en ook welke schoenen het over gaat.
Ik ben zelf een recreatieve ruiter maar mijn paard loopt al een tijdje erg moeilijk als er een steentje onder
zijn voorhoeven komt. op de weg of in de bak of de wei is er niets aan de hand maar mocht hij op grint een
stukje moeten lopen of op een steentje gaat staan heeft hij er echt veel last van.
Ik wil hem niet op ijzers zetten want dan is de kans dat deze er zo afliggen erg groot en met de
winter in het vooruitzicht vind ik het ook geen suc6.
Daarbij staat hij bijna 24/7 op de wei en zal het niet de eerste keer zijn dat ik ijzers kan gaan zoeken...
Ik mag van een goede vriendin de Marquis hoefschoenen uitproberen en deze spraken me erg aan omdat deze
opgevuld worden dmv luchtkussens en alle onderdelen zijn te vervangen en los te bestellen. Je kan er zelfs kalkoenen
indraaien.
Dus wat zijn jullie ervaringen met deze en / of andere hoefschoenen?

Ollytje

Re: ervaringen en tips hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:43

hoi,

ik heb ook hoefschoenen voor mijn paard, ik had ze in eerste instantie gekocht vanwege een verkeerde bekapping maar ze bevielen zo goed dat ik een extra setje heb gekocht voor de achterhoeven

ze draagt de cavallo's die je in veel ruitersportzaken tegen komt, bevallen prima! zijn makkelijk aan te trekken. we hebben er wel van die sokjes bijgekocht tegen het schuren maar die zijn niet echt meer nodig na een poosje. Ik vind het bijzonder dat ze zo goed blijven zitten, zelfs als we door de sompige/zuigende klei rijden blijven ze aan.

Zoek nu voor mijn andere merrie ook hoefschoenen maar die heeft de voorhoeven breed dus ben benieuwd of iemand daar een tip voor heeft. Ik vind die marquis hoefschoenen ook erg netjes om te zien maar ben zelf erg benieuwd of er uberhaubt hoefschoenen bestaan voor brede hoeven....

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:47

Voor mijn vorige paard heb ik me eens in hoefschoenen verdiept.
Zij had nogal platte brede hoeven.
Ik kwam toen op het oude type Old Mac's uit.

Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Als je nog een zadel zoekt, kijk dan hier:
klik

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:47

Ik heb marquis voor mijn merrie maar die trapt ze echt heel makkelijk uit. Het is wel heel handig dat de onderdelen vevangen kunnen worden maar door het uittrappen rijd ik er eigenlijk weinig mee. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ze ijzers ook nog weleens af wil trappen. Ze gaan wel makkelijk aan en uit, alleen soms vind ik het lastig om ze strak genoeg vast te maken.
Ik ben nu dus ook opzoek naar andere.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 31-10-12 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Saartje 27-05-2002 - 19-08-2008 ;( mijn shettenmeisjes ;( Annebel 26-05-2008 - 29-05-2008
Vaarwel meisjes, ik mis jullie

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:49

Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Als je nog een zadel zoekt, kijk dan hier:
klik

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:09

Rákni 15-5-1999 -- 23-2-2012
Allerliefste, knapste, grappigste en schattigste paard ik zal je nooit vergeten! Je zal nu nooit meer pijn hebben daarboven op die prachtige weilanden!! Rust zacht....

Björn mijn nieuwe aanwinst! :)

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:37

Ik heb voor mijn tinker merrie op maat gemaakte Smit hoefschoenen, ik ben er heel tevreden over
Gaan makkelijk aan en uit, schuren nergens, en ik raak ze niet kwijt onderweg
Ik rijd ook alleen recreatief buiten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:12

Ik heb de equine jogging shoes, ben er happy mee! Makkelijk aan en uit doen, schuren niet en raak ze niet kwijt :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:31

ik heb deze schoenen gehad/geprobeerd

easyboot
easyboot epic
easyboot bare
easyboot glove
renegade
boa
marquis

welke schoen ik graag zou willen hebben om uit te proberen is
dallmer clogs
dallmer combi clogs

ervaringen van de schoenen
marquis had deze voor mijn tinker,bleven bij haar netjes aan in alle 3 de gangen.ik vind ze lomp en het is een schoen dieje normaal moet inlopen(dus bij gevoelige paardjes)ik heb dat nooit gedaan.
het enige voordeel van deze schoen is dat je alles los kunt kopen,ik zelf zou deze schoen nooit meer kopen.

boa fijne schoen makkelijk aan te trekken zit een sok bij,maar als de schoen dus net goed past ,past de sok er niet bij zo kunnen er steentjes in vliegen.ook deze schoen moet je inlopen(zelf nooit gedaan).schoen blijft goed zitten deze had ik voor mijn engelse volbloed(met 2 verschilende voeten).zelf zou ik ook deze schoen niet meer kopen

waarom ik deze schoenen niet mer zou willen is omdat je ze eigenlijk moet inlopen.er steentje in kunnen vliegen.omdat bij marquis de luchtkamer kapot kan gaan en gebeurt vaak(heb ik gelezen).

om de volgende reden zou ik dus ook geen cavallo's kopen

de easyboot modellen,ben ik zelf goed te spreken vanje hoeft ze niet in te lopen ze gaan niet schuren,blijven goed zitten zitten ze wat losjes dan moet je de modellen met gaiter nemen.de modellen verschillen ook aan de onderkant zo bind ik de glove en bare onderkant zelf prettiger dan de normale easyboot of de epic.je hebt ook verschillende soorten sluitingen.niet heel makkelijk aan te doen maar als je het eenmaal paar keer gedaan hebt lukt het zo.pony loopt er zo mee weg.ik gebruik ze met mijn c pony met mennen

renegade ook een hele fijne schoen,super makkelijk aan te doen.je hoeft ze niet in te lopen ook kunnen er geen steentjes etc in.paard loopt er ook zo mee weg.jammer dat ze maar een soort onderkant hebben.verder hele mooie schoen.deze schoen is ook van mijn volbloed

de 2 merken van hier boven zou ik zo weer kopen,ik ben ook erg nieuwschierig naar de dallmer (combi) clogs.dit worden denk ik mijn volgende schoenen.

alle boven genoemde schoenen waren zeer slijtvast op het asfalt

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:52

Splinter schreef:
Ik heb de equine jogging shoes, ben er happy mee! Makkelijk aan en uit doen, schuren niet en raak ze niet kwijt :D

Helemaal mee eens :)

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:24

Ik sukkel al langere tijd met hoefijzers en wil me verdiepen in hoefschoenen. Gewoon buitenrijden op blote voet maar voor de kar op asfalt dan met hoefschoenen. Echter zowel de hoefsmid als de dierenarts raden het tenzeerste af... Wie rijdt er zeer regelmatig met hoefschoenen en kan ik 'ns PB-en of Bellen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:25

sunny43 schreef:
Ik sukkel al langere tijd met hoefijzers en wil me verdiepen in hoefschoenen. Gewoon buitenrijden op blote voet maar voor de kar op asfalt dan met hoefschoenen. Echter zowel de hoefsmid als de dierenarts raden het tenzeerste af... Wie rijdt er zeer regelmatig met hoefschoenen en kan ik 'ns PB-en of Bellen?

mij kun je pb sturen ik men blootvoets en met schoenen

www.fiftyshadesofred.nl

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:27

Ik men ook op schoenen. Zowel enkelspan, tandem en 2span.
Korte ritjes soms wel zonder, ga ik langer op pad met. Ik heb verschillende pony's op schoenen lopen.
Ze lopen ook onder het zadel soms met en soms zonder schoenen.

PB maar :).

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:33

sunny43 schreef:

waarom raden je da en hoefsmid het af als ik vragen mag? puur uit interesse.
Ik gebruik zelf easyboots voor shet, (aangespannen) en deze loopt er super op,
ook 1e keer hij liep er zo mee weg. Ook bij wildere ritten blijven ze goed zitten. Ik merk zelf ook dat hij er
echt beter mee loopt op het asfalt dan met blote voeten.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:42

Deze namiddag komt de smid en gaan we bekijken of er bij mijn paardje de ijzers onderuit kunnen. Ik hoop van wel, zeker nu de winter eraan komt. Ik behelp me dan met mijn oude hoefschoenen (easyboot epics) maar deze passen niet helemaal goed en één vliegt al vanaf draf uit. Niet ideaal dus. Maar ik mag ook de equine fusion jogging shoes van een ex stalgenootje uitproberen. Hopelijk wordt dit wat!

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:57

_emmma_ schreef:
sunny43 schreef:

waarom raden je da en hoefsmid het af als ik vragen mag? puur uit interesse...

Hier ben ik ook heel benieuwd naar!

Rákni 15-5-1999 -- 23-2-2012
Allerliefste, knapste, grappigste en schattigste paard ik zal je nooit vergeten! Je zal nu nooit meer pijn hebben daarboven op die prachtige weilanden!! Rust zacht....

Björn mijn nieuwe aanwinst! :)

Hoefzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:37

Wij mennen op bijna uitsluitend asfalt en beton met Haflingers. Hier een foto van de hoeven van een 20-jarige na een vijfdaagse rit van 135km. Je zit de riem van de Epics erin gedrukt http://www.facebook.com/photo.php?fbid=495006397197428&set=a.472493479448720.111223.472491542782247&type=1&theater. Ik gebruik de Easyboot Epics al vier jaar, vooral voor de overgang van beslagen naar alleen bekapt van onze eerste koetspony. Momenteel gebruik ik de Equine Fusion jogging shoes bij een andere Haflinger met een geschiedenis van hoefbevangenheid en een "ski-tip" hoefbeen. Haar gangen waren echt veel beter dan bij de Epic.

stellastar89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 00:29

ik had een tijdje tijdens het rijden de easyboots epics voor mijn merrie en die waren heel goed, hebben super gepast en ze liep ermee heel goed

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:45

Trappen ze die easyboot epic makkelijk uit? Want die van mij heeft goed passende marquis schoenen maar toch kan ik er niet mee galloperen en in draf vliegen ze soms ook al uit.

Saartje 27-05-2002 - 19-08-2008 ;( mijn shettenmeisjes ;( Annebel 26-05-2008 - 29-05-2008

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:19

pluklief schreef:
Trappen ze die easyboot epic makkelijk uit? Want die van mij heeft goed passende marquis schoenen maar toch kan ik er niet mee galloperen en in draf vliegen ze soms ook al uit.

marquis is ook erg lomp vind ik.bij mij blijven de epic goed zitten in alle gangen.mijn tinker had marquis en bij deze bleven ze ook goed zitten in alle gangen ook een hard galopje.trapt je paard op de schoenen?

www.fiftyshadesofred.nl

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:26

Nou hier komen mijn positieve en negatieve ervaringen :P (zelf heb ik easyboots gebruikt.)

Mijn shet is begin dit jaar heel ziek geweest er zat een hele hardnekkige bacterie in de hoefwand die hem bijna het leven heeft gekost. Zijn voorhoeven waren flink beschadigd en stonden deels open. Om ze te beschermen heb ik hoefschoenen gekocht. allemaal prachtig maar 100% tevreden was ik niet.
De pasvorm was niet optimaal maar gelukkig heb ik met de winkel waar ik ze vandaan heb ze kunnen ruilen en tot een bijna goede pasvorm gekomen. Ik vond het jammer dat ik wel deels met tape moest werken. Maar verder cupido liep als een veertje hij leek minder last te hebben en de wand extra rust tegen. Dat en zijn voetjes werden niet vies met zijn prachtige open wand :P

Zoals ik al zie in de comments idd bij ruige bewegingen willen ze bewegen of zelfs afvallen. Maar als je een goeie pasvorm hebt hoort dit niet te gebeuren... nou ja ik hoorde dat het ook met goeie passende kan gebeuren. Maar goed daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb verder eigenlijks alleen positieve dingen eraan. We hadden de wand al verlicht door net zo te bekappen als bij hoefbevangenheid. Dus zeg maar op de hak. en de schoen hiel dan het schoon en droog te houden. Dat en het ving nog extra stress (nou ja stress... ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet zeggen) op.
Ik gebruik ze nu eigenlijks alleen nog bij mennen en als Cupido's hoeven weer minder zijn. Want nog steeds zijn zjin hoeven niet 100%

Rest in peace Carlos 8-5-2009 - 21-7-2019✝

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:44

keona schreef:
pluklief schreef:

marquis is ook erg lomp vind ik.bij mij blijven de epic goed zitten in alle gangen.mijn tinker had marquis en bij deze bleven ze ook goed zitten in alle gangen ook een hard galopje.trapt je paard op de schoenen?

Dat denk ik wel, ijzers wil ze ook nog weleens af trappen, helaas.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:52

als je een paard hebt die er op trapt dan kan ik me voor stellen dat de marquis uit vliegen.denk dat de easyboot epic al veel vaster zit en ook niet zo dik en lomp is.maar de renegade/of dallmer cogs lijken mij dan ook geschikt deze zijn van achter open en als de schoen goed past dan steekt amper wat uit achter.misschien moet je daar ook eens heen kijken

www.fiftyshadesofred.nl

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:22

DA was heel enthousiast over hoefschoenen toen ze op de markt kwamen maar is ze toen zelf gaan proberen en vond het dierenmishandeling. De DA gaf aan diverse schrijnende gevallen te zijn tegengekomen. Ik hoor heel verschillende verhalen maar... probleem is denk ik ook dat je ze gewoon zonder kennis op internet kan kopen, terwijl mijnsinziens je er eerst een beetje verstand van moet hebben ... Wat is goed passend? Voor je kinderen schoenen kopen is ook best moeilijk... Ik begreep dat destijds diverse natuurlijke bekappers hoefschoenen van Smith aanmaten en die dan op maat lieten maken... alleen is Smith daarmee gestopt, enige manier om van hun kennis gebruik te maken, is daar naartoe rijden. En ja ik ga geen 200 km met m'n paardje op de trailer om hoefschoenen aan te laten meten.

Ik las ook dat hoefschoenenwinkel.nl veel kennis heeft. Heb al twee keer een mailtje om advies gezonden maar nog geen reactie gekregen. Ik begrijp dat die man wel kan komen passen maar 80 cent per km is ook nogal wat... Willen hoefschoenen een succes worden dan zullen er mijnsinziens meer vakkundigen moeten zijn die de juiste schoenen aanmeten/ adviseren waardoor er minder kritieke gevallen zijn van verkeerd gebruik hoefschoen c.q. verkeerde hoefschoen. Beter advies, betere begeleiding. Iemand nog een expert in zuid-west NL die mij juist wilt adviseren?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:36

stellastar89 je schrijft dat je een tijdje hoefschoenen hebt gebruikt en dat ie super paste, waarom gebruik je ze niet meer dan?