Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:47

Probeer hoefsmid Rickert Wijnen, is zeer goed met slechte hoeven toen ik haar kocht. Mijne had meerdere scheuren en daar zijn speciale ijzers onder gezet voor een zeer nette prijs. Daarnaast Biotine bijvoeren is goed voor de hoeven.

Annenas

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:52

Een oud collegatje van mij had dit ook bij haar paard, ze heeft toen speciale ijzers eronder laten zetten door de hoefsmid, ze moest het ook goed schoon houden en kon er uiteraard tijdelijk niks mee, behalve op het land zetten, uiteindelijk is het weer helemaal genezen :)

create your own sunshine

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:57

Stephanie_M schreef:
Probeer hoefsmid Rickert Wijnen, is zeer goed met slechte hoeven toen ik haar kocht. Mijne had meerdere scheuren en daar zijn speciale ijzers onder gezet voor een zeer nette prijs. Daarnaast Biotine bijvoeren is goed voor de hoeven.

Biotine is leuk voor de leverancier om er geld mee te verdienen, verder doet het echt niet zo gek veel voor de hoeven.

Een goede hoefsmid, ijzer eronder en of een plaatje over de scheur heen om te voorkomen dat het verder gaat scheuren en vooral goed en op tijd gaan bekappen, doet veel meer voor de hoeven.

Biotine zit ook in het gras...........toch heeft je paard een scheur opgelopen in de zomer (ik neem dan aan dat jouw paard in de zomer gras eet)....ligt dus niet aan een tekort aan Biotine, maar heeft het een andere oorzaak.

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 18:14

Hoelang zou het gemiddeld duren tot het open stukke goed genoeg is uitgegroeid? Is 3 tot 6 maand te optimistisch of wel realistisch?

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:22

mijn paardje wat huidig is verkocht had ook een scheur in haar hoef,, mijn hoefsmid heeft toen een ronde ijzer met twee lipjes geplaatst.. en per jaar zag je veel verbetering.. als ik jou was zou ik gewoon een ijzer eronder laten doen want dat houdt het bij mekaar. mijn paard had scheur nog groter dan die van jou. en mijne werd dan om de 8/10 weken bekapt.

Bianca toppaardje,, hvj hihihi :D

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:27

Het zichtbare stuk van de hoef vernieuwd in ongeveer een jaar, dus meet de scheur en dan cm keer maand dan heb je ongeveer een idee.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:32

Op een maand of 6 is dat er inderdaad wel uit.
Gewoon goed kort laten wegkappen en zorgen dat er geen druk op de wand staat in die toon.
Na een bekapping of 2 à 3 zie je het dan al niet meer.
Ik zou zeker niet met ijzers beginnen knoeien. Daar doe je meer kwaad mee dan goed.

Ik heb wel vaker zulke scheuren gezien. Voornamelijk dan bij jonge paarden waar zo af en toe het onderhoud wat achterstallig is. Dat komt altijd vanzelf weer goed als het even in de gaten wordt gehouden en goed bekapt wordt.
Wel zou ik me afvragen wat hier precies de oorzaak van de scheur is. Komt het alleen door de te lange hoefwand en de verkeerde drukverdeling op die wand? Of zit er misschien toch een schimmeltje te woekeren? Want dan zou ik voor de zekerheid de voet toch ook tegen schimmel behandelen.

RaafSmits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:41

Ik heb ook wel eens gezien dat er met een soort twee componentenlijm/ hars gewerkt werd bij een westernpaard.

De wijkende hoefranden kregen dan een soort krammetjes zodat die naar elkaar getrokken werden en daarna kwam er een hars in en over die kei hard werd.
Het teveel aan hars werd na een korte periode gelijk met de rest van de hoef, bekapt en geveild zodat alle oneffenheden weg waren.
Uiteraard kwam er daarna ijzers onder.

Dit proces werd net zo lang bijgewerkt en herhaald totdat de hele scheur uit de hoef weg was.
Het paard kon gewoon gereden worden.
Dit was een sportpaard......dus ik heb géén idéé naar de kosten, maar ik vond het wel bewonderend waardig dat het paard wél gered kon worden op deze manier.

Ik kom wel eens lomp over, maar de bedoeling is goed!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:02

In theorie vernieuwd een paard ieder jaar zijn hele hoef.
het ene paard gaat sneller dan het andere mijn paard doet dat in 6 maand maar ik ken ze ook die daar zeker m7nimmaal 1,5 a 2 jaar over doen.
dus afhankelijk hoe snel jou paard zijn hoeven vernieuwd kun je ongeveer indeken hoe snel je er vanaf bent.
in jou positie vanuit gaande van het gemiddelde zonder ijzers en alleen met bekappen 2 jaar, met ijzers 6 tot 10 maand .
altijd rekening houden dat het nog even kan door scheuren met of zonder ijzers al zou dat met ijzers beduidend minder zijn en win je gewoon erg veel tijd.

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:28

Hiervoor is echt geen ijzer nodig hoor. Regelmatig zo (rond) afvijlen dat de hoefwand niet meer op de grond drukt dan kan de scheur gewoon uitgroeien. Belangrijk is dan ook dat de hielen laag zijn zodat hij niet op de toon land en daar druk blijft.

Hier een link naar het verhaal van een paard die ook een scheur had met een infectie. Hetzelfde dus als jouw paard. Dit is gewoon uitgegroeid door regelmatig en goed te bekappen, zonder gebruik van een ijzer dus.
http://paardenhoeven.info/river-een-mer ... n-de-teen/

[LZP] Getrouwd dankzij bokt
''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak
[BB-HK] [VOLG] konijnenparadijs in de maak!

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:34

Het verschil met die scheur (van Maartje1990) en de scheur van de TS is dat die scheur net wel, net niet tot halvewege de hoef komt. Terwijl de scheur van de TS tot ruim 2/3e van de hoef komt en als ik het goed zie op de foto zelfs tot een cm onder de kroonrand. Dan moet de scheur gewoon per direct gestabiliseerd worden om te voorkomen dat hij tot de kroonrand splijt. Dat soort hoeven zijn namelijk bijna niet meer (zonder naschade) te herstellen.

Dat is ook de reden dat ik aangeef ijzer en biotine. Als het mijn paard was dan zette ik hem op Subli biotine mix (Ik wil 0.1mg/kg paard biotine voeren. Bij Subli betekent dat dubbele dosering ongeveer, bij een paard van rond de 600kg) i.c.m. Marstall Hufregulator (200g bij een paard van rond de 600kg). Hierdoor wordt de kans zo hoog mogelijk dat de kwaliteit van de hoef(wand) omhoog gaat en gaat de hoef zo hard mogelijk groeien. Dit dus naast dat ik hem op ijzers zou zetten en dan zeer regelmatig beslaan. Aan de scheur kan je goed zien hoeveel de hoef gegroeid is, eventueel leg je er een meetlat langs. En dan iedere 1.5cm groei opnieuw laten beslaan. Dus hopelijk iedere 5 weken.

Dat is kostbaar, ja. Maar het is minder kostbaar dan een periode kliniek omdat de hoef tot de kroonrand is doorgescheurd, laat staan een nieuw paard kopen omdat het niet hersteld.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:53

Ik zou ook eens het volledige rantsoen van dit paardje onder de loep nemen, want ik zie ook veel ringen in die hoef...kan duiden op een probleem met de stofwisseling, wat dan weer scheuren in de voeten kan veroorzaken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:58

Het is helemaal niet zo'n drama dat die scheur zo hoog zit.
Dat groeit er evengoed uit als de voet maar correct bekapt wordt.
De verkeerde drukverdeling weg halen is stabilisatie genoeg.

Wij hebben een paard met een slechte hoefkwaliteit. Waarschijnlijk het gevolg van tekorten in zijn jeugd.
En het minste dat hij wat te lang staat scheuren die voeten direct helemaal door. Soms helemaal tot in de kroonrand. Hij loopt alleen maar op de wei en wordt niet gereden (door tijdgebrek van ons niet door redenen mbt het paard zelf) Dus het gebeurt wel eens dat zijn hoeven wat te lang zijn. En bij hem is het dan meteen zo dat de hele boel begint te scheuren. Ziet er niet uit...
Maar als je dan een periode wat secuurder en regelmatiger bent met bekappen, dan groeit alles er weer uit. Ook de scheuren die tot in zijn kroonrand zitten. Hij heeft maar 1 scheur die moeilijker verdwijnt en dat is eentje in een kwartier op een plek waar hij waarschijnlijk ook een wond in de kroonrand heeft gehad. Je ziet daar aan de kwaliteit van het hoorn dat deze net wat anders is.
Paard loopt er trouwens niet minder om. Hij lijkt er nooit last van te hebben.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:16

Heeft je hoefsmid er niet eerder iets aangedaan dan dat het nu zo ver heeft kunnen komen?
Mijn paard heeft een schimmel in zijn hoef en die is door de hoefsmid uitgeboord en behandeld met een speciaal goedje wat je regelmatig moet herhalen. Door de uitboring kan het niet verder scheuren en na een paar keer bekappen is het al stukken minder. In jouw stadia is dat nu dus te laat, maar daarom ook mijn vraag of de hoefsmid niet eerder iets heeft ondernomen om het scheuren tegen te gaan? Ik denk ook dat je nu alleen nog maar een ijzer kunt plaatsen om de boel bij elkaar te houden. Succes en sterkte

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."
[o]

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:24

Mijn oude pony kreeg dit najaar helaas ook in beide voorhoeven een scheur. Op aanraden van de hoefsmid ben ik gluco ballance gaan voeren van phytonics en probiotica van puur (koop ik bij de koopjesdrogisterij.nl scheelt een hoop in prijs) en ja hoor. ze was toen mega gevoelig en wilde amper lopen. en nu rent ze weer over het asvalt. Pony is 39 en leeft op lekkere dingen.

drachtige merries mooi verspreid Volgtopic♧
◇2018 met ☆pablo☆ en ☆djémo☆ gedekt◇
Laila
♤ork ork ork... mest ruim je met een vork♤

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:53

Mizora: De lengte van de scheur maakt op zich niets uit, het duurt alleen iets langer voordat het uitgegroeid is :)

[LZP] Getrouwd dankzij bokt
''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak
[BB-HK] [VOLG] konijnenparadijs in de maak!

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-15 00:44

Morgen komt de hoefsmid, ik zal na de behandeling nieuwe foto's plaatsen.
Het verschilt per dag of ze goed of juist gevoelig loopt, dus ik hoop dat ze ook snel zonder de duivelsklauw kan..!

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 01:34

Mijn bijrijdpaard had het ook. Eerst hebben we het geprobeerd met de hoeven kort te houden en steeds een inkeping te maken bovenaan. Dit heeft niet gewerkt na een jaar. Uiteindelijk hebben wij hem een jaar op ijzers gezet en dat heeft geholpen. Hij staat nu alweer ruim een jaar zonder ijzers en het is ook niet terug gekomen.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-15 16:02

De hoefsmid is geweest, en er zat inderdaad een bacterie in de hoef. Hij heeft de bacterie er uitgesneden en hopelijk hoeft de hoef nu alleen nog te herstellen. Ik moet haar 3 x per week in de soda blijven zetten, en het liefst ook met een borstel stevig boenen.

Zo zag het er na de hoefdmid uit (met een verse laag vet).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:06

Waarom zit er vet op, dit sluit gigantisch af, verdiep je in bactieriedodende stoffen zoals honing.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:07

Zo, dat is een flinke geweest. Fijn dat het nu gebeurd is, dan kan het nu gaan genezen.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:10

Kijk ook uit met soda dat droogt uit en bevorderd het genezen niet.

Daks mijn alles

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-15 16:15

De smid heeft er vet op gedaan omdat ze direct daarna weer de (modderwei) in ging.
Ze staat de hele dag in de wei en snachts op stal. Omdat de wei nog zo nat is ben ik niet heel bang dat ze uitdroogt eigenlijk.

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:23

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:30

Wat ik me nog afvroeg je zegt dat dit voetje stijler is? Klopt dat? Dit is dan ook het been wat ze vaak naar voren zetten als ze grazen. En de kant waar ze moeilijker zullen buigen. Ze belast dan een kant van de hoeven meer dan de andere vaak voorhoeven:) Als ik je een tip mag geven om het nog meer de goede kant op te helpen: Ga je paard ook recht richten:) Dit kan je absoluut helpen de belasting die ze van nature doet op de andere hoef meer te verdelen en dus ook het stijl en niet stijl te verbeteren:) En dan ook de druk op de scheur. Dit is mijn overtuiging bij het zien ontwikkelen van een stijlere voet bij mijn paard. Ligt niet aan de smid maar aan dat het paard zijn kanten niet gelijk getraind zijn en een voorkeur kant is.

Fijn te zien dat voor nu het probleem daar verholpen wordt!