Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:11

Als leek zie ik een hoef die er goed uit ziet van onderen en die bovenaan goed aan het groeien is. Ik verwacht dat het gat dat er rot uitziet meer en meer naar beneden zal gaan en uiteindelijk verdwijnen. Dat zal wel nog een tijd duren. Sterkte TS je bent al zolang bezig en dit heeft nog wel tijd nodig.

piendumaitreJarig

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:26

YvonneV hier is de biotine in de ban gegaan. Het deed niets en mijn paard heeft er nier klachten van gehad dat hem bijna zijn leven heeft gekost. De dierenarts weet het aan het geven van de biotine.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:30

https://www.hoofwear.com/equine-fusion- ... re=default

Is een schoen die gemaakt is om te revalideren. Je zou kunnen overleggen middels de chat met Klaas Feuth die je dan foto stuurt van je hoef met de vraag of dit iets is. Klaas is ook smid en ik heb de ervaring dat belang van het paard voorop staat. Je zou bij een ja, de hoefschoen samen met je smid kunnen aanbrengen.
Wellicht dat het in jouw geval beter is om de normale hoefschoenen van deze lijn te kopen zodat je de schoenen kunt drogen en voet kunt behandelen . Zou ik zeker overleggen.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:57

Shanna schreef:
Ik ben inderdaad bij smid nr 4 aangekomen, en sta ook bij 4 verschillende klinieken in het systeem inmiddels haha!
Shanna, ik kan heel goed begrijpen dat je niet weer van smid en kliniek gaat veranderen.
Misschien dat je wel in overleg met de kliniek iets met hoefschoenen kunt gaan doen, zoals je zelf al aangaf dat je die 7 x 24 uur interesant vindt.
Weet je ook waarom er geen herstelmaatregel worden genomen door de smid?
Ik weet namelijk toen onze Hercule slechte hoeven had en problemen onze smid niet afgewacht heeft maar gelijk versterkt heeft en dat leek op de foto die Joolien heeft geplaatst.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:21

Shanna schreef:
Toch vind ik dit al wel heel veel beter dan een week geleden! Ik ben hier blij mee! :D

Het ziet er ook beter uit gelukkig.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:34

Als ik er expliciet om vraag neemt mijn dierenarts het apparaat mee. Als dat hier kan in de middle of nowhere, dan zou dat toch zeker in Overijssel moeten kunnen lijkt me zo.
Ts ik vind het ingewiKeld om je te adviseren. Nogmaals sterkte.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:42

Shanna, ik vind dit wel de omgedraaide wereld. Ik vind dat jouw smid met de ideeën uit zichzelf hoort te komen en dat met jou te bespreken. Jij draagt nu aan en hij gaat nadenken. Voelt voor mij niet goed meis.
Dat heeft mijn smid uit zichzelf iedere keer gedaan als er iets was met de hoeven van mijn paarden. Daar heb ik geen verstand van.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:23

Ik heb goede ervaringen met Visdonk Roosendaal. Zij hebben mijn paard gered door gevoel te volgen en 's nachts het bed uit te gaan en naar mijn paard te gaan kijken. Bingo dus, spoedoperatie. Zonder dat zou Hercule 21 jaar geleden al zijn overleden.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:51

Shanna dat is ook zo. Ik revalideer mijn paard met Hoefschoenen en maak altijd haar 4 voeten super schoon en droog. Altijd komen er wat zweetachachtige voetjes uit nader hand, terwijl wij niet langer als 1 uur 1,5 uur wandelen. Dus 24 uur hoefschoenen is inderdaad risico op broeien.
In de fushions zit een gat van onder, daar zou je klaas Feuth naar kunnen vragen want of dat het broeien helemaal tegen gaat weet ik niet.
Ik heb de equine fusion active jogging shoe. Sterkte voor maandag.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:57

https://www.hoofwear.com/equine-fusion-active

Of wellicht beter daar je die per stuk kunt bestellen, de equine all terrein hoefschoenen bij hoofwear.
Wij revalideren met de active (net uit) en door de dikke absorberende zool is er geen pijn meer. De schoenen gaan zeer gemakkelijk aan en uit en zijn zeer gemakkelijk schoon te maken.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:16

Shanna ik vind haar erg verbeterd. Ik kan goed begrijpen dat je nu je smid volgt en verder gaat op de ingeslagen weg.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:09

Pepperr ik begrijp de strekking van je post! Je stelt door "het weten ", dat je paard sneller van de pijn zou zijn ". Dat is niet waar. Sommige dingen hebben tijd nodig. Wij weten precies wat ons paard heeft. Deze draaft en galoppeert ook niet (in principe ). Maar gaat beter en beter en onder begeleiding revalideren we zeer voorzichtig. Paardje is vrolijk, nog niet goed maar al stukken beter. Onze dierenarts en osteopaat heeft zelfs ontraden om meer geld aan onderzoek te besteden, maar om paard eerst eens een hele tijd op de wei te houden in de hoop dat ze zo min mogelijk rent en galoppeert.

Wel vind ook ik het zorgelijk dat de hoefschoenen niet helpen zoals ze bij ons wel doen. Ts welke hoefschoenen vóór heb je gebruikt? En ik neem aan dat je beide hoeven voor schoenen hebt gegeven.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:12

Horseware schreef:
Ik zou echt zsm röntgenfoto’s laten maken. Mijn vorige paard had ook een hoefzweer. Direct op dag 1 naar de kliniek gegaan zodat da en smid daar hem konden uitsnijden. Na een week af en aan toch weer kreupel. Terug naar de kliniek: dieper uitgesneden. Ik moest het nu schoon houden met verband en jodium. Maar bleef af en aan beter en toch weer kreupel. Lang niet zo kreupel als de jouwe maar niet goed. Terug naar de kliniek voor foto’s: was de zweer naar binnen geslagen dwars door het hoefbeen heen. Het hoefbeen was voor 95% doormidden!
Enige optie was opereren waarbij de hoef open gelegd werd en een deel van het hoefbeen verwijderd werd. Op zijn 23 jarige leeftijd met jaar hersteltijd in het achterhoofd wilden wij hem dit niet meer aandoen. Maar wat ben ik blij dat ik niet langer aangemodderd heb. Het arme beest had veel pijn en dit kon nooit meer uit zichzelf herstellen.

Altijd zijn er verschillende verhalen te vertellen. Hier dan nog een. De ruin had hoefzweer. Smid heeft ijzer eraf gehaald. De zweer is er spontaan uitgekomen zoals smid verwacht had. Hoef verzorgd. Hoefschoen er om heen en paard was binnen no time weer top.
Merrie. Dierenarts gebeld en natuurgeneeskundige. Hoefzweer. Er gebeurde niets. Een week aangetobt, Smid gebeld. Hij deelde mijn mening dat het geen hoefzweer was. Dus andere dierenarts laten komen. Collateraal bandje bleek na foto. Dus geen hoefzweer. We hadden gelijk.
Ik begrijp de kritiek heel goed. Ik denk dat ik ook tussendoor thuis fotootje had laten maken. Toch vind ik dat er meer respect mag zijn voor TS. Ik vertrouw onze smid ook heel erg en tot nu toe is dat terecht geweest.

piendumaitreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:24

judithM schreef:
Ik denk dat de boodschap intussen wel duidelijk is...
Wat ts ermee doet is uiteindelijk haar keuze, ook al zou iemand anders het op een andere manier doen.

Tout a fait! Inderdaad!