[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

flavlip

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 07:42

Ja dat is t. Ze voelen zich beter, maar zijn echt nog niet goed genoeg...

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 16:58

Ik volg ook.. vrees dat mijn paard zich ook mag scharen onder de hbers!
Hij is verdorie 28, zo sneu!
Is ppid en nu per direct aan de prascend. Staat op bute en ascall, op nat zand, vd wei gehaald, 3x daags koelen.
M.n lv lijkt aangedaan.
Ik hoop dat het nog mogelijk is hem tzt naar de wei te krijgen, is eigenlijk het enige wat ie echt leuk vindt.
Vind het zo sneu dat hem dit nog moet gebeuren op zijn leeftijd.
Trigger is de ppid.. hard hopen dat de prascend aanslaat.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:33

Aaawwh wat naar!! Is het voor t eerst dat hij hb is? Ik meen je naam wel te herkennen uit t topic, maar weet niet meer precies hoe of wat.

@joyce83 is de osteopaat al geweest?

En @de rest met een hb paardje, hoe gaat het nu?

Heeft iemand tips hoe ik mijn pony een beetje kan bezighouden/vermaken in de paddock?

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:46

flavlip schreef:
Aaawwh wat naar!! Is het voor t eerst dat hij hb is? Ik meen je naam wel te herkennen uit t topic, maar weet niet meer precies hoe of wat.

@joyce83 is de osteopaat al geweest?

En @de rest met een hb paardje, hoe gaat het nu?

Heeft iemand tips hoe ik mijn pony een beetje kan bezighouden/vermaken in de paddock?

Ja ik ben al vaker hier geweest, echter betrof het toen mijn merrie die uiteindelijk niet hb was!!
Voor dit oudje is het idd de eerste keer!
Zo sneu.. heel hard bidden dat het mee wil vallen..

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:27

Wat ik me wel afvraag: de cushing is duidelijk de trigger,paard is niet te dik heeft altijd heel goed tegen gras gekund, zou ik hem nu toch heel sober moeten voeren?
Paard is gewend om dagelijks zn slobbertje te krijgen en wat musli.
Heeft ook absoluut geen harde, dikke nek.
Dus m.i is niet de suiker de trigger maar de cushing.
De prascend krijgt ie nu sinds 3 dgn dus denk dat dat nog niet heel veel doet..

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:33

Nou hier weer iets aparts..ze zijn er niet 100% zeker van dat t hb is..
Liep nl op t harde beter, alleen lv, niet t typisch bevangen loopje..
Zou ook nog een zweer kunnen zijn die heel hoog zit..
Kortom ik weet niks meer of minder.
Dinsdag een foto.

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:29

Het was een hoefzweer!!!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:58

flavlip schreef:
Soms is het zo moeilijk... Het is voor hun eigen bestwil, maar dat kun je natuurlijk niet uitleggen. Mijn pony staat op paddock arrest: in z'n eentje op hooi dieet.

Daar is hij het alleen niet mee eens en dat is echt een probleem. Zodra meneertje vindt dat hij te weinig eten en/of geen gras meer gaat hij uitbreken.... Daarom kies ik er vaak al snel voor hem weer op de wei te zetten, al is t maar 5 minuten, maar nu durf ik het echt nog niet aan, maarja, dan regelt hij het zelf wel :-( gelukkig nu 'kort' voor ze het door kregen (max een half uur), maar toch..

Herkenbaar, voordat hij dit had ook wel eens dat hij op de "bak" moest blijven (gewoon gras, maar staat hij altijd op dus kort) maar als meneer het zat was ging hij zelf wel de wei in.

Ik heb in elk geval een graasmasker gekocht. Hij is 26 ik ga hem zijn laatste jaren niet helemaal van het gras houden. Al is het maar 2x een half uur per dag met masker, dan heeft hij het idee dat hij op de wei is geweest.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:03

Osteopaat komt 6 juni, hij is dan als het goed is ook van de metacam af. Kan via vriendin nog wat bute overnemen mocht ik denken dat hij toch te gevoelig nog loopt. Hij loopt wel al wat beter trouwens.

Heb nog nagevraagd in 2014 is hij ook getest op cushing, waarde was toen 32 en dat was goed (geen flauw idee hoe de waardes zijn).

Hij loopt nog gevoelig, staat veel op stal uit zichzelf. Kan wel gewoon hoeven krabben zonder dat hij moeilijk hierover doet. Grasmasker heel even 5 minuten in de tuin op het gras laten proberen (daar staat iets hoger gras wat ook door het gat komt). Dat ging redelijk. Nu voorlopig dus niet meer.

Hij eet nu goed het hooi op. Denk dat hij toch veel pulp heeft gehad waardoor hij geen trek/behoefte meer had aan veel hooi. Nu krijgt hij een handje pavo 18+ met de metacam dus heeft wel wat honger :)

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:42

Wat een opluchting pol1!

En fijn dat hij wat beter loopt joyce83 en het hooi beter eet. Kunnen hoeven krabben is ook een goed teken.

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 06:51

flavlip schreef:
Wat een opluchting pol1!

En fijn dat hij wat beter loopt joyce83 en het hooi beter eet. Kunnen hoeven krabben is ook een goed teken.

Nou dat is het zeker!
Ik hoop dat ie vandaag wat minder pijnlijk is!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:02

Ik heb even jullie advies nodig. Sky staat helaas nog steeds hoefbevangen. Is in de tussentijd wel steeds bijna goed geweest, maar is altijd wel een trigger geweest voor een dipje. Nu heeft ze sinds een week weer een flinke dip, bute is weer flink omhoog en nog vind ik haar niet helemaal comfortabel.

Natuurlijk is er al overleg geweest met de dierenarts en die zegt ook dat ondanks de tegenslagen die ze heeft gehad (te kort bekapt en diarree bijv) ze toch eigenlijk wel al stabieler had moeten zijn. Maarja en nu...

Met vlagen heeft ze diarree of in ieder geval soms goede mest. Maar na het liggen wel hele vieze natte billen van het vocht. Hoe erger dat is, hoe slechter ze naar mijn idee ook loopt. Optie van de dierenarts was om dit te laten onderzoeken. Scopie maken van haar darmen, alleen meestal krijgen ze als medicatie prednison en dat mag ze niet, dus geen garantie dat we dat probleem kunnen oplossen.

Toch nieuwe foto's maken van haar voeten? Op de kliniek of thuis? Kliniek heef de voorkeur van de dierenarts, thuis heeft mijn voorkeur ivm stress op de trailer. Maar wat gaan we daarmee oplossem, vooral omdat ze vorige week vrijwel goed liep.

Wil nu eerst nog even de hoefsmid laten komen om te kijken wat hij ervan zegt en heb van de dierenarts het advies gekregen om bio sponge te kopen voor de diarree. Kijken of dat wat verbetering geeft.

Naar mijn idee zien we iets over het hoofd waardoor ze continu terugvalt. Maar wat?? Ik heb geen idee.

Afbeelding

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:31

Ik zou zelf naar de kliniek gaan ondanks de stress. De eerste keer heb ik thuis aangeklooid met dierenarts, hoefsmid en homeopathische middeltjes en supplementen. Uiteindelijk toch naar de kliniek gegaan en dat had me achteraf veel stress en geld kunnen besparen.

Dus toen ze na 8 jaar weer bevangen werd heb ik meteen een kliniek gebeld (helaas vanwege de afstand in eerste instantie voor de kliniek hier in de buurt, maar inmiddels weer trouw naar roosendaal). Ik had bij grietje ook het gevoel dat de smid op de eerste kliniek het niet goed zag. Grietje bleef balanceren tussen redelijk oké tot heel erg slecht. Maar in mijn beleving zat er iets in de hoeven niet goed. Op gras liep ze wel goed bijvoorbeeld.

Bij haar zijn haar hoefbenen inmiddels aangetast. Als de hoef groeit breken er kleine splintertjes af en dat voelt ze. Mijn smid heeft me een veil meegegeven en ik veil nu iedere week de verzenen bij. Ze loopt een stuk beter en zelfs zonder schoenen normaal

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:02

Wat vervelend dat Sky nog steeds bevangen is.
Ik heb toevallig afgelopen vrijdag foto's van de mijne laten maken. Ik heb juist gekozen om het thuis te laten doen aangezien ik haar de stress op de trailer niet aan wilde doen. En het is mij super goed bevallen. Het gaat net zo snel en een bevangen paard wil je gewoon liever niet op de trailer zetten.
In overleg met de dierenarts was ook de hoefmid aanwezig zodat de hoefsmid kon bekappen naar hoe de foto's waren. Er kwamen allemaal hoefzweren uit. Wij hebben ervoor gekozen om nu eerst een voetje te bekappen en over een goede week de rest. Volgens mij zijn wij ongeveer net zo lang bezig met de bevangen shetten. Het kost enorm veel tijd en energie maar als ik zie hoe ze kan lopen, geeft dat toch weer wat moed.

Heb je van Audevard al eens de Yea sacc geprobeerd? Dat helpt bij mijn grote paard met chronische diarree erg goed. Ondertussen doen wij het nu zonder. Als je wilt, kan ik anders wel wat naar je opsturen.
Sterkte in ieder geval!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:30

Angs, die van mij had ook steeds vieze billen en mijn DA heeft toen een kuur van 2 weken psylium aangeraden, mest is daar beter van geworden, dus misschien een idee om dat eens te proberen?
Mest is nu goed, maar ze dan ook best wel in orde nu, heeft een jaar geduurd.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:29

Ik heb in februari inderdaad ook foto's aan huis laten maken en dat is prima bevallen. Enigste voordeel van de kliniek zou zijn dat daar inderdaad een hoefsmid aanwezig is, maar dat zou thuis opzich ook mogelijk moeten zijn. Zit momenteel alleen beetje met mijn handen in het haar wat betreft de hoefsmid, de vorige hoefsmid haalde de laatste keer steeds veel van haar zolen af, waardoor ze weer een terugval had gehad. Nu had ik een nieuwe hoefsmid (op aanraden van de dierenarts) en deze heeft een stuk van haar teen gehaald, liep ze goed mee, maar nu gaan haar hielen naar mijn idee wat vervormen. Nu had ik hem bericht, maar tot nu toe nog niks op terug gehad, hij is blijkbaar erg slecht bereikbaar, dus dat vind ik wel erg vervelend, maar om nou weer te wisselen... en naar wie...
@ Lauret, wij zijn inderdaad ongeveer even lang bezig en inderdaad dat ze af en toe wel goed loopt geeft hoop, maar die terugvallen blijven heel vervelend, vooral omdat ze soms niet te voorkomen zijn, slecht weer bijv. reageert ze soms ook op.

Sky staat inderdaad al vanaf het begin op de yea sacc van audevard, momenteel op de dubbele dosering. Ook heeft ze al een aantal keer psylium gehad, omdat ze ook steeds wat last heeft van zand in haar mest. Haar mest is verder ook goed, het is meer het water wat er blijkbaar uitloopt als ze ligt. Waar ze heeft gelegen ligt vaak een heel plasje bruin water.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 04:53

Grote voordeel van de kliniek is voor mij dat ik dan zeker weet dat ik een zeer kundige hoefsmid heb die heel veel ervaring heeft met hoefbevangenheid. En de eerste keer toen ik er kwam had grietje een ijzertje nodig. Omdat haar voeten pijn deden zijn haar hoeven toen verdoofd. Dat had met mijn eigen smid nooit gekund, dan had mijn dierenarts ook moeten komen. Dat is mogelijk, maar wel lastiger te regelen met drukke agenda's. Overigens heb ik voordat we naar de kliniek gingen ook thuis foto's laten maken. Dat ging ook prima maar helaas duurde het met mijn eigen smid allemaal te lang. Op een gegeven moment als laatste redmiddel naar Visdonk gereden. Dat wilde ik na alle goede verhalen hier nog proberen, als ze het daar niet zagen zitten zou ik haar laten inslapen. Maar Rob heeft haar in 2010 op de been gekregen en nu weer.

Mijn eigen smid is ook prima als het om gezonde pony's gaat. Amber heeft hij toen ook weer op de been gekregen toen ze bevangen was. Maar bij grietje komt het op de een of andere manier allemaal net wat nauwer.

Overigens betrapte ik gisteren iemand die ze brood aan het voeren was. En ik heb ook al eens aardappelschillen in de wei gevonden. Doe je zo je best om je dieren gezond te houden... dus maar weer bordjes opgehangen en overweeg een draad te gaan spannen voor het hek. Voor hetzelfde geld is grietje door bijvoeren van mensen weer bevangen geraakt :\

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:19

En we zijn weer terug bij af. Mijn shet is weer bevangen. Morgen komt de veearts en ik wil haar het liefst laten testen op de oorzaak. Ik vermoed dat er van binnen wat aan de hand is.

Even vooraf, waar hebben/zouden jullie je hoefbevangen pony op laten testen?

Kerstmuts

Trots op onze twee kleine pony'tjes! <3

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:24

Ppid zou ik zelf meenemen

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 00:49

Heel vreemd misschien maar een bloedonderzoek naar een mogelijke infectie elders in het lichaam. Heb zelf een shet gehad die na een luchtweginfectie, luchtzakontsteking ontwikkeld had, uitte zich in soms neusuitvloeing en die bleef iedere keer opnieuw ondanks geen echte reden opnieuw bevangen. Door de infectie konen er ook "giftige" stoffen in het bloed. Net áls bij een merrie die te lang aan de nageboorte blijft staan en baarmoederontsteking krijgt ook die raken bevangen.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 01:45

Ben hier een tijdje niet geweest..kon eerlijk gezegd niks meer lezen over HB :(
Iedereen bedankt voor de sterkte wensen nog..
Ik zal af en toe nog wel meelezen hier maar ik merk dat ik er nog steeds niet graag over lees
Iedereen die er middenin zit wil ik veel kracht wensen en geef niet op..
En als je twijfelt of het nog paardwaardig is...jullie paardjes geven het wel aan..echt waar

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:46

Dierenarts komt zo foto's maken. In overleg met mijn eigen dierenarts toch besloten om dit op stal te doen en haar niet te vervoeren. Zit nu te wachten... Blijft spannend...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:13

Succes straks. Kan me goed voorstellen dat het spannend is.

Ik ga de kleine meid inladen. We gaan weer richting Roosendaal voor een bekapbeurt. Hoog nodig want door organisatorische problemen is het nu te lang geleden eigenlijk. Teen mag een best stuk af.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:49

Ik was het topic kwijt! Blijkbaar ontstipt... Ik zal later bijlezen.

Mijn pony ging echt top en dacht dathet gevoelige van laatst door de toen regen kwam. Ze loopt goed en niets aan te zien. Vanmorgen klein stukje ingespannen en stapte ze mooi vlot Door. 20 minuutjes.

Net lag ze en was ze flink aan het hijgen. Dacht gelijk koliek. Maar toen ze opstond voelde ik duidelijk pulsatie. Laatst vroeg ik Hoe het voelde want ik had het nog niet gevoeld maar nu weet ik het. Het is heel duidelijk als het er is.

Ze liep kwiek mee in een drafje en loopt parmantig Door de paddock. Ademhaling is ok rustiger. Pulsatie minder dan toen ze net opstond maar aanwazig. Ik hou komende uren in de gaten.

Ondanks dat ze nog goed mee loopt toh pijnstillers?

[o] Wietje-pietje-poepsienees! [o]

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:13

Persoonlijk zou ik het eerst even aankijken. Zonder is toch altijd beter als het kan. Maar volg je gevoel. Als je denkt dat het beter is dan gewoon doen.

Wij zijn weer op weg naar huis. Voetjes zien er weer mooi uit en ik had een kwieke pony naast me lopen. Ik ga weer lekker door met vijlen iedere week. Want dat helpt haar echt