pony in paniek bij hoefsmid; been klemmen

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Koekie73

pony in paniek bij hoefsmid; been klemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 21:48

Onze pony is in paniek als de hoefsmid zijn been/hoef tussen de benen klemt. Hij trekt zijn been terug en gaat steigeren. Gister was het zo erg dat pony een praam op moest :( Met praam op ging het vrij goed.

Pony is jong (net 5 geworden); wij hebben hem sinds oktober, waarna hij een paar maanden flink ziek is geweest door droes. Inmiddels is hij top fit, staat sinds 2,5 maand op een nieuwe stal. Gister kwam de nieuwe hoefsmid (oude komt niet in deze regio) en dat was niet leuk; zodra de hoefsmid zijn been wil klemmen gaat hij steigeren en wil je van de poetsplaats beuken :( Het was op een gegeven moment niet te doen voor de smid dus de praam er op.
Bij de vorige smid vond pony het ook wel spannend maar zo bont als gisteren, heeft hij het zeker niet gemaakt.
Ik vond de smid wel rustig dus het lijkt me dat het daar niet aan ligt.

Pony was net zadelmak toen wij hem kochten; daarvoor heeft hij ruim 4 jaar in het New Forest gewoond met een paar vriendjes. Ik denk dus dat het puur is dat hij het klemmen niet gewend is. Omdat het bij de vorige smid niet opvallend lastig was (maar ik denk dus nu dat dat kwam omdat hij achteraf zo ziek was en dus veel tammer dan nu) hebben we er ook niet uitgebreid mee geoefend.

Nu zijn we dat vandaag natuurlijk meteen gaan oefenen. En inderdaad als ik heel rustig zijn voet tussen mijn benen doe, staat hij meteen op zijn achterbenen.
Hoe pak ik dit nu het handigst aan? Gewoon na het uitkrabben (wat totaal geen probleem is, ook niet als anderen dat doen) een keer een voorbeentje klemmen? Als hij omhoog komt, houd ik zijn voet echter niet dus wordt zin gedrag dan niet beloond? Ook al pak ik zijn voet dan meteen weer om het weer tussen mijn benen te klemmen?

De hoefsmid komt over 10 weken weer dus ik heb even de tijd om te oefenen. Ik heb hem gister nog geappt of hij, tegen betaling, over een week of 4 nog een zou willen komen om alleen even zijn voorbenen op te tillen etc. Dus niet om te bekappen maar om pony even een aai en een wortel te geven en alleen even aan de beentjes te zitten. In het kader van wennen. Helaas nog geen antwoord.

Tips zijn erg welkom!

[o]

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:58

Heel veel oefenen met benen optillen. Niet gelijk tussen je benen klemmen, eerst moet hij z'n balans leren bewaren op 3 benen, en dat valt voor jonge pony's niet altijd mee. Elke dag even uitkrabben, en steeds de hoef wat langer omhoog houden, en na een week of wat ook even tussen de benen klemmen. Wel zorgen dat je pony voor het optillen van een voet met de andere 3 goed in balans staat. Als je het vraagt, en ze begrijpen wat je gaat doen, dan zetten ze zelf ook hun benen dusdanig dat ze hun evenwicht kunnen bewaren. Op tijd been teruggeven, en even later weer vragen. Ga je een been vasthouden als hij z'n balans kwijt is, dan raakt hij in paniek.
Sommige ervaren paarden zijn wat makkelijk en trekken steeds terug, in dat geval kan het goed zijn de voet vast te houden maar deze moet éérst vertrouwen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 21-06-19 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Over de IJssel

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:58

Halstertouw om de voet en hem daarmee vasthouden. Dat kost je geen kracht en kan je rustig zonder gevaar doen. Kan je meegeven bij groffe bewegingen ook. :)

Als dat goed gaat gewoon zelf vastpakken. Oefenen en het gewoon maken.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Dakota 20-03-2014 + Grace 06-06-2018 + Bubbles 28-06-2013 +

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:00

Gewoon zelf oefenen. En praam erop is niet erg, ziet er niet fijn uit maar houden ze niets aan over. Wanneer je er zelf mee bezig bent, cap op. Pak het voorbeen stevig vast met je hand en laat pas los wanneer hij rustig blijft staan. Dier kan maar zo een trauma hebben opgelopen, vier jaar in de rimboe, hup er uit, snel bekappen dus niet zo gek. Maar hij moet het wel afleren en hoefsmid laten komen voor een aai en wortel vind ik wel weer overdreven. Laat hem die wortel maar geven wanneer hij komt voor het bekappen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:05

Smid vragen hoefbok te gebruiken, die zijn er ook met "hangmatje" om de onderkant te bekappen. Beter voor de smid zijn rug en fijner voor pony, schouder en heup gewrichten bij paarden zijn niet gemaakt voor opzij, zeker niet samen met omhoog. Veel smeden zijn groot en breed en dat past al snel niet fijn onder alles kleiner dan ong. 1.65m, teveel opzij/omhoog is het gevolg en dat is pijnlijk en/of eng doordat het voelt als omver duwen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

khirshanta

Re: pony in paniek bij hoefsmid; been klemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:24

Maar, een smid hóeft het been niet te klemmen. Kost wat meer zweet en tijd, maar een panische pony tóch zo bekappen werkt helemaal niet.
Hoefbok gebruiken kan ook, als het paard daar beter op reageert; waarom niet?

Er moet uiteraard geoefend worden vanuit jou, maar pak dat gewoon lekker rustig op.

Eerst heel lang doen over gewoon hoeven uitkrabben.
Als dat goed gaat: eens het been wat meer naar de buitenkant vasthouden.
Gaat dat goed, dan been zo vasthouden, en zelf heel dicht bij de pony staan (LET OP voor je eigen veiligheid!)
Kun je zo het been vasthouden, ga er dan eens mee wiebelen. Krab de hoef uit, schraap eens goed over de zool, tik tegen de hoef.
Gaat dat goed? Tijd om een keer je been aan de binnenkant van het been te leggen. Misschien eerst beginnen met je been tegen de voorkant van het been te houden. Ze trekken meestal naar voren, kijk dus goed uit, want je hebt een onbedoelde pijnlijke aanvaring zo hangen.

Gaat dat zonder problemen, dan denk ik dat je klaar bent om het eens te proberen de hoef tussen je benen te brengen. Gewoon even vasthouden met je handen en niet je benen klemmen. Loslaten en belonen.
De volgende keer doe je dat weer, en legt heel even je been aan. Steeds even langer, tot je kunt gaan klemmen.

Overigens vind ik dat een hoefsmid je hiermee zeker moet kunnen helpen. Soms is het aanstellerij en uitproberen, dan kunnen de meeste smeden best hun mannetje staan om te zeggen 'ey, niet aanstellen, geen gezeur, dit gaat er gebeuren en niet anders'. Soms is het beter de lange weg te bewandelen, zeker met paniek in het spel

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:23

Ik besla mijn paarden zelf, en we hebben één paard die het absoluut niet verdraagt dat je een van z'n voorhoeven tussen je benen klemt (vertoont het soort gedrag dat de ts beschrijft). Ik heb inmiddels opgegeven dat te proberen ( hij is inmiddels 16), en besla hem dus zonder dat te doen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:36

Pijn in schouder?

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:40

Is het met beide benen? Ik zou de benen toch eens op de foto zetten, wellicht zit er ergens een blessure of een gebrek.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:55

Persoonlijk zou ik het paard niet naar de kliniek slepen als dit de enige aanwijzing is. Als het paard rad loopt en verder gewoon zijn hoeven laat optillen is het niet erg waarschijnlijk dat er iets uit onderzoeken/foto's komt.
Maar als je geld teveel hebt kun je het doen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:26

Oefenen, oefenen, oefenen en veel belonen op de juiste momenten.
Dat je een geduldige smid hebt is ook onwijs fijn, heel belangrijk!

Mijn mini was vroeger ook not amused over naar de smid gaan, heb met hem ook moeten oefenen.
Ben op een gegeven moment gewisseld van smid, maar die had alles behalve geduld en was angstig zelfs ( :') ). Overgegaan op nog een ander die wel geduld had en zelf ook rustig was en sindsdien geen probleem meer gehad, al gaat hij het nooit fantastisch vinden, hij ondergaat het braaf nu.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:33

Gewoon oefenen. Halstertouw doe gewoon beide uiteinden in je hand en daar doe je he tbeen in en heel rustig druk zetten. Tot ie optilt en gelijk los en belonen met snoep/brokje.
Been rustig aaien en weer druk op het halstertouw. Ga dit maar eens een half uurtje per dag oefenen met alle benen. Rust geduld en belonen.

Second star to the right, straight on till morning.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:58

Kuggur schreef:
Persoonlijk zou ik het paard niet naar de kliniek slepen als dit de enige aanwijzing is. Als het paard rad loopt en verder gewoon zijn hoeven laat optillen is het niet erg waarschijnlijk dat er iets uit onderzoeken/foto's komt.

En mijn ervaring is dat een paard gewoon rad kan lopen, nooit stennis schopt en toch artrose blijkt te hebben.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:14

Het kan zéér goed dat het paniek is(kan je nadat hij omhoog gekomen is gewoon weer zijn been pakken? in dat geval zou ik zeggen dat het geen paniek/angst is), maar wat het ook kan zijn is dat het mogelijk speelgedrag is, wat hij uit de kudde kent. Jonge hengsten pakken elkaars voorbenen met stoeien (én vechten) om elkaar op de grond te krijgen.
Heel eerlijk, als hij verder braaf is e.d. zou ik gewoon niet klemmen, dan maar wat meer moeite doen, goed trainen dat pony zelf zijn voet langdurig op kan tillen, leer hem zijn been/knie op je bovenbeen te laten rusten.
Train hem dat hij zijn been álle kanten op kan bewegen, en dat accepteert, mocht je daarin met een specifieke bewegingsrichting merken dat hij escaleert(zoals het naar buiten brengen van het been) dan zou ik eens verder in een medische richting kijken.

Het feit dat hij het met de vorige smid wel moeilijk vond en nu niet meer te houden is zegt mij wel dat het óf net iets te snel gegaan is bij deze smid, of dat hij doordat deze smid nieuw is nét een stukje rust/vertrouwen mist bij deze smid(door de nieuwigheid)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:10

Citaat:
Een praam erop is niet erg, ziet er niet fijn uit maar houden ze niets aan over.

Correcte handelswijze: praam om, hoofd omlaag brengen (hand achter oren) en wachten tot het dier 'in slaap' valt.
Citaat:
Wanneer je er zelf mee bezig bent, cap op. Pak het voorbeen stevig vast met je hand en laat pas los wanneer hij rustig blijft staan. Dier kan maar zo een trauma hebben opgelopen, vier jaar in de rimboe, hup er uit, snel bekappen dus niet zo gek. Maar hij moet het wel afleren en hoefsmid laten komen voor een aai en wortel vind ik wel weer overdreven. Laat hem die wortel maar geven wanneer hij komt voor het bekappen.

Een trauma afleren kan niet.

Denk idd heel nadrukkelijk aan balans , een paard wil niet vallen.
Vrrag het died om zelf een voet te geven zodat hij stevig op 3 benen staat en dan stukje bij beetje oefenen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:29

Om een voorbeen tussen de benen te kunnen klemmen, moet het been iets naar buiten draaien, het kan niet net als bij hoeven uitkrabben vanuit de schouder recht naar beneden hangen.

Wellicht is dit pijnlijk voor het paard of vindt hij het eng.

Wat gebeurt er als je het voorbeen optilt en zonder tussen de benen te klemmen toch wat naar buiten draait?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:43

har166 schreef:
Kuggur schreef:

En mijn ervaring is dat een paard gewoon rad kan lopen, nooit stennis schopt en toch artrose blijkt te hebben.

En wat ga je daar aan doen? Artrose is niet te genezen en als het paard niet kreupel loopt heeft het paard blijkbaar geen last er van.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 15:01

Bedankt voor alle reacties. Heel erg fijn dat jullie meedenken!

Hoeven uitkrabben vond hij in het begin ook lastig. Was hij duidelijk niet gewend. Maar aangezien dat we dat elke dag doen, is dat inmiddels geen probleem meer. Wel vindt hij het nog lastig als wij oefenen met zijn hoef langer vasthouden.

Hij heeft sinds we hier staan rotstraal dus we oefenen nu juist ook veel met langer vasthouden om de hypozin er op te doen. Maar hij wordt dan zeker niet gevaarlijk ofzo. Mijn dochter van 13 kan met gemak alle hoeven uitkrabben, geen enkel probleem meer. We oefenen het ook op verschillende plekken, ook geen probleem.

Wel vraag ik me af (wat ik eigenlijk niet aan de smid gevraagd heb) of hij zo gevaarlijk werd omdat de smid de stralen flink ging bijwerken. Zou dat gevoelig kunnen zijn geweest?

Op jullie vraag of hij het klemmen ook bij de voorbenen vervelend vindt; ja. Gene verschillen tussen de 4 binnen. Zodra er geklemd wordt, probeert hij zich meteen los te rukken. Ik heb ook echt geen aanleiding te denken dat er rugproblemen of iets met de benen is. Hij heeft nog nooit kreupel gelopen.

Over zijn balans; daar had ik nog niet zo over nagedacht. Onder het zadel heeft hij nog veel moeite met zijn balans (nog niet lang onder het zadel) dus dat zou heel erg goed kunnen? Wat hoeven krabben/hoefsmid betreft is dat dan ook blijven oefenen denk ik?

@siskeh je kunt daarna gewoon weer zijn been pakken, maar wel minder makkelijk. Ik denk ook dat het een mogelijkheid is dat het net allemaal te snel ging. Daarbij moet ik wel zeggen dat hij een ontzettend brave kant heeft, maar ook een brutale kant. Hij heeft de neiging je uit te proberen, ook onder het zadel bij mijn dochter maar zij pakt het goed aan en dat gaat eigenlijk heel erg goed. Hij toont wat jonge paarden gedrag; stil gaan staan en niet vooruit te krijgen... bijna wachtend om te kijken wat we gaan doen. Zweepje erbij en niets meer aan de hand. Hij is erg mensgericht en vooral op mijn dochter. Maar bij de hoefsmid hield zijn hem natuurlijk ook niet. We hebben een leadrope door het halster gedaan maar als hij steigert en vervolgens door je heen loopt om te vluchten, red je het uiteraard niet op kracht. Maar ik heb hem nog nooit zo erg gezien.
In dit geval vind ik het heel lastig te zeggen of het nou angst was of brutaal gedrag? Hij ging wel mesten dus ik geloof wel dat hij echt erg gespannen was. Het is jammer dat ik er geen filmpje van heb.

Oefenen (dank voor je uitgebreide uitleg krishanta) zoals jullie allemaal zeggen blijven we doen. Ik twijfel even of we daarmee moeten beginnen op de poetsplaats of eerder in zijn stal. De poetsplaats vond hij gister ook een reden tot stress merkte ik.

[o]

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:22

ik bekap alle paarden op het bokje of uit de hand, tussen je benen geeft onder de streep alleen maar meer gezeik, gewoon een goeie hoofjack als standaard en je bent uit de brand als bekapper/smid

zoek je een 24/7 buitenplek voor je paard? -> http://www.hetnieuwepaardenhouden.nl
hoefverzorging en gebitsverzorging in Noord-Holland:
http://www.jantineleeflang.nl
regiomanager NH voor www.ruiterenenmennen.nl

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:32

Gevoeligheid van de stralen kan hier zeker een rol spelen. Als het mogelijk is en je kent iemand die er ervaring mee heeft of misschien heb je zelf ervaring ermee, dan zou ik eerder een oortje pakken dan een praam omdoen. Als je de oorbasis vasthebt kun je de druk van je hand verminderen als het goed gaat en aanknijpen als het niet goed gaat. Zo leren de jonkies hier het snelste (in 2 of 3 beurten) dat meewerken fijner is. Bij een praam kun je die druk niet verminderen.

Ze zijn bij mij eenkennig, ik kan ze zelf bekappen maar bij de smid is het vaak de eerste paar keren rennen draaien steigeren slaan etc. Met een oortje gaan ze geen kant meer op en dan leren ze sneller.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:51

Dat het bij de ene smid beter ging dan bij de andere, kan ook te maken met hoe ver hij het been naar buiten trekt als hij het tussen zijn benen pakt. De (hele grote) smid waar ik mee meeging had altijd drama met kleine ponies, allemaal steigeren, en ik paste er makkelijk onder, en dan waren ze veel rustiger. Bij sommigen zit het er ook wel 'ingebakken' en dan is het paniek vanaf de voet geklemd wordt, omdat ze weten wat er volgt. Dan is een hoofjack soms wel een oplossing ja. Die benen zijn niet gemaakt om zover opzij getrokken te worden, ook als je paard normaal gezond is :P

Als het gaat om aanleren dan vind ik clickertraining nog altijd een veel snellere manier om voetjes te leren geven (en paardvriendelijker) dan een praam of aan de oren draaien...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:57

Jonge pony's stoeien met elkaar en pakken elkaar bij de voorbenen.
Volkomen logisch dat je pony zo reageert. Op de hengsten weide bij onze Welsh hengsten heeft de hoefsmid ook bij verschillende pony's meer moeite met de voorbenen.
Kost wat tijd en geduld, maar komt echt wel goed.

Mooie,lieve 2 jarige merrie welsh sectie B te koop (wordt 1.30)
Pony is erg mensgericht en heeft zeer mooie gangen. (Blikvanger)
2 geweldige jaaringhengsten te koop,welsh sectie b.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:35

Mijn paard is er ook heel gevoelig voor geworden nadat hij heel ruig behandeld werd door een hoefsmid toen ik er net even niet bij was...
Ik moest het hem dus weer helemaal opnieuw leren en hij vindt het klemmen inderdaad ook niet fijn meer. Nu wel alweer veel beter trouwens, maar het ligt erg aan de persoon die hem bekapt. Hij accepteert niet iedereen meer. Als er frustratie in het spel is, dan kan je oprotten :D

Ik zou het in stappen verdelen. Eerst gewoon kunnen oppakken en uitkrabben natuurlijk. Zo te lezen is dit al wel goed dus daar ga ik verder niet op in.
Vervolgens zou ik dat zelfde klemgevoel nabootsen terwijl je de hoef gewoon vast houdt met je handen, dus een beetje "knijpen". Als hij hier al op reageert dan zou ik inderdaad met touwen bezig gaan. Touwen kunnen een super goed hulpmiddel zijn als het gaat om hoeven oppakken, maar je moet wel weten hoe je er mee om moet gaan anders kunnen ze ook erg veel schade aanrichten.
Als hij dit allemaal accepteert zou ik langzaam maar zeker je been om de hoef heen doen, eerst nog niet klemmen maar het echt rustig opbouwen en release geven wanneer hij er niet/ weinig op reageert.

Vooral niet boos of gefrustreerd worden want dit zal alleen maar een negatief effect hebben. Realiseer je dat je het enige verdedigingsmiddel van je paard weg neemt, wanneer hij op 3 benen staat kan hij natuurlijk niet weg rennen. Als je dan iets doet wat hij 'eng' vindt, dan is steigeren eigenlijk de enige uitweg. Dus wat dat betreft een normale (maar uiteraard niet gewenste) reactie.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:48

Staat je pony nog op ijzers? Het is toch een import? Is hij/zij met ijzers overgekomen?
Als je nu alleen maar wilt bekappen dan weet ik nog een heel goede bekapper voor je die niet al te ver weg zit; geen 'hobbyist', maar een prof ;) die erg goed is in horsemanship (ook nog) Stuur maar een pb.

Over de IJssel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie