Ervaringen met hoefkatrol

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

k_m

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 12:15

Krijgt ze nog koliek ook vandaag ben echte helemaal klaar ermee pff ..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:18

:oo :(:) Wat een pech!.
Heel veel sterkte. Hopelijk valt het mee en knapt ze snel op.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 13:32

Ja bleh heb wel even goed gevloekt en gebaald maar de dierenarts is geweest. Ik was zelf op m'n werk en kon ook niet gelijk weg. Maar hij vermoed dat het van de aspirine kwam dat het eerder maagpijn is. Nu was ze terug rustiger, de hoefsmid mocht wel nog gewoon komen vandaag.

Als de ijzers niet werken dan laat ik haar wel echt inslapen, dit trek ik zelf ook gewoon niet meer. Als het opgelost is met ijzers ben ik blij, maar het moet een beetje normaal blijven. De DA zei nu tegen de stal eigenaar nog eens dat het wel echt serieuze hoefkatrol was, had liever gehad dat hij me dinsdag gewoon dat ook zo had gezegd. Heb beetje het idee dat hij me wil sparen ofzo, heb al heel veel miserie gehad met haar. De andere DA die ik contacteerde heeft ook de foto's gezien en gaf wel exact hetzelfde advies, dus misschien is het wel helemaal niet zo. Mijn hoofd maakt overuren |o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:32

Staat ze nog steeds op de pijnstillers? In dat geval kun je je DA nog een maagbeschermer vragen.
Sterkte hoor.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 16:18

Ze heeft idd een maag beschermer gekregen, was ook meer maagpijn vermoedde de DA. Ze is opgeknapt nu en weer terug fel. Ook staan er nu eggbar ijzers onder. Ze was braaf, in het begin beetje gesprongen op het slechte been maar met het ijzer zelf niet dus viel me mee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:55

k_m schreef:
Ja bleh heb wel even goed gevloekt en gebaald maar de dierenarts is geweest. Ik was zelf op m'n werk en kon ook niet gelijk weg. Maar hij vermoed dat het van de aspirine kwam dat het eerder maagpijn is. Nu was ze terug rustiger, de hoefsmid mocht wel nog gewoon komen vandaag.

Als de ijzers niet werken dan laat ik haar wel echt inslapen, dit trek ik zelf ook gewoon niet meer. Als het opgelost is met ijzers ben ik blij, maar het moet een beetje normaal blijven. De DA zei nu tegen de stal eigenaar nog eens dat het wel echt serieuze hoefkatrol was, had liever gehad dat hij me dinsdag gewoon dat ook zo had gezegd. Heb beetje het idee dat hij me wil sparen ofzo, heb al heel veel miserie gehad met haar. De andere DA die ik contacteerde heeft ook de foto's gezien en gaf wel exact hetzelfde advies, dus misschien is het wel helemaal niet zo. Mijn hoofd maakt overuren |o

Rustig blijven, adem in en adem uit..geef het gewoon de tijd en ga op zoek naar andere/ meerdere oplossingen als dit niet werkt. Bij ieder paard is het verschillend wat er werkt en inslapen kan altijd nog.

Ze staat er goed op, verwacht nu ook niet gelijk wonderen maar geef haar een paar dagen de tijd om te wennen aan de ijzers.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 18:04

@Elisa, ik bekijk zeker alle mogelijkheden hoor! Maar ik ben al meer dan een jaar kliniek in en uit aan het gaan met haar. Heb er misschien zelf 20 keer op gezeten, en van het geld dat ik aan medische dingen heb uitgegeven had ik al een duur sportpaard kunnen kopen. Dus vind het niet een gekke overweging om na een jaar en 2 ongeneeslijke aandoeningen hier serieus over na te denken..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:09

k_m schreef:
@Elisa, ik bekijk zeker alle mogelijkheden hoor! Maar ik ben al meer dan een jaar kliniek in en uit aan het gaan met haar. Heb er misschien zelf 20 keer op gezeten, en van het geld dat ik aan medische dingen heb uitgegeven had ik al een duur sportpaard kunnen kopen. Dus vind het niet een gekke overweging om na een jaar en 2 ongeneeslijke aandoeningen hier serieus over na te denken..

Ik ook niet.............

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:09

Dat kan ik wel begrijpen, dat is ook absoluut niet leuk. Hoe oud is ze nu?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 18:25

Ze is 9 nu, toen ik ze kocht 7. Ze heeft tot haar 6,5 ofzo als draagmerrie gelopen, werden embryo's ingeplant. Dan verkocht aan vorige eigenaresse die haar licht zadelmak heeft gemaakt, en dan november 2017 is ze naar mij gekomen. Maart 2018 is ze beginnen schudden, dat hebben we nu eindelijk ongeveer onder controle.

Als het opgelost is met ijzers ben ik super blij hé daar niet van! Ik hoop ook zeker dat dat zo is, maar ik vind wel dat ze echt goed genoeg moet zijn om recreatief te rijden dan. Ik hoef er geen hogere dressuur mee te doen zeker niet, maar beetje basis dressuur en me dan goed mee verdiepen in rechtrichten enzo lijkt me wel fijn. Als dat kan met ijzers doe ik dit direct. Maar kan beter nu al realistisch zijn ipv heel erg optimistisch, moest het dan niet werken dan ben ik er op voorbereid in ieder geval..

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:03

poes schreef:
Deze kan helaas niet 24/7 buiten door het hoofdschudden.

De cranio-sacrale behandeling heeft geen baat gehad?

Ik kom uit Ironië, dit ligt aan de Sarcastische zee.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 20:10

Nielojram schreef:
poes schreef:
Deze kan helaas niet 24/7 buiten door het hoofdschudden.

De cranio-sacrale behandeling heeft geen baat gehad?

Ze wordt volgende week een 3de keer behandeld dus valt nog te zien. Het is veel beter maar regen blijft een probleem. Maar ik ga sowieso niet verhuizen. Ze staat hier gewoon goed en wordt erg goed verzorgt. Tuurlijk is 24/7 mooi maar met haar voor geschiedenis wil ik ze gewoon hier houden, als het weken regent en ze blijft daar gevoelig over heb ik het liever hoe het nu is.

Ze voelt zich terug beter gelukkig, had echt maagpijn.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:02

9 is nog jong..maar je hebt imo helemaal gelijk dat ze wel recreatief mee moet kunnen. Wellicht kan ze anders weer/ nog als draagmerrie dienen.

Headshaking is ook lastig inderdaad, fijn dat daar wel verbetering in zit.

-Kurt Albrecht-

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 19:03

Gisteren had ze nog wat maag last, maar vandaag ziet ze er weer fit uit. Heeft lekker buiten gestaan heel de dag en 's avonds nog een uur op het gras. Vanaf volgende week gaan ze ook weer met z'n alle op het gras buiten en kan ze terug hele dagen grazen. Ik heb nu ook een hooinet gehongen want ze smost alles onder in haar stal, ze krijgt nu ook echt constant hooi ipv 2 voerbeurten om de maag goed gevuld te houden.

Heb haar vandaag zelf zien draven en ze mankte niet, was maar een kort stukje met op het gras te zetten. Ik vermoed dat de ontstekingsremmers hun werk doen. Ben benieuwd hoe of wat als we ze hier af halen binnen 3 weken. Haar ijzers heeft ze in ieder geval er nog onder gelaten dus ben ik al blij mee!

Ook geen enkele keer geschud weer vandaag, de cranio sacraal therapie doet hier echt heel veel goeds aan. Gisteren had ze het lastig maar toen begon het ineens te sneeuwen bij ons, ze reageert heel fel op luchtdruk verandering dus ik vermoed dat dat gisteren heel extreem was.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:28

Positief *\o/*
Fijn zo'n schudvrije dag :(:)

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, B dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:50

Elisa2 schreef:
9 is nog jong..maar je hebt imo helemaal gelijk dat ze wel recreatief mee moet kunnen. Wellicht kan ze anders weer/ nog als draagmerrie dienen.

Mijn idee. Daar is genoeg vraag naar. Maar daar heb je haar natuurlijk niet voor gekocht begrijp ik best.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 11:54

Is daar effectief vraag naar? Ze zou dat erg goed doen maar dan is de vraag wel een beetje hoe gaat dat met het schudden. Ze kan zo slecht tegen regen dus ben bang dat dat veel mensen zal afschrikken. Wil dr ook daarom liever niet verkopen want dat schudden is zo een delicaat probkeem..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:55

k_m schreef:
Is daar effectief vraag naar? Ze zou dat erg goed doen maar dan is de vraag wel een beetje hoe gaat dat met het schudden. Ze kan zo slecht tegen regen dus ben bang dat dat veel mensen zal afschrikken. Wil dr ook daarom liever niet verkopen want dat schudden is zo een delicaat probkeem..

ALs draagmoeder wordt er geen speciale behandeling gegeven mbt de hoefkatrol, plus het schudden erbij, geef ik het geen kans en vind ik het eigenlijk niet eerlijk naar het paard toe.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 11:57

Ja zo denk ik er zelf ook over eigenlijk..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:00

Benzz schreef:
ALs draagmoeder wordt er geen speciale behandeling gegeven mbt de hoefkatrol, plus het schudden erbij, geef ik het geen kans en vind ik het eigenlijk niet eerlijk naar het paard toe.

Als je het paard pijnvrij kunt krijgen w b de hoefkatrol en het schudden onder controle dan zie ik niet dat het oneerlijk zou zijn naar het paard toe. Omdat een paard vaak schudt op licht en pollen kan een vliegenkap met UV wering en een neusnetje op de wei al veel helpen.
Ik vermoed TS dat je paard om die reden al draagmoeder was (hoefkatrol). Anders zou je verwachten dat ze wel als fokmerrie gebruikt zou zijn. Hoefkatrol is voor een groot deel erfelijk.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 12:02

Dat helpt bij de mijne helaas niet en behandelingen op de kliniek ook niet. Het enige wat tot nu toe werkt is cranio sacraal therapie bij 1 bepaalde therapeut. Vrees dat men voor een draag merrie die best prijzige behandelingen er niet voor over zal hebben..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:04

Babootje schreef:
Benzz schreef:

Als je het paard pijnvrij kunt krijgen w b de hoefkatrol en het schudden onder controle dan zie ik niet dat het oneerlijk zou zijn naar het paard toe. Omdat een paard vaak schudt op licht en pollen kan een vliegenkap met UV wering en een neusnetje op de wei al veel helpen.
Ik vermoed TS dat je paard om die reden al draagmoeder was (hoefkatrol). Anders zou je verwachten dat ze wel als fokmerrie gebruikt zou zijn. Hoefkatrol is voor een groot deel erfelijk.

En als ie dan 6 maanden in de dracht zit en er toch weer last van krijgt? Van het een of van het ander?

Niet eerlijk mijn inziens naar dit paard toe. Er zijn eerlijkere beslissingen te maken waarbij je zeker weet dat ie nooit meer pijn heeft.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 12:05

We zullen eerst eens afwachtten wat het beslag doet. Als ik haar nog kan rijden mag ze gewoon blijven. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:21

Ik begrijp de overwegingen, wellicht is het ea ook hormoon gerelateerd en zou ze er als ze drachtig is misschien minder last hebben/ krijgen. Bruikleen kan natuurlijk ook..er is veel vraag naar draagmerries. Maar ik begrijp ook (en dat vind ik heel goed) dat je er geen lijdensweg van wilt maken voor het paard. Hopelijk kun je haar gewoon nog een poosje recreatief rijden.

-Kurt Albrecht-

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:39

Om nog even terug te komen op het zgn sprookje....:

Citaat:
Jaime Jackson, een van de grondlegges van de Wild Horse Trim.
Onderstaand citaat komt uit zijn boek Horse Owners Guide to Natural Hoof Care ISBN: 0-9658007-6-8:
Not surprisingly, navicular is unknown in wild horse country. Nor have I seen it among naturally trimmed, barefooted horses... Please take heart, I am unaware of any 'navicular' horse that has failed to heal in a genuine program of natural hoof care.

Citaat:
Dit is wat Pete Ramey, een internationaal bekende hoefsmid, in zijn boek Making Natural Hoof Care Work for You ISBN: 0-9658007-7-6 over hoefkatrolonsteking te zeggen heeft:
Simply start a natural hoof program and you will see. I have seen hopeless navicular cases go sound at the first trimming or it can take a while. It is a simple fact that I have never seen a "navicular horse" fail to be completely healed under my care.

Citaat:
Dit is wat de arts Dr. vet. med. H. Strasser zegt:
In the last 3 years, the course and healing of navicular syndrome was documented on 53 horses of various breeds. The shoes were removed, the living conditions of the horse changed to more closely approximate the natural amount of movement of a horse each day, and the shape of the hoof capsule was, over the course of months, returned (close) to its natural form through proper trimming. Depending on the length of time the problem had been in existence, and how far living conditions could be optimized, the return to full use of a horse diagnosed with "podotrochlosis" can take a few weeks to nine months.

zoek je een 24/7 buitenplek voor je paard? -> http://www.hetnieuwepaardenhouden.nl
hoefverzorging en gebitsverzorging in Noord-Holland:
http://www.jantineleeflang.nl
regiomanager NH voor www.ruiterenenmennen.nl