Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:08

Veulen84 schreef:
Ik merk wel dat nu ik een nieuwe hoefsmid zoek, dat best lastig is. Veel hier willen helemaal niet ver rijden (15 km) voor alleen bekappen. Heb er inmiddels al 5 gesproken die zeggen, je zit niet in mijn gebied. Kwa keus blijft er dan niks over. Dan zou ik liever gewoon iets meer betalen, als ik dan wel keuze heb.

Je kunt gewoon aangeven dat je iemand graag als smid wilt en dat je er vanwege de afstand wat extra voor wil betalen? Mijn smid geef ik ook gewoon wat extra omdat hij voor mij om moet rijden. Dit is dan wel met voor op de ijzers. En als je dan bekappen iedere 8-10 weken doet dan worden de hoeven goed bij gehouden en heeft een smid ook minder werk.

[o]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:49

BenWLOVER schreef:
Leuk topic dit! Leuke rekensom:

Hoefsmid rekent 35 euro.
Hier zit 21% BTW in = € 6,07 houden we nog € 28,93 over.

Dan gaat er ongeveer per bekapbeurt € 2,50 af aan afschrijving van het gereedschap.
Tussenstand: € 26,43.

Dan hebben we nog de diesel/bezinekosten en onderhoud van de auto. Even uitgaande van een retourrit van huis naar de klant en terug dan rijden de meeste smeden toch wel een 40 km. Dit in samenkomst met de stijgende brandstofprijzen en natuurlijk het onderhoud van de auto houden we dit op ongeveer 10 euro.
Dan hebben we nog € 16,43 over.

Hier moet de inkoomstenbelasting nog vanaf. Deze ligt momenteel ergens bij de 35% geloof ik.
Laten we zeggen dit laatste bedrag :3 = € 5,48.

Onder aan de streep houd je nog maar € 10,95 aan over.

Het minimumloon is momenteel € 9,82.

Van deze € 10,95 moeten er ook nog allerlei verzekeringen worden betaald zoals een dure AOV maar ook de aansprakelijkheid.

Dan is er natuurlijk ook nog de prijs kwaliteit verhouding en daar zit een groot verschil.
De beunhaas van 15 euro moet met alle bovenstaande regels veeeeel meer paarden doen dan diegene die 45 euro zou vragen.
De beunhaas werkt bijvoorbeeld zwart en zonder verzekeringen terwijl die van 45 juist alles netjes probeert te doen en misschien wel iets teveel tijd neemt voor jouw en je paard maar ook wel weer een kopje koffie bij je kan drinken :P

Misschien hier en daar wat te hoog gerekend maar :j dit dus!!

De smid die voor een habbekrats aan het werk is, die concurreren zichzelf uit de markt. Heel naar.
40 euro voor beslaan, bespottelijk gewoon.

Je kunt terug gaan naar veiligheid, of vooruit naar groei

Instagram offchorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:58

Duhelo schreef:
Er blijft inderdaad bitter weinig van die 35 euro over? Anderszijds kan een hoefsmid vaak wel 2-3 paarden per uur doen. Zeker indien er meerdere paarden op 1 locatie zijn. Een smid die een beetje logisch nadenkt zorgt dat hij ook enkele adressen heeft zoals maneges of grotere stallen waar hij een hele dag kan vullen met 1 locatie. Als ze daar 3 paarden per uur kunnen doen, 8 -10 uur per dag = 24 -30 paarden. Dat trekt de verhoudingen dan wel een beetje recht met dagen waar er 1 paardje per locatie staat. Maar het blijft uiteraard nog geen vetpot (of toch niet als je kijkt naar verhouding werk vs inkomsten.)

Je bedoelt een hoefsmid met een hulp denk ik, anders is 24-30 paarden een beetje ehhh veel om in je eentje te doen. Er zullen gekke smeden tussen zitten, ook dat geloof ik :')

Je kunt terug gaan naar veiligheid, of vooruit naar groei

Instagram offchorse