Ervaringen taktfouten door slecht passend zadel

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gwenvd

Ervaringen taktfouten door slecht passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 13:25

Wie heeft dit ook gehad en hoe is dit hersteld?

Mijn paard heeft helaas een behoorlijk aantal jaar met een slecht passend zadel gelopen. Zijn bovenlijn is hierdoor niet best bespierd en in zijn rug zitten afdrukken van het zadel (minimaal maar wel zichtbaar). Hij liep nooit onregelmatig waardoor het mij niet eerder opviel tot een x aantal maanden terug.

Er is nu een Schutte zadel aangemeten en deze wordt nu voor hem gemaakt. Met het test rijden liep hij onwijs goed. Helaas was er geen leenzadel waardoor we toch verder zijn gereden met het “oude” zadel. Hij vertoonde nog geen onregelmatigheden tot 2 weken terug. Op wedstrijd was hij niet zuiver, in stap wel, in galop ook maar in draf niet.

Ik heb zijn benen nagekeken en hoeven maar daar zit T m niet, ook op de harde volte zie je niks in de benen. Meteen dacht ik aan T zadel.

Hij heeft een week rust gehad en aan de longe gelopen en hij liep weer goed. Toen met barebackpad gereden en ook goed. Gister weer keer het zadel erop en meteen zag ik het onregelmatige weer, bevestiging dat het echt daardoor komt.

Natuurlijk doen we er geen zadel meer op nu tot T nieuwe zadel er is en gaan we met de bareback verder maar ik maak me zorgen of het wel helemaal goed komt.

Cinnepin

Re: Ervaringen taktfouten door slecht passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:15

Waarom ben je na het aanmeten van een ander zadel weer gaan rijden met je eigen zadel? Je kon toch ook even wachten? Bewust rijden met een niet passend zadel ik vind ik een vorm van mishandeling.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 14:48

Oogkleppen op denk ik, had niet verwacht dat die paar
Weken nog dusdanig effect zouden hebben. Kan mezelf wel voor men kop slaan...

Dus ja eens met wat je zegt.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:57

Hier ook ervaring.
Paard heeft echt slecht gelopen. Met veel longeren, lang en laag rijden en een osteopaat is het nu voor 80% opgelost.
Als ze geen zin heeft wil ze nog wel eens gaan hakkelen, maar wel al stukken beter dan voorheen.

Voortaan komt bij mij elk half naar de zadelmaker.

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 15:19

Met zadels passen bij de zadelmaker. Alle 3 lagen op het oog goed.
Met 1 van de zadels liep ze echt onregelmatig, terwijl die op het zicht dus prima lag. 2e zadel liep ze prima mee en met zadel nr 3 had ik ineens veel meer beweging.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 16:29

Even een osteopaat langs laten komen. Geheid dat ie zich vast heeft gehouden met een slecht passend zadel.
En nu niet meer rijden met je oude zadel.

Maar degene die ik heb gezien hiermee waren weer snel goed

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:11

Gwenvd schreef:

wat super dat je dit zelf ook ziet ;)
Verder worden er al tips gegeven ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:15

ik heb veel te lang met een te krap zadel op mijn ruin gereden.
hij kreeg een heel typisch huppeltje, omdat hij de voorwaartse beweging van de voorbenen af kon maken omdat het zadel belemmerde in het schoudergewricht
hij heeft zeker een half jaar rust gehad, het gebied rondom de schoft was ook gezwollen.
hij is meerdere malen behandeld door een fysio/sportmasseur.

zou die dus laten komen :j

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:18

Ik zou een osteopaat laten komen en verder gewoon even niet rijden, ook niet met de barebackpad.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 19:48

Cinnepin schreef:
Gwenvd schreef:

Niks mis met een beetje zelfreflectie. Nu maar duimen dat T goed komt.

Bedankt voor de tips en ervaringen, een masseur wilde ik inderdaad al laten komen als T zadel er is.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:03

Positief blijven. Het komt vast wel goed. Gewoon nu even voorzichtig zijn en niet rijden. Lekker samen rustig aan doen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:08

Gwenvd schreef:
Cinnepin schreef:

Niks mis met een beetje zelfreflectie. Nu maar duimen dat T goed komt.

Bedankt voor de tips en ervaringen, een masseur wilde ik inderdaad al laten komen als T zadel er is.

Als ik een tip mag geven. Ik zou kiezen voor een osteopaat Ipv masseur. Deze kunnen vaak met even wat meer doorpakken op vastgezette gewrichten ed.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:41

Zeker osteopaat ipv masseur. Zelfde ervaring hier en dat komt echt alleen goed met een osteopaat.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 10:53

Dan ga ik een osteopaat zoeken. Verder nu meer rust en longe werk.

quincydesi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:02

Mijn paard gaf ook duidelijk aan wanneer een zadel niet goed lag

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 22:04

Nou helaas loopt hij nog niet goed. In stap en galop zie je niks, in draf ook niet tot hij iets actiever gaat lopen of versnellen.

Dat is toch raar?

Volgende week zaterdag komt er een osteopaat/fysio, weet niet zo goed tot die tijd wat ik moet doen. Wel of niet longeren... hij wordt super druk als hij alleen maar mag stappen :7

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:42

Loopt hij ook niet goed aan de hand of alleen niet goed onder de man? En hoe is het in vrijheid?
Als hij aan de longe zuiver loopt kun je voorzichtig longeren, indien niet zuiver ook niet forceren.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:17

Heb dit ook meegemaakt. Slecht passend zadel en paard kreeg tactfouten in draf. Paard kon met zijn schouder niet voldoende bewegen waardoor hij compenseerde. Foute boel dus.

Zadelpasser er bij en zadel niet meer op mijn paard gelegd.

Paard heeft een jaar revalidatie nodig gehad + intensieve osteopathie. Daarnaast ook lange zoektocht naar een trainer die hiermee aan de slag wou en kon gaan. We hebben het er letterlijk rijtechnisch uit moeten rijden. Het was op de duur een automatisme geworden. Hij was het zo gewoon geworden om zijn lichaam verkeerd te gebruiken dat we nu reeds een jaar dit aan het ombuigen zijn. Plots heb ik een braaf paard, dat spieren krijgt en gelukkig is.

Ik hou de vinger aan de pols en van zodra ik merk dat mijn paard niet 100% loopt telefoontje naar zadelpasser en/ of osteo. Ik laat het zo ver niet meer komen.

Succes met je paard. Het komt goed maar waard geduldig. Laat de osteo liever eens te veel komen dan te weinig. Mijn paard is echt het voorbeeld dat tijd en goede zorg veel doet. Ik ben er van overtuigd dat bij jou ook alles goed komt! (Ik ben nu 2 jaar verder)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:07

Ook niet zuiver aan de longe? Zo nee zou ik wat in stap aan de hand werken. Anders even aan de longe werken.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 01:16

Laibadji schreef:
Heb dit ook meegemaakt. Slecht passend zadel en paard kreeg tactfouten in draf. Paard kon met zijn schouder niet voldoende bewegen waardoor hij compenseerde. Foute boel dus.

Zadelpasser er bij en zadel niet meer op mijn paard gelegd.

Paard heeft een jaar revalidatie nodig gehad + intensieve osteopathie. Daarnaast ook lange zoektocht naar een trainer die hiermee aan de slag wou en kon gaan. We hebben het er letterlijk rijtechnisch uit moeten rijden. Het was op de duur een automatisme geworden. Hij was het zo gewoon geworden om zijn lichaam verkeerd te gebruiken dat we nu reeds een jaar dit aan het ombuigen zijn. Plots heb ik een braaf paard, dat spieren krijgt en gelukkig is.

Ik hou de vinger aan de pols en van zodra ik merk dat mijn paard niet 100% loopt telefoontje naar zadelpasser en/ of osteo. Ik laat het zo ver niet meer komen.

Succes met je paard. Het komt goed maar waard geduldig. Laat de osteo liever eens te veel komen dan te weinig. Mijn paard is echt het voorbeeld dat tijd en goede zorg veel doet. Ik ben er van overtuigd dat bij jou ook alles goed komt! (Ik ben nu 2 jaar verder)

Hier zelfde verhaal dus inderdaad alleen nu na half jaar al zoveel beter dat ik denk dat ik er net op tijd bij ben geweest.
Longeren deed ze bij mij goed en kreeg van osteopaat ook advies om lang laag bij te zetten.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-19 09:35

Astorga schreef:
Loopt hij ook niet goed aan de hand of alleen niet goed onder de man? En hoe is het in vrijheid?
Als hij aan de longe zuiver loopt kun je voorzichtig longeren, indien niet zuiver ook niet forceren.

Hij loopt nu niet onder de man maar er is geen verschil tussen onder de man of aan de longe.

Ik longeer hem overigens alleen met halster, dat doe ik altijd.

Hij loopt zuiver in stap en galop en in draf is hij ook zuiver tot hij iets versneld of actiever wordt. Dan zie je een slag in T wiel zeg maar. Ik begin te denken dat hij een blokkade heeft en daardoor niet verder komt met zijn achterbeen. Hij lijkt het namelijk ook niet echt door te hebben. Ook als ik voel over zijn rug en billen laat hij geen verschil merken tussen links en rechts.

Ik hoop dat het allemaal mee valt, maar Goed wat zo is dat is zo en dan kijken of en hoe het opgelost kan worden.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-19 15:24

Inmiddels loopt hij wel weer goed. Ook als hij wat versneld.

Ben benieuwd naar zaterdag met de osteopaat!

Datum dat het nieuwe zadel komt staat ook al, kan ik mooi een trainingschema maken hoe we verder gaan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:02

Mijn paard had er ook last van, zadel per direct er niet meer op gelegd. Paard lang en laag gelongeerd met dubbele longe om de rug te laten bollen. Ook een osteopaat laten komen, paard loopt nu weer goed. Nu nog in conclaaf met de zadelverkoper die mij het zadel vorig jaar verkocht, zadel is niet pas te maken op mijn paard.

Sprakeloos

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-19 20:21

Oh men wat balen :( zo zuur als het gewoon niet goed is.
Hoop dat je nog wat geregeld krijgt!

Hij is behandeld door de osteopaat, ze voelde een blokkade in het linker si gewricht waardoor hij waarschijnlijk op rechts compenseerde.
Ze vond hem verder eigenlijk heel goed en soepel in zijn spieren en flexibel voor zijn leeftijd.
Ze heeft hem goed kunnen behandelen en verwacht dat met het nieuwe zadel alles helemaal goed is, nu longeren tot het zadel komt en dan weer lekker rijden.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:04

Heel herkenbaar! Mijn paard doet ook een huppeltje inderdaad, of begint aan te galopperen. Wij hebben nu ook een nieuw zadel maar moet het er echt uit rijden. Dacht eerst dat ie kreupel was maar aan de longe loopt hij goed en is helemaal op foto geweest bij aankoop. Zijn echt takt fouten. Als ik hem mooi actief heb dan voel en zie je niks. Maar het is wel frustrerend. Hoop het er snel uit te hebben.

Mijn paard was door de osteo ook helemaal goed bevonden. Maar zadel lag blijkbaar echt mega slecht. Vorig zadel nog erger (vorige eigenaar) daar had hij zelfs wit haar van op de schoft.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie