Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

knorrieporie

Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-19 13:29

*Uitslagen protocol van de paardenkliniek*

Onderstaande is wat er getest is.
Buigproef was in orde. kreupelheidsonderzoek ook.
Bovenlijn spieren zat te vast.
Ataxie proef gedaan. Ze liet haar achterbenen niet gekruist staan dus dat is een goed teken.
Buigen hoofd naar buik ( met snoepjes ) was niet perfect.
Toch maar foto's gemaakt van hals rug en atlas
De nek hebben ze nog een keer schuin op de foto gezet.
Hieruit konden ze zien dat er tussen de 4e en 5e wervel lichte artrose zat in combinatie met overvulde gewrichtsvloeistof. In de rug zit een matig tot ernstige vernauwing in combinatie met botreactie overlapping voorlopig moet madam gelongeerd en gereden worden omdat ze spieratrofie heeft op de bovenlijn.

De keuzelijst qua behandelingen
paard laten operen, tildren infuus, mesotherapie in combinatie met shockwave therapie en laserbehandelingen.

Heeft er iemand ervaringen met dezelfde diagnose als hierboven?
Het lastige ze is niet kreupel, maar heeft een gezonde werklust en gezonde looplust, vrolijk.

bigone

Re: Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:37

Alles hier op bokt terug lezen, topics genoeg over.
Ik zou het bij bosritjes houden en er geen duizenden euro’s insteken . Paard is blijkbaar goed kapot maar wanneer ze nu nog zonder pijn loopt, wat ik me niet voor kan stellen aangezien ze ook atrofie in haar rugspieren heeft, dan licht werk en pensioen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:40

Spieratrofie kan ook komen door ontsteking aan de hals (zenuwbeklemming) wellicht iets om dat eerst na te kijken?

Verder wil je dit paard kopen? Of is het al van jou?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:23

Wat doe je nu met het paard. Hoe houd is het dier. Wat is de huisvesting?

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-19 17:40

rien10 schreef:

Loopt ZZ-Zwaar 8 jaar oud. Staat overdag buiten en 's nachts op stal. Marjan, het is mijn eigen paard, ik heb je even een privé bericht gestuurd!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:58

Hier goede ervaringen met Tildren. Je mag me altijd een PB sturen.

Kimberly (Marius Claudius x prestatie Niveau)
Lady Million O'Hara (Emir R x Furore)
Eastern Eclipse (Westpoint x sport dres. Iglesias)

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-19 18:02

Change3x schreef:
Hier goede ervaringen met Tildren. Je mag me altijd een PB sturen.

Ik heb je even een privé bericht gestuurd!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:10

knorrieporie schreef:
rien10 schreef:

Loopt ZZ-Zwaar 8 jaar oud. Staat overdag buiten en 's nachts op stal. Marjan, het is mijn eigen paard, ik heb je even een privé bericht gestuurd!

Ok. Dus je kent de ins en outs van het dier. De leeftijd, het niveau en de blessure vind ik een lastige combinatie. Als het een “deze wil ik kopen” issue was geweest zou ik zeggen: laten staan. Nu heb ik geen zinnig advies. Sterkte ermee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:38

Zet maar een tijd op de wei en bouw dan bosritten weer rustig op.

gebitsverzorger in Noord-Holland aangesloten bij de NVVGP
http://www.jantineleeflang.nl

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:42

Geen tips maar een dier van 8 dat zz z loopt ... Ik heb er toch moeite mee, ik weet dat het mag en gebeurd, maar zie toch dat veel paarden die jong hoog in de sport lopen overbelast en daardoor geblesseerd raken . Was het paard op röntgen goed voor je met hem begon?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:09

uit de omschrijving en mogelijke behandelingen blijkt al bij welke kliniek je geweest bent.
is allemaal niet zoveel om je druk om te maken. zijn bovenlijn problemen die meer voorkomen bij dressuurpaarden en prima behandeld kunnen worden, precies wat je arts van plan is.

de echte problemen ontstaan pas als je hier niets aan laat doen en gewoon verder gaat met trainen. dat doen nog best veel mensen, de kop in het zand methode. die mensen zijn er dan nog trots op ook, want hun paard heeft nooit wat. En dat zien ze toch echt verkeerd, want elk paard in training zal een keer ondersteund moeten worden in zijn sportende leven.

mijn advies: blijf weg van alle adviezen van internet en laat de behandeling aan de dierenarts over. de meeste ruiters op een forum hebben te weinig kennis van de begeleiding van een sportpaard en praten elkaar na. de problemen die je beschrijft zijn goed op te lossen. na behandeling en wat aangepaste training loopt je paard weer als een kievit.

knollentuin schreef:
Geen tips maar een dier van 8 dat zz z loopt ... Ik heb er toch moeite mee, ik weet dat het mag en gebeurd, maar zie toch dat veel paarden die jong hoog in de sport lopen overbelast en daardoor geblesseerd raken . Was het paard op röntgen goed voor je met hem begon?

Dat dier is over twee weken negen en mag al lang en breed grand prix lopen. Zo heel bijzonder is zz-z nou ook weer niet...

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-19 21:54

Ga ik doen, thanks!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:14

Schakel een dierfysio in ! Die kan je hier goed mee helpen, en je ondersteunen tijdesn het trainen en opbouwen

http://www.e-questria.com
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:53

JeanneV schreef:
uit de omschrijving en mogelijke behandelingen blijkt al bij welke kliniek je geweest bent.

....tjonge.
Men doet eerst "klinisch" onderzoek, dan wordt er geröntgend en ten slotte komt er een conclusie.
Mij lijkt het dat zo ongeveer iedere kliniek zo te werk gaat.

Citaat:
is allemaal niet zoveel om je druk om te maken. zijn bovenlijn problemen die meer voorkomen bij dressuurpaarden en prima behandeld kunnen worden, precies wat je arts van plan is.

Ja, veel dressuurpaarden lopen met een holle rug, achterbenen blijven achter de loodlijn vanuit het heupgewricht van het paard en lopen de uitgestrekte draf als ware het Spaanse pas.
De zwakke onderlijn geeft dan problemen in de bovenlijn.

Enne: zo te lezen is de DA nog niets van plan: er liggen opties op tafel.
Citaat:
de echte problemen ontstaan pas als je hier niets aan laat doen en gewoon verder gaat met trainen. dat doen nog best veel mensen, de kop in het zand methode. die mensen zijn er dan nog trots op ook, want hun paard heeft nooit wat. En dat zien ze toch echt verkeerd, want elk paard in training zal een keer ondersteund moeten worden in zijn sportende leven.

Ja, het is afschuwelijk.

De echte dressuur is gymnastiek die maakt dat het dier ons goed kan dragen - en je schijnt mooie punten te kunnen krijgen voor "dressuuroefeningen" die ronduit belastend zijn (zoals uitgestrekte draf als ware het Spaanse pas).
Citaat:
mijn advies: blijf weg van alle adviezen van internet en laat de behandeling aan de dierenarts over. de meeste ruiters op een forum hebben te weinig kennis van de begeleiding van een sportpaard en praten elkaar na. de problemen die je beschrijft zijn goed op te lossen. na behandeling en wat aangepaste training loopt je paard weer als een kievit.

%) %) %) %) %)

Hoe weet jij dit toch allemaal?

Mijn tip aan TS: neem mensen die zulke enorme beloftes doen "goed op te lossen, loopt weer als een kiviet" met een flinke korrel zout.

Al is de tip aangepast trainen "zo stom nog niet".
(Ik ben niet helderziend dus ik heb geen idee hoe je traint en of en zo ja welke aanpassingen nodig zijn.)
Citaat:
Dat dier is over twee weken negen en mag al lang en breed grand prix lopen. Zo heel bijzonder is zz-z nou ook weer niet...

"Het is maar dat wij het weten..."

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:26

JeanneV schreef:

knollentuin schreef:

Ja het mag, maar dat wil nog niet zeggen dat het paard het aankan,de blessure zit er niet voor niks en komt vast niet van het hooi eten. en over twee weken 9 vind ik ook zo een dooddoener,ik heb er een uit augustus, die wordt geen jaar ouder in januari hoor.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-19 09:59

knollentuin schreef:

Röntgenologisch (PROK) goedgekeurd

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-19 10:00

faunty schreef:
Schakel een dierfysio in ! Die kan je hier goed mee helpen, en je ondersteunen tijdesn het trainen en opbouwen

Ga ik doen, thanks!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:07

Ik schrik er een beetje van dat zulke problemen blijkbaar heel gewoon zijn en dat het 'gelukkig' makkelijk op te lossen is.

Maar waardoor zijn we dit gewoon gaan vinden?
Waarom komt dit vaker voor?
Zit er iets niet lekker in de fokkerij of doen we iets niet helemaal handig in de training.

Preventie lijkt me toch iets wat luider verkocht zou moeten worden dan oplossingen zoals Tildren.
Dat laatste is natuurlijk prachtig mooi dat het er is, als je paard het eenmaal nodig heeft.
Maar hoe voorkomen we dat het erger wordt en dat andere paarden het ook krijgen.

Moeten we anders gaan trainen of paarden uit bepaalde bloedlijnen of met bepaalde kenmerken maar beter niet meer gebruiken voor de sport?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:08

Steek je licht eens op bij iemand als Karin Leibrandt of Mireille den Hoed. Paard zal anders getraind moeten worden dan je deed.
Zij kunnen je inhoudelijker adviseren.

Dit komt idd niet van hooi eten....

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:10

Zover ik weet is PROK alleen de benen en dus niet de hals en rug. Wie weet heeft TS haar paard het altijd al gehad, dat is iets waarover wij niet zouden mogen oordelen.

Kimberly (Marius Claudius x prestatie Niveau)
Lady Million O'Hara (Emir R x Furore)
Eastern Eclipse (Westpoint x sport dres. Iglesias)

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:43

knorrieporie schreef:
knollentuin schreef:

I

Prok is benen, zegt totaal niets over de rest. Ik ga er van uit dat je dit dier op 3,4 jarige leeftijd hebt gekocht en gezien de capaciteiten een flink bedrag hebt betaald. Dan is he des te zuurder dat er nu , vijf jaar later, deze ernstige, niet op te lossen aandoeningen uit komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:50

knorrieporie schreef:

Ataxie proef gedaan. Ze liet haar achterbenen niet gekruist staan dus dat is een goed teken.
Hieruit konden ze zien dat er tussen de 4e en 5e wervel lichte artrose zat in combinatie met overvulde gewrichtsvloeistof. In de rug zit een matig tot ernstige vernauwing in combinatie met botreactie overlapping voorlopig moet madam gelongeerd en gereden worden omdat ze spieratrofie heeft op de bovenlijn.

paard laten operen, tildren infuus, mesotherapie in combinatie met shockwave therapie en laserbehandelingen.

Het lastige ze is niet kreupel, maar heeft een gezonde werklust en gezonde looplust, vrolijk.

Waar komt de spieratrofie vandaan? komt dat door de vernauwing? de rug zit vast zeg je..dat is waarschijnlijk een reactie op de vernauwing. Naast de behandelingen, welke behandeling je ook kiest denk ik dat dit paard hierna anders belast zal moeten worden. Veel voorwaarts/ neerwaarts basis werk om de rugspieren sterker te maken en het paard te leren het lijf anders te gaan gebruiken. Veel afwisseling in hoofd/ hals houding zodat de artrose in de hals niet erger gaat worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-19 12:19

Ninx schreef:
Steek je licht eens op bij iemand als Karin Leibrandt of Mireille den Hoed. Paard zal anders getraind moeten worden dan je deed.
Zij kunnen je inhoudelijker adviseren.

Dit komt idd niet van hooi eten....

Bedankt voor je tip! Zal haar eens contacten.

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-19 12:19

bigone schreef:
Prok is benen, zegt totaal niets over de rest. Ik ga er van uit dat je dit dier op 3,4 jarige leeftijd hebt gekocht en gezien de capaciteiten een flink bedrag hebt betaald. Dan is he des te zuurder dat er nu , vijf jaar later, deze ernstige, niet op te lossen aandoeningen uit komen.

Ja klopt helemaal

Elisa2 schreef:
knorrieporie schreef:

Waar komt de spieratrofie vandaan? komt dat door de vernauwing? de rug zit vast zeg je..dat is waarschijnlijk een reactie op de vernauwing. Naast de behandelingen, welke behandeling je ook kiest denk ik dat dit paard hierna anders belast zal moeten worden. Veel voorwaarts/ neerwaarts basis werk om de rugspieren sterker te maken en het paard te leren het lijf anders te gaan gebruiken. Veel afwisseling in hoofd/ hals houding zodat de artrose in de hals niet erger gaat worden.

Ik ben iemand die heel erg afwisselt in rijhouding, losrijden lang en laag, goed over de rug, maar ook stukken wedstrijdhouding en gericht rijden naar de oprichting. Paard is heel los over de rug zolang de achterhand actief is. De spierastrofie komt door de vernauwing denken we. Madam heeft een gebrek aan calcium in de botten, wordt osteolyse genoemd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:21

Change3x schreef:
Zover ik weet is PROK alleen de benen en dus niet de hals en rug. Wie weet heeft TS haar paard het altijd al gehad, dat is iets waarover wij niet zouden mogen oordelen.

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat je je training zult moeten aanpassen na zo'n diagnose. En kan goed VOOR ts gebeurd zijn, mar dit soort ellende is toch de prijs die je betaald voor presteren op jonge leeftijd.
Althans: het paard betaalt de prijs.

Uiteraard banketstaaf voor ts wanneer zij daar niets mee te maken heeft maar wel met de gebakken peren zit.