Paard weer gaan trainen na blessure

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

IIII

Paard weer gaan trainen na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 14:56

Hallo iedereen,

Ongeveer een jaar geleden raakte mijn pony geblesseerd, ze had een scheurtje in het bot in haar voorbeen. Toen heeft ze een aantal maanden boxrust gehad. Toen we daarna met een schema van de dierenarts aan de slag gingen bleek het toch nog niet helemaal goed te zijn (ze liep niet helemaal taktmatig en je merkte aan haar dat ze niet wilde draven). Daarna hebben we samen met de dierenarts besloten om haar op de wei te zetten en hopen dat dat zou helpen. Nu heb ik deze week weer met haar gewandeld en een beetje gedraaft en ze loopt taktmatig en ik merk dat ze geen pijn heeft. In de wei rent ze ook rond als een gek
Nu is mijn vraag: hoe moet ik het aanpakken om haar nu weer te gaan trainen? Moet ik hiervoor weer naar de dierenarts of kan ik gewoon doen wat goed voelt?
Tips over voeding en andere dingen bij herstel zijn ook welkom.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:58

Ik zou dat met je dierenarts overleggen en niet zomaar zelf iets gaan doen. Na zo'n lange tijd stilstaan kun je beter gelijkmatig de beweging op bouwen. En persoonlijk als het mijn paard zou overkomen, zou ik het ook wel fijn vinden als een dierenarts nog een keer checkt voor aan de slag te gaan.

EquineFlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:57

Inderdaad even met de dierenarts overleggen. Zijn er al nieuwe foto's gemaakt van het bot?
Hoe lang heeft ze 'rust' gehad?

Freestyle instructie, bewegingstherapie & welzijnsadvies
http://www.equineflex.nl
#bewustmetpaarden

IngridM

Re: Paard weer gaan trainen na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:19

Ik zou eerst een foto willen zien hoe het er van binnen uit ziet en opbouwen dan in overleg met de arts doen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:23

IngridM schreef:
Ik zou eerst een foto willen zien hoe het er van binnen uit ziet en opbouwen dan in overleg met de arts doen.

Dit dus. Eerst een foto/echo het is belangrijk dat het scheurtje goed dicht is anders kan dit weer opnieuw scheuren. Dat ze goed loopt zegt niks over hoe het er van binnen uitziet. Aan de hand daarvan kun je een trainingschema opstellen met de dierenarts.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 20:59

Sowieso eerst een röntgen om te checken hoe het eruit ziet en overleggen met je arts.

Mijn paard heeft in augustus een botbreuk opgelopen in zijn voorbeen en ik zit er inmiddels al weer op en draaf alweer hele kilometers. Veel sneller dan verwacht maar mijn paard was echt aan werk toe en werd knetter van al het stappen.

Het werkt voor ons zoals het nu gaat gelukkig erg goed. Ik kijk van dag tot dag hoe het gaat en pas onze ritten aan op wat hij aankan, maar hij word echt elke dag sterker weer.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

IIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-20 18:07

EquineFlex schreef:
Inderdaad even met de dierenarts overleggen. Zijn er al nieuwe foto's gemaakt van het bot?

Na de boxrust zijn foto's gemaakt en daar op zagen ze dat het scheurtje dicht was.

EquineFlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:12

IIII schreef:
EquineFlex schreef:

Na de boxrust zijn foto's gemaakt en daar op zagen ze dat het scheurtje dicht was.

Dat is alvast fijn! Hoe lang heeft ze nu op de wei gestaan?

#bewustmetpaarden

IIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-20 23:55

Ze heeft hierna ongeveer een half jaar op de wei gestaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:34

Ik zou dat ook met de arts overleggen. Het is wel belangrijk dat de spieren er weer goed sterkt op worden want die moeten immers het skelet dragen :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:49

Je kan aan je dierenarts een opbouwschema vragen.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

EquineFlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:24

IIII schreef:
Ze heeft hierna ongeveer een half jaar op de wei gestaan.

Het is inderdaad raadzaam om de dierenarts om advies te vragen wat betreft het opbouwen. Daarnaast is het vaak ook verstandig om een behandeling te laten doen door bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Als een paard een tijdje 'stil' staat gaan ze vaak anders bewegen, om het geblesseerde te ontlasten. Daarvoor gaan ze dan compenseren en krijg je vaak op andere plekken stijve spieren, die op termijn dan weer voor een probleem kunnen gaan zorgen.

#bewustmetpaarden

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:36

mijn paard heeft ook 8 maanden stil gestaan en nadien mocht ik ook beginnen opbouwen.
Mijn paard had ook een letsel aan het bot (wel niet hetzelfde als die van jou).
Ik heb eerst 2-3 maanden stapwerk opgebouwd. 2 weken een paar min per dag, daarna 2 weken 10 min, daarna 2 weken 2 x 10 min, daarna 2 weken 2 x 15 min, nadien steeds verder opgebouwd tot 30-45 min stap

Volgens mij had ik een schema dat er een beetje zo uit zag:
week1-2: 10 min stap, 2 min draf
week3-4: 15min stap, 3 min draf
week5-6: 17 min stap, 5 min draf
controle
week 7-8: 20-25 min stap, 7 min draf (ik deed 10 min instappen, paar min draf, 2 min stap, paar min draf, 10 min uitstappen)
week 9-10: 25-30 min stap, 10-12 min draf
week 11-12: 30 min stap, 15-20 min draf
controle
week 13-14: 15 min draf, 1-2 min galop (1 piste rond links en rechts). stapwerk mocht zo veel ik wou
week 15-16: 15-20 min draf, 4-5 min galop
week 17-18: 20 min draf, 5-7 min galop
controle
week 19-20: 25 min draf, 7-8 min galop
week 21-22: verder opbouwen, grote cirkels en diagonaal draf en galop(enkel cirkels)
week 23-24: verder opbouwen naar 30-40 min normaal werk
controle
nadien: verder opbouwen met moeilijkere figuren (kleinere cirkels, slangenvoltes,...)
toen waren we al 8-9 maanden bezig.
Na een jaar begon ik weer aan af en toe een galopwissel en een balkje lopen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie