overstappen op een rubber bitje?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:53

Anoniemk2 schreef:
Een ongebroken bustrens ligt het stilste in de mond :)

Ja, zeker. Bij meerdere paarden gebruikt en bij allemaal een rustige aanleuning, veel beter dan bij gebroken/ dubbelgebroken omdat het veel stabieler in de mond ligt en veel minder druk geeft op de lagen. Het geeft meer druk op de tong maar dat betekent ook meteen dat het paard met de tong het bit enigszins kan "dragen".
Afbeelding

Andere optie is een Billy Allen trens, ligt ook veel stiller dan een ( dubbel) gebroken maar is door het rolletje in het midden iets flexibel en geeft de mogelijkheid om links/ rechts onafhankelijk te gebruiken.
Afbeelding

Beide bitten zijn goed betaalbaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:33

Spikeandjax schreef:
wat voor merk is de bovenste? :D

Zou goed een Harry's Horse kunnen zijn ( maar zeker weten doe ik het niet, ligt al weer enige tijd in de kast omdat we alle paarden nu op bosal rijden) Al onze paarden liepen er dus prima op ( en ook paarden van anderen die het hebben geprobeerd), sowieso veel beter dan op van die gebroken rammeldingen. :o

Lijkt er in ieder geval wel veel op:

https://www.divoza.com/nl/bustrens-ongebroken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:59

Het valt mij altijd op dat het gros van de bitfitters Trust bitten voorschrijft......Misschien zijn het wel de ideale bitten ( ik heb ze wel eens gezien maar heb er zo mijn eigen gedachtes bij :o ) of zit er ergens een grote sponsor achter al die bitfitters die opeens als paddenstoelen uit de grond komen. Er is zoveel keuze in bitten en de naam Trust valt mij iets te vaak i.c.m. "bitfitter. Daarbij; voor sommige paarden zal een bit simpelweg nooit gaan werken.

Overigens zijn er ook genoeg voorbeelden van bitfitters die de plank misslaan dus persoonlijk zou ik er liever iemand bij halen die gewoon verstand van paarden ( en paardenmonden heeft) en er niks aan hoeft te verdienen ;) :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:53

Spikeandjax schreef:
de eigenaar vind eigenlijk alle bitten wel goed maar het moet wel fijn in zijn mond liggen.
ik wil graag een zacht bit voor zo veel mogelijk comfort :)

Dan zal toch de ongebroken bustrens overblijven; geen gerammmel in de mond, geen kans dat het ding tegen tanden aantikt, geen druk op de lagen en duidelijke hulpen voor het paard. Kan je hem niet een tijdje van iemand lenen om te zien hoe dat gaat?

Of misschien eens op Marktplaats rondkijken, misschien vind je er daar wel een voor een paar cent. https://www.marktplaats.nl/q/ongebroken ... ode:7913TK

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:05

Spikeandjax schreef:
helaas kan ik hem niet van iemand lenen, het word op marktplaats een bit van 14,5 te vinden. ja, die heeft hij. een new forest pony van 1.54 met een bit van 14.5, ik heb hem vaker opgemeten maar het klopt echt en ik meet tussen de ringen in!

Dan is het een pony met een grote mond ;) . Als je een beetje zoekt vind je die ongebroken trenzen rond de 20,-. Weet je zeker dat het bit wat hij nu heeft goed past; het lijkt me erg groot. Mijn Paint van 155 heeft bitmaat 11,5!

Bijvoorbeeld hier https://www.horze.nl/bustrensen/horze-m ... c=google10 en in 14,5.
Het wordt hier anders benoemd maar is dus hetzelfde ( het mondstuk is licht gebogen waardoor deze bitten in het Engels "Mullen Mouth' worden genoemd).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:17

De meeste ongebroken trenzen zijn licht gebogen, ook die van Harrys Horse. Echt kaarsrecht zijn ze er niet/ nauwelijks. Het zijn dus eigenlijk allemaal "Mullen mouth" bitten. Door de lichte buiging geeft het wat meer ruimte voor de tong maar niet zoveel dat het bit alleen op de lagen drukt. De tong heeft daardoor wat meer bewegingsvrijheid. Er is daardoor een mooie drukverdeling over de gehele breedte van de tong en op de lagen.

Citaat:
Een mullen mouth is een zacht inwerkende, ongebroken trens, waarbij het mondstuk licht gebogen is. Het bit rust op de lagen, oefent minder druk uit op de mondhoeken en verdeelt de druk beter over de tong.

http://www.horseparadise.be/bitten.htm

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:48

Hilary schreef:
Als je het hoofdstel aan het kopstuk hebt, hangt het boogje naar beneden. Als je het bit in doet, komt het bit zo in de mond te liggen dat het boogje niet in de tong “prikt”.

Klopt helemaal! Heb je een foto ( evt. per PB) van de pony met dit bit in zijn mond. War hier al genoemd werd; het kan goed zijn dat een ongebroken bit een maatje ( of 2 ) kleiner mag. De dubbelgebroken ligt heel anders en "hangt" wat meer in de mond. Zou ook jammer zijn als je een verkeerde maat besteld.

Het bit op de foto is overigens best een scherp bit omdat het een watertrens is waardoor het alleen maar op de lagen drukt, dan ook nog dubbelgebroken fungeert het bijna als een ketting. door alle punten waar het kan bewegen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 11-11-19 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:51

Geen probleem! :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:43

Tja, lijkt inderdaad de juiste maat ;) .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:55

Spikeandjax schreef:
ElCid schreef:
Tja, lijkt inderdaad de juiste maat ;) .

dat :D
vroeger heeft hij er ook veel op gelopen :)

Ik hoop dat je dan in de ongebroken versie het juiste bit vind :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie