Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:10

Maartje1990 schreef:
Misschien ook wat informatie in de OP? Welke optingen er zijn en/of linkje nat wiki? En andere nuttige sites? Ik weet niey of darkadia daat al mee bezig was?

Lijkt me een goed plan! Ik had ook al info/ideeën naar darkadia opgestuurd, ik dacht dat zij dit topic zou maken :=

Check mijn facebookpagina! B Maarsingh fotografie

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:04

Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:24

Maartje1990 schreef:
Mariett schreef:
Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.

Die 2cm onder het jukbeen gaat vaak niet op. Beter kun je kijken waar het zwevend neusbot eindigt

Maar heel vaak ook wel, eigenlijk. Zo tegen het jukbeen is helemaal niet prettig, de neusriem moet daar ook een eindje vandaan zitten. Het beste is om het gewoon allebei mee te nemen ;) dus echt boven het zwevende neusbeen, maar absoluut ook een bepaalde afstand onder het jukbeen. Je wil er niet tegenaan zitten en ook niet precies op de zenuwknoop.

Mariett

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:34

Ik bedoel eigenlijk vooral aansluitend ;)
Alleen ik zei 'vrij strak' omdat ik heel vaak touwhalsters zie waar je je hele hand met uitgestoken duim nog tussen kan steken. En ja, die bewegen naar het oog. Voor veel mensen is aansluitend dus 'vrij strak' ;)
Ik had misschien iets meer duidelijkheid moeten geven erin. Twee vingers tussen het neusbot en de neusriem is inderdaad een minumum die men moet aanhouden. Anders is de neus nooit helemaal druk-vrij, terwijl je daar eigenlijk wel naar zou moeten streven.

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:50

Nee, ik reageerde op een foto van een touwhalster, gelukkig! Ik was alleen niet zo geconcentreerd op typen en nadenken en dan krijg je dat soort onduidelijke dingen. Ik heb een aantal hele nare foto's gemaakt op Equiday, inderdaad.
Ja, dat klopt ook. Ik zie toch graag dat mijn paard ook nog gewoon kan eten, kauwen, dingen pakken (en in Marietjes mening: slopen) en gapen.
Dus eigenlijk is het het beste om een goede balans te vinden tussen strak genoeg om weinig ruis te geven, minder te schuiven etc. en het paard alle bewegingsvrijheid te geven die hij verdiend.

Volgende keer zal ik mijn post iets leesbaarder en handiger neerzetten.

Ik rij mijn eigen paardje trouwens vaak met touwhalster, maar ik heb ook een aantal sidepulls en we begonnen met een kingekruist hoofdstel, waar ze prettig op reageerde maar om het snoeren en omdat uitproberen ook leuk is (altijd zoeken naar het ideaal en het meest vriendelijkste hè) ligt die alweer een tijdje in de kast.
Momenteel zelf maar een hoofdstelletje maken die voldoet aan al mijn eisen :+

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:35

Nee joh, dat is toch gewoon Duckttape?

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:06

Op wat voor moment besloot je paard terug te rennen?
'Scherpere' optomingen vind ik altijd nogal spannend. Marie is er één keer vandoor gegaan met een bitloos hoofdstel (met bit wel vaker), zo'n kingekruiste van touw (zo'n FRA ding in wit en zwart of geel en rood) met de teugels al inbegrepen. Super leuk ding, alleen de kruisende koortjes waren zo'n 6 mm diameter. Reden wij in het parkje dichtbij, waar een aantal voetballers aan het schreeuwen waren. Dit vond Marie zo spannend dat ze wegrende. En mijn eerste reactie: aan de teugels trekken.
Paardje kreeg dus 6 mm snijdend touw onderaan de kin en begon me toch een partij te rennen! Ze stopte pas toen ik de teugels compleet los gegooid had en haar op mijn stem en zit stopte. Vervolgens heb ik alleen maar met hoofdstelletjes/halsters zonder zo'n scherpe katrolwerking buiten gereden.

Dus, scherp is absoluut niet (altijd) beter. In mijn geval was alle controle in één keer weg door een scherper hoofdstel.

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:24

Ik werk graag met touwhalsters, en ik wilde er binnenkort een nieuwe laten knopen. Alleen ik loop er een beetje tegenaan dat die van mij een beetje begint te schuiven nu hij iets losser is gaan zitten. Ik heb nu natuurlijk vooral 'normale' touwhalsters, en één freestyle halster. Even voor het beeld:
Normaal halster:
http://www.equiplay.eu/extraplaatjes/to ... _meten.jpg

Freestyle halster:'
http://www.horseinmind.nl/wp-content/up ... 00x300.jpg

Het bakstuk bij het freestyle halster is dus een stuk korter. Ik heb het gevoel dat hij het halster daarmee stabieler houdt en meer bij het oog vandaan. Is dat ook waar? Hoe zal ik mijn nieuwe halster (laten) knopen, zoals het eerste touwhalster of zoals de tweede (reden dat ik die niet gebruik is omdat ik het touw wat te dun vind)?

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:30

Ik had in het tweede stukje ook 'laten' tussen haakjes gezet. Alleen dat beantwoord mijn vraag niet helemaal, haha. Want ik zou graag willen weten welke afstand beter blijft zitten :)

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:23

Als je veel grondwerk met een touwhalster doet kan je eerst gewoon proberen om de teugels aan het touwhalster te knopen, als het goed is snapt je paard de druk daarvan goed.
En anders vind ik een low sidepull ook erg fijn! Dus de ringetjes die wat lager op de neusriem zitten :) Dan schuift het wat minder en het is ook wat duidelijker.

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:24

tennan schreef:
Jildau, ik zou gewoon eens een sidepull pakken. Heb je toevallig een lage neusriem liggen? Teugels aan de ringetjes en gewoon kijken of het hem bevalt. :) De release is dan een stuk duidelijker dan bij een kaakgekruist systeem.

Vergeet hem dan niet een heel stuk hoger te doen :) Maar dan is het inderdaad een goede tip!

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:32

Haha je kan niet zeker genoeg zijn vind ik altijd :) Ik zie het zó vaak fout gaan, dus voor de zekerheid hè?

Jildau, in je profiel staat een paard met een aansnoerneusriem. Aan die aansnoerneusriem zitten ringetjes, toch? Die kan je ook gebruiken voor bitloos rijden om het uit te proberen :) Lekker gewatteerd enzo. Alleen dan natuurlijk niet exact doen wat de naam van de neusriem suggereert, niet aansnoeren! Haha :)

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:06

Mooie brede neusriem! Hij zit op het oog hoog/laag genoeg :) Of hij 'los' genoeg zit, weet ik zo niet. Volgens mij moeten er ook met hackamores twee vingers op elkaar tussen de (bovenkant van) de neus en de neusriem zitten!

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:27

Wat tof Lisa! Ziet er mooi uit :)

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:05

Die lijkt er wel heel erg op, maar het is hem niet ;) kijk maar naar de aansluiting bakstukken-neusriem.

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:06

Ik heb de Cuerda van Lovelance! Net even gepast, het leer is net karton helaas, maar hij staat wel erg leuk vind ik :) Ik zit er alleen wel aan te denken om de neusriem 5 cm groter te bestellen, zodat het bakstuk net een beetje beter zit. (Oh en pony ging slapen bij het passen)

Afbeelding

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:43

Afbeelding
Heel jammer van het leer inderdaad :( maar het staat haar gelukkig wel goed zo! En we hebben lekker gereden ermee :)

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:44

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:18

barbar schreef:
Jet valt mij op dat veel dravers bitloos lopen, ook hier op bokt al een aantal reacties van dravereigenaren, allemaal kleine mondjes of andere redenen?

Ik dacht (dus correct me if i'm wrong) dat dat ook kwam door de manier waarop Dravers in de koers aangespoord worden om harder te gaan: ze krijgen druk in de mond, waardoor het hoofd meer omhoog gaat, waardoor ze harder gaan. Omgekeerd dus, waardoor bitloos misschien makkelijker is bij deze paarden.
Maarr ik heb geen idee of dit wel waar is!

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:40

Klopt, het is dan wel symptoombestrijding. Maar veel mensen doen bij dit soort dingen natuurlijk aan symptoombestrijding. Ik heb het al een paar keer (buiten dit topic) voorbij zien komen, dus vandaar dat ik het zei!
Zijn dravers echt rommeliger met de mond? Hoe komt dat denk je? Er zijn natuurlijk ook andere paardenrassen die wat gevoeliger zijn, maar dat specifiek Dravers rommeliger zijn wist ik niet.

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:47

Een tijdje geleden had ik een leuk tweedehands gevlochten IJslanderhoofdstelletje gevonden bij de kringloop, 5 euro :D
Dus ik heb vandaag mijn eerste neusriem gemaakt! Leer snijden, verven en vervolgens voor het eerst met de hand naaien, en alsof dat niet genoeg was ook nog eens onderleggen :+
Dus mijn handen doen pijn, maar vanavond meteen ermee gereden! Hij zit erg mooi, sluit mooi aan en hoeft niet strak te zitten om te blijven zitten (op deze foto netjes meer dan 2 vingers er tussen, en zo heb ik hem ook gelaten). Hij is heel zacht en Marie deed het zo goed! :D

Afbeelding
Afbeelding

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:23

Ooh ik ben heel benieuwd!

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:45

Kan je de barokke sidepulls niet eens uitproberen? Of heb je die 'geleend'?
Ik vind ze overigens erg leuk! Alleen ik vind het bakstuk geloof ik toch iets te lomp/groot. Dat kan bij een barok paard wel, alleen mijn haflinger gaat er denk ik in verdrinken :( Maar de cob maat staat jouw paarden erg leuk!

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:35

Een sidepull is redelijk veilig te gebruiken :) Die stropt niet en veel paarden vinden hem prettig.
Je kan beginnen met de sidepull en een bitje en dubbele teugel, kijken hoe dat gaat :)

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:07

Kan het een zachte kaptoom, zonder ijzer in de neusriem? (Heb je eventueel een foto van de pasvorm?) Dan zou je die eventueel ook kunnen gebruiken als hij dat kent :)