Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Maartje1990

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:07

Misschien ook wat informatie in de OP? Welke optingen er zijn en/of linkje nat wiki? En andere nuttige sites? Ik weet niey of darkadia daat al mee bezig was?

[LZP] Getrouwd dankzij bokt
''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak
[BB-HK] [VOLG] konijnenparadijs in de maak!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:52

Ene paard reageert prima op een sidepull ander op kaakgekruist ander weer t beste op een touwhalstertje. Dit is voor een kaakgekruist een prima hoofdstel, ikzelf heb altijd een voorkeur voor rondgenaaide riemen omdat die een betere release hebben maar dat heeft dat hoofdstel ook dusdat is top.

Zorg wel dat je neusriem hoog genoeg zit. Want deze moet niet op het zwevend neusbot liggen deze kan dan (in theorie) breken (denkdat die kans klein is in de praktijk). Daarboven is het sowieso absoluut onmogelijk.

Afbeelding

''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:53

Abeltje1990 schreef:
Ik ben nu begonnen met mijn mini appaloosa te mennen dmv de bitloze neusriem van ideal. Als je het op je men hoofdstel in elkaar hebt is het een kaakgekruist systeem.
Hij reageert er in ieder geval super op.

Als er kinderen op hem rijden, gebruik ik een sidepull, wil niet dat kinderen in zijn mondje zitten.

Die heb ik ook voor mijn shetXwelsh hij is altijd met bit bereden en begonnen met liverpool maar na een jaar vervangen voor deze dus men er denk ik al een jaar of 3 mee? Moet zeggen valt wel erg klein uit. Ik heb nu maat cob voor hem?!

Ohz wordt hij (heel af en toe wordt hij bereden) ook met kaakgekruist (van barefoot) gereden daar reageert die er ook top op. Zag ook geen reden van optoming te wisselen ook al en ik gevoelsmatig een voorkeur voor sidepull (maar dat vind ik een minder geschikte optoming voor de wagen)

Afbeelding
Ps: beestje is al 26 :+

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:05

Marieke: prima sidepull heb m zelf ook nog liggen helaas nooit gebruikt wegens niet passen. Welke maat heb je nodig ikeb nl maar pony te koop

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:30

jojoni schreef:
Ik denk erover om mijn ruin ook bitloos te gaan rijden. Ik merk dat hij aan de hand heel goed reageert op het halster van monty roberts en ohz met bit erg snel reageert op alles wat ik met mijn handen doe. Tanden zijn nagekeken.
Er rijden ook soms kids op, die ik nu geen teugels geef maar als ik bitloos ga zou dat eventueel wel kunnen.

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Je moet proberen om te weten hoe je paard reageert maar waar begin je mee?Hoe werken die systemen... ik weet het gewoon niet meer..

Je kan het dually halster ook gebruiken om te rijden. Die zit nl stakker dan een normaal halster en zaldan een goed beeld geven of je paard goed op een sidepull reageert.

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:31

Jennyxx schreef:
Dat heb je mooi opgelost, Appelflapje :j

Weten jullie welke kaakgekruist hoofdstel wel een goede release heeft? Ik denk diegene met touw of niet?

Touw of rondgenaaid heeft beidde een prima/betere release dan platte riemen. Fra heeft die maar barefoot bijv ook

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:58

jokari schreef:
ik rij meestal met sidepull, af en toe met kaptoom maar dat blijkt toch moeilijker voor paardlief.

Wat mij vaak opvalt : veel sidepulls hebben keelriemen zoals een gewoon hoofdstel. Dat is toch niets waard ? Ik eis absoluut een kaakriem - daardoor vallen veel modellen gewoon al onmiddellijk af bij mij. En die keelriem sloop ik toch maar.
Ik heb 1 fijn model met kaakriem maar zou eigenlijk wel een tweede willen. FRA heeft, als ik mij goed herinner, maar 1 model met kaakriem, maar die heeft dan een ronde neusriem, en dat wil ik niet.

Iemand hier die een sidepull met kaaksriem én met platte neusriem heeft en mij het merk kan meedelen ?

Captain, je moet het neusje er meer uitrijden, hij loopt achter de loodlijn. :P :P
Ik wou dat ik zo kon rijden met mijn pony, is echt nog geen optie. :)

Micklem? Of barefoot heeft er ook eentje

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:06

Mariett schreef:
Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.

Die 2cm onder het jukbeen gaat vaak niet op. Beter kun je kijken waar het zwevend neusbot eindigt

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:46

Nee hoor geen enkel probleem doen wel meer mensen :j

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:31

Biothane is Kunsstof opzich prima materiaal. Slijtvast. Ik vind het er alleen erg dun (en dan mogelijk scherp?) uitzien. Maar anderzijds ook weer goed op de plek door die kaakriem

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:36

Nessa schreef:
Knap dat je weer buiten bent gaan rijden waaslander.
Ik ben nu 2 dagen weer aan het rijden (na osteopaat behandeling). Gisteren buitenritje gemaakt. Ik was toch behoorlijk nerveus. Hopelijk is het vertrouwen snel terug.

Elk paard reageert weer anders op een optoming. Als de mijne fijner te rijden is met bit, tja dan maar bit. Zelfs mijn lesgeefster vind haar beter lopen met bit (zij is voorstander voor bitloos)

Dus ik ben niet zozeer tegen bit en pro bitloos. Wel ben ik pro vriendelijk rijden :D

Dit is dus ook mijn visie al kom ik vaak over alsof ik alleen bitloos goed vind. Ik gebruik geen bit omdat ik het niet nodig vind/heb. Waarom ies extra's gebruiken als het niet nodig is? Maar in zo'n geval is het dus wél nodig en heb ik er geen problemen mee en zou ik het zelf ook gebruiken :j

Dat gezegt zou ik zelf wel eerst kijken naar eventueel een andere bitloze optoming en ook of er rijtechnisch een reden is (of medisch). Alvorens naar een bit te grijpen. En als ik een bit zou nemenzou ik wel een bitfitter laten komen :j

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:04

Ik heb zojuist op een informatieve post van xy... En nog allemaal letters getemd met de vraag of dat in de OP zou mogen.

Maar misschien is sowieso een informatieve OP handig? Met info over de verschillende optomingen, hoe die moeten zitten (eventueel met plaatjes erbij?). Ik weet niet of er mensen zijn die daar een bijdrge aan zouden willen geven als dat van de modjes mag? Ik zou zelf wel een stukje info kunnen geven over bitloos mennen (doe ik ondertussen al enkele jaren)

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:08

missanita84 schreef:
waar men je mee maartje ?
lijkt mij heel handig idd

Ik men met ideal kaakgekruiste bitloze neusriem. Ohz heb ik meer een voorkeur voor sidepull maar voor het mennen vind ik die onlogisch. En hij is echt op de pinken te rijden :j

Edit: omdat hij kaakgekruist zo goed al reageerde heb ik 'm ohz ook kaakgekruist en niet met sidepull, maar principe van sidepull spreekt me meer aan.

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:26

oliviaolijf schreef:
Hebben jullie ervaring met een kaakgekruist hoodstel? Ben misschien van plan 1 te kopen.

Ik men met een kaakgekruisde optoming, reageert hij perfect op. Zodoende heb ik onder het zadel ook een kaakgekruisde maar die wordt alleen door mijn nichtjes gebruikt (ik ben te groot) werkt ook fijn. Maar verschilt matuurlijk per paard. Ander paard dat ik rij reageert wel ok op kaakgekruist maar veel beter op een simpel touwhalster

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:08

geen ervaring mee, maar denk wel dat die van barefoot, door die staalkabel, wat scherper zal zijn. Als je dat juist prettig vindt dan kan het een prima optoming zijn hoor. Scherp is natuurlijk relatief plus deels ook afhankelijk hoe je zelf met die optoming om gaat.

Maar bij de barefoot optoming kun je wellicht met een lichter contact al meer gedaan krijgen dan met die cuore waar je wellicht wat meer contact moet pakken voor je hetzelfde resultaat hebt (ik noem maar wat).

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:41

Barbar: mijn vriendin heeft ook een draver en merkte ook veel meer rust nadat ze overgestapt is op bitloos. Per paard zal de juiste optoming verschillen. Zo reageert haar paard het fijnste op een touwhalster. Ikzelf men met een kaakgekruiste optoming en hiermee wordt diezelfde pony ookaf en toe bereden.

Gevoelsmatig heb ikmeer een voorkeur voor een sidepull kaak en kingekruist kan wel eens afknellen f geem goede release hebben. Ikzelf zou wel voor koorden of rodgenaaide riemen gaan vanwege betere release.

De meeste paarden reageren goed op een sidepull. Maar dit kan dus wel per paard verschillen

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:33

Draver van mn vriendin wordt dressuurmatig met bit gereden. Buiten rn met springen bitloos. Is hij veel beter op te rijden. Symptoombestrijding? Ja misschien. Is dat erg? Mijn inziens niet. Ik ben van mening dat bitloos over het algemeen prettiger/beter is dan met bit.

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:19

Isapaardje: ik heb die zelf ook. Ik gebruuk wel een andere kaakgekruiste optoming voor de wagen (hoofdstel met oogkleppen). Als je links trekt komt er druk op de rechterkaak, achter het oor en ook wat op de (zijkant) neus.

Ik heb zelf een aantal keer lange lijnen gedaan vervolgens gewoon ingespannen toen dit goed ging. Ondertussen men ik al meerdere jaren bitloos.

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:22

Ik herken je probleem. De ideal neusriem gesp je aan je normale hoofdstel vast. De koorden moet je knoopjes in maken zodat je lussen krijgt. Die kan je dus makkelijk korter maken. Uiteraard moet je het hoofdstel wel om kunnen blijven doen
De koorden van de ideal zijn wel een stuk dunner dan de barefoot (en dus scherper), ik ondervind hier geen problemen van.

Afbeelding

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:57

Haperen? Ik bedoelde dat je een lusje maakt op het einde van het koort en daardoor je leidsel vastmaakt. Dat doe je door een knoop te maken

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:22

Ik ben absoluut pro-bitloos maar niet anti bit. Waarom wil je zo perse bitloos rijden?

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:32

Mariekexxx schreef:
Ik ben opzoek naar een mooie sidepull maat pony. Heeft iemand tips?

Ik heb nog een nieuwe, alleen gepast, sidepull liggen, de fra pardoes. Maat pony natuurlijk. Die is nieuw €75,50 VP is €50 mocht je interesse hebben pb maar.

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:47

Kaakriem is ook dat et hoofdstel beter ligt en fijner werkt. Dan is zo'n vlechtje denk ik niet voldoende.

Heb je misschien een foto van hoe het er uit ziet? En misschien kun je eens meten hoelang het moet zijn en dan bij een ruitersportzaak zoeken naar een lengte sperriem die past?

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:41

woepsie90 schreef:
Hier mijn Barefoot Syringa met sperriem maat full als kaakriem. Vind het gewoon niet zo mooi :o
Merkte wel dat hij toch een gaatje strakker kon, dus dat is iig opgelost (op de foto zit 'ie op z'n grootst).

Zijn kinriem is sowieso te groot, maar dat wist ik al. Moet ongeveer 3-4 gaatjes bijprikken en dan die flap aan het einde afknippen.

[ [url=m/48uGw1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mJmEg8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind m nog erg losjes ogen! Daarnaast kan je niet zo'n lederen schuifje erom doen bij de ringen dat t mooier valt?

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:35

willemlover schreef:
Hoi allemaal,
Aangezien hier veel kenners zitten kom ik even binnenvallen met een vraagje.
Ik ben namelijk op zoek naar een mooi bitloos kaakgekruisd hoofdstel. Momenteel leen ik een "simpele" barefoot van mijn instructrice. Maar zou graag iets meer luxe willen. In de zin van een mooie sierlijke frontriem.
Een aantal "eisen" / wensen:
- kaakgekruisd
- zwart
- sierlijke frontriem.
- eventueel anatomisch gevormd achter de oren.
- niet te dunne neusriem.
- ronde keel/kaak riemen voor een betere release.

Wie o wie weet waar ik zo'n hoofdstel kan vinden??

Alvast bedankt :D

Edit: had dit al deels getypt toen darkadia reageerde:

Barefoot heeft een hoofdstel met al jouw wensen op je lijstje! Ik heb m zelf ook super fijn hoofdstel (van darkadia overgekocht hieboven, sorry wil m mniet meer kwijt!) De contour juwel http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... Jewel.html

''Pak m'n hand maar''