Ervaringen Bridle2fit?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xyzutu2

Re: Ervaringen Bridle2fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:15

Ik heb deze hoofdstellen in de hand gehad toen onze paardentandarts langs kwam en vond de afwerking en leerkwaliteit super, maar als ik dan de foto's op dit topic zie dan snap ik niet dat zelfs bij hoofdstellen die speciaal op het hoofd van het paard worden aangepast er nog steeds neusriemen aangeraden worden waarvan de bakstukken tegen/op of zelfs over het jukbeen heen zitten.
Dat vind ik erg raar, zeker als je er zoveel voor betaalt en het ook nog eens door een professional aangemeten zou zijn. Het kan zijn dat de neusriemen op de foto's toevallig allemaal scheef zitten waardoor ze aan 1 kant met het bakstuk op het jukbeen zit, maar het ziet er erg gek uit.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:53

wwillemijn schreef:
Zo was ie aangemeten

Afbeelding

Dit vind ik dus echt niet kunnen. :n Niet alleen is het neusstuk van de neusriem te kort waardoor hij de bakstukken over de jukbeenderen trekt, maar ook lijkt de frontriem te kort waardoor het hoofdstel en vooral de keelriem erg ver naar voren wordt getrokken.
De laatste zit een stuk ter qua neus inderdaad. De frontriem zou misschien nog iets langer mogen om de oren wat meer ruimte te geven, maar dit ziet er een stuk comfortabeler uit voor het paard.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:51

Hier wordt duidelijk met tekeningetjes uitgelegd hoe het bakstuk van de neusriem in de ideale wereld precies hoort te vallen; achter het jukbeen en 2 vingers onder de onderkant van het jukbeen: http://equi-team-shop.de/wp-content/upl ... aum_v3.pdf
Dit gaat toevallig over een bitloos hoofdstel, maar hetzelfde geldt ook voor een normale neusriem. Bij veel paarden krijg je alleen het probleem dat als een paard een kort hoofd heeft, hij tussen de mondhoek en het jukbeen niet meer 4cm vrije ruimte over heeft voor een 4cm brede neusriem; dan wordt hij of te hoog tegen het jukbeen aangehangen of het bit komt er aan de onderkant tegenaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie