zadels, verwarring alom, ik weet het niet meer

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

tantethee

zadels, verwarring alom, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-11 19:17

zoals de titel al enigzins doet vermoeden, zit ik met een zadelprobleem.
nou ja probleem, inmiddels verpest het al maanden mijn goede humeur, en nu ook mijn vakantie.
graag het hele verhaal lezen en heb je een tip of een voorkeur dan graag onderbouwen.
Mijn eigen voorkeur kwa zit enz heb ik even buitenwege gelaten. bij de foto's graag letten op de pasvorm en niet hoe het zadel er uit ziet

in het kort:
voor mijn 4 jarige net beleerde arabier een podium zadel aan laten meten, deze was in mei klaar, ik helemaal blij vond het super.wel vond ik dat het zadel wat hoog boven het paard lag, maar goed ik heb voor mijn overstap naar endurance altijd engels gereden, dus dacht dat het zo hoorde..
tot na een langere rit, ( ik rijd alleen nog maar buiten)de hele schoft was opgezet en dik.
fysio er bij paard weer helemaal los laten maken en vakantie in de wei, alles is weer netjes weg getrokken

zadel lag goed vrij van de schoft, zadelmaker er weer bijgehad, en toch maar een grotere boom er in,hoewel hij ook nog steeds vond dat het eerste zadel best netjes lag. maar ook met dit zadel precies hetzelfde probleem.eigenlijk maar 1 keer mee gereden, hij protesteerde oren in de nek en zelfs omhoogkomen.
zo ken ik mijn paard niet, zadelmaker weer gebeld en afspraak gemaakt.

tussentijds de fysio maar weer laten komen en de boel weer loswerken. zadel had duidelijk geen goede invloed, en was nu ook helemaal klaar met podium.
zadelpasser kwam later die week, en gad een sommer marakesh en een zadel van the araabian company.
Op de Sommer gaf paard gelijk weer een reactie, onder de arabian liep hij goed weg. zondags met een ontspannen paard rondje door bos gestapt.

maar door al het gedoe behoorlijk aan het twijfelen, en zelfs mijn gezonde verstand begint me in de steek te laten, had ik inmiddels ook een afspraak geplant bij een andere zadelmaker die ook digitaal zadels meet.
dus afgelopen dinsdag paard in de trailer, zadel ook mee, en afgereisd naar de volgende prof.

werd daar super serieus genomen, paard wet aan alle kanten goed bekeken en zo ook het zadel wat ik nu nog te leen had, hij vond het een mooi zadel maar vond het niet passen, boom zou te wijd zijn. waardoor het zou gaan schuiven.
hij pakte 2 zadels die eventueel geschikt zouden zijn en die ik even zou proberen,
de zaldi viel al af bij het passen, die was te lang, en de massimo leek goed te liggen, dus er op.

Na een paar rondjes ontspande paard en reed ik fijn, in draf had ik het gevoel dat hij mij aan 1 zijde naar de buitenkant van het zadel gooide en nam daarbij het zadel mee.
dit was simpel op te lossen door de voorsingel te gebruiken, dat kon hij zo omzetten.
Zo gezegd zo gedaan, singelplek werd gewisseld en zadel om te testen mee naar huis.

woensdag wilde ik rijden met een kennis, en had er zo veel zin in, zadel zou eindelijk goed zijn, maar ik kon niet eens meer aansingelen |( , vriendlief vond dat ik toch even door moest zetten en er op gaan, dus heel voorzichtig aangesingeld en gaan zitten, en achter ander paard aangestapt.
paard sond weer op de rem, en gespannen, en probeerde omhoog te komen.
snel alles er weer afgehaald en paard even op stal gezet, want na da moment ging ik even door emotionele rollercoaster.

inmiddels rijgenootje gearriveerd, en paardje och maar weer het zadel van zadelmaker 1 opgeknupt, niks aan de hand en hebben een heerlijk ritje gemaakt op een vrolijk huppelend paard staart mooi los dragend en geheel ontspannen.
Maar in mijn achterhoofd nog steeds het stemmetje van zadelpasser 2 die zegt dat het zadel dus niet past.

sorry voor het lange verhaal maar het maakt me ondertussen helemaal gek. net zadelpasser 2 weer gebeld of het kan komen door de voorsingel. Hij wilde in ieder geval de singel weer terug zetten om te kijken of het daar aan lag.
Maar die singel was juist belangrijk voor de stabiliteit :?

maar wat moet ik nu????????? ik weet het helemaal niet meer, gaan jullie voor 1 van de zadels of beide niet, zo nee heb je een suggestie?
ik heb dus een rondgeribte arabier, schouder loopt redelijk ver door, zadels moeten niet te lang zijn, weinig schoft, is nog iets overbouwd en zal nog wel een poosje groeien veranderen door spieren.
daar ben ik me uiteraard van bewust,
heb even foto's gemaakt van beide zadels

allereerst een krijttekening:(lijnen staan waar het zadel daadwerkelijk contact heeft met de rug paard
blauwe lijn is the arabian compagnie sadlle ( gebruikt testzadel)
witte lijn : massimo ( nieuw zadel)

Afbeelding

zadelpasser 1:
Afbeelding

zadelpasser 2
Afbeelding

zadel 1:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zadel 2:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:01

Ik weet niet of je iets aan mijn menig gaat hebben. Maar ik vindt beide zadels eigenlijk vrij hoog liggen. Ze liggen er meer op dan om het paard. Verder vindt ik wel zadel 1 beter liggen gezien ik vindt dat het 2de zadel achter over kiept misschien toch te smal??
Maar goed ik heb er weinig verstand van maar dit viel me op. Wat me verder nog opvalt is dat het lijkt dat zadel 1 te lang is maar op de krijtfoto is die wel kleiner dus misschien een vertekend beeld.

Tja ik weet het niet blijft toch een beetje lastig als beide zadelmakers je iets anders aanraden en je paard toch niet helemaal goed reageert.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:12

Luister naar je paard, die verteld het je als ik het zo lees keurig als er iets niet lekker zit.

Zijdelingse stabiliteit en naar achteren schuiven kan je eventueel ook opvangen met een (jacht)voortuig.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:15

Mij lijkt zadel 1 ook beter te liggen, dan zadel 2. Misschien nog eens foto's maken als je het zadel hebt aangesingeld? Twee vind ik ook achterover liggen. Doe er dan gelijk even beugelriemen aan, kun je ook zien of deze mooi naar beneden hangen. Heb een Fries met een soortgelijke rug, ga morgen weer zadels passen, want het is best een lastige vorm.

Misschien nog een tip van andere orde. Mijn paard reageerde ook heel heftig op zadels. Dacht eerst dat dat kwam door haar trauma, maar afgelopen februari heb ik er een supergoede osteopaat bij gehad en ze bleek problemen met maag en lever te hebben. Na de behandeling is ze niet meer nijdig geweest naar een singel en ik heb vanmiddag een boomloos zadel gepast, wat een beetje te dicht op de schoft lag. Totaal geen reactie, terwijl ik er normaal al zo'n beetje af had gelegen.

Swift

Re: zadels, verwarring alom, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:23

Ik vind beide zadels niet mooi liggen, het lijkt mij dat dit beter moet kunnen. Ze liggen erg hoog boven het paard en lijken niet mooi aangesloten te liggen.
Wij hebben een C-pony die ook rondgeribt is maar smal van voren en met een hoge schoft. Op haar ligt de Trekker classic (semi boomloos) perfect. Dit zadel kun je zelf heel makkelijk aan alle kanten traploos verstellen. Ik heb dit zadel trouwens ook voor mijn brede en ronde haflinger waar het ook perfect op ligt. Voor meer info over het zadel kun je kijken op www.buitenzinnig.nl

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:24

Zadel twee lijkt idd erg achterover te liggen. Lijkt mij niet prettig zitten en niet goed voor de rug van je paard. Ik ben het met mijn ´voorgangers´ eens dat ze zadel nogal hoog boven de schoft lijken te liggen. Hoewel het erg lastig is om dit van een foto te beoordelen. Misschien toch de kamer te krap. Het lijkt er wel op dat de kamer (voorkant zadel/ zweetblad) netjes met de schouder meeloopt. Is boomloos niet iets voor jullie? Ik rij zelf al heel lang boomloos. Ook lange ritten en ik heb nooit zadelperikelen of rugproblemen bij de paarden.
Waar reed je voorheen eigenlijk mee? Dus voordat je de podium liet maken?
Laatst bijgewerkt door TinePine op 12-08-11 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.equestic.com
Happy Athlete
Your horse is an athlete too! The Equestic App on your phone gives you the insight you need to train your horse to be a happy athlete!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-11 20:29

het eerste zadel ( het gebruikte zadel, reageert mijn paard goed op hoor,( ook aansingelen geen probleem) ze liep vandaag ook weer ontspannen haar rondje, zelfs niet strak aangesingeld lijkt het goed te liggen, lees de dingel was te lang dus kon niet nasingelenzadel bleef binnen de blauwe krijtstrepen, zadel 2 ( de nieuwe massimo geeft ze heel duidelijk aan het niet fijn te vinden)
ankem: mijn fysio is ook osteopaat, ze word dus al behandeld, ze reageert gelukkig heel heftig als ze dus last heeft van een zadel.

swift en tinepine: ik heb zo mijn redenen om niet voor boomloos te kiezen. toch bedankt voor het meedenken.
ik zal ook nog even een aangesingelde foto laten zien, die van de eerste heb ik al wel, van de tweede word dat wat lastig. gezien ze er onderuit probeert te komen

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:32

TS ik had mijn opmerkingen nog even bewerkt. Misschien kun je het nog even teruglezen ;-)

Happy Athlete
Your horse is an athlete too! The Equestic App on your phone gives you the insight you need to train your horse to be a happy athlete!

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:38

Ik ben geen expert natuurlijk , maar ook mij lijkt zadel 1 beter liggen dan zadel 2 ;) Ik zou gewoon goed naar je paardje luisteren ,als paardlief aangeeft het tweede zadel niet fijn te vinden dan zal daar wel een reden voor zijn.

Trotse eigenaresse van Fancy Sollenburg (Uphill x Krack C)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:39

Sharkj schreef:
Ik ben geen expert natuurlijk , maar ook mij lijkt zadel 1 beter liggen dan zadel 2 ;) Ik zou gewoon goed naar je paardje luisteren ,als paardlief aangeeft het tweede zadel niet fijn te vinden dan zal daar wel een reden voor zijn.

Dit zegt voor mij ook meer dan duizend woorden. Van een zadelmaker of bokkers;-)

Happy Athlete

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-11 20:43

hoi tine pine, heb nog even weer gelezen.
ik heb haar in februari / maart rustig aan beleerd met een springzadeltje, dit lag redelijk maar was wat lang
maar doordat ik graag endurance wilde rijden me georienteerd op endurancezadels, bewust van het feit dat ze nog zou groeien uiteraard, zodoende eigenlijk uitgekomen bij een podium.ik wil dus graag endurance rijden, en eventueel af en toe een dressuurproefje, maar goed voorlopig hobbelen we alleen nog door het bos, voorwaarts neerwaarts en recht.

tinepine en sharkj: ik ben het 100 % met jullie eens, maar ik was en ben er zo naar van, wil het gewoon graag goed doen, op dit moment is mijn gevoel bij zadel 1 beter dan bij de massimo, maar ik neem zadelpasser 2 ook zeker wel serieus en die durfde toch echt te zeggen dat het zadel te wijd zou zijn in de boom.
wel grappig dan weer dat iedereen unaniem zadel 2 te smal vind :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:50

Beide zadels liggen in mijn ogen niet optimaal.
Zadel 2 lig van achter aan gezien niet netjes.
Zadel 1 heeft niet zo zeer te veel ruimte op de schoft,maar lijkt langs de schoft of er ruimte tussen het zadel ligt en de zijkanten van de schoft.
Ik denk dat het zadel daar wrijving veroorzaakt waardoor het paard op reageert.Verder vind ik zadel een wel netjes liggen zoals ik op het oog kan zien.

Kan hij bij de boom niet ietsjes smaller gemaakt worden.

Ik heb altijd geleerd dat je van achter door het zadel heen moet kijken.
Dat de zweetbladen achter de schouders moet liggen.
Hij recht moet liggen dus niet voorover kiepen of achterover.

Over zadelmakers, tja ik denk dat ze altijd wel wat op elkaar aan temerken hebben.
Het is toch handel :P

Ik heb op mijn beide arabieren een kentaur penlopa liggen, die ligt netjes.
Voor buiten ritten en springen zoek ik nu een veelzijdigheid leuk tweedehands voor een nette prijs
Nou dat is dus drama.
Kan van iemand een wintec kopen, die komt van achter omhoog en tussen de zweetbladen en de romp zit teveel ruimte..

Het is niet de makkelijkste klus voor dit soort paarden :+

van Bronckhorst Arabians : http://vanbronckhorstarabians.weebly.com/
Ter Dekking: AF Montoyo prachtige Arabische GGK Hengst met krachtige ruime bewegingen
van Bronckhorst Arabians bemiddeld in het in en verkopen van Arabische volbloeden.
Ook het trainen voor zowel show als onder het zadel behoort tot de mogelijkheden

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:52

Succes met je zadels! Luister naar je gevoel en je paard. Dan komt het helemaal goed. Wij hebben echter alleen de foto´s en jouw verhaal. Iedereen tot nu toe lijkt dezelfde conclusie te trekken. Lijkt met trouwens ook niet lekker om de endurance te rijden op een zadel dat achterover ligt. Dan rij je uren ´berg op´.

Happy Athlete

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:52

Zadel 2 drukt volgens mij op 1 punt achter in de kussens en zal je paard last van hebben omdat ie daar precies op de spier ligt. Hoe liggen de zadels verder? Kan je er met je hand onderdoor als je het zweetblad aan de onderkant iets optilt en dan met je hand onder het kussen doorgaat van voor naar achter? Verder vind ik beide zadels van voren aan de bovenkant van de kussens niet mooi aansluiten... Maar t is wel lastig te zien zo op fotos :)

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-11 20:56

tamary: als ik nu een nieuw zadel koop wil ik niet gelijk wat moeten verbeteren door een jachttuig,
overigens schuift zadel 1 niet, wnat heb gereden met de krijtstrepen op paard, en niet strak aangesingelde singel.
zadel 2 zou dus wel schuiven doordat ik naar de buitenkant van het zadel word gegooid, dat zou de voorsingel moeten oplossen, maar die gaat hij nu weer terug zetten morgen.... pffrf hoezo verwarrend

barcelona: ik zou van zadelmaker 2 dan wel wat profesioneler gedrag verwachten, hij werd me aan alle kanten aangeraden, juist ook omdat je daar ook met je eigen zadel digitaal kan laten zadel meten, als het goed is is het goed....
hij vond mijn paard helemaal niet zo moeilijk :(:)

Afbeelding

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-11 20:58

marjan: zadel 1 kan ik gewoon met mijn vlakke hand onderdoor, zadel 2 moet ik iets meer moeite voordoen.
de kussens van zadel 1 volgen de rug mooi, de kussen lopen achter wat op, zadel 2 liggen de kussens ook aangesloten op de rug, kussen zijn wat korter en zadel lijkt voor idd wat smal.en dus te drukken.
bij beide zadels ligt de ruggengraat mooi vrij en kan ik door het zadel heen kijken

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:01

Ik had beide zadels nog gezien, wel al je problemen gehoord maar zo op foto vind ook ik zadel 1 beter liggen dan zadel 2, die ook wat langer lijkt.Toch zou voor het hele duidelijke beeld wellicht een foto kunnen plaatsen van beide zadels met singels dicht en beugels eraan, dit kan ook een heel ander beeld geven.
Daarnaast ben ik het grondig met meerdere boven mij eens dat als paardlief overduidelijk aangeeft een zadel niet fijn te vinden dat daar echt reden voor zal zijn.
Vergeet niet dat ieder merk zadel de druk over de druk van een paard iets anders verdeeld door de verschillen in de boomvorm, vulling en ander stikwerk. Best kans dat hoewel zadel 1 misschien volgens de pro niet 100% ligt deze toch de druk dusdanig over het hele zadel verdeeld dat je bier hierdoor het fijnste loopt en dat zadel 2, volgens de prof de best liggende, de druk dusdanig verdeeld dat je bier daar wel hinder van ondervind.

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:01

zo op de foto vind ik eigenlijk geen van beide zadels 100% goed liggen, maar zadel 1 ligt dan toch beter dan zadel 2. die massimo kiept duidelijk naar achteren en is dus te smal. Maar bij beide zadels vind ik dat ze erg ver boven je paard liggen. Zo'n 3 vingers tussen shoft en zadel is ideaal.
Kan ook wel kloppen aangezien zadelmaker 2, zadel 1 te breed vond. Hij zal dus een smaller zadel (massimo) meegegeven hebben. Maar die kiept, dus te smal.

Ik vrees dat zowel zadel 1 als zadel 2 nog te ver naar voor liggen. als ik het goed zie, eindigt de schouder zo'n 2cm verder naar achter, als waar de krijtstrepen staan. Maar dat is moeilijk te zien op een foto, dus daar durf ik me niet echt over uitspreken.

Maar dan krijg je wel het probleem, dat de boommaat afgemeten wordt op de schouder, en niet op de rug. Schouder en rug hebben niet noodzakelijk dezelfde hoek. Bij mijn eigen paard valt dit enorm goed op. Als ik een zadel zou nemen die de lijn van haar schouders volgt, heb ik een veel te smal zadel. De boom moet de ronding van de rug volgen, aangezien het achter de schouder moet liggen om de bewegingsvrijheid te garanderen.

Als je zoekt naar zadels voor endurance, raad ik je aan om eens te kijken naar het gamma van Green Distance. Zelf heb ik daar een Gaston Mercier gekocht, die mij (en mijn paard) uitstekend bevalt. En ze heeft ook zadels die geschikt zijn voor korte ruggetjes zoals die van je arabier. Met een beetje geluk heeft ze een tweedehandsje die je bevalt.

En als je zelf wil weten waar je op moet letten:
- Het zadel mag niet op de schouder liggen (3 vingers tussen het schouderblad en de voorboom)
- Het lendengebied van het paard moet vrij blijven.
- Het zadel moet in balans liggen, dus niet voorover of achterover kantelen.
- Het zadel moet voldoende schoftvrijheid bieden (3 vingers wanneer het zadel los ligt, 2 vingers wanneer er aangesingeld is en de ruiter op het paard zit).
- Er mag geen sprake zijn van bridging of rocking, het zadel moet overal even goed dragen.
- Controleer of er voldoende ruimte is voor de wervelkolom (5 tot 6cm tussen de kussens)
- Het zadel moet recht liggen als je achter het paard staat.
- Je hand moet gemakkelijk onder het voorste deel van de kussens passen, wanneer het zadel aangesingeld is. (niet wanneer je er op zit, je gewicht moet ergens heen!)
- Het zadel mag niet klapperen tijdens het lichtrijden.
- Tijdens het rijden mag het zadel niet verschuiven wanneer genoeg aangesingeld werd.

A horse is not a trend or a fashion statement,
it is a commitment, a companion, a responsibility.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:03

Heb je Heleen al gebeld voor een BC? Misschien dat zij je kan helpen?

T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3
http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: Bruiloften, Newborn, Cake-smash, Bohemian en workshops!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-11 21:06

liselot: heleen is op vakantie, probleem is nu ook wel dat ik geen BC budget meer hebt, gezien ik me een nieuwe podium zit die als inruil geen piep waard is bij heleen :(

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:07

podium is niet particulier te verkopen? Wel zwaar klote zo zeg

T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3
http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: Bruiloften, Newborn, Cake-smash, Bohemian en workshops!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:08

ok dan ligt 2 dus gewoon te strak en ligt achterover dus is gewoon niet passend. Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard beste schoft korte rug wel breed maar mist de spieren nog om de schoft... Ik ben nu gericht aan het trainen om haar gespierder te krijgen en had een passend zadel en die was na 3 weken al te krap geworden :s Nu op advies van osteo en zadelpasser maar even met een dik bondje eronder aan het rijden zodat het zadel hoger ligt aangezien ze verwachten dat ik anders weer een nieuw zadel moet over een maand.. T is echt heel erg frustrerend als niks past (ben zelf een maand aan t klooien geweest en moet eerdaags dus weer opzoek)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:09

Zijn er verder geen andere zadels waar je intressen in heb?
En kunnen er geen kleine veranderingen gebracht worden in de zadel met opvullen/wijder maken of weet ik wat zodat ze nog beter passen.

Hij is nog jong en gaat dadelijk heel anders in bouw/bespiering worden.
Dus dat ga je ook nog krijgen.

Op mijn 1e arab lag een wintec in het begin helemaal top.
Na 2 jaar lag hij totaal niet meer,zelfs met veranderingen in de boom.

En uiteindelijk wil je gewoon lekker weg kunnen rijden zonder twijfel.....
Ik denk dat als je een 3e zadelmaker er naar zou laten kijken ook totaal iets anders zegt.

Luister inderdaad ook naar je gevoel...meestal klopt dat wel...bij mij wel in ieder geval wel

van Bronckhorst Arabians : http://vanbronckhorstarabians.weebly.com/
Ter Dekking: AF Montoyo prachtige Arabische GGK Hengst met krachtige ruime bewegingen
van Bronckhorst Arabians bemiddeld in het in en verkopen van Arabische volbloeden.
Ook het trainen voor zowel show als onder het zadel behoort tot de mogelijkheden

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-11 21:13

ashketlon: green distance is me bekend, maar gaston mercier is helaas geen oplossing voor mij.
zit er zelf niet super op, lees na anderhalf uur rijden bij esther heb ik 3 dagen plat gelegen, ben zelf ook niet geheel een groentje kwa zadels passen, maar ben nu helemaal de weg kwijt.
mijn gevoel zegt nu zadel 1, ik heb een blij vrolijk paard en ik zit goed. die zou ik eventueel in 17,5 inch kunnen bestellen maar die was er nu niet als testzadel. maar iets bestellen wat ik niet eerst kan proberen maakt me ook weer zenuwachtig...

barcelona: als ik er zelf enigzins in kan zitten heb ik interesse, ga nu wel meer voor dit soort modellen,
ik heb de sommer marakesh ook geprobeerd dat was ook niks, en de zaldi ( look a like gaston mercier) maar die was te lang in 17 inch, en heb met mijn achterwerk en lange bovenbeen echt 17,5 inch nodig...

liselot: ook niet echt, ja voor de helft wat ik er voor betaald heb, daarnaast heb ik nu niet eens mijn eigen podium, ja een gedeelte, er zit een ouder test boom op.
dus kan daar nu nog helemaal niks mee...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:19

Volgens mij passen beide zadels niet; ze liggen te ver naar voren (waarschijnlijk omdat vooral 2 anders veel te lang is?).
Een zadel hoort ruim achter het schouderblad te liggen en mag nooit verder dragen dan de 18e rib.

In the circle of life, you should never take more than you need....................