Drafbaan vraag [HAR]

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JosefienE

Drafbaan vraag [HAR]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 19:14

Vandaag was ik voor het eerst op een renbaan / drafbaan en ik vroeg mij af waar dat riempje van het hoofd naar het tuig voor is (zie foto's)? Volgens mij gaat het richting het bit als ik het goed zie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook hadden sommige paarden ipv beenbeschermers/kappen deze dingen om hun benen, zijn dit ook beschermers? Ik vond dat de paarden die dit om hadden, niet goed liepen, kan toeval zijn natuurlijk.

Afbeelding

Als iemand het weet, hoor ik het graag :D

Josefien / KWPN / 28
[RIJ-ITP] Western weekend FSR

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:23

Dat is een check. De eerste en de 3e foto zijn een kincheck, dus dat zit niet in de mond maar onder de kin. 2e foto is een check met bitje.

Een check is bedoeld om een paard te ondersteunen in het houden van de draf. Sommigen kunnen zonder check, anderen gaan als ze moe worden heel erg op je handen leunen.

De onderste heb ik nog nooit in Nederland gezien. Lijken kniegemaschen, dat zijn kniebeschermers. Als een draver hard draaft wil hij nog wel eens zijn knieën raken dus doen wij daar bescherming om. Deze echter zitten vrij hoog.

Een paard die die om heeft loopt niet per defenitie slechter, dat zal toeval zijn geweest.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 19:27

ruitje schreef:
Dat is een check. De eerste en de 3e foto zijn een kincheck, dus dat zit niet in de mond maar onder de kin. 2e foto is een check met bitje.

Een check is bedoeld om een paard te ondersteunen in het houden van de draf. Sommigen kunnen zonder check, anderen gaan als ze moe worden heel erg op je handen leunen.

De onderste heb ik nog nooit in Nederland gezien. Lijken kniegemaschen, dat zijn kniebeschermers. Als een draver hard draaft wil hij nog wel eens zijn knieën raken dus doen wij daar bescherming om. Deze echter zitten vrij hoog.

Een paard die die om heeft loopt niet per defenitie slechter, dat zal toeval zijn geweest.

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Foto's zijn in Denemarken gemaakt dus kan kloppen dat ze in Nederland niet die kniebeschermers hebben, maar waarom gebruiken ze dan die en niet de kappen zoals ik meer zag? Zit daar verschil in? Dit lijkt op de foto op elastieken

Josefien / KWPN / 28
[RIJ-ITP] Western weekend FSR

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:07

ruitje schreef:

Het paard, of de pikeur?

Ik kom uit Ironië, dit ligt aan de Sarcastische zee.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:28

ruitje schreef:

Is een check niet ook om te voorkomen dat het paard kan bokken en zo de pikeur kan raken? Dat dacht ik altijd

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) M2+7
Nieuwe Horseware rijbroek maat 28 te koop

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:42

Kunnen ze alsnog mee bokken hoor met een check. Hoofd kan zo niet ver naar beneden.

Die knie kappen heb ik nog nooit gezien. Wij gebruikte altijd ie 'standaard' zoals je ziet bij de meeste.

Goedenmiddaghhh

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:42

Nee :) . Een paard kan wel minder goed bokken met een check maar hij kan nog steeds goed slaan als het moet. Als je een slaander/bokker heb moet je een slagriem omdoen of de staart vast aan de sulky :) . Maar een echte bokker of slaander zie je vaak niet op de koers, ik zie dat echt zelden.

Een paard wat op je handen gaat leunen valt uit elkaar, dat gaat op de voorhand lopen, met zijn hoofd steeds lager, dat gaat gewoon niet zo goed.

Het helpt ze dus in kadans te blijven.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:45

ruitje schreef:
Nee :) . Een paard kan wel minder goed bokken met een check maar hij kan nog steeds goed slaan als het moet. Als je een slaander/bokker heb moet je een slagriem omdoen of de staart vast aan de sulky :) . Maar een echte bokker of slaander zie je vaak niet op de koers, ik zie dat echt zelden.

Een paard wat op je handen gaat leunen valt uit elkaar, dat gaat op de voorhand lopen, met zijn hoofd steeds lager, dat gaat gewoon niet zo goed.

Het helpt ze dus in kadans te blijven.

Bij ons op hadden we dus wel een paar die sloegen tijdens training. Maar tijdens koersen niet.

Goedenmiddaghhh

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:50

Oké, weer wat geleerd! :)

Ik heb er wel eens een bokkend over de baan zien gaan, daarbij was de check ook losgeschoten. Maar dat was een jong paard die mee was voor de ervaring, niet in een koers. Zag er wel doodeng uit, pikeur hing helemaal achterover op de sulky om z'n benen te ontwijken.

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) M2+7
Nieuwe Horseware rijbroek maat 28 te koop

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie