Welk hoofdstel voor onrustig hoofd?

Moderators: Amaryllis, C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

CalipsoLover

Welk hoofdstel voor onrustig hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 23:43

Ik heb het gevoel dat mijn paard zijn hoofdstel toch niet honderd procent goed ligt en hier en daar te veel druk geeft. Ik rij met een gewoon dressuur hoofdstel met dikke neusriem van Harry's Horse, geen uitermate chique hoofdstel dus. Paard is in het begin van het rijden soms wat onrustig met zijn hoofd, dus ik vroeg me af welk hoofdstel volgens jullie nu echt een aanrader is.

Diallo VW♥

_Zsazsa_

Re: Welk hoofdstel voor onrustig hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:52

De Hööks hoofdstellen verdelen heel erg goed de druk.
Afbeelding
Werkt bij mijn super gevoelige paard heel goed, ipv al die onzinnige strakke riemen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 23:54

_Zsazsa_ schreef:
De Hööks hoofdstellen verdelen heel erg goed de druk.
[ [url=m/HYLU0Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Werkt bij mijn super gevoelige paard heel goed, ipv al die onzinnige strakke riemen.

Dacht inderdaad aan zoiets dergelijks, zag ook die van Rambo voorbij komen die eventueel ook bitloos te gebruiken zijn, maar die zijn wel heel erg prijzig...

Diallo VW♥

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:54

Die ik heb kost ronde 70€

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:55

Je zou een anatomisch hoofdstel kunnen proberen zoals de Rambo Micklem.

Maar omdat je al eerder een topic had, waar je een ander bit zocht, ook omdat je paard schudde, geloof ik, vraag ik me af of je paard neit een blessure heeft in de hals?

@ZsaZsa: het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat al die riemen strak aangesnoerd worden natuurlijk :) neusriem moet zeker twee vingers tussen kunnen op het neusbeen, anders zit hij echt te strak.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 00:09

Avalanche81 schreef:
Je zou een anatomisch hoofdstel kunnen proberen zoals de Rambo Micklem.

Maar omdat je al eerder een topic had, waar je een ander bit zocht, ook omdat je paard schudde, geloof ik, vraag ik me af of je paard neit een blessure heeft in de hals?

@ZsaZsa: het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat al die riemen strak aangesnoerd worden natuurlijk :) neusriem moet zeker twee vingers tussen kunnen op het neusbeen, anders zit hij echt te strak.

Ben inderdaad nu ook overgestapt naar een ander bit, dit is nog even wennen en kijken en we proberen dus van alles uit, uiteraard stap voor stap en met tijd, maar denk dat een geschikt hoofdstel misschien ook al een stap in de goede richting is. Paard is zeer recent zowel door de dierenarts als de osteopaat nagekeken maar er zijn geen echte gebreken te vinden, ook de rug is volledig 'clean'. Tandarts is 2 weken geleden geweest en gebruik nu een bit op zijn advies, heb hier nog maar 2 keer mee gereden en hij is hier nogal onrustig op maar ik probeer het nog even uit, paard wordt vaak onzeker en onrustig bij druk

Diallo VW♥

Linde83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:39

Heb je al wel eens een lage neusriem geprobeerd in plaats van een gecombineerde?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 00:42

Linde83 schreef:
Heb je al wel eens een lage neusriem geprobeerd in plaats van een gecombineerde?

Ja, heb ik nog steeds liggen maar deze lag niet goed vind ik, wel enkele maanden mee gereden.

Diallo VW♥

BaBritFre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:43

Je zou een Rambo Micklem kunnen proberen? Die moet natuurlijk net weer mooi op het hoofd van jouw paard passen maar bij de meeste warmbloeden lukt het wel. Als je in de buurt woont, mag je de mijne wel eens passen :)

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 11:32

BaBritFre schreef:
Je zou een Rambo Micklem kunnen proberen? Die moet natuurlijk net weer mooi op het hoofd van jouw paard passen maar bij de meeste warmbloeden lukt het wel. Als je in de buurt woont, mag je de mijne wel eens passen :)

Ik dacht inderdaad aan deze, staat momenteel ook afgeprijst ergens voor 135 euro en dat vind ik wel de moeite. Ik woon in Waasland, België.

Diallo VW♥

BaBritFre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:35

CalipsoLover schreef:
BaBritFre schreef:

Ik dacht inderdaad aan deze, staat momenteel ook afgeprijst ergens voor 135 euro en dat vind ik wel de moeite. Ik woon in Waasland, België.

Oh ja dat is dus echt de andere kant van België. Let erop dat als jouw paard een brede kaak heeft, je een maat groter neemt. Ik had voor mijn Haflinger een maat extra full nodig en dan nog ging die kaakriem op het laatste gaatje dicht.

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 11:52

Mijn paard zit tussen een cob en een full dus zou sowieso gewoon een full nemen, neem normaal altijd een cob maar dat is altijd maar nipt gepast. Indien hij niet past denk ik wel dat ik hem kan terug sturen.

Diallo VW♥

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:04

die van hooks is wel mooi, mag je daar ook wedstrijden mee rijden?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:11

Ja dat mag ook met wedstrijden.

@Avalanche, ik weet dat dat niet de bedoeling is maar op wedstrijd zie je helaas echt veel aangesnoerde neus en sperriemen.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:22

_Zsazsa_ schreef:
Ja dat mag ook met wedstrijden.

@Avalanche, ik weet dat dat niet de bedoeling is maar op wedstrijd zie je helaas echt veel aangesnoerde neus en sperriemen.

Ja echt he?? En dan niet snappen dat het paard niet fijn is om te rijden...... en sommigen zijn er zo aan gewend dat ze het niet eens meer voelen.......

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:56

11-01-2016 Dus ik hou je gevangen in zeeën van tijd, waar seconden een leven lang duren.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-19 11:37

Gelukkig hier altijd twee vingers tussen de sperriem en neusriem :)

299 euro is net iets boven mijn budget :=

Diallo VW♥

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:40

Voor mij was een Rambo Micklem echt een wereld van verschil. Van onrustig met het hoofd slaan bit vastpakkend paard naar rustig en zacht in de aanleuning gaand paard.

Op zoek naar een leuke, lieve hond? Kijk ook eens bij AnimalinNeed. Tientallen honden hebben nog geen fijn huis! Bij vragen staat mijn PB-box altijd open!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:41

Zijn die Hooks er ook bitloos?
En hoe vallen ze qua maat?

Mijn pony heeft bakstukken maat shet nodig, maar voor de rest zit ie meer op pony/cob :\

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:44

Ik heb een bridle2fit lage neusriem/hoofdstel gekocht. Met name omdat de meeste standaard hoofdstellen te dicht naar haar ogen trekt en kopstuk niet goed is. Met deze had ik echt een wereld van verschil. Mijn pony loopt ook fijn op de micklem en de qhp sedna (ook iets lager ingesteld) op een hoge neusriem of niet anatomisch gaat ze kopschudden en word ze strak in de kaken.

Afbeelding

Laerkens Beauty L1+2 dressuur

[o]

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:02

Voor die van mij was de simpele lage neusriem gewoon de oplossing. Heb eerst een losse gekocht en aan het hoofdstel gedaan, en toen dat zo goed beviel een nieuw hoofdstel met lage neusriem gekocht. :j

https://www.instagram.com/1991leane/
Gibalia L+1 dressuur B+16 springen
Velvet M1+5 eindstand
Lorna Pensioen

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-19 12:39

Lage neusriem heb ik geprobeerd maar lukt ten eerste niet goed met een pelham en lag ook niet goed op het hoofd van mijn paard, als ik hem een gaatje hoger deed dan lag hij niet goed bij het bit en als ik hem dan op de juiste hoogte had viel hij altijd maar te laag tegen de neusgaten...

Diallo VW♥

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:23

Ja een pelham kan inderdaad niet met een lage neusriem. Voor het springen heb ik een Mexicaanse neusriem, maar twijfel eigenlijk om zonder neusriem te gaan rijden.

https://www.instagram.com/1991leane/
Gibalia L+1 dressuur B+16 springen
Velvet M1+5 eindstand
Lorna Pensioen

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:40

Heb je al eens een hoofdstel met een ander kopstuk geprobeerd? Vaak reageren paarden ook op de druk die het kopstuk geeft op de atlas en/of oren. Als dit knel zit zullen ze ook proberen deze druk kwijt te raken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 14:18

Kaula schreef:
Heb je al eens een hoofdstel met een ander kopstuk geprobeerd? Vaak reageren paarden ook op de druk die het kopstuk geeft op de atlas en/of oren. Als dit knel zit zullen ze ook proberen deze druk kwijt te raken.

Dit inderdaad...

Die van mij ging van net achter de loodlijn naar erop/ervoor door alleen een ander kopstuk.
Dit was van Bridle2fit en is niet heel duur...

Ik ging oorspronkelijk voor een bit, maar dit was veel essentiëler.