Soorten hackamore + hoofdstel?

Moderators: Amaryllis, C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Amanda
Correspondent

Soorten hackamore + hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 11:11

Ik rijd nu sinds een half jaar buiten met een hackamore en dat bevalt eigenlijk heel goed. We komen van een bit met scharen, wat ook goed ging. Maar bitloos leek mij toch wel fijner.
Echter weet mijn lieve haflinger heel goed waar hij doorheen kan denderen, maar op een hefboomwerking reageert hij super. Hij is met los teugeltje te rijden en laat zich makkelijk corrigeren wanneer nodig.

Nu heb ik een goedkope hackamore met standaard scharen via MP gekocht om te proberen, maar ik wil wel kijken naar iets mooiers, netters en goede kwaliteit. Er bestaan diverse systemen, maar ik ben er te weinig in thuis, vandaar dit topic. Wie kan mij meer vertellen, voorbeelden, ervaringen, enz.

Ik heb nu een mooi degelijk westernhoofdstel. Dit kan net, maar het moet niet dichter bij de ogen komen. Dus ook daar ben ik voorzichtig naar aan het kijken. Voorwaarde: het moet wel western(achtig) zijn.
Afbeelding

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')

pmarena

Re: Soorten hackamore + hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:13

Vind je een S-hackamore niks? Dat vind ik persoonlijk 1 van de mooiste systemen :)

Een meer western-hackamore met langere scharen zoals je die ook wel regelmatig in westernshops kan vinden dat is ook wel gewoon een fijne.

En de Clover-hackamore is ook een aanrader vind ik, zie Google :j

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

Amanda
Correspondent

Re: Soorten hackamore + hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 11:23

Lange scharen hoeven niet per sé. De lengte die ik nu heb bevalt heel goed. Nadeel is alleen dat wanneer ik de kinketting vastmaak, de scharen ook een soort van naar elkaar toe knijpen. En dan zit de kinketting echt niet strak :D

Clover ga ik zoeken. S is zeker een optie, maar heb er geen ervaring mee en ken er ook niemand mee. Wat is het voordeel van de werking tov de traditionele hack?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:27

Ik vind het zelf van de S heel erg fijn dat die niet zo snel tegen de mondhoeken van het paard aan wiebelt als de traditionele die je nu hebt.

Bij de lange scharen heb je dat ook een stuk minder. Nadeel van de lange scharen vond ik zelf vooral dat als Rena ging "jeuken" met hoofd langs been weet je wel (zomer, vliegje...dat soort dingen) dat je dan die scharen zo hard tegen de benen en hoeven hoorde kletteren.

De Clover is een vrij zware hackamore maar dat was wel onze favoriet nadat we in de loop der jaren verschillende modellen geprobeerd hadden :)

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl

Amanda
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 11:28

Ja, dat tegen de mondhoeken trekken bedoel ik inderdaad :j
Dat gebeurt bij deze heel snel.
De werking van de S is hetzelfde?

De clover ziet er prachtig uit. Systeem lijkt op wat ik nu heb, met een brug er tussen. Zeker interessant!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:40

Ik lees even mee! Ben benieuwd naar ervaringen. Ik heb gewone scharen in combinatie met een biothane neusgedeelte van goedhart.erg tevreden over! Maar er zijn wel mooiere.

Afbeelding

Ooit een bloem gehad maar die klapte om. En een s-hack maar daar denderde ze door heen.... Echter is dat echt al 10 jaar terug en is ze nu sowieso met alles beter bij mij te houden

.

[o] Wietje-pietje-poepsienees! [o]

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:43

Ik vind qua (in)werking geen verschil zitten tussen de hack die je nu hebt en de S-hack. Wel vind ik het dus fijn dat die niet tegen de mondhoeken wiebelt. Mijn voorkeur gaat uit naar een S-hack met een vaste plek waar je bakstuk doorheen gaat.

Dus de eerste 3 hier zeg maar, niet nr. 4 en 5 waar er geen bakstuk-oogje in de ronding zit :)
https://goedhard.nl/index.php?item=&act ... 40&lang=en

Het kan overigens best zijn dat anderen liever willen dat het bakstuk meer beweging heeft.
Als je ze even een berichtje stuurt ga ik er vanuit dat ze wel zullen weten waarom mensen voor de ene of andere versie kiezen :)

En een elastische kinriem :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-04-19 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:45

Ik zie vaak dat de bakstukken akelig tegen de ogen aankomen, dus ipv een keelriem vind ik een kaakriem veel vriendelijker(!)
Maar hét perfecte hoofdstel met korte bakstukken, S-hack en kaakriem kom ik niet vaak tegen.

Anderhalve pony in bezit

darkchrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:45

Ik heb een S gehad en die beviel erg goed.
Helaas verkocht.
Heb wel foto’s via app voor je Amanda.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:48

Amalarab schreef:
Ik zie vaak dat de bakstukken akelig tegen de ogen aankomen, dus ipv een keelriem vind ik een kaakriem veel vriendelijker(!)
Maar hét perfecte hoofdstel met korte bakstukken, S-hack en kaakriem kom ik niet vaak tegen.

Ik wil zelf sowieso een hoofdstel met een knik er in, zoals bij een halster met een ring op de kaak die het "bakstuk" doorbreekt van het kopstuk waardoor het geheel mooi wegknikt van onder het oog vandaan :j

Amanda
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 11:50

DC: graag!

De S is ook wel interessant om te proberen. Prijstechnisch ook :D
Deze ziet er ook wel interessant uit: https://goedhard.nl/index.php?item=komp ... 13&lang=en
Iemand daar ervaring mee?

Amalarab: ja, daarom ook de vraag naar tips voor hoofdstellen inderdaad :j
Nu ben ik ze in de westernvariant nog niet tegengekomen.
Wat vind jij een acceptabele afstand tussen oog en bakstuk?
Ik vind het met de hack die ik nu heb nog wel meevallen. Heb ook met een bosal gereden, maar lag het er echt vlak langs. Niet fijn :n

pmarena: bestaan die? Foto? O:)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:59

De hackamore van Stübben is ook erg mooi!

Maar qua scharen is het ook wel kijken en afwachten hoe je paard erop reageert.
Ik rijd normaal ook met de normale korte scharen maar sinds kort ook deze erbij:

Afbeelding
(nog niet mee gereden)

Instagram: icehorse_drifandi
Drífandi frá Ponjée <3

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:00

Zelf rij ik buiten ook het liefst met een S-hack. Eigenlijk altijd met een los teugeltje en op stem/zit, maar vooral in het begin willen we nog wel eens een discussie hebben over het tempo waarbij er flink door gedendert kan worden en dan werkt dit heel makkelijk qua corrigeren, met weinig druk en korte duur en daardoor het vriendelijkste. Qua inwerking van een gewone scharen hack (die je nu hebt) of de S vind ik er geen verschil in zitten. Maar wat betreft de ligging vind ik de S prettiger, vooral ook omdat de bakstukken wat lager komen te liggen en dus minder snel te hoog bij het oog terecht komen (dit kan natuurlijk afhankelijk zijn van vorm van paardenhoofd).

Zelf heb ik de volgende constructie, soms met keelriem en soms dus zo met touwhalster door de frontriem heen. Werkt ook erg fijn! Maar zoals je ziet, is hierbij een kaakriem niet nodig (ook niet als er meer druk op de scharen komt). Dit is alleen wel een biothane hoofdstel, geen western. Dat laatste is ook erg lastig, heb er wel eens naar gekeken namelijk maar ik kwam zelf tot de conclusie dat het of laten maken is of zelf gaan knutselen helaas.

Afbeelding

Zoals je ziet kan er aan dit hoofdstel wel een kaakriem! De keelriem gaat via de bovenste ringen en kan je korter maken tot kaakriem. Dat is wel ideaal aan biothane, het is enorm aanpasbaar.

@Drico, ik vind jou bakstukken eigenlijk te dicht bij het oog liggen. Vooral als er nog wat druk op de scharen komt, komen ze nog hoger en zitten ze al tegen het ooglid aan... Ik zou daar wel echt een kaakriem aan vastmaken.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 15-04-19 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

[center]•••

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:00

Ehm.... ja..... ik zit te zoeken naar een foto maar zit met 2 problemen:

1] ik dacht dat ze ook op de Marylot website stonden sinds een x aantal jaar maar daar kan ik ze zo snel even niet vinden

2] meer dan 10 jaar geleden heb ik er zelf 1 gemaakt in Beta Biothane en er daarvan een aantal laten maken omdat ik vast niet de enige was die graag de bakstukken van de ogen weg wilde hebben en er verder niks te vinden was. Nu kan ik daar echter nergens meer een foto van vinden natuurlijk :roll:

3] Barefoot heeft hier na lang zeuren van mijn kant, een lederen versie van gemaakt enkele jaren geleden. Maar daar mag ik eigenlijk ook geen link van plaatsen omdat ik die zelf ook verkoop.

Dus tja ik weet zo snel even niet hoe ik je nu een plaatje kan laten zien van iets soortgelijks Y;(

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:15

@pmarena ik denk dat je de Barefoot Contour Physio bedoelt? Waar je een bit aan de bakstukken kunt maken maar ook een kaptoom neusband, sidepull of dus hackamore? Ik kan er geen voorbeeld van vinden met hackamore eraan, maar dat is natuurlijk wel mogelijk en dan is die knik in de bakstukken met kaakriem echt ideaal!

[center]•••

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:44

Jeps die :j

Die is gebaseerd op waar ik zelf al jaren mee rondreed in Biothane. Dat werkt echt super +:)+
Ow wacht even....er schiet me ineens wat te binnen!! Volgens mij zag ik een poosje geleden van Dabo's Design ook iets langskomen dat daar op lijkt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:45

Tadaaa! Gevonden! Hier zie je de knik niet zo duidelijk maar dit idee zeg maar :)
https://dabo-design.nl/shop/paarden-design-cat/

Maargoed, iets dergelijks kan natuurlijk ook best wel gemaakt worden in mooi leder met een western uitstraling, als je jaren met hack wilt rijden best de investering waard denk ik, om wat unieks te (laten) maken :j

Amanda
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 14:02

Aah top. Duidelijk :j
En ja, precies, dan wil ik daar ook best in investeren. Mits het niet té gek is natuurlijk :D

Ik ben ook positief over de S. En betaalbaar om te proberen. Dus ik denk dat ik die sowieso op korte termijn ga aanschaffen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:09

Groot gelijk, kans is groot dat je er geen miskoop aan gaat hebben :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:52

Amanda, acceptabele afstand: dat je bij het korter maken van de teugel gewoon NIET bij dat oog komt met het bakstuk.
Suliko, mooi hoofdstel met dat ringetje voor een kaakriem!
Ik volg al jaren de Henson-paarden op Facebook. Ze rijden dan met Hackamore en een soort touwhoofdstellen. En elke keer die bakstukken van touw tegen de paardenogen aan! Echt supersneu! Heb er al eens op gereageerd in het Engels maar er is niks veranderd helaas. -O-
Wel jammer, het idee is goed maar er zou een kaakriempje toegevoegd moeten worden.
https://www.facebook.com/EspacesEquestresHenson/

Anderhalve pony in bezit

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:05

Amalarab schreef:
Amanda, acceptabele afstand: dat je bij het korter maken van de teugel gewoon NIET bij dat oog komt met het bakstuk.
Suliko, mooi hoofdstel met dat ringetje voor een kaakriem!
Ik volg al jaren de Henson-paarden op Facebook. Ze rijden dan met Hackamore en een soort touwhoofdstellen. En elke keer die bakstukken van touw tegen de paardenogen aan! Echt supersneu! Heb er al eens op gereageerd in het Engels maar er is niks veranderd helaas. -O-
Wel jammer, het idee is goed maar er zou een kaakriempje toegevoegd moeten worden.
https://www.facebook.com/EspacesEquestresHenson/

Ik vind het ook zo’n apart iets dat er nog steeds zo weinig hoofdstellen voor een hack te vinden zijn. Want er rijden toch aardig wat mensen mee, je kan overal neusriempjes ervoor vinden, waardoor veel mensen een gewoon hoofdstel gebruiken (en er dus ook gesuggereerd wordt dat dit kan), maar dit resulteerd bijna altijd in te hoge bakstukken. Die dan net acceptabel zijn in stilstand, maar dan wordt er vergeten dat er nog druk op kan komen en de bakstukken gemakkelijk een centimeter of meer naar boven schuiven... erg frustrerend, want blijkbaar zien veel mensen dat dus niet.

[center]•••

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:50

Instagram: icehorse_drifandi
Drífandi frá Ponjée <3

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:40

Drico schreef:
Kramer heeft nu ook een best mooi hackamore hoofdstel, maar weer jammer dat het hoofdstel niet los te verkrijgen is zonder de hack, want ja, die heb ik zelf al :')

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... Anatomical

Dat is inderdaad een goede dressuurvariant! Alleen jammer van de hack inderdaad, want vind deze ook nog eens behoorlijk lelijk en lomp ogen :+ En jammer dat de neusriem op de foto's te laag hangt... (soms vraag ik mij echt af hoe producenten zulke slechte voorbeelden kunnen geven?)
Maar, het is een hack hoofdstel met kaakriem! :D

[center]•••

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:11

Afbeelding

Dit is wel een mooie en dan de hack vervangen evt

Anderhalve pony in bezit

Amanda
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-19 16:00

Maar geen western O:)

Wat vinden de kenners?
Afbeelding