IJslanderzadel op andere rassen

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

2005

IJslanderzadel op andere rassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 16:53

Iemand ervaring met een IJslander zadel op een ander ras? Ik heb nog nooit op een IJslanderzadel gereden en vraag mij af of ze heel veel anders zitten dan een gewoon dressuurzadel. Is het zwaartepunt bijvoorbeeld meer naar achteren, worden je benen meer naar voren gezet? Of is het gewoon een kort dressuurzadel ;).

dianaw33

Re: IJslanderzadel op andere rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:40

Het is niet helemaal een kort dressuurzadel, alhoewel het hedendaagse ijslanderzadel steeds meer op een dressuurboom gebouwd wordt, heeft een ijslander vaak een echt rechte rug waar weinig schwung in zit. Daar gaat dus dan ook een rechte boom met weinig schwung op. Op die zadels zit je ook echt op een rechte zitting met het zwaartepunt inderdaad wat naar achteren, wat op een paard met veel beweging niet heel fijn is. ( ik persoonlijk vind de meeste ijslanderzadels echt bagger zitten, een soort knetterharde rioolbuis waar je op terecht kom) Natuurlijk zijn er ook ijsco's met meer schoft/verzonken ruggen, die specifieke zadels zijn soms best bruikbaar voor andere rassen. Wij hadden een Prydi (engels uit de Ideal fabriek op een dressuurboom) op een arabier, maar dan weer wel een versie met iets curve in de boom en kussens, en heel dressuurmatig opgebouwd. Nu worden die handgemaakt op bestelling, dus is ook niet elke Prydi geschikt voor een ander ras. PS wil ook nog wel eens passen, die heb ik ook al eens tijdelijk op een ander ras gehad, en zo zullen er vast meer zijn, dat is uitproberen. Nadeel van veel ijslanderzadels is dat ze echt peperduur zijn, ook 2e hands.

De Woordvoerder Paard & Communicatie

Op stap samen, gedragstraining: http://dewoordvoerder.nl/op-stap-samen-gedragstraining/
Workshops, clickertraining http://dewoordvoerder.nl/workshops/

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:44

Nou tegenwoordig worden er steeds meer “ dressuur” zadels gemaakt voor IJslanders.
Iets genuanceerder mag daarom wel, want mijn zadel is alles behalve een knetterharde rioolbuis :=

Dat idee heb ik eerder bij Stübben zadels. Veelal knetterhard en niet comfortabel maar dat zal met nieuwe edities ook wel niet meer zo zijn.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:50

Ineke2 schreef:
Nou tegenwoordig worden er steeds meer “ dressuur” zadels gemaakt voor IJslanders.
Iets genuanceerder mag daarom wel, want mijn zadel is alles behalve een knetterharde rioolbuis :=

Dat idee heb ik eerder bij Stübben zadels. Veelal knetterhard en niet comfortabel maar dat zal met nieuwe edities ook wel niet meer zo zijn.

Het is mijn ervaring he, dus geen gebrek aan nuance, ik heb veel ijsjes gereden met veel verschillende merken zadels en kon zelden echt lekker zitten, je doet het er mee, zoiets. Ik vroeg me altijd af waarom ijslandse ruiters met zo weinig comfort genoegen namen. Maar ik heb zelf prydi's en die zitten super, dus er is zeker veel verbeterd.

Op stap samen, gedragstraining: http://dewoordvoerder.nl/op-stap-samen-gedragstraining/

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:53

Ik heb een Prydi gehad en die zat vond ik dan weer niet zo lekker.
Nu een Hmrinir en die zit echt zalig... nadeel is wel dat ik vervolgens de meeste zadels vreselijk vind zitten :P

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:11

:D Het blijft dus heel persoonlijk, paardafhankelijk en een kwestie van uitproberen of iets werkt voor de paard-ruitercombi.

xLes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:23

Hrimnir is echt heerlijk, zat ook lekker op mijn KWPN met veel beweging. Maar de meeste IJslanderzadels zijn wel hard vind ik. Wen je uiteraard wel aan, maar verkies zelf iets zachter. Op mijn IJsje (die overbouwd is) heb ik een Tekna.

Als het past zie ik geen reden waarom je een IJslanderzadel op een ander paard kunt gebruiken.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:05

Ik heb een Massimo Tolt op mijn Haflinger gehad, juist omdat het een kort zadel met vrij open zit is.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:07

Ik heb een zadel met een ijslanderboom (kort, recht en plat) met een dressuurblad naar de maat van mijn been en een koudbloed kussen eronder.
Dit was het enige wat op mijn NAS merrie ging :')
Zelf zo laten maken op bestelling.
Die platte (zachte) zit vond ik heel fijn, maar bijna niemand kon daar op zitten, die waren allemaal een diepe zit gewend.

xLes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:12

Die platte zit kan ik ook heel erg waarderen! Zonde dat ze haast onvindbaar worden... Die badkuipen van tegenwoordig vind ik te dwingend. Mijn Tekna zit net op het randje.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 13:00

Heb een Goertz met ribzit op mijn KWPN'er gehad. Wat ouder model met stegen, zat heerlijk.

''Je kijkt alsof je vuur ziet branden''
Desktop user

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 13:10

Tegenwoordig lijken IJslanderzadels inderdaad korte dressuurzadels. Het zwaartepunt ligt gewoon in het midden en je benen liggen niet verder naar voren. Wel zijn de zadels minder diep, en zijn kleine wrongen helemaal in op het moment.
Als je een oud een oud model pakt, zoals vermoedelijk het geval is bij dianaw33, zie je inderdaad dat het zadel relatief lang en recht is, en die vind ik zelf ook niet zo fijn zitten.

Ik ben ook met zo'n oud model begonnen, maar dat is toch echt niet meer van deze tijd :D Ze zijn nieuw niet meer te koop.

Ik heb zelf een Draupnir met flexboom en dat is echt een superfijn zadel!

Afbeelding

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:23

Harry Dabbs maakt ook IJslanderzadels, die worden op de boom gemaakt die bij je paard past. Keuze uit 3 soorten zitting en de zweetbladen/wrongen kunnen voor de ruiter aangepast worden. Er is heel veel mogelijk.

Master Saddle Fitting Consultant SMS Qualified Saddlefitter

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:15

Er zijn idd ook Genoeg niet specifieke ijslander merken die ijslander Zadels maken
Ik heb een stübben island NT op mijn ijslander liggen en een thorowgood ijslander Zadel te Koop liggen helaas, te lang voor de jongedame , want tis zo een fijn vrij zadel waar je gewoon helemaal zelf op mag zitten
mooie open zit en qua wrongen lekker aanpasbaar door de klittenband wrongen, Maar gelukkig voldoet de stubben ook aan mijn eis dat het niet dwingend mag zijn

Maar zeker de modernere zadels zijn idd goed te vergelijken met dressuurzadels
Hoewel dat korte echt niet altijd opgaat ;)

.

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:01

Ik gebruik sinds een paar maanden een Strada dressuurzadel op mijn ijslander.
Mijn benen zijn vrij lang en heb last van de vaak grote wrongen op veel ijslanderzadels.
De Strada heeft een 16,5" zit die heel vlak is en zweetbladen die wel genoeg ruimte geven.
Ik vind ze geweldig op mijn extreem korte merrie.
Ze zijn vrij duur maar regelmatig 2ehands te vinden.

http://www.stradazadels.nl/

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:28

Ja ik had een ijslandzadel op mijn haflinger...het zat als gegoten echt heerlijk en toen groeide hij er uit dat was echt zo jammer!
Het is nu ongv 15 jaar geleden en weet het merk niet meer en heb er ook geen digitale foto's van!

maar echt het was een aanrader *\o/*

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie