Veiligheidsbeugels

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Linsey_X

Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 12:40

Hoi!

Bijna 4 weken geleden ben ik van mijn jonge paard gevallen en heb ik mijn enkelbanden en een kuitspier gescheurd. Geen idee hoe en wanneer dit is gebeurd tijdens mijn val, maar ik denk omdat ik even in mijn beugel ben blijven hangen.
Om dit risico te verkleinen zou ik graag veiligheidsbeugels aanschaffen die open gaan wanneer je eraf valt, maar wat zijn nou fijne en goede veiligheidsbeugels? Hebben jullie ervaringen?
Op termijn zou ik er ook graag mee gaan springen en crossen, dus ook hier moeten ze geschikt voor zijn. Prijs vind ik wat minder belangrijk, moet er niet aan denken meegesleurd te worden..

Starsky B+12 L1+15
Star en ik 10 jaar samen <3 23-09-2006

maria1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:48

Als ik jou was, zou ik voor de veiligheidsbeugels met elastiek gaan omdat die imo het veiligste zijn. Bijgesloten stijgbeugels. (hoe veilig ze ook gemaakt zijn.) Er is een kans aanwezig dat je voet toch in de stijgbeugel kan blijven hangen is mijn ervaring.

Ereste

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:22

Ook ik zou voor de veiligheidsstijgbeugels met elastiek gaan. Heb daar ook nog net wat meer vertrouwen in dan in dingen die op het juiste moment moeten openklappen.
Ik heb er zelf met elastiek en ben daar heel tevreden over. Ze zitten heel stabiel. Ik weet alleen niet meer welk merk ik heb genomen.

liekec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:32

Ik zou juist niet voor elastiek gaan als je gaat crossen. Merk zelf dat je bij een grote/gekke sprong te snel je beugel kwijt raakt of het elastiek losschiet.

Ik heb zelf beugels van Acavallo, de Arena's. Hebben zich al eens nuttig bewezen en klapten prima open. Fijne hiervan is dat ze niet open blijven staan dus je paard niet geperforeerd wordt als hij op avontuur gaat na je val.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:28

Ook ik vind de elastieke variant niet je van het, elastiek schiet geregeld open terwijl je dat niet wil ;)

Safestyle beugels zou ik adviseren, wel het zelfde idee als elastiek, zit geen mechanisme achter namelijk. Maar hebben ipv elastiek een stuk stevig rubber dat wel bij druk wegbuigt. De hele open versie van safestyle met het oog op crossen zou ik ook niet doen, vanwege het terugvinden van je beugel maar met het afsluitrubber heb je dat probleem niet. De xLite van Safestyle is zelf nog wat luxer en heeft meer grip, voor crossen wel fijn.

En anders maar die zijn gelijk een stuk duurder, de Freejump. Zelfde idee als de safestyle, geen mechanisme maar een stuk stevig kunststof/rubber dat weg buigt als je voet blijft hangen. Ook een hele goede, stevig non slip voetbed maar met bijna €150 duurder(uitgaande van de normale en niet de lite voor mensen/kids tot 60kg) een stuk steviger geprijsd als de safestyle.
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 11-06-19 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:31

Mmmm, dieseltje die Safestyle beugels klinken interessant, ga ik ook eens bekijken.
Ik rij enkel dressuur en WE en heb geen probleem met het losschieten van de elastieken. Is nog nooit gebeurd eigenlijk. Maar misschien is dat bij crossen wel anders. Komt er toch meer druk op die dingen.

BloemdeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:32

Ik heb zelf Freejumps en vind deze super fijn. Je betaalt er wat meer voor maar ze rijden heerlijk!

Eros en Finn <3

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:38

Ik zou zeggen Freejump, die zijn duur maar hebben een goede service als iets kapot mocht gaan aan de beugel, en je voeten zitten echt heel goed vast door de pinnen/tandjes in het voetbed dus je verliest je beugels niet meer als je schoenzolen modderig zijn of als je een rare beweging maakt. Het zou sowieso kunnen dat het voor je geblesseerde enkel prettiger is als je voeten niet over het beugelzooltje heen en weer schuiven, maar dat is een kwestie van uitproberen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:38

Ereste schreef:
Mmmm, dieseltje die Safestyle beugels klinken interessant, ga ik ook eens bekijken.
Ik rij enkel dressuur en WE en heb geen probleem met het losschieten van de elastieken. Is nog nooit gebeurd eigenlijk. Maar misschien is dat bij crossen wel anders. Komt er toch meer druk op die dingen.

Klopt, genoeg met cross gezien dat elastieken wegschoten omdat er net raar druk op kwam te staan, langs een boom met een tak gereden werd en elastiek door de tak eraf getikt werd :+
Beetje banketstaaf als dat gebeurt en je net van een afsprong afkomt richtig waterbak met hindernis afgaat en je mist je beugel omdat een stukje elastiek weg is :D

Overigens heb ik het getest de bovenstaande situatie, nooit meer := _O-
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 11-06-19 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:40

Ik heb de safestyle beugels en dan gewoon zonder het rubber, rijdt er al jaren mee.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:41

Zit je alweer in het zadel? Ik heb vorig jaar mijn enkelbanden gescheurd gehad, en als ik nu met 'gewone' metalen rijd krijg ik binnen de kortste keren last van mn enkel, ik had al van die flexibele beugels van ej huismerk liggen, met zo'n rubbertje langs de zijkant, die wilde ik sowieso gaan gebruiken en daarbij heb ik geen last van mn enkel. Ik wil je dus even waarschuwen om random veiligheidsbeugels te kopen, van die vaste kan mijn enkel dus ook niet meer waarderen 8)7

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:42

Elastiek idd niet doen. Had ik ook voor mijn dochter maar zelfs bij normaal rijden schoten de elastiekjes er soms zomaar af.

Hocus Pocus (Cabrio van de Heffinck x Ramiro Z)

Kilian * Chaplin du Keske Z * Cato * we zullen jullie nooit vergeten

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:44

dieseltje09 schreef:
Klopt, genoeg met cross gezien dat elastieken wegschoten omdat er net raar druk op kwam te staan, langs een boom met een tak gereden werd en elastiek door de tak eraf getikt werd :+
Beetje banketstaaf als dat gebeurt en je net van een afsprong afkomt richtig waterbak met hindernis afgaat en je mist je beugel omdat een stukje elastiek weg is :D

Overigens heb ik het getest de bovenstaande situatie, nooit meer := _O-

Kan ik me levendig voorstellen :D

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 15:04

Die met elastiek ben ik ook niet zo'n voorstander van ivm losschieten en het springen en crossen.

De acavallo's zag ik ook voorbij komen, vind ik er ook erg fijn en mooi uitzien!

Ik ga die van safestyle eens bekijken. Freejumps ken ik wel, maar vind ik wel behoorlijk prijzig. Maar goed, ik lees er alleen maar goede verhalen over!

Ik zit nog niet in het zadel. Vorige week heb ik even op mn pony gereden met zadel is eigenlijk nog niet te doen, de druk op mn enkel kan ik nog niet aan. Dus daar rijd ik nu zonder zadel mee. Het jonkie longeer ik momenteel alleen maar, dat gaat redelijk met mn enkel.

Starsky B+12 L1+15

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:36

Hier ontzettend blij met de Kwik out. Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar voelt en rijdt als normale beugels en zonder teveel kracht op de zijkant kan je hem open krijgen.

All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither,
Deep roots are not reached by frost.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:39

Ik heb die safestyles nog liggen, vind ze zelf heel fijn en raakte ze nooit kwijt. Maar mijn bijrijder was niet zo'n fan hihi en heeft nu van die bow balance beugels. Die zijn wel zálig hoor

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:01

Sterre van Equicenter x casanova du bois (21-03-2020 uitgerekend)
Eliana x For Ferrero (06-04-2020 uitgerekend)
https://stal-de-kreekweg.jimdosite.com/

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:11

Sprenger Bow Balance? Juist ivm de spieren in je been.

Laerkens Beauty L1+2 dressuur

[o]

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 20:20

Hmm begin toch te twijfelen over de bow balance....

Zeker omdat mijn enkels nooit echt goed zijn geweest. Ze zijn hypermobiel en heb periodes dat ik er behoorlijk last van heb. Heb er wel vaker over gedacht om deze beugels aan te schaffen.

Starsky B+12 L1+15

AmenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:52

Sprenger Bow Balance zijn zeker aan te raden! Ik heb echt minder last van m’n knieën en enkels.

Ik heb ze trouwens tweedehands gekocht, scheelt toch weer iets in kosten.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:17

het doet even pijn die sprengers maar wel echt het geld waard, en tweedehands nog goed te verkopen. Of inderdaad zelf MP afspeuren

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:50

ik heb anderhalf jaar geleden ook een fikse enkelblessure met gescheurde enkelbanden opgelopen en ben na diverse tests over op safestyle beugels met veer. Door de veer verkrampt mijn onderbeen niet met lichtrijden en de gedraaide ophanging is fijn bij het aandoen, mijn enkel draait en veert niet goed meer. Ik heb ook van die beugels met een scharnier in de beugel zelf gehad maar vond die verschrikkelijk, alsof je op een schommel staat, veel te instabiel, en deden niets voor comfort bij mij.

De Woordvoerder Paard & Communicatie

Op stap samen, gedragstraining: http://dewoordvoerder.nl/op-stap-samen-gedragstraining/
Workshops, clickertraining http://dewoordvoerder.nl/workshops/

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:45

wat voor veer is dat dianaw? is dat een nieuw model of heb je een losse veer aan je beugelriem?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 21:48

Ik heb gekeken naar sprenger beugels, nu zag ik 2 verschillende de sprenger Flexcite en de Bow Balance. Zit hier nog verschil tussen of is het enkel het model?

Starsky B+12 L1+15

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:55

Linsey_X schreef:
Ik heb gekeken naar sprenger beugels, nu zag ik 2 verschillende de sprenger Flexcite en de Bow Balance. Zit hier nog verschil tussen of is het enkel het model?

Nope alleen het uiterlijk verschilt. De flexcite's zijn ontworpen met dressuurruiters in gedachte, omdat het blauw voor sommige te heftig was :') gelijk ook een mooie reden voor sprenger om ze duurder te maken :+