Hoefschoenen

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hutcherson

Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 00:11

Hoi!

Ik rijd met mijn paard sinds dit voorjaar af en toe buiten in het bos. We moeten daarvoor zo'n drie kilometer stappen over deels asfalt, deels berm.
Ik merk dat de slijtage op de achterhoeven na 1 buitenrit behoorlijk aanwezig is met name op de achterhoeven.

Nu las ik dat hoefschoenen daarin wellicht vermindering kunnen brengen (in de slijtage) en dit heeft mijn interesse gewekt want ik ben geen fan van ijzers (ivm aftrappen, gevaar als ze er half onderuit zijn, andere paarden beschadigen, glijden, plus duur) dus ik wil hier graag meer over weten.
Hoe vind je een passende hoefschoen?
Kun je ook alleen achter hoefschoenen gebruiken?
Welke merken zijn goed en fijn in gebruik?
Moet een paard hieraan wennen of is het gewoon omdoen en lopen maar?
Zijn er gevaren?

Kortom, wie heeft er ervaring met hoefschoenen?

Second star to the right, straight on till morning.

simoneeee

Re: Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 06:53

Ik heb sinds kort ook hoefschoenen om dezelfde redenen als jij. Ik ben zelf eerst op zoek gegaan naar goede recensies en kwam toen op scootboots uit. Deze kun je bij equischoen passen en huren voordat je een paar aanschaft. Ik ben zeer te spreken over de service en heb dus inmiddels ook een paar in bezit en ben zeer tevreden. Al een paar ritten achter de rug en mijn paard is zeer tevreden met de schoenen aan haar hoeven. Loopt een stuk minder gevoelig en slijten is vrijwel nihil! Echt een aanrader!

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:25

TS heb je al wat gevonden en wat is je ervaring?
Ik zit ook te twijfelen om evt. hoefschoenen aan te schaffen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:01

Alleen achter schoenen is geen probleem.

Voor een goed passende schoen zou je een hoefschoenen passer kunnen laten komen, of een passer mee laten kijken dmv door foto's.
De genoemde scootboots zijn fijne schoenen, maar voor iedere schoen geld dat het pas een goede schoen is als ze bij je paard passen. Denk maar aan je eigen schoenen, de een wil altijd het ene merk, een ander loopt daar niet fijn op en wil een ander merk.

Het wennen valt vaak alles mee, maar er zijn merken die wat ingelopen moeten worden.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:10

Ja ik heb ervaring met hoefschoenen vanaf 2003, met mennen (over straat en door het bos).
Bevalt goed en zou niet meer anders willen.
Ik heb ze tijd lang alleen aan de voorhoeven gebruikt, maar merkte dat de pony toch beter liep als ik schoenen om alle 4 de hoeven deed, dus dat doe ik nu.

Heb zelf easyboot glove en ben daar al jaren heel tevreden over.
Mits ze goed passen, is het aanklikken en rijden.

Maar door de loop der jaren zijn er zoveel schoenen bijgekomen, dat het nu echt hele zoektocht is volgens mij als je van voor af aan moet beginnen.
Dus beste is om een hoefschoenpasser te laten komen die diverse merken verkoopt, zodat je ook diverse merken kunt uit proberen.
Want alle schoenen hebben zo hun voor en nadelen. Er is niet 1 perfecte schoen en de schoen moet niet alleen bij je paard, maar ook bij jezelf passen.
Daarmee bedoel ik oa dat ik zelf ooit voor een andere pony de equine fusion ultra schoenen kocht (dat model is er nu niet meer), en zij er lekker mee wegliep, maar ik iedere keer bij aandoen zat te vloeken op die stomme riempjes :)
Dat is dus al geen fijn begin van een rit, zeker niet in de winter met koude vingers erbij.

En mijn andere pony kan vanwege wat langere beharing aan de kroonranden, geen hoge hoefschoenen dragen, want dan krijgt hij drukplekken. Iets wat hij met de easyboot glove nog nooit heeft gehad.
Maar dat model liep mijn andere pony weer niet lekker op, want die verloor ze steeds :+

Het zijn ondingen als ze niet passen hahaha.
Maar als ze wel passen zijn ze super in gebruik en zul je er veel plezier aan beleven.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:13

zijn er ervaringen met goede passers?

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:21

Graag leer ik bij over hoefschoenen.
Dus lees ik dit topic mee. Isapaardje, deze hoefschoen, of de glove back country (de variant hierop) gaan die lang mee, ook als de ondergrond stevige rotspartijen zijn?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 00:58

Ik ben aan het sparen om de scootboots te gaan proberen. Ik moet nog even meten welke maat we nodig hebben. Hoefsmid is vorige week geweest en gaf complimenten over de conditie van de hoeven. Maar was ook al n tijd niet naar het bos geweest vanwege de rupsen.

Second star to the right, straight on till morning.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 01:08

Ook ik volg even met veel interesse in hoefschoenen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:03

piendumaitre schreef:
Graag leer ik bij over hoefschoenen.
Dus lees ik dit topic mee. Isapaardje, deze hoefschoen, of de glove back country (de variant hierop) gaan die lang mee, ook als de ondergrond stevige rotspartijen zijn?

Ik heb hier geen stevige rotspartijen als ondergrond, dus kan je hier geen antwoord op geven. Ergste slijtage krijgen ze van mij van glad asfalt, maar daar slijten ze in ieder geval niet op.
Ik denk alleen dat ze wel vrij glad zijn op rotsbodem, al kun je er volgens mij wel puntjes in draaien, want de zolen zijn daar hard en dik genoeg voor.

In Beieren hebben wij eens door de bergen gereden met paarden en daar droegen ze dalmer cloggs over de rotsen en naar wat ik begreep waren ze daar erg tevreden over.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:17

Fijne post Isapaardje. Ik heb de schoen gelijk gegoogeld.

Voor hier niet geschikt, want naast rots etc, hebben we hier hele nare puntige keitjes. Zelfs onze Hercule met ijzers (heeft dat echt nodig, al 20 jaar gaat het nu goed met zijn hoeven) vindt onderweg regelmatig last van die puntige steentjes. Dus als ik dan toch hoefschoenen ga doen wil ik ze van onderen helemaal dicht hebben. Fijn dat je zo meedenkt.

Want ik ben me erin aan het verdiepen want ik ben uit aan het kijken naar een nieuw paardje om buitenritten mee te gaan maken. Als ze geen ijzers heeft wil ikhoefschoenen voor haar kopen. Polie heeft
Equine fusion All Terrain omdat zij die schoen nodig had voor revalidatie. Nu we gestopt zijn met haar te berijden en ze goed zonder de schoenen aan de hand mee kan, wil ik eigenlijk voor het nieuwe paard die de verende zool niet nodig heeft, een ander soort schoenen kopen . De schoenen van Polie hebben de neiging om wat te dragen en als ik echt weer normaal tochten ga maken vind ik dat te onhandig.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:51

Ik volg ook. Mijn merrie heeft sterke hoeven, maar ik merk dat wandelbanen met steentjes niet ideaal zijn. Helaas heeft mijn merrie een heel gevoelige huid, dus bij het minste dat langdurig op dezelfde plek gaat wrijven, krijgt zij kale plekken en in het slechtste geval ook wondjes.
Iemand die ook een paard heeft met zo'n gevoelige huid en goede ervaringen heeft met hoefschoenen? Ik ben echt bang dat ze bij regelmatig gebruik last gaat krijgen en ijzers wil ik er liever niet onder. :=

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:21

Equine fusion All Terrain kun je eens naar kijken. Want die zijn echt super zacht en confortabel voor een paard met een hele dikke schokdempende zool. Mijn paardje dat ook zo gevoelig is met alles loopt er goed op.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:59

Hier zitten de Equine fusions te hoog om de hoef en staan de haren langs de kroonrand alle kanten op.
Vandaar dat ik dus voorkeur gaf aan hoefschoenen die enkel om de hoef (en hoefballen) zitten.
Maar voor veel hoefschoenen geldt wel dat je altijd wel ergens wat wrijving krijgt, zeker als je door water, modder en zand gaat lopen.
Al zijn er ook schoenen, zoals de Cavallo's, die watergeultjes hebben waar het water dus in, maar ook uit kan stromen.

Dus handig is vaak voor dat je definitief wat gaat kopen of passen om je gebruiksdoelen op te schrijven en het soort terrein, enz.
Ik heb geluk dat ik met shetlanderhoeven, niet heel veel keus heb, want veel schoenmerken zijn toch nog niet in die hele kleine maten (al komen er wel steeds meer)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 15:05

Passen en uitproberen staat sowieso op mijn to do lijstje. Dat is nu alleen vrij moeilijk, want ik ben het paard in kwestie nog aan het zadelmak maken/inrijden, dus zo vaak gaan we nog niet op pad. :P

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 15:31

De Cavallo's spreken mij ook aan. Alleen rijden wij ook vaak door de modder hier. Daar vraag ik me dan weer bij af, of de geultjes dan nog wel handig zijn?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 11:57

Iedere schoen loopt vol met water bij diepe modder.
Modder is voor geen enkele schoen fijn, mede ivm het zuigende effect. Ze moeten dan echt wel goed vast zitten.
Wat dat betreft ben ik dus heel tevreden over de easyboot glove (of glove back country).
Lopen wel vol water als we waterplas door moeten, maar omdat ze vrij laag zijn, wordt het water er gedurende de rest van de rit ook weer uitgeperst. In ieder geval staan ze niet vol water als we thuis aankomen :)

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:00

Ik kom ook even meevolgen. Heb de hoeven van paard 1 en 2 gemeten maar zit vaak boven de grootste maat helaas en zo blijft er eigenlijk maar 1 meer over: cavallo big foot.
Met de kans dat die ook nog te klein is.

Dus voor ik überhaupt ga proberen, misschien hier iemand ervaring met de hoefschoenen van cavallo? Desnoods de gewone normale maten?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:28

Ik heb de cavallo’s voor mijn pony. Net weer nieuwe gekocht en heb geen probelemen in modder. Hij is ze nooit verloren

Afbeelding

Afbeelding

Stapper

Our actions are what set things in motion

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:58

Was een groot fan van Dallmar clogs.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 (sinds 29-10-2000 eigenaar) - 17-05-2019 En onderweg naar een nieuwe baan en uitdaging.
Howrse = Sunhild / HPS = Sunhild / HR = Sunhild / MH = Sunhild / Equiverse = Sunhild (niet-actief) / Equiny = Sunhild / HR = Sunhild

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie