overstappen op een rubber bitje?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Spikeandjax

overstappen op een rubber bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 18:42

hoi iedereen!
ik zoek een nieuw rubber bitje voor mijn verzorgpaard want ik ben een hele tijd bitloos gaan rijden maar hij reageerde er niet zo op en het bevalt me toch niet zo. nu heb ik toch nog een beetje dat ik in die tijd zit en wil ik een bit die zacht in de mond ligt dus ik dacht een een rubberen bit, lijkt me ook leuk om uit te proberen. maar moet ik dit in stapjes doen(steeds meer met een rubberen rijden en steeds minder met een koperen bit) of kan ik het meteen doen?
en hebben jullie ervaring met een prima te betalen rubberen bit?

keep calm and love Spike and Jax

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:44

Dat kun je in principe meteen doen.

Maar! een rubber bit is niet zo zacht als het lijkt... het kan stroef zijn en brandwonden geven en als het rubber beschadigd is het zelfs scherp!

Spikeandjax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 18:47

Nibbit schreef:
Dat kun je in principe meteen doen.

Maar! een rubber bit is niet zo zacht als het lijkt... het kan stroef zijn en brandwonden geven en als het rubber beschadigd is het zelfs scherp!

1. oke, dan ga ik heel snel afbouwen :)
2. zijn er ook rubberen bitten die dit minder hebben?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:47

Ik heb een rubber bitje gehad en een bit met een bitbandage maar ik vond het niks. Het is stroef en het “brandt” als je een paard hebt met te weinig speeksel. Daarna had ik een happy mouth bitje. Beter, maar nog een beetje hetzelfde verhaal. Ik ben uiteindeljk over gegaan naar een dunne, dubbel gebroken hulstrens van Harry’s horse en beide paarden werden daar blij van.

Ze werden beide ook erg hangerig op de rubber bitten. Zowel de goedkopere als de dure trust geprobeerd. Ze vonden hem duidelijk niet fijn. Ze zijn heel dik en zeker niet elk paard heeft daar ruimte voor.

Kamulet † & Zizi-Top <3 <3 <3.
Meet my New Girl! Zizi Top!

Spikeandjax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 18:49

pluisje88 schreef:
Ik heb een rubber bitje gehad en een bit met een bitbandage maar ik vond het niks. Het is stroef en het “brandt” als je een paard hebt met te weinig speeksel. Daarna had ik een happy mouth bitje. Beter, maar nog een beetje hetzelfde verhaal. Ik ben uiteindeljk over gegaan naar een dunne, dubbel gebroken hulstrens van Harry’s horse en beide paarden werden daar blij van.

mijn verzorgpaard heeft heel wat speeksel maar als ik dit zo hoor kan ik beter toch ok een normale blijven

Spikeandjax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 18:50

Spikeandjax schreef:
pluisje88 schreef:

mijn verzorgpaard heeft heel wat speeksel maar als ik dit zo hoor kan ik beter toch ok een normale blijven

en hij heeft best wat ruimte in zijn mond. :D

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:50

Ik heb een kunstof bitje van trust. Wel een investering maar ik heb een happy paard, hij ligt rustig in de mond. En ik begreep dat je hiermee het risico van brand wonden niet hebt omdat het kunstof is.

Spikeandjax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 18:51

Elleen schreef:
Ik heb een kunstof bitje van trust. Wel een investering maar ik heb een happy paard, hij ligt rustig in de mond.

het gaat mij er om dat hij rustig ligt dus miss is zoiets dan wel wat! :)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:04

Een ongebroken bustrens ligt het stilste in de mond :)

Spikeandjax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 19:07

Anoniemk2 schreef:

ik zat daar ook al een beetje aan te denken maar zat een beetje te twijfelen. zijn er toevallig meer mensen met ervaringen van ongebroken bitten? :)

pluisje88

Re: overstappen op een rubber bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:10

Ja ik. Zeker niet positief. Beide paarden vonden het niks

Kamulet † & Zizi-Top <3 <3 <3.
Meet my New Girl! Zizi Top!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:10

Is een bitfitter een optie voor je?

Het is ook fijn om te weten hoeveel ruimte je paard in zijn mond heeft. Mijn paard van 1.70 past bijvoorbeeld maximaal 15mm dikte in zijn mond. De bitten van bijvoorbeeld Trust zijn veel dikker.

Ik zou er niet zomaar een bitje ingooien.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:11

Ja hoor, ik gebruik een ongebroken bustrens nadat ik een aantal andere bitten heb geprobeerd. Hier loopt ie vooralsnog het fijnst op (rustigst in de aanleuning).

Oy with the poodles, already

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:24

Je zou ook eens kunnen kijken naar bitten van Beris.

witroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:31

Elleen schreef:
Ik heb een kunstof bitje van trust. Wel een investering maar ik heb een happy paard, hij ligt rustig in de mond. En ik begreep dat je hiermee het risico van brand wonden niet hebt omdat het kunstof is.

Met deze reed ik met mijn bijrijdpaard ook, heel fijn en zeker het geld waard!

xMagnum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:37

Ik zou een bitfitter langs laten komen. Dan kan je verschillende bitten uitproberen en weet je zeker dat er iets in zijn mond ligt wat past :)

<3 Rodi de Verano <3

Spikeandjax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 19:50

ik dacht misschien ook aan een kunststof appelbitje, is dat ook wat of raden jullie dat af?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:09

Spikeandjax schreef:
ik dacht misschien ook aan een kunststof appelbitje, is dat ook wat of raden jullie dat af?

Appelbitjes worden vaak kapot gekauwd, zullen dan scherpe randjes creëeren waardoor je wondjes in de mond krijgt.

In welke regio woon je?

Anders zou je eens bitfitservice (Lotte Klumper) of een andere bitfitter langs kunnen laten komen.

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:12

ongebroken transen ja, veel paarden vinden het prettig. maar sommige ook niet, met bitten blijft het een kwestie van proberen, zijn er eventueel pensionklanten waar je iets van zou kunnen lenen om te testen?

Spikeandjax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 20:14

Change3x schreef:
Spikeandjax schreef:

Appelbitjes worden vaak kapot gekauwd, zullen dan scherpe randjes creëeren waardoor je wondjes in de mond krijgt.

In welke regio woon je?

Anders zou je eens bitfitservice (Lotte Klumper) of een andere bitfitter langs kunnen laten komen.

ik woon in gelderland/utrecht :)

Spikeandjax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 20:15

NenaC schreef:
ongebroken transen ja, veel paarden vinden het prettig. maar sommige ook niet, met bitten blijft het een kwestie van proberen, zijn er eventueel pensionklanten waar je iets van zou kunnen lenen om te testen?

hij staat aan huis(niet bij mij helaas)
helaas geen pensionklanten :(

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:39

Maar eigenlijk wil je wisselen van bit omdat jij vind dat het zachter moet?
Er zijn ook verschillende soorten bitloze hoofdstellen. Daar al mee gewisseld?
Verder kun je idd gaan voor een bitfitter, want misschien vind het paard zijn vertrouwde bit wel het prettigst.

Ik weet niet hoe ervaren je bent, maar soms geeft les het beste resultaat. Het is maar een idee, geen oordeel. Wie weet les je al heel vaak. :o
Ik geef het aan, omdat ik in mijn omgeving nog wel eens mensen zie investeren in tuig, terwijl het probleem niet ligt aan het tuig

Mooie,lieve 2 jarige merrie welsh sectie B te koop (wordt 1.30)
Pony is erg mensgericht en heeft zeer mooie gangen. (Blikvanger)
2 geweldige jaaringhengsten te koop,welsh sectie b.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:26

Spikeandjax schreef:
ik zat daar ook al een beetje aan te denken maar zat een beetje te twijfelen. zijn er toevallig meer mensen met ervaringen van ongebroken bitten? :)

Jazeker! Mijn paard vindt enkelgebroken NIET ok. Ongebroken en dubbelgebroken loopt ze zo op weg. Ongebroken ligt het stilst in de mond. Dubbelgebroken heb ik een baucher bit, dat door de ringen ook heel stil ligt, maar net anders inwerkt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:51

Ik rijd ook met ongebroken bustrens en dat gaat prima.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:53

Anoniemk2 schreef:

Ja, zeker. Bij meerdere paarden gebruikt en bij allemaal een rustige aanleuning, veel beter dan bij gebroken/ dubbelgebroken omdat het veel stabieler in de mond ligt en veel minder druk geeft op de lagen. Het geeft meer druk op de tong maar dat betekent ook meteen dat het paard met de tong het bit enigszins kan "dragen".
Afbeelding

Andere optie is een Billy Allen trens, ligt ook veel stiller dan een ( dubbel) gebroken maar is door het rolletje in het midden iets flexibel en geeft de mogelijkheid om links/ rechts onafhankelijk te gebruiken.
Afbeelding

Beide bitten zijn goed betaalbaar.