bitloos rijden...?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

wat vind jij van bitloos rijden?

heeel erg fijn
36 (35%)
supper
19 (18%)
gaat wel
11 (10%)
is niet fijn
1 (0%)
mn pony loopt er door heen
1 (0%)
ik rij niet bitloos
34 (33%)

Totaal aantal stemmen: 102

maks13

bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-08 07:43

ik zit eraan te denken om bitloos te gaan rijden omdat mijn pony al zo hard in zijn mond is dacht ik dat ik beter zijn mond met rust zou kunnen latenen zijn mond is gevoelig voor wondjes als je iets te hard druk geeft(dan bedoel ik niet rukken en trekken ens) krijgt hij al plekjes dat gaat bloeden zijn tanden zijn verder in orde en de veearts zegt dat dit overgevoeligheid voor metaal is maar een rubber bit vind ik niet zo fijn dus dacht ik zou ik bitloos gaan rijden heeft iemand hier ervaring mee? en weet iemand met wat ik dan moet rijden... want je hebt tegenwoordig zoveel een side pull een hackemore ens ens ens.... alleen moet het wel in maat pony(S) zijn anders is het veels te groot
ik ben benieuwd wat een aanrader is;)

xxxx

Eowyn3003

Re: bitloos rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:55

Ik ken een paard dat perfect bitloos te rijden is, en daar heel fijn op reageert. Maar mijn vz-pony neemt het niet zo goed op. Als ik bij het van de wei halen gewoon erop zit met een halster (met teugels aan) doet ze haar eigen willetje. Ze drijft niet door ofzo, maar toch riskeer ik het niet met haar. Ik heb namelijk al meegemaakt dat ze ervandoor gaat en dan heb ik totaal geen controle meer. Misschien geeft het bit een stuk "zekerheid", ben je daardoor mentaal sterker en lukt het allemaal wel.

Voor jou, zou ik eerst gewoon met touwhalster proberen, daar reageren de paarden die ik ken goed op. En eerst lenen van iemand, anders heb je misschien een touwhalster of bitloos hoofdstel gekocht voor niks. Of misschien een leren bitje gebruiken?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:46

Dit topic hoort niet thuis in Aangepast Paardrijden
AP -> HAR

Faber quisque fortunae suae

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:01

Ik zelf rij altijd bitloos, en zou nooit meer anders willen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:00

Ik rij sinds ruim een maand bitloos, dressuurmatig en ik heb er nu 2x laag mee gesprongen.

Het bevalt mij prima en mijn paard volgens mij ook. In mijn onderschrift 2 topics van deze week waarop je kunt zien dat mijn paard er lekker ontspannen bij loopt... En kun je gelijk zien met welk hoofdstel ik rij Knipoog

- instructie - sportmassage - bitloos testservice en overstapbegeleiding -
www.paardgevoelig.nl

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:06

Ik rij momenteel een volbloed merrie bitloos bij (dressuurmatig), en dit bevalt me prima.
Hieronder een paar nadelen van een bit;

1. Er is in de mond eigenlijk geen plaats voor een bit, de mond wordt totaal opgevuld door de tong
2. Het veroorzaakt ALTIJD pijn, hoe zacht de hand van de ruiter ook is
3. Bij de allerzachtste hand geeft het al een druk in de mond van enkele tientallen kg's per vierkante centimeter
4. Bij een ophouding kan dit al oplopen tot ca. 350 kg per vierkante centimeter
5. Het voelt niet lekker, stuk ijzer in de mond (lijkt me logisch)
6. Het paard maakt speeksel aan omdat iets in de mond iets eetbaars is.. voor zijn gevoel. Dat speeksel kan niet weg doordat het paard moet ademen (trainen) en dus niet kan slikken.
7. Het kan vergroeien van het kaakbot veroorzaken
8. Het geeft slijtage van de tanden

Nu overtuigt om het te gaan proberen? Haha!
Laatst bijgewerkt door Joepju op 13-02-08 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

De hulpmiddelen komen, waar de rijkunst ophoudt...
o,o,o...wat zijn we weer wijs joepju...

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:07

Wij rijden bijna altijd bitloos met Kuik, behalve op buitenrit maar dat heeft meer met eigen 'controle' te maken. Het geeft mij zelf een fijner gevoel.
Ik ben er heel erg voor dus heb dan ook het bovenste antwoord gekozen Ja

You can't tame a cowgirl

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:13

ik rij nét bitloos en het bevalt prima,ze reageert net zo goed zonder als met bit.
het is trouwens onzin dat een bit altijd pijn doet.
beetje stemmingsmakerij.

maar ik vind bitloos over het algemeen voor het paard wel fijner.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:17

Ik ben nu bezig met bitloos.
Maar tot nu toe bevalt het me prima!

♥ Saber you're simply the best! ♥

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:52

Als ik jou was zou ik zeker gaan denken om een overstap te maken naar bitloos.
Ik heb geen ervaring met een overstap maken van bit naar zonder.
Mijn paard is bitloos ingereden en het bevalt me bijzonder.
Ik rijd met een bitloos hoofdstel met een halve bosal, deze zijn hellaas niet te koop.
Als vervanging zou je misschien een indian bosal met bontje kunnen proberen.
Even een beetje de zoekfunctie op bokt gebruiken dan kom je verschillende bitloze hoofdstellen tegen.
Veel plezier en geluk met de overstap, goede keuze!!

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-08 07:09

ik ga vandaag beginnen met het overstappen op een touwhalster mijn moeder heeft er nog 1 voor het wandelen als ik hier teugels aan maak ga ik het proberen bedankt voor jullie informatie!;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 07:19

ik heb verschillende paarden bitloos gereden
gewoon op halster , of op hackamore met korte scharen
ik vind het prima werken , maar mijn huidige paard word eind dit jaar eerst met een simpel dubbelgebroen bitje ingereden , daarna kijk ik wel verder

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:46

Ik rijd af en toe met een bosal, maar het is heel erg wennen. Na een tijdje wordt het wel fijn, maar het is namelijk zo dat mijn paard ervan tussen uit gaat lopen » denkt dat die meer kan uithalen... Dus in het begin ff heel erg wennen met hoe je dat nou precies moet rijden.
Misschien dat een écht bitlooshoofstel fijner is als een bosal maar dat weet ik niet.

Mijn nieuwe aanwinst Eosiet-Utopia <3 : [RT-HAW] De stap van polopony naar dressuurpaard

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:36

Ik rij niet bitloos, ik denk dat dit ook weer een hype is net als de setjes, boomloze zadels ed. Valt me op dat veel mensen dit verheerlijken, het omschrijven als fantastisch dat met bit rijden niets (meer?) is. Zowel met bit rijden als zonder kan bij verkeerd gebruik vervelende gevolgen hebben. Het is ieder voor zich ik vind het alleen zo jammer dat veel mensen die nu bitloos rijden met die met bit rijden veroordelen dat het zo slecht, zielig zou zijn maar niet verder kijken dan hun neus lang is.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:08

Ik rij al tijden bitloos, bevalt me super!
Alleen heb ik het probleem dat ik niet bitloos kan longeren, dus dat doe ik nog wel met bit
En dat er voor de kleine shetjes eigenlijk niks is...
Heb voor de shet een keer een indian bosal gemaakt maar die maak je al snel te smal voor zijn klein hoofdje., hierdoor werken ze veel te streng in.

@ Mistral94: Ik denk niet dat boomloos en bitloos een hype is...het is gewoon een vorm van evolutie in paardrijden.

Ik bedoel, ga eens bij je zelf na hoe onlogisch het eigenlijk is om een stuk ijzer in de mond van een dier te gaan hangen en daar dan mee te gaan sturen.......is toch maf eigenlijk?
Als iemand dat nu zou bedenken..(in geval van een omgekeerde wereld waar bitloos normaal zou zijn)...
Dan zou het de grootste dierenbeul zijn en voorpagina nieuws op bokt uiteraard!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:14

Paintlinger schreef:
Ik denk niet dat boomloos en bitloos een hype is...het is gewoon een vorm van evolutie in paardrijden.

Het bitloos rijden word al eeuwen gedaan. Alleen is er in nederland (en in andere landen) een soort 'cultuur' ontstaan, waar iedereen maar gewoon een bit gebruikt, want ja; iedereen doet het toch gewoon???
Gelukkig word het bitloos rijden steeds populairder, en durven steeds meer mensen de overstap te nemen....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:16

Joepju schreef:
Paintlinger schreef:
Ik denk niet dat boomloos en bitloos een hype is...het is gewoon een vorm van evolutie in paardrijden.

Het bitloos rijden word al eeuwen gedaan. Alleen is er in nederland (en in andere landen) een soort 'cultuur' ontstaan, waar iedereen maar gewoon een bit gebruikt, want ja; iedereen doet het toch gewoon???
Gelukkig word het bitloos rijden steeds populairder, en durven steeds meer mensen de overstap te nemen....

Eigenlijk is het ook veel logischer...(naar mijn bescheiden mening).. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:30

Paintlinger schreef:
Eigenlijk is het ook veel logischer...(naar mijn bescheiden mening).. Knipoog

Is 't ook. Knipoog
Geen enkel ander dier waarmee gesport of gewerkt wordt (denk aan bijv. sledehonden, olifanten, kamelen, koeien, ezels etc), wordt een stuk ijzer in de mond gedaan. Waarom een edel (en bijzonder dienstbaar en welwillend) dier als een paard dan wel? Verward
Ooit is dat voortgekomen uit angst --> controle willen hebben en macht willen uitoefenen.
Honderden jaren later komt nu dan eindelijk het besef dat wij niet op die manier hoeven samen te werken met ons paard.

Vrijwel alle info over bitloos (en het bit) vind je op http://www.bitloos.nl Pling .

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:56

Kijk en daar gaan we weer, een bit is zielig dierenmishandeling of wat voor reden mensen mogen hebben. Bitloos is fantastisch maar we vergeten voor het gemak dat bij zowel met bit als zonder bit rijden een hoop schade aangericht kan worden bij verkeerd verbruik. Dat willen veel mensen nou niet zien. Bitloos hoef je ook niet te verheerlijken je kunt er bij verkeerd gebruik net zo veel schade mee aanrichten als met bit Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:59

MISTRAL94 schreef:
Kijk en daar gaan we weer, een bit is zielig dierenmishandeling of wat voor reden mensen mogen hebben. Bitloos is fantastisch maar we vergeten voor het gemak dat bij zowel met bit als zonder bit rijden een hoop schade aangericht kan worden bij verkeerd verbruik. Dat willen veel mensen nou niet zien. Bitloos hoef je ook niet te verheerlijken je kunt er bij verkeerd gebruik net zo veel schade mee aanrichten als met bit Knipoog

Hmmmm; duidelijk een reactie van iemand die met bit rijd..whahah... Haha!
Volgens mij hebben we het hier toch echt specifiek over de paardenmond.(ik tenminste wel)..en niet over hoe het paard gereden word...met of zonder bit. En ik vind het trouwens heerlijk om het bitloos rijden te verheerlijken..want ja; het IS ook gewoon heerlijk om bitloos te rijden.. Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:03

Nee daar gaat het niet om, ik heb een beetje de balen van mensen (en ik zie het veel in mijn omgeving) jarenlang rijden ze met bit en ook vaak genoeg niet op een vriendelijke manier. Ze stappen over op bitloos en direct komt het commentaar op de mensen die wel met bit rijden. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat aan beide manieren voor en nadelen zitten. Ik ben absoluut niet tegen bitloos. Maar de mensen die het bitloos verheerlijken en hun oordeel klaar hebben over mensen die wel met bit rijden vind ik een beetje te ver gaan. Bij verkeerd gebruik is het in beide gevallen schadelijk maar daar hoor je niemand over Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:14

MISTRAL94 schreef:
Nee daar gaat het niet om, ik heb een beetje de balen van mensen (en ik zie het veel in mijn omgeving) jarenlang rijden ze met bit en ook vaak genoeg niet op een vriendelijke manier. Ze stappen over op bitloos en direct komt het commentaar op de mensen die wel met bit rijden. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat aan beide manieren voor en nadelen zitten. Ik ben absoluut niet tegen bitloos. Maar de mensen die het bitloos verheerlijken en hun oordeel klaar hebben over mensen die wel met bit rijden vind ik een beetje te ver gaan. Bij verkeerd gebruik is het in beide gevallen schadelijk maar daar hoor je niemand over Knipoog

Het is idd scheinheilig om mensen af te gaan kraken die wel met bit rijden, terwijl je dat zelf ook jaren hebt gedaan. Dat ben ik geheel met je eens hoor! Maar dat doe ik zelf ook niet, (dacht ik tenminste, corrigeer me als ik me vergis) maar ik probeer wel bij veel mensen duidelijk te maken, dat het bitloos rijden toch echt veel meer voordelen heeft, dan met bit te rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 06:30

over die voordelen zijn de meningen verveeld.
het is echt niet altijd pijn met een bit,zoals jij zegt.
ook bitloos kan een paard pijn doen

maar ik vind ook dat bitloos fijner lijkt voor de meeste paarden.
het bevalt mij persoonlijk prima

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:42

MISTRAL94 schreef:

Ik rijd bitloos met mijn paard en het bevalt me bijzonder, ben het met je eens dat veel mensen het bitloos verheerlijken.
Iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt, mijn bijrijdpaard rijd ik met bit heb nooit tegen de eigenaren gezegt dat bitloos moeten proberen.
Zou niet weten waarom ik dat aan moet moedigen, willen ze het proberen ben ik wel bereid om ze daarbij te helpen, komen ze nooit met de vraag zou ik het ook niet zeggen.
Maar aan de andere kant heb ik ook mensen om mij heen die zeggen dat ik met bit moet gaan rijden omdat het gevaarlijk is en ze het onverantwoord vinden op een jonge merrie.
Maar zoals iedereen doet wat hem of haar het beste lijkt is er niets aan de hand toch, leven en laten leven Haha!
En idd bitloos kun je ook behoorlijk veel schade aanrichten bij je paard.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:48

blensink schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ik rijd bitloos met mijn paard en het bevalt me bijzonder, ben het met je eens dat veel mensen het bitloos verheerlijken.
Iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt, mijn bijrijdpaard rijd ik met bit heb nooit tegen de eigenaren gezegt dat bitloos moeten proberen.
Zou niet weten waarom ik dat aan moet moedigen, willen ze het proberen ben ik wel bereid om ze daarbij te helpen, komen ze nooit met de vraag zou ik het ook niet zeggen.
Maar aan de andere kant heb ik ook mensen om mij heen die zeggen dat ik met bit moet gaan rijden omdat het gevaarlijk is en ze het onverantwoord vinden op een jonge merrie.
Maar zoals iedereen doet wat hem of haar het beste lijkt is er niets aan de hand toch, leven en laten leven Haha!
En idd bitloos kun je ook behoorlijk veel schade aanrichten bij je paard.

Nou ik ben het helemaal met je eens en vooral je laatste zin, want daar hoor je dus nooit iemand over! En dat vind ik een beetje jammer want zo krijg je ook die onwetendheid dat mensen denken ja een bit is zielig maar bitloos is geweldig terwijl daar ook nadelen aan kleven!